Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
TheVanOfficial
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jul 2022, 21:05

Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door TheVanOfficial »

Hallo!

Ik wil op onze bus (Peugeot Boxer L2H22 2010) 2 dakramen plaatsen. Nu is mijn keuze gevallen op de Dometic Mini Heki Style

https://www.obelink.nl/dometic-mini-hek ... kraam.html

Nu twijfel ik over de dak dikte? Ik denk dat het de variant wordt van 43 - 60 mm aangezien ik er ook een plafond in wil maken. Iemand hier ervaring mee met het dak van een Peugeot Boxer L2H2?

En dan nog de vraag of dat het dakraam met permanente ventilatie of zonder?

Ik heb contact gehad met Obelink en die raden eentje met zonder permanente ventilatie. Dus dit lijkt mij dan ook een geschikte keuze?

Maxxfan heb ik overwogen, maar vinden wij in dit stadium nog te duur. Wellicht over een paar jaar het dakraam vervangen door een Maxxfan :D

Greetz
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door JMD »

Hej,

Ik heb dikte gekozen van 25-42, lijkt mij voldoende... Ben nog bezig, dus kan nog niet zeggen of het echt goed is. Verder heb ik bij bed raam zonder ventilatie.

Ik zou een Maxxfan echt goed overwegen hoor! Hebben wij ook voorin, en nooit condens oid... Kost inderdaad wat, maar is echt handig. Zijn uiteraard alternatieven, maar deze is naar mijn idee echt stil!

Trouwens dakluik met zonder ventilatie bestaat denk ik niet :wink:

Grt JMD
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door Bob Diesel »

De mini Heki geeft het id met of zonder permanente ventilatie
Het verschil een inleg rubber ,wat dus ook verwijderd of later toegevoegd kan worden

Het verschil is mn voor gebruik in caravan of camper
Voor de caravan maakt het niks uit , daar zit niemand in tijdens de rit

In de camper dus wel , en word ook vaker met hogere snelheid gereden
Waardoor het dakluik iriterend kan gaan fluiten , vandaar dat ook velen er een spoiler voor plaatsen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door gjvonk »

Let op: het plaatsen van een spoiler voor een geventileerd dakluik alleen is NIET voldoende. Je zult dan ook de afdichting goed op orde moeten hebben. Heb je dat niet, gaat het luik alsnog fluiten. Vraag ook maar aan de Paul Bng of aan de Kampertjes...

In fabriekscampers wordt er kennelijk per definitie 1 geventileerd dakluik geplaatst. In de 1e Adria Twin die we huurden, was dat een ventilatie paddestoel in de badkamer.(Edit: tekst aangepast). In de 2e Hymer 322 die we huurden, was dat het voorste dakluik. In onze 1e eigen Pössl (2Win) was dat het toiletluikje, in onze 2e Pössl (een Roadcruiser) was dat het voorste dakluik, in onze huidige Pössl (Trenta) is dat weer het toilet dakluikje. Het voorste dakluik is een Midi Heki 2 (met verdekte scharnieren en een gekleurde rand). Ook die fluit licht bij hogere snelheden. Daar moet ik dus nog iets aan de afdichting doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 10 aug 2022, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door Zonneke »

Effe een vraag in de rand, kunnen er muggen binnen langs dat luikje in de badkamer?
Zelfs wanneer het gaas dicht is.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dometic Mini Heki style aanschaffen en montage



Bericht door gjvonk »

Antwoord in de zijlijn: dat laatste heb ik nog nooit echt onderzocht. Het gaas is het gewone muggen gaas met een maaswijdte die overeenkomt met wat in de Maxxfan zit. Zal dus wel meevallen.

Maar we hebben een hond, dus het plisé muggenhor in de schuifdeur is alleen dicht als we buiten zijn. Onze buscamper is dus niet geheel mugproof...

Tip: als je minder last van muggen wil hebben, blijf dan vooral uit de buurt van hoog gras en ga er zeker niet doorheen lopen.

En verder: autan of iets wat daarop lijkt. We hebben hele goede ervaringen met lokaal/regionaal gekochte middelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie