Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Aloys »

Dat ga ik (waarschijnlijk) maandag wel proberen. Morgenochtend even kijken wat ik met de bestaande verbinding kan doen.
Nu weer verder met mijn blog...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door rongreven »

Succes. :thumbup:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door henk en lila »

De anwb-er die het bij mij oploste, deed het van bovenaf met twee verlengstukken en een dop en een ratel. Twee keer lossen en weer vast. Daarna uiteraard een nieuw gevlochten kabeltje van 27,50 laten zetten. Wel oppassen dat je de boutjes niet afbreekt.

Groet, Henk


Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Kroppie »

en breken de boutjes?, geen enkel probleem, dan het kabeltje tussen 2 andere boutjes klemmen, als 1 boutje maar op het motorblok zit en het andere boutje op het plaatwerk (carosserie), dat is samen met een goed contact het enige kriterium
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Aloys »

Nou, ik heb een poging gewaagd, met mijn "relatie-geschenk doppensleutelsetje"... Heb het ook nog geprobeerd met ringsleutel 13 (van de Action :D ) maar er is te weinig ruimte voor een ringsleutel. Probleem is niet het afbreken, eerder het gebrek aan vrije slag en dat ik amper kracht kan zetten "onderin dat gat". De bouten (sleutel 13) zitten moervast, en ik heb geen cola of WD-40 bij me dus ik denk dat ik morgen maar even langs een garage rijd. Die hebben in ieder geval beter gereedschap.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door rongreven »

Misschien heeft die garage dan ook wel een nieuw kabeltje?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door L4H3 »

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bouten kun je heel makkelijk los krijgen dmv een dopsleutel met lang verleng stuk. Dan heb je wel een lange slag. Er is vast wel iemand op de camping waarvan je het even kan lenen. Als je de massakabel gaat vervangen smeer er wel zuurvrije vaseline op om corossie te voorkomen. Met vaseline voorkom je de corrosie.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Kroppie »

en gaat de oude niet los?, laten zitten en op een andere plek een ander kabeltje plaatsen, als het maar tussen blok en carrosserie is
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Gerhans »

Bij mijn Boxer 3.0 van 2008 zit de massakabel tussen motorblok en chassis goed bereikbaar onder de auto bij het linker voorwiel. Je hebt echter een speciale dop nodig. zie foto's.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door L4H3 »

Bij mij kan je prima bij. Aansluitingen bij een ducato 3.0 uit 2013 zitten direct achter het filter. De oude massakabel heb ik laten zitten. Daaroverheen een nieuwe. Gaat de ene stuk of maakt slecht contact neemt de andere het over. Klusje was in 5 minuten gepiept. Bij mij overigens gewoon boutje 13. Niet onder de auto gaan liggen. Motorkap open en je ziet de boutjes zitten. Van boven is het perfect te doen.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Arie55 »

Aloys schreef:
zo 14 aug 2022, 9:52
[knip]
ik heb geen cola of WD-40 bij me
foei Aloys! Je bent toch geen beginnend camperaar? Elke camperaar hoort zekere basis spullen bij zich te hebben. Iets waarmee je de dingen los maakt, iets waarmee je iets vastplakt, iets waarmee je iets tijdelijk vastbindt en het nodige gereedschap.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Aloys »

Mijn gereedschapssetje is afgestemd op elektronica, niet op (zware) mechanica. Diverse schroevendraaiers, ook hele kleintjes, punttangen, 30W soldeerboutje, harskernsoldeer enz. Verschillende tiewraps en gaffatape, een geologenhamer met bijbehorende beitel...

Met dank voor voorgaande adviezen! Maar even voor de duidelijkheid: ik ben nu niet thuis. We zitten nu in Rondane Nasjonal Park in Midden-Noorwegen. Grote steden zijn hier niet, dorpen. Dikke kabels, aanknijpogen en bijbehorende tangen heb ik niet in mijn gereedschapstas zitten. Het dopsleutelsetje in de camper was een relatiegeschenk, als ik die 13mm boutjes afknap is de massa volledig weg. En die bouten zitten moervast.

Grappig: sinds ik er vanochtend aan "gerommeld" heb zie ik op de startaccu een laadspanning bij draaiende motor van 14,0V. Spanning ja, maar weinig stroom (die kan ik van de startaccu niet meten). Met de motor uit en de autolichten aan zakt die spanning snel terug naar 12,5V.

Nu op een camping met stroom, beide accu's worden weer geladen. In het dorp 3km terug zit een garagietje, zo'n bordje met een baco erop langs de weg. Waarschijnlijk de dorpssmid, volgens de campingmevrouw is die er morgen vanaf 8 uur weer, dus daar dan maar eens even kijken...
Hopelijk een allrounder, een soort "manusje van alles"! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door Atoz »

The A-team:
(Daarom rjden we toch met een busje)

MacGyver :
In MacGyver gaat het voornamelijk om het gebruik van wetenschappelijke kennis en inventief gebruik van huis-tuin-en-keukenspullen. In combinatie met ducttape en zijn Zwitsers zakmes komen er bij MacGyver allerlei oplossingen voor haast uitzichtloze situaties (meestal een zaak van leven en dood).

Het bedenken en maken van complexe apparaten in tijdspanne van enkele minuten vormen vaak de rode draad van de aflevering. Alle oplossingen van MacGyver in de serie zijn gebaseerd op werkelijke natuurkundige principes. In enkele gevallen lukt het MacGyver om van huis-tuin-en-keukenchemicaliën een gif of een explosief te brouwen.

Tot zover wat jeugdsentiment, maar heb je voor je Porta Potti soms een busje Thetford Seal Lubricant bij je?

https://www.dekampeerdiscounter.nl/sani ... qFEALw_wcB
(Willekeurige firma)
thetford_seal_lubricant_ecommerce_aade.jpeg
thetford_seal_lubricant_ecommerce_aade.jpeg (22.61 KiB) 201 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo defect (of startaccu)?



Bericht door jansloos »

Daar heb ik een macgyver oplossing voor:

ALDI/Lidl vergelijkbaar spul. Veel goedkoper.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie