Accu’s gaan kapot bij warm weer (meestal zomer), maar dat merk je pas als het kouder wordt en ze zwaarder worden belast (meestal herfst/winter)
Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Deze van Umpie in een ander topic gelezen?
"Ik plaats bij ducato 250 een extra kabel tussen bout startmotor en bout luchtfiltersteun.
Bij vooral de 3.0 liter heb je last
Met massa probleem waardoor de auto slecht start"
...omdat het laden door de dynamo sterk wisselend en vaak slecht gaat...
Groet, Henk
"Ik plaats bij ducato 250 een extra kabel tussen bout startmotor en bout luchtfiltersteun.
Bij vooral de 3.0 liter heb je last
Met massa probleem waardoor de auto slecht start"
...omdat het laden door de dynamo sterk wisselend en vaak slecht gaat...
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Het is een idee, maar dan voor thuis. Voorlopig neem ik de "oude" startaccu nog maar even met me mee.
Morgen maar eens kijken hoe het verder gaat, of het probleem nu weg is.
En verder nog een beetje lol hebben aan dit reisje, en niet alleen maar met technische problemen bezig zijn, in het hoofd!
Morgen maar eens kijken hoe het verder gaat, of het probleem nu weg is.
En verder nog een beetje lol hebben aan dit reisje, en niet alleen maar met technische problemen bezig zijn, in het hoofd!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Huishouding en auto gescheiden houden is volgens mij onmogelijk.Arie55 schreef: ↑vr 12 aug 2022, 14:40Bij mij komt het advies wat ik alhier steeds bezig in me op; Hou de boel gescheiden. En wat aan een dynamo stuk kan gaan zijn lagers en laadregelaar/diode brug.
En in de winter periode is het moment om eens vinger aan de pols te houden, wanneer je de motor start.
Tijdens het rijden zijn de accu's gekoppeld, dus de elektrische systemen ook.
Met 4 antenne-aansluitingen op de auto, alle 4 goed geaard aan de carrosserie, zijn die verbonden met de aarde van mijn zendontvanger die weer wordt gevoed uit de huishoudaccu...
Hoe dan ook is het huishoudnet verbonden met dat van de auto.
En in de winter rijd ik gewoon door met de camper, die staat naast het huis. Altijd starten-lopen!
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Aloys…. en dat gaat hij komende jaren ook weer doen met deze accu ( starten lopen)…, je hebt exact gehandeld
Hans
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Je schreef zelf al, dat je het apparaat wat de D+ regel(de) iets mee gedaan had. Dat houdt m.i. in dat het relais dat de 2 systemen koppelt, dat niet meer doet. Onmogelijk gescheiden houden is iets wat jij uitmaakt. Niet een geautomatiseerd iets. Het autodeel kan heel goed voor zich zelf 'zorgen'. Zo niet dan is er iets met dat laadsysteem aan de hand. Jaren lange ervaringenen te over van elk van ons. En dat je 's winters met de camper rijdt, merk je gauw genoeg of de start accu 'vermoeid'is geraakt. Zo ja, hup een ander!
En een ander ding wat ik bepleitte is dat een rit naar een volgende bestemming, heel weinig watt-uren opleverd. Daar heb je op geanticipeerd met zonnepanelen en walstroom.
Dat je antennesystemen goed geaard zijn aan het voertuig heeft te maken met het zend/ontvangst systeem. Niet met de voeding ervan. Althans, ik hoop het niet voor je. M.a.w. 2 draden naar een apparaat. Geen makkelijke weg zoeken.
Je schreef ook dat je je boordnet wilde herzien. Ik kan je al meegeven dat een litium accu een raar ding is. Energie hongerig as hell, maar na een week zonder zon wel aardig een andere bron wil zien. Zeker in de winter periode. Nu is er echt geen extra energiebron nodig. En zoveel heb ik nu ook weer niet op het dak liggen: 260Wp. Waarmee ik hooguit iets met 12A binnen zie kabbelen. Eigenlijk ligt er te weinig op dak. Om een idee te geven, was ik 3x met de vaatwasser af, a 700Wh, zit de labtobber bijna constant aan de 230V. En dat allemaal uit de accu's. Jouw verbruik met zend/ontvangst systeem zal echt niet onderdoen aan het verbruik. Het kan dus heel goed dat je auto- en woondeel gescheiden zijn en blijven.
Arie
En een ander ding wat ik bepleitte is dat een rit naar een volgende bestemming, heel weinig watt-uren opleverd. Daar heb je op geanticipeerd met zonnepanelen en walstroom.
Dat je antennesystemen goed geaard zijn aan het voertuig heeft te maken met het zend/ontvangst systeem. Niet met de voeding ervan. Althans, ik hoop het niet voor je. M.a.w. 2 draden naar een apparaat. Geen makkelijke weg zoeken.
Je schreef ook dat je je boordnet wilde herzien. Ik kan je al meegeven dat een litium accu een raar ding is. Energie hongerig as hell, maar na een week zonder zon wel aardig een andere bron wil zien. Zeker in de winter periode. Nu is er echt geen extra energiebron nodig. En zoveel heb ik nu ook weer niet op het dak liggen: 260Wp. Waarmee ik hooguit iets met 12A binnen zie kabbelen. Eigenlijk ligt er te weinig op dak. Om een idee te geven, was ik 3x met de vaatwasser af, a 700Wh, zit de labtobber bijna constant aan de 230V. En dat allemaal uit de accu's. Jouw verbruik met zend/ontvangst systeem zal echt niet onderdoen aan het verbruik. Het kan dus heel goed dat je auto- en woondeel gescheiden zijn en blijven.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Ik vind een lader via de startaccu zeker wel toegevoegde waarde hebben. Uiteraard schiet dat niet op met een kort ritje naar een supermarkt, maar met een ritje van 2 uur laad je toch snel weer een Ah of 50 in die accu. Dat red je lang niet altijd met de zon.
De antenne's zitten vaak aan de massa van het voertuig, zeker de vaste antenne's. En daar is niets mis mee. De voeding zit dat immers ook, in een auto deel je in 99.9% van de gevallen de massa. De + is gescheiden (scheidingsrelais bij loodaccu's, dc-dc bij nieuwere voertuigen en lithiumaccu's)
Dat is de setup die vrijwel overal toegepast wordt.
De antenne's zitten vaak aan de massa van het voertuig, zeker de vaste antenne's. En daar is niets mis mee. De voeding zit dat immers ook, in een auto deel je in 99.9% van de gevallen de massa. De + is gescheiden (scheidingsrelais bij loodaccu's, dc-dc bij nieuwere voertuigen en lithiumaccu's)
Dat is de setup die vrijwel overal toegepast wordt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Uiteraard zijn bij mij de plussen van start- en huishoudaccu gescheiden, wanneer de motor uit staat. Daar zorgt normaal gesproken mijn D+ (simulator) voor. Omdat ik er in eerste instantie vanuit ging dat die (na 10 jaar trouwe dienst) niet goed meer werkte, ben ik (even, uit nood) overgestapt op handbediening van het scheidingsrelais.
Maar de massa van huishoudaccu en startaccu gescheiden houden, dat gaat me niet lukken (en ik zou ook niet weten waarom). De zendontvanger is aangesloten op de huishoudaccu, er gaat een coaxkabel van de zender naar de antenne. Die coaxkabel maakt aan de antennekant verbinding met de massa van de auto (en dus startaccu), aan de zenderkant met de massa van de zender die weer verbonden is met de min van de huishoudaccu. Beide systemen (huishoud- en startaccu) delen dus de min.
Over de toegevoegde waarde van het laden door de dynamo tijdens het rijden: mijn beste vriend heeft zijn vrijwel nieuwe Mercedesbus met slimme dynamo zelf ingebouwd. Hij heeft een DC-DC-booster om de 150Ah AGM-accu te laden, en dat is het. Bewuste keuze: geen zonnepanelen en ook geen walstroom. Doet ie al ruim 30 jaar zo, dit is zijn 3e of 4e zelfbouwproject. Wél 'ouderwets' koffie zetten met een keteltje en filter, zelf afwassen, absorptiekoelkast op LPG-onderbouw, TV kijken doen ze thuis wel enz. Blijkbaar houdt 'ie de accu op peil met de korte stukken die ze rijden, overdag. Ik wil maar zeggen: zo kan het ook nog.
Maar de massa van huishoudaccu en startaccu gescheiden houden, dat gaat me niet lukken (en ik zou ook niet weten waarom). De zendontvanger is aangesloten op de huishoudaccu, er gaat een coaxkabel van de zender naar de antenne. Die coaxkabel maakt aan de antennekant verbinding met de massa van de auto (en dus startaccu), aan de zenderkant met de massa van de zender die weer verbonden is met de min van de huishoudaccu. Beide systemen (huishoud- en startaccu) delen dus de min.
Over de toegevoegde waarde van het laden door de dynamo tijdens het rijden: mijn beste vriend heeft zijn vrijwel nieuwe Mercedesbus met slimme dynamo zelf ingebouwd. Hij heeft een DC-DC-booster om de 150Ah AGM-accu te laden, en dat is het. Bewuste keuze: geen zonnepanelen en ook geen walstroom. Doet ie al ruim 30 jaar zo, dit is zijn 3e of 4e zelfbouwproject. Wél 'ouderwets' koffie zetten met een keteltje en filter, zelf afwassen, absorptiekoelkast op LPG-onderbouw, TV kijken doen ze thuis wel enz. Blijkbaar houdt 'ie de accu op peil met de korte stukken die ze rijden, overdag. Ik wil maar zeggen: zo kan het ook nog.
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Hier ben ik het helemaal mee eens.DJSmiley schreef: ↑vr 12 aug 2022, 22:14Ik vind een lader via de startaccu zeker wel toegevoegde waarde hebben. Uiteraard schiet dat niet op met een kort ritje naar een supermarkt, maar met een ritje van 2 uur laad je toch snel weer een Ah of 50 in die accu. Dat red je lang niet altijd met de zon..
De meesten hebben de dynamo lading echt wel nodig om er te komen. Vroeger was dat een 50A dynamo maar vandaag heeft een voertuig minstens 150A. En moderne campers gaan tot 250A.
Ja als je een 30 j of ouder voertuig hebt met 70A dan ziet het er anders uit. Maar dan geen advies geven aan iemand met een voertuig met 180A dynamo. Dat begrijp je toch ook wel ?
Al die opmerkingen van een camper accu laden zonder dynamo koppeling , zonder walstroom of zonder solar komen hier steeds weer terug. Besef dat het in aantallen niets voorstelt. Het mag en kan allemaal wel maar het zijn exotische oplossingen en kom je erg weinig tegen. Hoe hard ze hier ook roepen....
Stroom aan boord het is iets met verschillende pijlers. Het systeem is compleet als alle pijlers ingevuld zijn.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 4574
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Dat klopt als een bus
Neem onze bus, heeft 1 start accu.
En dat ist ook al weer
Geen andere zaken met accu's en zonnepanelen, nee ik heb heel bewust gekozen om alleen een 230 volt aansluiting te maken.
Heb ook geen lader aan boord, niet anders dan de dynamo om de start accu te laden.
En voor mijn zenders en zo heb ik een geschakelde voeding, 230 in 14 volt uit bij 30 ampère maximaal.
Theo
Neem onze bus, heeft 1 start accu.
En dat ist ook al weer
Geen andere zaken met accu's en zonnepanelen, nee ik heb heel bewust gekozen om alleen een 230 volt aansluiting te maken.
Heb ook geen lader aan boord, niet anders dan de dynamo om de start accu te laden.
En voor mijn zenders en zo heb ik een geschakelde voeding, 230 in 14 volt uit bij 30 ampère maximaal.
Theo
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Goedemorgen! Was mijn eerdere aanname (probleem met de dynamo) waarschijnlijk toch de juiste...
De nieuw accu ingebouwd en opgeladen. Accu's gescheiden. Situatie lijkt onveranderd. Zet ik de motor stop dan heb ik circa 12,8-13,0V.
Wanneer de motor loopt heb ik 13,3V (vreemd) maar met het relais aangetrokken, accu's gekoppeld, heb ik slechts 13,1V op beide accu's.
Schakel ik de startaccu af, dan loopt de laadspanning op de huishoudaccu weer op dankzij de zonnepanelen.
Voorlopig reizen we verder, overnachten we met stroom. Ik hoop er mee thuis te komen of ik moet onderweg bij een garage de dynamo nog kunnen laten testen. De 'oude' startaccu, een Varta van slechts 2 jaar en 8 maanden, heb ik voorlopig als reserve.
We gaan weer rijden, we hebben nog ruim anderhalve week in Noorwegen!
De nieuw accu ingebouwd en opgeladen. Accu's gescheiden. Situatie lijkt onveranderd. Zet ik de motor stop dan heb ik circa 12,8-13,0V.
Wanneer de motor loopt heb ik 13,3V (vreemd) maar met het relais aangetrokken, accu's gekoppeld, heb ik slechts 13,1V op beide accu's.
Schakel ik de startaccu af, dan loopt de laadspanning op de huishoudaccu weer op dankzij de zonnepanelen.
Voorlopig reizen we verder, overnachten we met stroom. Ik hoop er mee thuis te komen of ik moet onderweg bij een garage de dynamo nog kunnen laten testen. De 'oude' startaccu, een Varta van slechts 2 jaar en 8 maanden, heb ik voorlopig als reserve.
We gaan weer rijden, we hebben nog ruim anderhalve week in Noorwegen!
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Als je startkabels bij je hebt even de motor verbinden met de massa en daarna nog eens meten.
Zoals eerder geopperd door Henk kan het slechte massa van motor naar chassis zijn.
Zoals eerder geopperd door Henk kan het slechte massa van motor naar chassis zijn.
Groet, Ron Greven
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Met 13,1V wordt er toch nog iets geladen zou je zeggen. Inderdaad vanaf nu aan de paal, zodat beide accu’s voor de volgende dag weer opgeladen zijn, indien zonnepanelen te weinig leveren.
Veel succes met de rest van de reis.
Veel succes met de rest van de reis.
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Zoals Mickelmoen aangeeft kan de dynamo niet helemaal stuk zijn. Want de spanning stijgt.
Aan de hand van goed overdachte metingen zal je de juiste diagnose kunnen stellen. Inderdaad de bekabeling is nu 1 van de volgende verdachten. Vooral het bekende minuskabel probleem..
Aan de hand van goed overdachte metingen zal je de juiste diagnose kunnen stellen. Inderdaad de bekabeling is nu 1 van de volgende verdachten. Vooral het bekende minuskabel probleem..
Groeten Kampo