Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]



Bericht door Aloys »

Een berichtje uit Noorwegen...

Ik wil niet voor niets ombouwen naar LiFePO4, ik ben al een tijdje ontevreden over mijn zelfbouw elektrische installatie, over mijn accucapaciteit om precies te zijn. De bus is een Peugeot Boxer van 2011 met de 3.0 dieselmotor. Geen D+ dus een D+ simulator. Stevig scheidingsrelais, de accu's zitten nog geen meter uit elkaar. Beide kanten afgezekerd met 60A.

Ik dacht tijdens een vorige reis naar Italië last te hebben van een soms niet functionerende D+ simulator. Ik heb toen voor nood een "handschakeling" aangelegd: D+ simulator afgekoppeld, via een schakelaartje kon ik het scheidingsrelais aan/uit schakelen. Thuis de boel nagekeken en alles leek weer normaal te functioneren, dus noodschakeling verwijderd, D+ simulator weer in bedrijf.

Ik sta in Denemarken op een camperplaats met stroom, accu's vol (ik heb een duo-lader: 17A voor de HH, 3A voor de startaccu). We rijden de volgende dag naar de boot in Hirtshals (300km) en staan een nacht vrij. Enige gebruiker: compressorkoelkastje en telefoons. 's Ochtends de HH-spanning 12,5V (onder belasting van de koelkast). We rijden 4km, gaan de boot op en 5 uur later er in Noorwegen weer af. Zelfde spanning nu gezakt naar 12,0 maar zonder de koelkast terug op 12,3V. Weer een nacht aan de stroom.

Gisterochtend merk ik dat na het starten de D+ simulator het scheidingsrelais koppelt, maar na 4 seconden weer afvalt. Ik dacht dat dat aan het apparaatje lag, maar besef nu dat ie afschakelt omdat de spanning aan de kant van de startaccu (na het starten) te laag is. Ook valt me op dat wanneer er wel geschakeld wordt, er vaak maar zo'n 3A loopt naar de HH-accu. Accu vol, dacht ik dan. Voorheen zag ik soms wel tientallen Amperes lopen, realiseer ik me nu.

Ondertussen heb ik gisterochtend de handschakeling van het scheidingsrelais opnieuw aangelegd. Ik schakel de HH-accu af en we rijden een paar uur. De accuspanning op de startaccu (we rijden met lichten aan) blijkt dan gedaald te zijn naar 12,5V, de spanning op de HH-accu met draaiende compressorkoelkast is 13,1V dankzij de zonnepanelen. Wanneer ik handmatig het scheidingsrelais inschakel loopt er rap meer dan 20A stroom richting startaccu!

Mijn conclusie: de dynamo laadt weinig tot niets. Geen waarschuwing op het dashboard, vroeger had je zo'n D+-lampje wat rood bleef.

Op dit moment kan ik niet meten, ik sta nog aan de stroom en beide accu's zijn nu vol en worden 'druppelgeladen': HH-accu 13,5V en startaccu 13,2V. Ik laat het scheidingsrelais vandaag uit en zal vanmiddag, wanneer de spanning van de startaccu is gedaald, nog eens meten.
Wat ik dan wil controleren is of de dynamo te weinig laadt, of helemaal niets.

Meten doe ik overigens met mijn BM-1 Battery Monitor, die heeft ook een meetdraadje naar de kant van het scheidingsrelais waarop de startaccu is aangesloten, dus die spanning zie ik ook.

Wat is jullie idee: gewoon een kapotte dynamo?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dynamo defect?



Bericht door kampo »

Meten is weten...
Gewoon op de startaccu.
Voltmeter en klaar.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 12 aug 2022, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dynamo defect?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Nee dat weet je nog niet!
Meten doe je met een echte meter, en dan onder belasting.
Dan pas weet je ook of de dynamo door zijn hoeven zakt, of dat deze wel goed is maar er ergens anders een probleem zit.
Ik hoef je niet te vertellen dat een dynamo wat zijn stroom niet kan leveren, de spanning in elkaar zakt.
Dus dat moet je dan ook kunnen zien en meten, onder belasting .

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect?



Bericht door Aloys »

Nieuw inzicht:
de spanning op de startaccu is ruim 13V tijdens de 3A lading van mijn duo-lader. Trek ik echter de stekker uit de camper, en zet ik dan de auto op contact, dan stort de spanning in naar 12,2V.
Wanneer ik het scheidingsrelais even kortstondig sluit, loopt er zo'n 20A aan stroom in de richting van de startaccu.

Blijkbaar is de startaccu stuk...? (En dus de werking van de dynamo nog ongewis?)

De vraag is ook of hij nog zal willen starten, zodat ik zelf op zoek kan gaan naar een nieuwe startaccu.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door jansloos »

Zelfde gedachte hier. Startaccu.

Zet de meter er eens op en zet dan de verlichting aan. Grootlicht.
Zakt de spanning dan nog verder?

PS.
Mag ook momentje starten, geeft een zwaardere belasting voor de accu.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Aloys »

Ik sta hier op een camping op 89km van Geilo, de dichtstbijzijnde wat grotere plaats met een garagebedrijf.

Met de (3A) lader er nog aan is de spanning ruim 13V. Met contact aan zakt ie langzaam naar 12,2V. Zonder licht.
Met een startpoging wilde ik even wachten tot we zo klaar zijn om te vertrekken...

Eventueel huishoudaccu bijschakelen als starthulp?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door DJSmiley »

Als je m gestart hebt laten draaien, met reservesleutel op slot doen (of iemand achterlaten in de bus)

Nu op vrijdag een garage kan lastiger worden. Ik heb hetzelfde gehad in Polen, en toen bij een bouwmarkt een nieuwe accu gekocht (+ steeksleutel zodat ik m erin kon zetten)
Klein klusje en ik had het hele sterke vermoeden dat ANWB + lokale ANWB, mogelijk naar een garage ivm accu niet bij zich, weekend + toeristtoeslag veel langdradiger/duurder ging worden dan ff zelf een accu erin schroeven.

Zit er in jouw omgeving geen Biltema vestiging? Grote kans dat je daar zo een accu kan oppikken. Net voor een weekend een garage vinden die de accu heeft, en tijd/zin/mensen om dat te doen... da's geluk hebben

edit: Geen idee waar je exact zit, maar ik zie een Biltema in Voss, Gol, Leira, Sogndal

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000047876
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 12 aug 2022, 10:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door gjvonk »

Als het je start accu is, zelfs de 1e de beste Gamma verkoopt die dingen toch ook, of anders de accuwacht van de ANWB? Hebben nieuwe start accu's bij zich en was in ieder geval een aantal jaar geleden nog goedkoper als de 300 meter verderop gevestigde Kwikfit in mijn woonplaats...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door EasyBee »

@gjvonk
Uhm, Aloys staat bij Geilo en niet Heiloo. Weinig Gamma daar. En de Kwikfit even min. Zal Biltema of zo eerder tegenkomen.

Die startaccu is wel aan vervanging toe.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door JoopBrekken »

Om zeker te zijn dat het niet aan de dynamo ligt: als je geen andere laadbronnen op de startaccu hebt en het scheidingsrelais staat open dan moet direct na het starten de startaccu spanning oplopen richting 14V gemeten direct op de accu, en met de koplampen en fan uit. Dit geeft aan dat de dynamo laad, maar de startaccu kan dan nog wel "op" zijn.
Als je scheidingsrelais 200A aankan dan kan je die voor het starten wel bijschakelen en daarna direct weer uit voor de V meting
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op vr 12 aug 2022, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door gjvonk »

ik had Geilo ook gelezen, maar ga ervan uit dat er dichter dan 89 km wel een bouwmarkt te vinden zou moeten zijn die ook start accu's verkoopt. En ook in Noorwegen zullen ze toch wel een "pechhulp a la ANWB" kennen met vergelijkbare services? Of ben ik nu te naïef?

Niet 100% op je elektrische systeem kunnen rekenen tijdens je reis is buitengewoon irritant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Aloys »

Starten-lopen, gaan nu rijden, hh-accu laat ik afgekoppeld, laadspanning op startaccu 14,1V.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door JoopBrekken »

Dan lijkt de dynamo goed! Draaide de startmotor vlot rond?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door rongreven »

Dan is de laadspanning, en dus de dynamo goed.
En de startaccu heeft zijn beste tijd gehad.
Dat is ook makkelijker op te lossen.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie