koelkast en lithium powerpack

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door Mickel Moen »

jansloos schreef:
wo 10 aug 2022, 14:24
En de zon.

Witte auto? Prima. Gekleurd? Warmt snel op.

Als dn ook je box daarin staat wordt 't al snel erg warm voor de kk.
Het verschil tussen wit of zwart:

https://www.autoblog.nl/nieuws/temperat ... open-67724
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Roestie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 07 aug 2022, 10:19

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door Roestie »

Ik heb nog geen auto. Ik heb nu nog een leasewagen en moet nog ff sparen voor een vw caddy maxi waarschijnlijk. Maar wil me vast goed voorbereiden.
jansloos schreef:
wo 10 aug 2022, 17:35
Wat we nog niet gevraagd hebben, is: "is het een nieuwe auto?"

Dit in verband met de "intelligente" dynamo.

Ja, dacht je t te gaan begrijpen 😄
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door DucatoDolf »

Zo'n compressor koelbox is stil zat. Staat natuurlijk ook niet continu aan. Zelfde als de koelkast thuis.


En ga je die wagen zakelijk rijden of niet? Is de auto gewoon privé, kun je nog denken aan een hefdakje. Dan is de auto nog op kwarttarief te krijgen. Moet er wel een vaste camper uitrusting in gemonteerd worden en altijd aanwezig zijn.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door LittleTinTent »

Een Caddy (maxi) is te klein voor kwarttarief.
Roestie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 07 aug 2022, 10:19

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door Roestie »

Daar gaat het niet over
LittleTinTent schreef:
do 11 aug 2022, 9:53
Een Caddy (maxi) is te klein voor kwarttarief.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door beatrix18 »

Hoi Astrid, je geeft aan dat je weinig technische kennis hebt. Je komt zelf al met een mogelijke oplossing.
Deze oplossing is heel populair, alleen in Nederland nog niet en hier bij de techneuten op het forum zeker niet.
Technisch gezien hebben ze gelijk. Maar je moet dan redelijk "handig" zijn of het project kunnen uitbesteden.
Zelf ben ik héél lang redelijk handig geweest en heb hier veel plezier aan beleeft. Ook heb ik nu een conclusie getrokken.
Ons campertje staat nu, as we speak, heerlijk al een paar dagen in de schaduw en de compressor koelbox doet op zijn gemak zijn werk.(plekjes met stroom allemaal bezet)
In de gloeiende zon staat een eindje verder op, een opvouwbaar zonnepaneel de er achter geplaatste Bluetti EB70 op te laden.
Als deze weer volgeladen is koppel ik hem op een niet algemene manier weer aan de camper installatie. Maar dat is voor jou niet van belang.
Moraal van het verhaal: jouw idee kan prima werken. Maar voor de nerds is het te simpel of te duur. Op internet/YouTube zijn er heel veel voorbeelden te vinden. (Google: Solar generator of portable power station)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door Atoz »

Je bedoelde dus deze (als voorbeeld)
https://de.bluettipower.eu/products/eb70

Vind ik echt niets! Komt er bij mij voor geen geld in!
Maar... I'm a nerd!

Dus als je als leek dit soort apparaten leert (*) te gebruiken, dan weet je nu al wat jouw installatie gaat kosten aan onderdelen en werkuren.
De vraag was niet: ik wil een goedkope oplossing, de vraag was wat kan ik als leek gebruiken?
Er zit misschien wel alles in wat je nodig hebt.

En zeg dus nooit nooit... Ook ik, de nerd, niet!
Misschien komt er ooit een dag dat ook ik dit soort oplossingen ga gebruiken.
Misschien komt er wel een tijd dat zelfbouwen niet meer kan wegens .... Ouderdom? Tijd? Zin?


(*) Het is niet zoals thuis!
Je moet leren wat je wel en niet in aansluiten.
Leren hoe het ding te laden, tijdens rijden en of paal en of zonnepaneel.
Maar mits enige inspanning valt dat leerproces best mee.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door jansloos »

Is inderdaad een eenvoudige oplossing.
De meerprijs T.O lood/zuur met al die randap en event montage zal niet veel zijn.

De kk zal zeker een langere tijd daarop werken.

Zit ik nog even met de oplaadtijd. Dat wordt nergens vermeld.
Laatst gewijzigd door jansloos op do 11 aug 2022, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door DJSmiley »

716Wh. Dat is omgerekend dus zo'n 55Ah bij 12V.

Itt tot een aantal andere merken is dit tenminste LiFePO4. Dat is veiliger en een langere levensduur dan andere vergelijkbare dingen met Li-ion of Li-NMC.

Oplaadtijd is 7-8 uur vanaf 12V. Dus dat komt neer op ongeveer 7A.

Dat is dus niet heel snel en als in de tussentijd ook je koelkast nog stroom verbruikt laad je netto met de helft ofzo... Dus ja, als ie leeg is moet je of aan de paal of toch snel een uurtje of 15 rijden.

Het werkt/kan natuurlijk prima, maar de diy-bouwer/nerd/meer eisende gebruiker heeft liever een krachtigere installatie die ook met een paar uurtjes rijden weer een fatsoenlijke hoeveelheid energie in de accu krijgt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door veetee »

Atoz schreef:
do 11 aug 2022, 14:48
Je bedoelde dus deze (als voorbeeld)
https://de.bluettipower.eu/products/eb70
Die is 716 Wh, 55 Ah. In het linkje staat op te laden "200W Solar Panel Aufladung in 4 Std."
Dat paneel, solar regelaar etc. Moet je er dan nog wel bij kopen. Voor de niet-dhz een misschien een prima oplossing, wel met een prijskaartje. Veel forumleden hier zijn wél dhz-ers, zelf zou ik zoiets ook liever zelf bij elkaar zoeken in elkaar zetten.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door Atoz »

Gewoon lezen hoe de vraagsteller ZIJN camperbeleving zal zijn.

En dan zag ik volgende stukje tekst:
''Ik zal altijd op campings staan dus daar heb ik geen probleem. Maar als ik een dagje weg ga met de auto en de auto parkeer en een paar uur later pas terug kom, dan heb ik wel stroom nodig voor de koelkast. ''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door DJSmiley »

Die dingen hebben meestal een solar regelaar, dus als je t zou willen kun je er zo een paar panelen op aansluiten

TS staat voornamelijk op een camping. Dan heb je tijd zat om zo'n ding op te laden, en een paar uur de koelkast dan voeden via dat ding lukt dan makkelijk, ook met zo'n relatief klein ding.

Via 230V laad ie met een uurtje of 4 weer op. Dat haal je dus prima in een nachtje.

Voor het gebruik van de vraagsteller zou het voldoende kunnen zijn, alleen die paar uurtjes moeten niet een dag worden, en al helemaal niet 'ook nog eens een nachtje vrij staan'.
Als ie zeker is van zijn keuze (max een paar uurtjes) dan is het een prima optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door beatrix18 »

Alles zit in één behuizing. Ook de mppt regelaar.
Ook de sinus omvormer.
Het laden in de auto is inderdaad een "leken" oplossing en daardoor beperkt. Vandaar ook de naam solar generator.
De discussies over alle losse onderdelen hier op het forum beslaat honderden pagina's. De gebruiksaanwijzing van zo'n compleet "dingetje" is eenvoudiger dan die van een keukenmagnetron.
Het is letterlijk "plug and play".
Maar ik ga verder geen discussie voeren over de plussen en vooral de minnen. Ik ken ze allemaal.
Ik zie voor de TS veel plussen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: koelkast en lithium powerpack



Bericht door DucatoDolf »

Iets meer on topic dan mijn voorgaande bijdrage:

Ik ben wat 12v installaties betreft (nog) niet echt heel handig. In mijn beleving echter, is dat all-in-one apparaat aansluiten net zo moeilijk als een los accuutje met een 230v ladertje. Zo draait mijn huidige installatie ook. Dat is helemaal niet moeilijk. Je koopt een 2e hands Gel/AGM hh 95Ah accu voor een paar tientjes, schroeft de 12V aansluitdraad van de koelbox er op aan. Bij de Aldi/Lidl haal je een 230V ladert, schroeft deze ook aan de accu om de boel op de camping weer op te laden en je bent klaar. TS geeft aan dat er op de camping wordt gestaan, dus een zonnepaneel/cyrix is niet noodzakelijk (hoewel dit misschien op de termijn natuurlijk ook nog is aan te sluiten als optie). Deze oplossing kost dan dus wel een fractie van zo'n all-in-one apparaat waar je de meeste functies niet eens van gebruikt.

Of zeg ik nu iets stoms? Zo doe ik het iig nu ook met mijn absorptie koelbox en dat werkt voor een paar uur in een stad rondhangen prima.

(Met de wetenschap dat ik mijn accu daar redelijk mee om zeep help, laat ik de koelbox soms ook een nachtje aanstaan als er geen walstroom is. Dat werkt natuurlijk niet echt, maar ik had nog niets anders. Omdat ik daar redelijk klaar mee ben, ga ik nu een andere oplossing creëren met een compressor koelkast)
Plaats reactie