Koppelings schakelaar afgebroken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
de Viper
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:00

Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door de Viper »

Hier een vraagje, met het installeren van een cruisecontrol in mijn Fiat Ducato 250 kwam ik er achter dat mijn koppelingsschakelaar is afgebroken bij de vorige eigenaar.
Die heeft vervolgens de schakelaar weg gehaald, waardoor de cruisecontrol vervolgens niet herkend/ geactiveerd wordt.
Zou het nu zo zijn dat als ik nu een nieuwe koppelings schakelaar aansluit en die er gewoon naast laat liggen (dus niet gebruik) de cruisecontrol wel geactiveerd wordt?
Bijlagen
IMG_20220728_110259.jpg
IMG_20220728_110259.jpg (90.29 KiB) 820 keer bekeken
Fiat Ducato multijet 2.3/ 130. Dethleffs Globebus T001
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door gjvonk »

De cruisecontrol reageert als deze is ingeschakeld normaal gesproken op 4 triggers om uit te schakelen: uiteraard de aan/uit schakelaar aan de stuurkolom. Op de resetknop op de kop van deze zelfde draaischakelaar, maar kan ook het commando "uitschakelen" krijgen van het rempedaal EN ook van het koppelingspedaal. Het zou me niet verbazen dat de cc wel checkt of die schakelaar is aangesloten en ook werkt? En ik weet niet wat er met je toerental gebeurt als je je koppeling vrij trapt als je b.v. met 2.000 toeren rijdt en de cc schakelt niet uit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door Peter LMC »

Weet je zeker dat deze koppelingsschakelaar er uit gehaald is.
Bij een af fabriek cruise zit deze er in maar als er geen ,af fabriek cruise, in zat
dan zit er hoogstwaarschijnlijk ook geen koppelingsschakelaar in.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door Burp »

Ik heb mijn koppelingsschakelaar samen met de remschakelaar vervangen odat de cc niet altijd goed werkte. Nu opgelost. De houder ziet er inderdaad uit alsof hij is afgebroken, de connector is inderdaad voor de koppelingsschakelaar.

Zoals gezegd zal het wel werken maar schakelt hij niet uit als je de koppeling intrapt. Kun je de schakelaar er niet in frommelen? Je moet deze erin druikken en dan een kwart slag draaien om te zekeren. Dit zit best goed vast. Schakelaar kost een tientje ongeveer. De moeite van het proberen waard.

Koppelingsschakelaar
https://www.autodoc.nl/eps/8744220
Remschakelaar
https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/7019914
Groet, Martin

Hymer B614SL
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door DJSmiley »

Ik heb mijn bus later voorzien van cruisecontrol

Er lag ook geen voorbereidde kabel in de stuurkolom, maar de koppelingschakelaar is/was al wel aanwezig. Daar heb ik dus niets aan hoeven doen.

ik kan alleen even niet zo snel vinden of ie normaliter-close of normaliter-open is. Maar goed, als de kabel/stekker er nog wel is dan kun je dat snel genoeg testen.
Bijlagen
5DDA5996-389D-4DFF-87C5-2CD851BFE411.jpeg
5DDA5996-389D-4DFF-87C5-2CD851BFE411.jpeg (109.43 KiB) 663 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
de Viper
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:00

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door de Viper »

Bedankt voor jullie support, ik ga de schakelaar aanschaffen misschien dat ik dan wat duidelijker zie wat de schade is.
Fiat Ducato multijet 2.3/ 130. Dethleffs Globebus T001
de Viper
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:00

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door de Viper »

Peter LMC schreef:
wo 10 aug 2022, 13:47
Weet je zeker dat deze koppelingsschakelaar er uit gehaald is.
Bij een af fabriek cruise zit deze er in maar als er geen ,af fabriek cruise, in zat
dan zit er hoogstwaarschijnlijk ook geen koppelingsschakelaar in.
Daar heb je een ding, heb ik helemaal niet stil bij gestaan
Fiat Ducato multijet 2.3/ 130. Dethleffs Globebus T001
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door DJSmiley »

Ik betwijfel het.

Ik heb heel wat sites en artikelen gelezen over het achteraf plaatsen van een cruisecontrol en ben nergens de al-dan-niet aanwezigheid van de koppelingsschakelaar tegengekomen

Voordat ik eraan begon was eigenlijk overal de conclusie: Bij een oudere X250: Geen probleem, 2 opties
- Er ligt al een voorbedrade stekker bij de stuurkolom: Hendel aansluiten en gaan
- Er ligt geen voorbedrade stekker/kabel: Kabel leggen tussen hendel en ECU (De kleine pinnetjes) + voeding

Bij mij was het 2e het geval. Maar het wel of niet hebben van koppelingsschakelaar en hierop letten ben ik nergens tegengekomen. Dat je die nodig hebt lijkt me logisch, alleen weet ik niet of de bus af-fabriek ook nog zonder koppelingsschakelaar geleverd is eigenlijk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
de Viper
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:00

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door de Viper »

DJSmiley schreef:
vr 12 aug 2022, 7:24
Ik betwijfel het.

Ik heb heel wat sites en artikelen gelezen over het achteraf plaatsen van een cruisecontrol en ben nergens de al-dan-niet aanwezigheid van de koppelingsschakelaar tegengekomen

Voordat ik eraan begon was eigenlijk overal de conclusie: Bij een oudere X250: Geen probleem, 2 opties
- Er ligt al een voorbedrade stekker bij de stuurkolom: Hendel aansluiten en gaan
- Er ligt geen voorbedrade stekker/kabel: Kabel leggen tussen hendel en ECU (De kleine pinnetjes) + voeding

Bij mij was het 2e het geval. Maar het wel of niet hebben van koppelingsschakelaar en hierop letten ben ik nergens tegengekomen. Dat je die nodig hebt lijkt me logisch, alleen weet ik niet of de bus af-fabriek ook nog zonder koppelingsschakelaar geleverd is eigenlijk.
De mijne heeft een afgebroken schakelaarhouder en een losse stekker, dus ik heb het idee dat er wel degelijk een schakelaar gezeten heeft.
En het lijkt mij wel nodig dat als de koppeling ingetrapt wordt de CC uitgeschakeld wordt. :problem:
(of zie ik dat verkeerd?)
Fiat Ducato multijet 2.3/ 130. Dethleffs Globebus T001
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koppelings schakelaar afgebroken



Bericht door isoplus »

Nee, dat zie je wel goed.
Plaats reactie