Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Vandaag iemand getroffen met WD-40, de boel vast goed ingespoten. Hier 3km vandaan is een dorp met een 1-mans garage, hij heeft zo'n ouderwets bord aan de weg met een Engelse sleutel(?) erop. De camping eigenares zei dat ie morgen om 8 uur weer open is, dus na het ontbijt die kant maar eens uit.
Hopelijk een soort oude dorpssmid, een all-roundtype en manusje-van-alles
Verder hier geen grote(re) plaatsen en/of winkels in de buurt. We staan hier.
Hopelijk een soort oude dorpssmid, een all-roundtype en manusje-van-alles
Verder hier geen grote(re) plaatsen en/of winkels in de buurt. We staan hier.
ld
Heerlijk om te lezen, je bent weer helemaal terug Atoz !
maar jammer genoeg hebben de Aldi, Lidl en Ali mentaliteit het helemaal om zeep geholpen.
Vandaag is niets meer zoals het toen met Mac Gyver was en gaat men eerst 100 km omrijden voor een goedkopere accu
Ik ben zelf een oude zak dus blijf ik bij mijn stelling: eerst maar eens een goede diagnose stellen.
Pas daarna neem ik de beslissing of ik een accu, dynamo of kabel haal in
een van die tenten of waar dan ook.
Alle begrip ook voor een reis die moet voortgaan.
Even tijdelijk een kabel verbinden daar ben ik niet vies van.
Groeten Kampo
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Opgelost!
De dorpsgarage bleek toch ietsje groter te zijn met 3 monteurs, maar het was geen probleem om er meteen mee aan de slag te gaan. Er werd een stukje 35mm2 kabel klaargemaakt met grote, aangeknepen ogen. Die is nu geplaatst als vervanging van de originele massakabel. Dan de test.
Spanning op de startaccu: 12,7V en na het starten van de motor 14,3V. Ook de huishoudaccu begon enthousiast te laden met circa 10A, wat al snel terugzakte naar 1A, immers hij had de hele nacht al aan de lading gestaan.
Alles lijkt nu, na maanden van ergernis en de oorzaak niet kunnen vinden, te zijn opgelost. Ik zal vanavond de handbediening van het scheidingsrelais weer terugzetten op de D+ simulator, dan kan die het schakelwerk weer voor zijn rekening nemen in plaats van ik!
Iedereen met goede adviezen, dank! We kunnen nu weer gaan denken over "wild overnachten"!
De dorpsgarage bleek toch ietsje groter te zijn met 3 monteurs, maar het was geen probleem om er meteen mee aan de slag te gaan. Er werd een stukje 35mm2 kabel klaargemaakt met grote, aangeknepen ogen. Die is nu geplaatst als vervanging van de originele massakabel. Dan de test.
Spanning op de startaccu: 12,7V en na het starten van de motor 14,3V. Ook de huishoudaccu begon enthousiast te laden met circa 10A, wat al snel terugzakte naar 1A, immers hij had de hele nacht al aan de lading gestaan.
Alles lijkt nu, na maanden van ergernis en de oorzaak niet kunnen vinden, te zijn opgelost. Ik zal vanavond de handbediening van het scheidingsrelais weer terugzetten op de D+ simulator, dan kan die het schakelwerk weer voor zijn rekening nemen in plaats van ik!
Iedereen met goede adviezen, dank! We kunnen nu weer gaan denken over "wild overnachten"!
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Super Aloys! Dat geeft een goed gevoel. Nu verder genieten.
Groetjes,
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- pepon
- Berichten: 2428
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Toch een goed gevoel lijkt mij dat je eigen forum je uit de brand help.
Heb je de oude kabel bewaard?
Hoe zag die er uit ben ik benieuwd naar.
Kon je ergens wat zien aan corrosie?
Groet, Ron.
Heb je de oude kabel bewaard?
Hoe zag die er uit ben ik benieuwd naar.
Kon je ergens wat zien aan corrosie?
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Om dit soort ongein adviseer ik ook altijd om een massakabel van de hh-accu naar de startaccu te trekken
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
@Aloys, perfect, stukje rust in je hoofd.
Groet, Ron Greven
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Ik wil ook wel graag weten of er iets aan de oude kabel, of de kontaktvlakken te zien was.
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
En dan hebben we het over de massa-kabel tussen min-pool startaccu en chassis? Of tussen motorblok en chassis?
Paul
Paul
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Inderdaad, tussen motorblok en chassis.
(De kabel tussen accu en carrosserie is na 10 jaar nog als nieuw!)
Ik heb 'm inderdaad meegenomen, en er zojuist even een paar foto's van gemaakt met mijn telefoon.
Hij is niet stuk, wel beschadigd aan één kant. Eigenlijk is er weinig aan te zien, het zal misschien een vorm van corrosie zijn op de contactvlakken? Of misschien in de aanknijphuls? Hij is in ieder geval wel wat roestig.
En gezien de datum (02/11/2005) heeft dit onderdeel wel wat jaren in het magazijn gelegen voor het in de fabriek in 2011 in mijn nieuwe bus werd gemonteerd!
(De kabel tussen accu en carrosserie is na 10 jaar nog als nieuw!)
Ik heb 'm inderdaad meegenomen, en er zojuist even een paar foto's van gemaakt met mijn telefoon.
Hij is niet stuk, wel beschadigd aan één kant. Eigenlijk is er weinig aan te zien, het zal misschien een vorm van corrosie zijn op de contactvlakken? Of misschien in de aanknijphuls? Hij is in ieder geval wel wat roestig.
En gezien de datum (02/11/2005) heeft dit onderdeel wel wat jaren in het magazijn gelegen voor het in de fabriek in 2011 in mijn nieuwe bus werd gemonteerd!