Victron Multi+ en ombouw Senseo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door DJSmiley »

In theorie wel, faseaansnijding zou een betere optie zijn, dan hak je de top van de sinus eraf en ga je echt het vermogen wat beperken.

De vraag is alleen of de andere electronica daar goed mee omgaat (Drukpomp, aanstuurelectronica). Idealiter zou je een kleine dimmer dus intern, alleen tussen het verwarmingselement, willen zetten.
Alleen is lang niet elke dimmer (zeker de kleine inbouwdingetjes die in een senseo passen) duideljik omschreven op welke basis zo'n ding werkt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camperrer
Berichten: 153
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Camperrer »

Over die kleine huishoudelijke dimmers heb ik ook bedenkingen. Vergeleken met industriële thyristorunits. Bv 10 ampère, hebben deze grote koelvinnen in industriële toepassingen. Bij een huishoudelijke dimmer is enige koeling bijna onbestaande, buiten bv een klein aluminium plaatje.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Hoofdnoorman »

DJSmiley schreef:
zo 14 aug 2022, 15:00
Dit klinkt meer als iemand die een leuke handel gevonden heeft (1 euro diode + half uurtje werk voor 70 euro verkopen) dan inhoudelijk de kennis heeft om het te verklaren.
Uhh? 1 euro? 11 eurocent!
Camperrer schreef:
zo 14 aug 2022, 15:41
Ik heb dit even gevolgd en begrijp dat Senseo word aangepast met diode om vermogen te halveren. Enkelzijdig gelijkgericht, hierdoor ontstaat er een gepulste 50hz dc spanning . Toestel trekt nog evenveel piekstroom als een toestel zonder aanpassing!
Is fase-aansijding met bv. een thyristorunit of triac dan geen optie? hiermee kan je de piekstroom verlagen terwijl er nog wel beide alternanties van de sinusgolf intakt blijven, vermogen kan je zo verlagen en piekstroom verlagen. Ik weet wel niet hoe de victron omvormer op fase aansnijding reageert!? Een geschikte dimmer voldoende vermogen kan hetzelfde effect hebben .
Volgens mij heb ik nog zoiets liggen. Want ik ben ook aan het experimenteren geweest. Ik moet het opzoeken, maar het zou moeten kunnen lukken als je deze buiten de andere elektronica om rechtstreeks het verwarmingselement mee dimt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door DJSmiley »

Als t fysiek past moet dat lukken mits dat ding voldoende vermogen aankan.

Kwa warmteontwikkeling valt het mee, want t is niets anders dan een triac die op het juiste moment schakelt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Victron Multi+ en ombouw Senseo



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, het vermogen is goed, want ik heb er mijn Dolce Gusto op geprobeerd.
Maar de grote vraag is: Waar heb ik het in godsnaam gelaten?!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie