Stroom er af, dan stekker eruit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Andre55
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Andre55 »

We waren op een stelplaats voor campers, de eigenaar kwam even zeggen dat de stroom eraf ging voor een half uurtje want hij moest de
aardlekschakelaar vervangen, die er nu in zat was te licht, ging er steeds uit, dus moet er een zwaarder in.

Hij ging ook bij de andere campers langs, na een half uurtje ging de stroom er weer op en in de camper was het ineens een grote blits en stank.

Daar was iets niet goed gegaan, de andere camper eigenaren zag ik ook na buiten komen en een beetje verbaasd kijken, bij de ene van koelkast kapot en bij de ander opladen, bij ons omvormer. De eigenaar heb nog alles na zitten meten maar niets gevonden wat er op duidt dat er iets niet goed was, stond gewoon weer 240 Volt op de stopcontacten.

Wat hij niet geweten had is dat de regelaar van de zonnepanelen even tijd nodig heeft om de juiste spanning te regelen (millisec.) zodat de spanning in eens even te hoog was.

Dus als iemand kom met de mededeling de stroom gaat er van af, stekker eruit, ik ga spanningsbeveiliging in de camper monteren ook op het oog dat we binnenkort naar landen gaan waar de spanning te wensen overlaat.

De eigenaar heeft alles vergoed, dat is natuurlijk helemaal top top top.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: oeps, een blits



Bericht door hurktoilet »

Mooi dat het netjes geregeld is. Veiligheidshalve zou ik bij zo'n mededeling zelf altijd mijn stekker er even uit trekken (met dat houtje-touwtje-knoopwerk dat je soms in het buitenland ziet weet je het maar nooit) en er pas weer in stoppen als duidelijk is dat alles weer werkt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Dirk Dreamer »

Klinkt als een ster driehoek fout (2 faze’s verwisseld), of onderbroken nulgeleider, in een driefasige kast. Dan zit er 380 Volt op de stekker ipv 220V.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Cee Pee »

Tegenwoordig 400 volt i.p.v. 230 volt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Greyus Nomadicus »

@CeePee,
Misschien dat dat op Texel zo zit, in de rest van Nederland in ieder geval niet.
Zou ook niet best zijn trouwens. :wink:
Laatst gewijzigd door Greyus Nomadicus op di 09 aug 2022, 8:30, 1 keer totaal gewijzigd.
To me, old age is always fifteen years older than I am.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door DJSmiley »

Dirk Dreamer schreef:
di 09 aug 2022, 0:44
Klinkt als een ster driehoek fout (2 faze’s verwisseld), of onderbroken nulgeleider, in een driefasige kast. Dan zit er 380 Volt op de stekker ipv 220V.
Onderbroken nul klink mij ook het meest logisch.

Fase wisselen maakt niet uit, de fase-nulspanning blijft 230, alleen draairichtingsgevoelige apparaten geven een foutmelding of draaien de verkeerde kant op. Voor 230V gebruikers maakt dat niet uit.

Losliggende nul, of verkeerd aangesloten lijken mij de meest logische oorzaken. Een netkoppelde omvormer mag niet standalone draaien, maar ook niet ineens een piek op het net zetten. Dan zou die zonnepaneelomvormer defect zijn.

Ik gok dat hij dat als 'excuus' gebruikte omdat hij niet wou toegeven zelf een fout gemaakt te hebben (Op zich niet heel onlogisch). Wel netjes opgelost en daar gaat het om (Al is het wel k*t)

Overigens: Een aardlekschakelaar verwaren klink niet logisch. Ik gok dat het zo benoemd is om het begrijpelijk te houden. Technisch zou de installatie dan zoiezo al foutief zijn als dat echt het geval zou zijn.

Een overspanningsbeveiliging kan zeker geen kwaad. Een storing kan overal optreden, een losliggende nul is mijn grootste 'angst'. Ik heb heel wat campings gezien waarbij de electra in dubieuze staat is, gewoon in NL, laat staan in het buitenland. Groepenkasten met smeltpatronen uit de jaren 80, oude Seijsener kasten waarvan de sluitingen al 10 jaar geleden defect zijn geraakt, vol met spinnewebben en meuk enz.
Ook vaak voorkomend is een netwerk gebaseerd op 6A per aansluiting, maar waar, zonder kabels enz te upgraden, inmiddels 16A automaten ingedraaid zijn.

In dit geval is het hoogstwaarschijnlijk gewoon een menselijke (dure) fout. Dat kan altijd gebeuren helaas, maar het is netjes dat er meteen concreet gehandeld is en de gebruikers schadeloos gesteld zijn. (ipv de claim via verzekering/installateur doen en pas als die allemaal het goed vinden gaan betalen)

Had je ALLEEN een omvormer op de walstroom? En geen andere laders of dingen die op de walstroom zitten?


400V vs 230V is denk ik een typefoutje. Hij bedoelt: 'Vroeger' had je 220V / 380V, tegenwoordig is dat 230V / 400V.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door willemzon »

Het is voor mij acadraba, maar het had mij ook kunnen overkomen dus de tip is perfect, iets om te onthouden, bedankt.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Andre55
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Andre55 »

Bij ons staat de omvormer (2000 watt) altijd aan, dat kom omdat we een scheep WC hebben en die is 230 V.
Er waren van de 8 condensators waren er 6 niet zo goed aan toe.
Dit is in Nederland gebeurt.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik heb ook wel spullen waarvan de condensatoren na verloop van tijd verouderen en vervangen moeten worden.
Vooral die waar flink veel stroom loopt en waar het warm en koud kan worden.
Ook in Nederland gebeurt :D

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door TestCase »

En mede hierom heb ik al een tijdje een over- en onderspanning beveiliging gemonteerd.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001710644402.html


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door DJSmiley »

Ik heb 'm in NL gehaald.

Chinees spul is lastig om te beoordelen en ik had niet de behoefte om 'm te testen... Dus heb in dit geval een bekend merk gekocht in NL.

https://www.sandervunderink.nl/obo-over ... nhuis.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door TestCase »

Dat is alleen overspanningbeveiliging, wanneer je een absorptie koelkast op 230v hebt is onderspanningbeveiging ook wel handig èn instelbare automatische hersteltijd, na bijv. 30 sec. alles weer normaal dan wordt spanning weer ingeschakeld.
Overigens is dit een gerenommeerd merk dat wereldwijd verkocht wordt, niet alleen vanuit China.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik vind 1200 volt ook nog erg veel hoor, nu is de afschakel tijd wel <25 ns maar tussen 230 en de afschakel spanning gebeurter, niets?

Theo
https://www.obo.nl/datasheet/?file=TBS- ... 418-nl.pdf
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Stroom er af, dan stekker eruit



Bericht door Dirk Dreamer »

TestCase schreef:En mede hierom heb ik al een tijdje een over- en onderspanning beveiliging gemonteerd.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001710644402.html


//Kees
Grappig je hebt 2 versies : nominale spanning 40A of 60A Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Plaats reactie