koelkast en lithium powerpack
koelkast en lithium powerpack
Hoi,
ik wil volgend jaar zelf een microcamper bouwen in waarschijnlijk een VW Caddy Maxi. Nu heb ik alleen een extra accu nodig voor de koelkast. De koelkast is ongeveer 60 watt. Ik zal altijd op campings staan dus daar heb ik geen probleem. Maar als ik een dagje weg ga met de auto en de auto parkeer en een paar uur later pas terug kom, dan heb ik wel stroom nodig voor de koelkast. Onderweg sluit ik het aan op de sigarettenaansteker 12 v. maar als ik stil sta heb ik een probleem. Wie kan mij hierin adviseren. Ik heb totaal geen verstand van stroom, dus graag in jip en janneke taal. Ik dacht zelf aan zo'n draagbare lithium batterij. Of is dat overdreven? Of juist te weinig. Of beter een gewone autoaccu?
Groetjes, Astrid
ik wil volgend jaar zelf een microcamper bouwen in waarschijnlijk een VW Caddy Maxi. Nu heb ik alleen een extra accu nodig voor de koelkast. De koelkast is ongeveer 60 watt. Ik zal altijd op campings staan dus daar heb ik geen probleem. Maar als ik een dagje weg ga met de auto en de auto parkeer en een paar uur later pas terug kom, dan heb ik wel stroom nodig voor de koelkast. Onderweg sluit ik het aan op de sigarettenaansteker 12 v. maar als ik stil sta heb ik een probleem. Wie kan mij hierin adviseren. Ik heb totaal geen verstand van stroom, dus graag in jip en janneke taal. Ik dacht zelf aan zo'n draagbare lithium batterij. Of is dat overdreven? Of juist te weinig. Of beter een gewone autoaccu?
Groetjes, Astrid
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: koelkast en lithium powerpack
Je kunt een paar oplossingen bedenken.
Een COMPRESSOR koelbox uit de campingwinkels.
(Box, omdat ik aanneem je niet veel ruimte hebt.)
Afhankelijk hoe lang je wegblijft niet aangesloten.
Aansluiten op een goedkope lood/zuur accu iets van 80Ah en aangesloten via cirix.
Of niet op de cirix, maar terug op de camping op een lader 10A of zoiets.
Neem echt een compressor. Al het andere verbruikt meer stroom.
PS.
Niet op de cigaretten aansteker. Teveel stroom en gammele constructie
Een COMPRESSOR koelbox uit de campingwinkels.
(Box, omdat ik aanneem je niet veel ruimte hebt.)
Afhankelijk hoe lang je wegblijft niet aangesloten.
Aansluiten op een goedkope lood/zuur accu iets van 80Ah en aangesloten via cirix.
Of niet op de cirix, maar terug op de camping op een lader 10A of zoiets.
Neem echt een compressor. Al het andere verbruikt meer stroom.
PS.
Niet op de cigaretten aansteker. Teveel stroom en gammele constructie
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: koelkast en lithium powerpack
Dank je wel Jansloos, maar hoelang heb ik dan stroom met zo'n accu voor de compressor koelkast?
Re: koelkast en lithium powerpack
Dat ligt aan de omgevingstemperatuur.
Gemiddeld neemt een (compressor)koelbox 30-35Ah per 24 uur uit je accu. Dat is bij 12V, dus dat is zo'n 360-420 Wh
Bij de meeste van die all-in-one accudingetjes wordt een capaciteit in Wh gespecificeerd, dus kun je zelf uitrekenen hoe lang je erop kunt draaien
Houd er wel rekening mee dat
- Bij 40 graden het makkelijk een klap meer kan zijn
- je ook nog andere dingen op zo'n ding aansluit die dus ook capaciteit gebruiken.
Een draagbare lithiumbatterij zou kunnen, maar niet elke soort is ideaal en die dingen kosten toch ook nog wel wat. Een simpele extra accu (Desnoods onder een stoel) is een goedkopere oplossing. Let wel dat je geen startaccu koopt, maar een huishoudaccu. Een kleine 100Ah accu kost een goede 100 euro en kun je, met een scheidingsrelais als je auto niet te jong is, opladen tijdens het rijden.
Zo'n accu heeft een bruikbare capaciteit van 600Wh maximaal, dus daarmee kan je koelkast wel een dagje vooruit, incl wat marge.
Zo'n lithium-mobiele-batterij kost je snel 500+ euro... Natuurlijk heeft die een wat andere doelgroep en kun je ook makkelijk eruit pakken, en je hebt vaak een kleine omvormer erin, maar of je dat nodig hebt....
Gemiddeld neemt een (compressor)koelbox 30-35Ah per 24 uur uit je accu. Dat is bij 12V, dus dat is zo'n 360-420 Wh
Bij de meeste van die all-in-one accudingetjes wordt een capaciteit in Wh gespecificeerd, dus kun je zelf uitrekenen hoe lang je erop kunt draaien
Houd er wel rekening mee dat
- Bij 40 graden het makkelijk een klap meer kan zijn
- je ook nog andere dingen op zo'n ding aansluit die dus ook capaciteit gebruiken.
Een draagbare lithiumbatterij zou kunnen, maar niet elke soort is ideaal en die dingen kosten toch ook nog wel wat. Een simpele extra accu (Desnoods onder een stoel) is een goedkopere oplossing. Let wel dat je geen startaccu koopt, maar een huishoudaccu. Een kleine 100Ah accu kost een goede 100 euro en kun je, met een scheidingsrelais als je auto niet te jong is, opladen tijdens het rijden.
Zo'n accu heeft een bruikbare capaciteit van 600Wh maximaal, dus daarmee kan je koelkast wel een dagje vooruit, incl wat marge.
Zo'n lithium-mobiele-batterij kost je snel 500+ euro... Natuurlijk heeft die een wat andere doelgroep en kun je ook makkelijk eruit pakken, en je hebt vaak een kleine omvormer erin, maar of je dat nodig hebt....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: koelkast en lithium powerpack
En de zon.
Witte auto? Prima. Gekleurd? Warmt snel op.
Als dn ook je box daarin staat wordt 't al snel erg warm voor de kk.
Witte auto? Prima. Gekleurd? Warmt snel op.
Als dn ook je box daarin staat wordt 't al snel erg warm voor de kk.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: koelkast en lithium powerpack
Dank je wel voor de uitleg Jansloos.
Begrijp het nog niet helemaal, maar dat komt wel.
Boven de 25-27 graden ga ik nooit kamperen, veel te warm. Dus dat komt goed.
En een witte vw caddy maxi, maar ik probeer altijd in de schaduw te parkeren.
Begrijp het nog niet helemaal, maar dat komt wel.
Boven de 25-27 graden ga ik nooit kamperen, veel te warm. Dus dat komt goed.
En een witte vw caddy maxi, maar ik probeer altijd in de schaduw te parkeren.
- DucatoDolf
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: koelkast en lithium powerpack
Een leuk 2e hands huishoud accu worden hier nog wel eens aangeboden.
Maar let er op dat je géén absorbtiekoelbox hebt. Ik heb/had die wel en na een paar uur is de accu echt (diep) ontladen. Met een uurtje of 2á3 heb je het dan wel gehad. Ook niet goed voor je accu. Lekkerder is om minder afhankelijk te zijn van walstroom. Ook wij staan veel op campings en camperplaatsten, maar zou veel vaker gewoon ergens willen wilkamperen of gewoon overnachten op een afgelegen plek. In veel landen mag dat gewoon, zolang je niet doet of je er gaat wonen (stoelen buiten zetten en zo).
Dus klein zonnepaneeltje op je dak en een compressor koelbox en gaan met die banaan.
Maar let er op dat je géén absorbtiekoelbox hebt. Ik heb/had die wel en na een paar uur is de accu echt (diep) ontladen. Met een uurtje of 2á3 heb je het dan wel gehad. Ook niet goed voor je accu. Lekkerder is om minder afhankelijk te zijn van walstroom. Ook wij staan veel op campings en camperplaatsten, maar zou veel vaker gewoon ergens willen wilkamperen of gewoon overnachten op een afgelegen plek. In veel landen mag dat gewoon, zolang je niet doet of je er gaat wonen (stoelen buiten zetten en zo).
Dus klein zonnepaneeltje op je dak en een compressor koelbox en gaan met die banaan.
Re: koelkast en lithium powerpack
Ik lees net vanochtend dat zo’n absorptie koelkast zo lekker stil is. Verbruikt het echt zoveel stroom meer. Een zonnepaneeltje is leuk maar niet als je onder de bomen wilt staan. Vandaar dat ik dacht aan een power bank. Altijd stroom bij je. Maar schijnbaar niet genoeg voor een paar uren voor een koelbox. Leek mij ook handig om daar je usb kabels in te doen om van alles op te laden.
Re: koelkast en lithium powerpack
Een paar uur lukt wel, wat wanneer je slaapt? Je moet die accu ook weer vol krijgen en dat duurt veel langer dan het leeglopen.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: koelkast en lithium powerpack
Absorbtie is idd stiller, want je hebt geen compressor/ventilator die aanslaat
Maar ook een enorm stuk minder zuinig. Voor zo'n absorbtiekoelbox mag je, op 12V, rustig rekenen op 150Wh per uur... In de nacht misschien wat minder als t niet zo warm is, maar overdag zeker.
Een avondje/nachtje (20.00 tot 08.00) is dus snel 1500Wh bij benadering. En dan moet je accu dus wel helemaal vol zijn. Dan wordt zo'n kant en klaar dingetje wel een dure grap.
Daarnaast kun je zo'n kant en klaar ding vaak slecht laden via de dynamo. Via 12V gaat meestal op de sigaretteplug met maar een paar ampere. Dus zo'n mooie 2000Wh powerstation (kost je ruim 2000 euro) is na een avond/nacht ongeveer leeg.
Om die vol te krijgen (voorbeeldje de AC200MAX) mag je daarna dus 20 uur rijden voordat ie weer vol is.... onbegonnen werk dus.
Met een normale compressorkoelkast is het verbruik een klap lager, met een normale accu kun je in een paar uurtjes rijden de accu weer volladen en met zonnepanelen als je een beetje zon hebt (Desnoods met een los zonnepaneel) vaak zelfs nog zonder te rijden
Absorbtiekoelkast? Dan op gas gebruiken, of alleen aan de paal.
Maar ook een enorm stuk minder zuinig. Voor zo'n absorbtiekoelbox mag je, op 12V, rustig rekenen op 150Wh per uur... In de nacht misschien wat minder als t niet zo warm is, maar overdag zeker.
Een avondje/nachtje (20.00 tot 08.00) is dus snel 1500Wh bij benadering. En dan moet je accu dus wel helemaal vol zijn. Dan wordt zo'n kant en klaar dingetje wel een dure grap.
Daarnaast kun je zo'n kant en klaar ding vaak slecht laden via de dynamo. Via 12V gaat meestal op de sigaretteplug met maar een paar ampere. Dus zo'n mooie 2000Wh powerstation (kost je ruim 2000 euro) is na een avond/nacht ongeveer leeg.
Om die vol te krijgen (voorbeeldje de AC200MAX) mag je daarna dus 20 uur rijden voordat ie weer vol is.... onbegonnen werk dus.
Met een normale compressorkoelkast is het verbruik een klap lager, met een normale accu kun je in een paar uurtjes rijden de accu weer volladen en met zonnepanelen als je een beetje zon hebt (Desnoods met een los zonnepaneel) vaak zelfs nog zonder te rijden
Absorbtiekoelkast? Dan op gas gebruiken, of alleen aan de paal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: koelkast en lithium powerpack
Wat we nog niet gevraagd hebben, is: "is het een nieuwe auto?"
Dit in verband met de "intelligente" dynamo.
Ja, dacht je t te gaan begrijpen
Dit in verband met de "intelligente" dynamo.
Ja, dacht je t te gaan begrijpen
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: koelkast en lithium powerpack
Ik heb jaren in mijn Land Rover een compressorkoelbox (Waeco CFX40) gehad, een 45 Ah Yellowtop hh accu met Cyrix scheidingsrelais, en een klein 60Wp zonnepaneeltje vast gemonteerd op het dak. Met die setup kon de koelbox makkelijk blijven draaien zonder dat ik stroom van buiten (walstroom) nodig had. En ook nog over om de telefoon op te laden en af en toe en led-lampje aan te doen.
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: koelkast en lithium powerpack
Sluit me bij eerdere posters aan: neem gewoon een extra accu onder de voorstoel.
Er van uitgaand dat je geen slimme dynamo hebt: een scheidingsrelais voor laden tijdens tijden, een accu lader voor op de camping, en je hebt altijd voldoende stroom, zonder een vermogen uit te geven. Een niet te grote AGM of gel accu is dan al voldoende.
Zeker een compressor versie: een absorptie koelt sowieso enkel op 220 of gas, op 12V houdt hij enkel de temperatuur vast (en verbruikt daarbij enorm veel).
Er van uitgaand dat je geen slimme dynamo hebt: een scheidingsrelais voor laden tijdens tijden, een accu lader voor op de camping, en je hebt altijd voldoende stroom, zonder een vermogen uit te geven. Een niet te grote AGM of gel accu is dan al voldoende.
Zeker een compressor versie: een absorptie koelt sowieso enkel op 220 of gas, op 12V houdt hij enkel de temperatuur vast (en verbruikt daarbij enorm veel).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!