Extra gekeurde zitplaats & opkeuren maximum massa

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
LT281998
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 11:22

Extra gekeurde zitplaats & opkeuren maximum massa



Bericht door LT281998 »

Heb al aardig lopen rondlezen over de regels mbt het uitbreiden van het aantal goedgekeurde zitplaatsen, maar ben er toch nog niet helemaal uit.

Onze VW LT28 uit ‘98 heeft nu 2 zitplaatsen op kenteken, twee enkele stoelen voorin. Ivm onze recente gezinsuitbreiding wil ik dit uitbreiden naar 3 zitplaatsen, waarbij de extra zitplaats uiteraard ook een gordel heeft om een maxi cosi te kunnen plaatsen. Omdat we de camper vrij recent hebben ingebouwd is het plaatsen van zitplaatsen achterin geen optie.

Daarom is mijn idee nu om een twee persoons bijrijdersbank te plaatsen op de plek van de nu enkele bijrijdersstoel. Deze banken zijn dacht ik wel specifiek voor onze bus nog (tweedehands) verkrijgbaar.

Iemand hier ervaring mee?

Kan ik dit zelf doen en dan laten keuren bij de rdw?
Laatst gewijzigd door LT281998 op vr 04 nov 2022, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door pele »

Als je een bankje vindt zoals er origineel in stond (of kan staan) gaat dit geen probleem zijn.
LT281998
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 11:22

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door LT281998 »

Nou, heb de RDW hierover gesproken en ze willen dan een verklaring van Volkswagen zien dat de nieuwe bank aan hun standaarden voldoet, ook de montage, bouten gordel etc

De RDW kan hem dan keuren naar 3 zitplaatsen.

Iemand hier ervaring mee? Hoe kom ik aan zo’n verklaring?
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door tonic »

Als je dit antwoord krijgt van de RDW dan zal erop jou camper een Europese typegoedkeuring van toepassing zijn met daarin 2 zitplaatsen vermeld.
Neem contact op met de afdeling homologatie van VW. En vraag of ze een typegoedkeuring of verklaring hebben voor jou bus met daarin 3 zitplaatsen. Dan origineel bankje op originele gordel plaatsen op de originele bevestigingspunten.

Ik neem hierbij aan dat je het kenteken van je bus aan de RDW moest doorgeven toen je de vraag stelde
LT281998
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 11:22

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door LT281998 »

Ok dank!

Nog een uitdagingnisbhet überhaupt vinden van zo’n bank. Daar nog tips of ideeen voor? Onderdelenhandel in hamerkop heeft ze niet heb ik al gevraagd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik had zo'n bank erin zitten en heb hem eruit gehaald voor een (draaibare) enkele stoel.
Staat mij eigenlijk in de weg, als je interesse hebt stuur maar een PB :)
Is niet super netjes meer (de console, de stof etc nog wel). Hij kost weinig :)
Houd er wel rekening mee dat je ook een andere vloermat nodig hebt door de grotere uitsparing van de bank versus een stoel (de gaten in de carrosserie zitten er al wel). Ik zou heel goed moeten zoeken maar die heb ik misschien ook nog wel liggen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik denk dat dat het probleem is waar je Volkswagen voor nodig hebt, het SRS systeem is. In 1998 weet ik niet of er al airbags in de LT's zaten (kan optie zijn geweest) maar mogelijk wel gordelspanners.
Wat bij ombouw van bank naar stoel vaak gedaan wordt is een weerstandje in de loshangende kabel van het systeem zodat er geen foutmeldingen optreden (een enkeling sloopt de spanner uit de bank en legt die aangesloten in de stoelconsole...).
Voor het omgekeerde zul je waarschijnlijk door VW de 3e spanner moeten laten programmeren wil je het goedgekeurd krijgen.

Tenzij er in 1998 ook geen gordelspanners op zaten, dan heb je wat meer geluk :) (kun je zien door de gordelstijl te verwijderen, of of er kort bij contact aan een SRS lampje aan en weer uit gaat)
Mijn bus is iets nieuwer, uit 2003, en die heeft zowel een (1) airbag als gordelspanners op alle 3 plaatsen. (nu dus 2)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door rongreven »

Mijn S510 op Sprinter 312D van 1999 had geen spanners.
Volgens mij is een LT van die tijd identiek?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, grotendeels wel, maar ik heb gemerkt dat er zeker bij die jaren enorme verschillen in de uitrusting kunnen zitten.
Bij latere modellen LT2 en Sprinter was veel al wel standaard.
We wachten TS zijn berichtgeving maar even af :)

Groeten Jeroen
LT281998
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 11:22

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door LT281998 »

Dit is de huidige setup, de recht stoel zou ik dus willen vervangen door een 2 persoons bankje.

Afbeelding

Volgens mij zonder gordelspanner toch? Er brand geen SRS lampje als ik m op contact zet

Afbeelding


Zijn die 3 zwarte boutjes (beetje moeilijk te zien, zitten 2 net onder het randje van de houten vloer links en 1tje in het midden thv de handrem) te standaard plekken waar ik een bank in zou moeten bevestigen? En waarmee doe ik dat zo dat de rdw het zou goedkeuren?

Afbeelding

Overigens ontdekte ik iets potentieel rampzaligs: de technisch max massa op het kenteken is slechts 2590 Kg. Ik schat dat ie nu dus al te zwaar is. Dus voor ik de extra zitplek laat keuren moet ik dus naast de verklaring van VW dat dat kan, ook een verklaring van ze hebben dat de massa naar 3500 Kg kan, dan kan de RDW dat ook omkeuren. Anders zal dat hopeloos misgaan (ze zullen hem ook gaan wegen namelijk).

Heel benieuwd of ik dit voor elkaar krijg. Als iemand daar ervaring mee heeft of een contact/ingang of wat dan ook bij VW, hoor ik het graag... Misschien ben ik te pessimistisch maar klinkt als een kansloze opgave :D
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

foutje.... dubbelpost door traagheid.
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op ma 15 aug 2022, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

LT281998 schreef:
vr 12 aug 2022, 17:11
Dit is de huidige setup, de recht stoel zou ik dus willen vervangen door een 2 persoons bankje.
Volgens mij zonder gordelspanner toch? Er brand geen SRS lampje als ik m op contact zet
Zoals ik al PB aangaf heeft er aan de vloermat te zien al eens een bank in gestaan, dat ziet er positief uit! Wel kan het altijd zo zijn dat de vloermat gewoon gewisseld is, maar bij navraag bij VW zou dat zo tevoorschijn moeten komen.
Zijn die 3 zwarte boutjes (beetje moeilijk te zien, zitten 2 net onder het randje van de houten vloer links en 1tje in het midden thv de handrem) te standaard plekken waar ik een bank in zou moeten bevestigen? En waarmee doe ik dat zo dat de rdw het zou goedkeuren?
Dat is zo niet te zien, en zoals ik de PB al stuurde zijn er ook mensen die bij SRS storingen gewoon het lampje uit het dashboard verwijderen helaas :(
Je kunt het zien door het deurrubber aan de achterkant los te halen (ik meen dat er ook nog een schroefje in het plastic zit bij het kapstokhaakje uit mijn hoofd) en dan klik je de bekleding er zo uit. Als er SRS in zit zit er een geel pyrotechnisch doosje bij je gordeloproller.
Overigens ontdekte ik iets potentieel rampzaligs: de technisch max massa op het kenteken is slechts 2590 Kg. Ik schat dat ie nu dus al te zwaar is. Dus voor ik de extra zitplek laat keuren moet ik dus naast de verklaring van VW dat dat kan, ook een verklaring van ze hebben dat de massa naar 3500 Kg kan, dan kan de RDW dat ook omkeuren. Anders zal dat hopeloos misgaan (ze zullen hem ook gaan wegen namelijk).

Heel benieuwd of ik dit voor elkaar krijg. Als iemand daar ervaring mee heeft of een contact/ingang of wat dan ook bij VW, hoor ik het graag... Misschien ben ik te pessimistisch maar klinkt als een kansloze opgave :D
Zoals ik schreef lijkt het erop dat er ooit al een bank in gezeten heeft. Schroeven zou ik bij VW bestellen, te door en overkill, maar dan toon je wel aan dat het origineel bevestigd zit.
Je zult zoals Tonic al aangaf wel met VW contact moeten hebben voor die verklaring, anders keurt RDW niet zoveel denk ik, maar daar heb ik niet zo'n ervaring mee -mijn bus is met bankje gekeurd en later omgebouwd naar originele stoel+console (=1 plaats fysiek minder maar wel nog op kenteken)

Even domme checkvraag: een LT35 met een max massa van 2590kh? Dat heb ik nog nooit eerder gezien. De domme checkvraag is aldus, wat staat er bij F1 en F2 op je kenteken? Dat zijn de technische max massa en toegestane max massa.

Groeten Jeroen
LT281998
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 11:22

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door LT281998 »

Jeroen_Hanomaf schreef:
ma 15 aug 2022, 14:42
Even domme checkvraag: een LT35 met een max massa van 2590kh? Dat heb ik nog nooit eerder gezien. De domme checkvraag is aldus, wat staat er bij F1 en F2 op je kenteken? Dat zijn de technische max massa en toegestane max massa.
Het is een LT28. Bij F.1 en F.2 staan beide 2590 kg gek genoeg.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

LT281998 schreef:
ma 15 aug 2022, 14:46
Jeroen_Hanomaf schreef:
ma 15 aug 2022, 14:42
Even domme checkvraag: een LT35 met een max massa van 2590kh? Dat heb ik nog nooit eerder gezien. De domme checkvraag is aldus, wat staat er bij F1 en F2 op je kenteken? Dat zijn de technische max massa en toegestane max massa.
Het is een LT28. Bij F.1 en F.2 staan beide 2590 kg gek genoeg.
Zou ik ook even navragen als je toch contact hebt met Pon en/of VW... bij een LT28 (je schreef 35, vandaar de verwarring) heb ik 2800 en 2950 wel eens gezien, maar vond dat voor ons toch te weinig (gezin van 4)

Groeten Jeroen
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Extra gekeurde zitplaats



Bericht door pele »

Als de technisch maximale massa slechts 2590 kg is, zal je nooit 3500 kg mogen hebben. De ophanging, vering en de remmen zijn daar niet op berekend.
Wat is het leeggewicht van zo'n LT?
Plaats reactie