Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Update onderweg: heb geen startkabels, maar ga die lenen/kopen! Nu op 20km van Lom.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Ik denk niet dat het verbruik plots veranderd is.
Zender, koelkast, gebruik je al jaren
Die ventilator verbruikt inderdaad wel wat.
Maar waarom ook plots ook zoveel accu ellende?
Eerst je huishoud accu AGM 200Ah stuk
Een nieuwe Baut AGM 180Ah huishoud accu die al na een jaar defect gaat.
Ondertussen een nieuwe Baut huishoud accu (in garantie ?)
Dan nu je start accu
De gemeenschappelijke component voor beide accu's is de dynamo.
Die zou je nu kunnen uitmeten, maar zonder testbank is dat niet zo eenvoudig.
Slecht lager?
Haperende Koolborstels?
Gelijkrichter die soms ...?
Allemaal dingen die je vanachter je scherm niet kunt testen.
Je bus is ongeveer 10 jaar oud. Ook een dynamo gaat soms stuk.
Zender, koelkast, gebruik je al jaren
Die ventilator verbruikt inderdaad wel wat.
Maar waarom ook plots ook zoveel accu ellende?
Eerst je huishoud accu AGM 200Ah stuk
Een nieuwe Baut AGM 180Ah huishoud accu die al na een jaar defect gaat.
Ondertussen een nieuwe Baut huishoud accu (in garantie ?)
Dan nu je start accu
De gemeenschappelijke component voor beide accu's is de dynamo.
Die zou je nu kunnen uitmeten, maar zonder testbank is dat niet zo eenvoudig.
Slecht lager?
Haperende Koolborstels?
Gelijkrichter die soms ...?
Allemaal dingen die je vanachter je scherm niet kunt testen.
Je bus is ongeveer 10 jaar oud. Ook een dynamo gaat soms stuk.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Goed idee van de startkabels.
Ik kan ook starten op de HH-accu’s Dat doe ik niet via het relais, maar plaats een startkabel op de plus kabel naar de HH-accu na het relais. Zo heb ik geen hulp van een ander nodig. Moet het probleem niet in de massa = min zitten natuurlijk en moet de zekering aan de andere kant zwaar genoeg zijn.
Een oplossing die ik natuurlijk zeer zelden hoef te gebruiken, maar kan een tip zijn voor anderen.
Ik kan ook starten op de HH-accu’s Dat doe ik niet via het relais, maar plaats een startkabel op de plus kabel naar de HH-accu na het relais. Zo heb ik geen hulp van een ander nodig. Moet het probleem niet in de massa = min zitten natuurlijk en moet de zekering aan de andere kant zwaar genoeg zijn.
Een oplossing die ik natuurlijk zeer zelden hoef te gebruiken, maar kan een tip zijn voor anderen.
- pepon
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Bij de 3.0 liter inderdaad een aandachtspunt.
Daarom een massa kabel getrokken direct op de startmotor, voor de zekerheid.
. Groet Ron.
Daarom een massa kabel getrokken direct op de startmotor, voor de zekerheid.
. Groet Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Dat ga ik proberen. Ik zag zelfs 13,6V op de startaccu, met draaiende motor. Er is dan wel spanning, maar weinig stroom denk ik: de spanning zakt, 50km verder, na uitschakelen van de motor terug naar 12,5-12,7V.
Dus een slecht contact klinkt heel aannemelijk.
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Spanning op je van je altenator moet toch zeker 14.4tot 14.6 zijn ..
Had dit ook met mn x250 13.5volt op de batterij regelaar vernieuwd en een flinke massakabel er bij gezet en klaar .
Bij jou is het een volt telaag en zo komt de batterij nooit vol .
Wat nog een dingetje is dat is als jecamper al flink wat km gemaakt heeft de vrijloop poelie nog wel eens kapot zijn ,met als gevolg dat hij niet meer genoeg laad om dat hij de altenator niet mee in de rondte neemt.
Had dit ook met mn x250 13.5volt op de batterij regelaar vernieuwd en een flinke massakabel er bij gezet en klaar .
Bij jou is het een volt telaag en zo komt de batterij nooit vol .
Wat nog een dingetje is dat is als jecamper al flink wat km gemaakt heeft de vrijloop poelie nog wel eens kapot zijn ,met als gevolg dat hij niet meer genoeg laad om dat hij de altenator niet mee in de rondte neemt.
Laatst gewijzigd door ben19 op za 13 aug 2022, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Welnu, het "misterie" is ontrafeld. Het is het slechte massacontact.
In Lom bij een supermarkt stond ik naast een Duits busje waarvan de eigenaar wél startkabels bij zich had. Eén klem op een stalen strip van de motor, die steekt er bovenuit, de andere klem op de bout in het scharnier van mijn bestuurdersdeur. Motor gestart... >14V op de startaccu en op de huishoudaccu zomaar >10A stroom!
Klem losgemaakt en spanning en stroom zakten terug naar teleurstellende waarden
Dit probleem speelt dus al een paar maanden, in ieder geval vanaf half juni toen we naar Friedrichshafen aan de Bodensee gingen. Al die tijd is er slecht geladen (ik zag 3 of 4A laadstroom en dacht: de accu zal wel bijna vol zijn...)
Hoe los ik dit probleem voor nu, evt. provisorisch op? Is die originele massaverbinding makkelijk te herstellen, bijv. bij een garage? Een extra kabel maken kanik evt. in Nederland, als ik weer thuis ben.
Ik zat -voor tijdelijk- te denken aan één startkabel, de klem stevig op het blok, dan met een aantal tiewraps/zipties vastzetten. Idem het chassis, ergens aan de onderkant. Teveel aan kabel netjes opschieten en vastzetten met tiewraps/zipties.
Maar wat raden jullie mij aan?
P.S.: ik heb nog een mooie, hagelnieuwe startaccu in de aanbieding: 105A, ophalen in Kampen, wordt niet verstuurd, prijs € 120.
(Dan zet ik mijn Varta weer terug...)
In Lom bij een supermarkt stond ik naast een Duits busje waarvan de eigenaar wél startkabels bij zich had. Eén klem op een stalen strip van de motor, die steekt er bovenuit, de andere klem op de bout in het scharnier van mijn bestuurdersdeur. Motor gestart... >14V op de startaccu en op de huishoudaccu zomaar >10A stroom!
Klem losgemaakt en spanning en stroom zakten terug naar teleurstellende waarden
Dit probleem speelt dus al een paar maanden, in ieder geval vanaf half juni toen we naar Friedrichshafen aan de Bodensee gingen. Al die tijd is er slecht geladen (ik zag 3 of 4A laadstroom en dacht: de accu zal wel bijna vol zijn...)
Hoe los ik dit probleem voor nu, evt. provisorisch op? Is die originele massaverbinding makkelijk te herstellen, bijv. bij een garage? Een extra kabel maken kanik evt. in Nederland, als ik weer thuis ben.
Ik zat -voor tijdelijk- te denken aan één startkabel, de klem stevig op het blok, dan met een aantal tiewraps/zipties vastzetten. Idem het chassis, ergens aan de onderkant. Teveel aan kabel netjes opschieten en vastzetten met tiewraps/zipties.
Maar wat raden jullie mij aan?
P.S.: ik heb nog een mooie, hagelnieuwe startaccu in de aanbieding: 105A, ophalen in Kampen, wordt niet verstuurd, prijs € 120.
(Dan zet ik mijn Varta weer terug...)
-
- Berichten: 4574
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
kabel opzoeken en los maken, dan de contacten op schonen.
Ook de massa van de start en HH accu mee nemen.
Theo
Ook de massa van de start en HH accu mee nemen.
Theo
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
mooi goed gedaan zou kunnen met die start kabel maar een extra massa kabel is ook zo gefixt
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
onderweg zal toch ergens wel een massakabel boven water te krijgen zijn, en monteren is kwestie van 2 (m8?) boutjes, en wat werk natuurlijk, maar daarna
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Iemand enig idee waar die originele massaverbinding zich bevindt?PE1OPQ Theo schreef: ↑za 13 aug 2022, 16:55kabel opzoeken en los maken, dan de contacten op schonen.
Ook de massa van de start en HH accu mee nemen.
Met de massa's van de accu's is niets mis, die zitten droog en warm binnen, zitten goed vast en zijn beiden nog als nieuw.
Onder de auto is niet zo handig: op de rug onder de auto word ik duizelig alsof ik dronken ben, en met mijn leesbril zie ik het niet wanneer ik er met mijn neus vlak onder zit. Dus, moet denk ik even op de brug...
Een massakabel met 2 aangeknepen ogen, zijn die te koop? (Vroeger haalde ik die op de sloop... )
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
hoeft niet onder de auto, een kabel tussen een bout van het blok en een bout van de carrosserie voldoet ook , vooral de contactplek van de carrosserie goed blank maken
(zie gebruikte plekken met de startkabel)
(zie gebruikte plekken met de startkabel)
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect (of startaccu)?
Gevlochten massakabels verkrijgbaar bij Biltema in diverse lengtes.