Ik lees nu op internet dat zogenaamde gfk daken vaak niet of gedeeltelijkt verlijmd worden
Zal wel zo zijn dan...
Mijn campers hadden (alledrie ) aludaken.
Dit wordt ook toegepast bij aludaken.
Golven ontstaan doordat de gebruikte materialen verschillend reageren op hitte.
Dealer vandaag gesproken, na overleg met Sunlight fabriek.. Antwoord, deze banenstroken zijn speciaal ontworpen om uitzetting bij extreem warm weer te kunnen opvangen. Hierdoor komt er minder spanning op de naden te staan. Bij koeler weer trekt dit weer bij.. beetje kort samengevat. Maar zoals dealer het ons uitlegde klonk het zeer doordacht....
Met deze antwoorden ben ik in ieder geval gerustgesteld. Ben ik niet de enige en lijkt dit in sommige gevallen een normaal verschijnsel.
Blijf toch nog de vraag, op het moment dat zich bobbels, ophopingen hebben gevormd aan beide zijden, moet toch ergens materiaal onttrokken worden lijkt me.
Kunststof,gfk, heeft toch niet zo'n groot uitzettingscoëfficiënt?
In theorie zou de zwakste schakel de verbinding tussen wand en dak moeten zijn maar daar is bij mij niets van te zien bijvoorbeeld een verloop of onderbreking van kitnaden.
Nee er wordt geen materiaal onttrokken.
Bij warmte zet de alu dakplaat uit (wordt dus langer) en dit moet ergens naartoe.
Naar de zijkant kan niet want daar zit deze op geklemd.
Het kan dus alleen maar omhoog en dit wordt zichtbaar via de bobbel.
En als je nu op die golvende daken, een solar paneel verlijmd...of schotel?
Gaat dat dan wel goed?
Indien hele dak oppervlaktes niet verlijmd zijn ..of losgekomen... dan kan je een solarpaneel gewoon met dak en al iets optillen.
(Zelf gezien (Rapido) en mogen optillen, bij iemand met melding, van blazen op dak).
Als het hoort/normaal is, lijkt
mij dat de dealer/fabrikant, dit vooraf duidelijk aangeeft....en wat de mogelijkheden zijn, mbt attributen ordentelijk monteren op het dak.
Ik vind het sowieso nog steeds een vreemd verhaal.
De dealer van de Rapido smoeste ook alles aan elkaar om het probleem te "normaliseren". Wist ook geen reactie te geven op het "zwevende" solar paneel.
Kwam niet verder dan...kan geen kwaad.
Ik zou absoluut geen losse huid op het dak willen hebben...kan nooit goed zijn.
Evenals een Carthago met plaatselijk opgeblazen zijwand, deze ook gewoon door de fabriek vervangen wordt....onder het mom van...tijdens productie staan er een serie spuitmonden, lijm te spuiten over de volle breedte van het paneel.
Panelen worden gewoon bij een panelen producent ingekocht.
Soms komt het voor, dat tijdens het productie proces, een ( of meerdere) spuitmond(en) met lijm verstopt raakt. Deze panelen worden niet weggegooid. (verklaring Carthago)
Geleverd aan de merken die goedkoop willen inkopen.
Ik heb 10 jaar een rimor gehad , en die dakplaat was dus niet verlijmd
er lag één zonnepaneel op van 100watt , en ik heb er toen één bijgelegd van 200watt huispaneel
allulatten verlijmd op het dak , nooit een probleem gehad hoor
en ja soms waren op het dak wat blazen , maar nooit een probleem mee gehad
persoonlijk ben ik al indertijd in de rimorfabriek geweest , also in de nieuwe laika fabriek een rondleiding gehad
maar wat u beweerd dat panelen die fouten hebben in de verlijming aan de goedkoper merken geleverd worden is je reinste broodje aap
die fabrieken maken hun eigen panelen
Hmm, als ik dit zo lees lijkt het er sterk op dat de geprofileerde buitenkant van een buscamper beter in staat is om uitzetten en krimp op te vangen dan de beste sandwich constructie?
Hmm, als ik dit zo lees lijkt het er sterk op dat de geprofileerde buitenkant van een buscamper beter in staat is om uitzetten en krimp op te vangen dan de beste sandwich constructie?
Ja, en da's niet meer dan normaal.
Je hebt dan maar met 1 materiaal dus 1 uitzettingscoefficient te maken. Laat maar uitzetten en krimpen, kan niks mee gebeuren.
De 'beste' sandwich constructie is nog steeds een samenvoegsel van verschillende materialen met mogelijk verschillende uitzettingscoefficient.