Dynamo stuk?
Dynamo stuk?
Goedenavond,
Bij onze Hymer B674 uit 2004 gaat sinds vanmorgen het trapje wel uit en in, echter werkt het signaal (zoemer) niet meer als hij uit geklapt staat, tegelijkertijd laad de Dynamo (accu lampje brand rood) niet meer .. dat kan geen toeval zijn ?! .. heeft iemand een idee wat het kan zijn ?
Bij onze Hymer B674 uit 2004 gaat sinds vanmorgen het trapje wel uit en in, echter werkt het signaal (zoemer) niet meer als hij uit geklapt staat, tegelijkertijd laad de Dynamo (accu lampje brand rood) niet meer .. dat kan geen toeval zijn ?! .. heeft iemand een idee wat het kan zijn ?
Re: Dynamo
De D+ die er voor zorgt dat het signaal doorgegeven wordt en de accu's laat bijladen.
Meestal de zekeringen bij de accu's die defect zijn of gecorrodeerd.
Meestal de zekeringen bij de accu's die defect zijn of gecorrodeerd.
Groet, Ron Greven
Re: Dynamo
Ha Ron, zitten de zekeringen rechts (als je er voor staat) ? Of op de accu zelf ? En het klopt dus dat dit met elkaar te maken heeft ?
En ik hoef dus morgen niet naar de garage om de dynamo te vervangen ?
En ik hoef dus morgen niet naar de garage om de dynamo te vervangen ?
Re: Dynamo
Ik zou eerst kijken of de dynamo echt defect is.
Meten is weten. Als de zekering van de D+ eruit ligt dan zal je scheidingsrelais/ebl niet inschakelen en het trapje ook niet uitschakelen.
Natuurlijk kan de dynamo ook stuk zijn, maar dan gaat er meestal ook een lampje op je dashboard branden (en merk je dat de startaccu leegloopt) Is dat lampje wat brand op je dashboard?
Als je bij de garage aankomt mijn dynamo is stuk, vervang die graag, dan heb je kans dat ze dat netjes doen terwijl dat nieteens wat oplost. (En je wel een beste rekening geeft)
Werkt je airco wel (als je die hebt)? Het zou zelfs een gesprongen multiriem kunnen zijn. Dan draait je dynamo ook niet meer.
Meten is weten. Als de zekering van de D+ eruit ligt dan zal je scheidingsrelais/ebl niet inschakelen en het trapje ook niet uitschakelen.
Natuurlijk kan de dynamo ook stuk zijn, maar dan gaat er meestal ook een lampje op je dashboard branden (en merk je dat de startaccu leegloopt) Is dat lampje wat brand op je dashboard?
Als je bij de garage aankomt mijn dynamo is stuk, vervang die graag, dan heb je kans dat ze dat netjes doen terwijl dat nieteens wat oplost. (En je wel een beste rekening geeft)
Werkt je airco wel (als je die hebt)? Het zou zelfs een gesprongen multiriem kunnen zijn. Dan draait je dynamo ook niet meer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Dynamo
Ha Ron,
Airco werkt gewoon. Multiriem is niet gebroken ( waterpomp werkt ook), alleen brand dus het accu lampje rood.
Het vreemde is dat sinds de zoemer niet meer werkt ook de accu niet meer oplaadt (tenminste het acculampje brandt rood), dat kan natuurlijk toeval zijn maar als de dynamo vervangen is denk ik niet dat de zoemer wel gaat werken ?
Nogmaals de vraag waar zitten deze zekeringen precies?
Airco werkt gewoon. Multiriem is niet gebroken ( waterpomp werkt ook), alleen brand dus het accu lampje rood.
Het vreemde is dat sinds de zoemer niet meer werkt ook de accu niet meer oplaadt (tenminste het acculampje brandt rood), dat kan natuurlijk toeval zijn maar als de dynamo vervangen is denk ik niet dat de zoemer wel gaat werken ?
Nogmaals de vraag waar zitten deze zekeringen precies?
Re: Dynamo
Van welk merk en jaartal is de camper?
Over het algemeen zitten de zekeringen bij de startaccu, een 2 of 3 ampère voor de D+ en een 30 ampère of hoger voor de huishoudaccu.
Maar dat het dynamolampje brandt kan er op duiden dat de dynamo een probleem heeft.
In het gunstigste geval is dat de unit waar de koolborstels in zitten.
Maar dat is een kwestie die jezelf of een garage moet vaststellen.
Over het algemeen zitten de zekeringen bij de startaccu, een 2 of 3 ampère voor de D+ en een 30 ampère of hoger voor de huishoudaccu.
Maar dat het dynamolampje brandt kan er op duiden dat de dynamo een probleem heeft.
In het gunstigste geval is dat de unit waar de koolborstels in zitten.
Maar dat is een kwestie die jezelf of een garage moet vaststellen.
Groet, Ron Greven
Re: Dynamo
Dan lijkt het idd wel de dynamo. Kan de gelijkrichter zijn oid (onderdeel van de dynamo), maar het kan ook goed zijn dat de dynamo zelf overleden is. Garage kan dat wel doormeten.
Zekeringen zou je moeten kijken in de handleiding van het voertuigdeel of dat ergens beschreven staat.
Zekeringen zou je moeten kijken in de handleiding van het voertuigdeel of dat ergens beschreven staat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Dynamo
De zoemer werkt op de D+, de D+ "ziet" dat de motor loopt en laat dan de zoemer afgaan.
Net zoals de D+ "ziet" dat het lampje uit moet omdat de motor loopt.
Net zoals de D+ "ziet" dat het lampje uit moet omdat de motor loopt.
Groet, Ron Greven
Re: Dynamo
Ok,we gaan morgen even kijken, in ieder geval alvast bedankt voor de hulp.
Als we er niet uitkomen mogen we je dan even bellen/FaceTimen?
Mobiele nummers wisselen we dan wel even privé uit
Als we er niet uitkomen mogen we je dan even bellen/FaceTimen?
Mobiele nummers wisselen we dan wel even privé uit
Re: Dynamo
Ik ben momenteel niet thuis.
Ik heb geen facetime.
En d.m.v. foto's is het makkelijker om raad te geven.
Ik zou als eerste even naar de garage rijden om de dynamo door te laten meten, dan weet je al iets meer.
Ik heb geen facetime.
En d.m.v. foto's is het makkelijker om raad te geven.
Ik zou als eerste even naar de garage rijden om de dynamo door te laten meten, dan weet je al iets meer.
Groet, Ron Greven
Re: Dynamo stuk?
Als je de motor hebt gestart, draait hij dan sneller als normaal stationair (normaal is onder 1.000 tpm, snel is 200 tpm meer)? Ooit dezelfde verschijnselen gehad bij een Ducato uit 2007: multiriem niet gebroken, dynamo lampje wat blijft branden en een verhoogd stationair toerental. Diagnose van de ANWB: dynamo stuk, waarschijnlijk de spanningsregelaar. Remedie: gereviseerde (ruil) dynamo laten plaatsen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan