Golvend dak

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Golvend dak



Bericht door Brava »

Laatst een Rapido camper (=GFK) bekeken en inderdaad ook het dak. Wat ik aantrof was een gfk plaat met wafelprofiel. Als ik op die plaat drukte dan voelde je enige vering de plaat ligt vast aan de randen en los in het middengedeelte. Een hagelbestendig dak. De 2 dakluiken en schotel bevestigd en gekit. Dat zag er normaal uit.

Maar bij de vraag wat nou als ik hier 2 panelen op wil? Dan kit/lijm je die op een min of meer losse plaat de rijwind (100km/uur) tilt de panelen automatisch iets op en eea zal ook dusdanig trillen ergo die plaat zal op den duur scheuren of…?

Nou dat ging erbij de verkoper en campermakelaar niet in omdat eea fabriekswege zo wordt afgeleverd en dus geen probleem zal zijn of worden tja een andere verklaring was er niet. De dealer nog even gebeld mbt tot de losse plaat “dat klopt” maar kan het kwaad met panelen bleef het antwoord uit. De verkopers denken als er een probleem ontstaat is het niet meer mijn probleem :-B

Kortom mooie camper fijne indeling maar heb sterk mijn twijfels over de sterkte van deze constructie en zoek verder!
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Golvend dak



Bericht door Marianjacques »

Goed gedaan...als dezelfde dealer een camper inkoopt, is het eerste ( voor er onder te gaan liggen) een trapje pakken en het dak kontroleren.
Dan is het ach en wee en schiet de inkoop prijs naar beneden.
Want gezeik...niet goed, bla bla.
Niemand wil een camper kopen, waarvan het dak gedeeltelijk zweeft of naar gelang van de stand van de zon, ribbels gaat vertonen.
Ook niet met de meest mooie strips en ander gehobbie om een solar paneel of schotel fundatie, erop te plakken.
Als je een betreffende camper ooit wil gaan verkopen....moet jij ook maar eens met een goed verhaal proberen te komen...je hebt trouwens meldingsplicht.
Dat goede verhaal gaat je evengoed niet lukken.
Koopertje
Berichten: 41
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 8:46

Re: Golvend dak



Bericht door Koopertje »

Even reactie op mijn golvend dak verhaal... gjvonk vraagt zich af of dak zich heeft hersteld. Antwoord is ja! Weer keurig glad dak.
Iemand anders vraagt wat zijn die blaasjes op het dak... nou dat heet nou dauw :-) geen blaasjes maar waterdruppels dus..
Onze camper is ex verhuur, 1 jaar verhuurd door dealer. En is dus zonder ons ook op stap geweest. Maar wellicht nog niet eerder dagen in temperaturen van 43° gestaan, of wel dat weet ik niet. Uiteraard hebben wij het dak bekeken toen we m kochten. Sterker we moesten van de verzekering foto van ons dak maken. Spiegelglad....

Raar fenomeen inderdaad, maar wij hebben ons er maar bij neer gelegd wellicht hebben de juist deze extreem hoge temperaturen dit uitgelokt.
Dank voor reacties.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Golvend dak



Bericht door Kroppie »

als iets heet wordt zet het uit, en koelt het weer af krimpt het weer, en wat het uitzet moet ergens heen in de lengte en breedte zit weinig ruimte dus: golfjes.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Golvend dak



Bericht door gjvonk »

Goed om te lezen dat het weer strak trekt, dan zal het inderdaad zo horen. Weer iets erbij geleerd . Het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden wanneer je ooit iets op je dak wil monteren! Deze functionaliteit mag je dan dus niet blokkeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Golvend dak



Bericht door ducati 900 »

Ik heb onze camper helmaal opnieuw bekleed met aluminium stucca plaat bij
ongeveer 18 graden, super strak.
Bij 30 graden word je er zeeziek van zo golven de zijkanten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Golvend dak



Bericht door seth_space »

Of het een probleem is om solar panelen te monteren op een "floating roof".
I have a Pilote Explorateur A Class motorhome with a floating roof. Eight years ago I fixed 2 solar panels to the roof with Sikaflex. Since then I have done over 50,000 miles (France, Spain, Portugal, Germany, Austria etc) and they're still there, and so is the roof!
https://motorhomer.com/threads/floating-roof.42650/

er zij ook daar mensen die net als hier zo hun twijfels hebben.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Golvend dak



Bericht door gjvonk »

maar ook daar zal rekening gehouden zijn met waar het dak opbolt en waar het vlak blijft. Ik ga er niet van uit dat het niet zou kunnen, maar wel dat het een punt is waar je naar moet kijken. De constructie zal "het niet leuk" vinden als dwars op de uit zet (= opbol zone) een aluminium L profiel met sikaflex 252 bevestigd wordt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Golvend dak



Bericht door jasperenpriscilla »

Ons dak zit ook redelijk los op de ondergrond. zonnepanelen kunnen theoretisch een beetje wiebelen met dakplaat en al. Ik heb dat 3jaar geleden ook overlegt met het camperbedrijf, die vertelde me dat inderdaad het gros van de campers ditzelfde heeft. Dat stelt mij gerust.

3 jaar later liggen ze nog net zo mooi als in het begin.

Ik vind het gaaf dat moderne campers speciale onverlijmde zone's hebben om deze uitzetting op goede plekken te hebben

alu zet overigens 0.023mm/m per graadC. Als een camper geproduceerd wordt bij kamertemperatuur. in een brandend zonnetje is ie wellicht 40graden op de dakplaat. Dan groeit het dak in de breedte (2.2m) --> 20gr*0.023mm*2,2m=1.012mm als je de rest met minder uitzetting stabiel houdt, dan zie je deze mm wel degelijk opbollen. En als je het dak volledig verlijmd zal hij ergens willekeurig moeten loslaten van de onderlaag, en typisch op de plek waar de verlijming net niet helemaal lekker is gegaan (uitzetting houdt je niet tegen) dus ik vind een speciale onverlijmde zone echt een kwestie van heel slim ontwerpen!

in de lengte groeit je dak overigens nog veel meer (6m lengte? dan 3mm uitzetting) veel campers zie je ook vooral op de radius boven achterop en voorop bij alkoofcampers een beetje 'lubberen' ik denk dat moderne campers onder de plastic kappen gewoon een lekkere vette kitnaad hebben om een beetje mee te flexen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Golvend dak



Bericht door gjvonk »

Mooi uitgelegd, dus naast de zone die moet kunnen "opbollen" kun je wel dingen aan/op de dakplaat bevestigen? Alleen die "op bol zone" mag dan toch niet geblokkeerd worden? Of snap ik dat niet zo goed?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Golvend dak



Bericht door mama »

En als er een hagelbestendige plaat bovenop de allu plaat voorzien is dan zie je géén bolling .
Tussen de twee delen is dan ook een dikke laag van één of andere soort kit .
Plaats reactie