Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Pieterz
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 okt 2018, 22:01

Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door Pieterz »

Beste,
Ik heb twee accu's gelijk merk, gelijk Ah. Nu is er een stuk.
Mijn vraag: kan ik een nieuwe accu van ongeveer gelijk Ah parallel aan de oude , nog goede accu koppelen. En zo niet waarom niet? Wat is het nadeel? Ik hou er niet van een nog goede accu zo maar weg te doen.
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door Camperrer »

Wat zijn de specificaties van de accu's, welke technologie, merk?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door Kroppie »

niet doen gaat niet lang goed, de accu,s verschillen altijd wat, en dan gaat bij parallel aangesloten de een de ander op of ontladen,enz
als je 2 wilt dan zelfde merk, zelfde leeftijd, zelfde fabricagebadge, zelfde laadtoestand, etc,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door Camperrer »

Wat met de victron modules, batterij combiner en argofet ?
Aankoopprijs is wel stevig, maar veilig voor accu's. voor hoge stromen is wel een beperking met de combiner.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door Kroppie »

de argo combineerd enkel met laden, niet met ontladen, en het grootste probleem is stomweg het gekoppeld zijn.
maar het mag wel hoor, zit enkel een nadeel aan, meer niet :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door Camperrer »

De victron battery combiner isolereerd bij het ontladen met shottky diodes. Welliswaar beperkt in stroom , twee types module beschikbaar, een van 40A en één van 80 A.
Zelf heb ik de 80A in gebruik.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Tweede hh accu bij bestaande parallel wel of niet



Bericht door jansloos »

Hoe oud is de overgebleven?

Is de leeftijd heel verschillend, wordt het lastig.

Is de oude voor nog 60 of 70% is deze eerder "leeg" dan de nieuwere, waardoor je de oude verder ontlaad, tot onder de gewenste 50%
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door Snarfsel »

NDS Imanager plaatsen
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door amigob2 »

alles je de accu's met de zelfde voltage parallel zetten ( je moet ze dus eerst afzonderlijk naar de zelfde voltage laden ) , zal dit perfect gaan. Je moet ze dan wel altijd parallel laten zitten. En ze moeten wel van het zelfde typen zijn. AMG met een normale lood accu combineren is een 100% nogo.
Verschillende capaciteit is ook geen probleem de accu met de hoogst capaciteit zal gewoon procentueel ( gelijk aan capaciteit verschil ) meer vermogen leven.

De een accu zal de anderen nooit op laden want een accu kan die spanning niet leveren.
Als een Lood accu kapot gaat wordt een cell bijna altijd hoog ohmig.

Als je het veilig wil spelen kun je iedere accu een 50A/100A zekering geven naar de centrale voeding kabel, dan ben je ook beveiligd tegen, als het dan toch zou gebeuren, kortgesloten cellen in 1 van de accu's
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door hathi »

Ik vermoed dat je de aansluitingen,niet goed hebt geplaatst + vd ene- vd andere gebruikt,om te laden( dus als een accu ), als je zeker weet dat het goed was,en ook zeker dat de overgebleven,nog goed is,lees wat Snarfsel schrijft !,dan worden de accu.s per stuk gebruikt….
56369BAE-F641-45AF-B8C1-723FD2059188.png
56369BAE-F641-45AF-B8C1-723FD2059188.png (133.19 KiB) 578 keer bekeken
Hans
Pieterz
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 okt 2018, 22:01

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door Pieterz »

Bedankt allen, als ik het goed begrijp kan ik met een NDS imanager de accu's wel parallel aan elkaar koppelen ondanks het verschil in leeftijd en kwaliteit? Ik ga me een in dit ding verdiepen. .
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door Snarfsel »

Klopt, verschillende leeftijden, verschillende ampère, verschillende soorten accu(agm en gel samen).

Heb ook een Imanager gehad, super ding, goed inzicht in laad en ontlaad gebeuren en kan, indien gewenst, ook je startaccu laden.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door jan- »

amigob2 schreef:
zo 07 aug 2022, 23:48
alles je de accu's met de zelfde voltage parallel zetten ( je moet ze dus eerst afzonderlijk naar de zelfde voltage laden ) , zal dit perfect gaan. Je moet ze dan wel altijd parallel laten zitten. En ze moeten wel van het zelfde typen zijn. AMG met een normale lood accu combineren is een 100% nogo.
Verschillende capaciteit is ook geen probleem de accu met de hoogst capaciteit zal gewoon procentueel ( gelijk aan capaciteit verschil ) meer vermogen leven.

De een accu zal de anderen nooit op laden want een accu kan die spanning niet leveren.
Als een Lood accu kapot gaat wordt een cell bijna altijd hoog ohmig.

Als je het veilig wil spelen kun je iedere accu een 50A/100A zekering geven naar de centrale voeding kabel, dan ben je ook beveiligd tegen, als het dan toch zou gebeuren, kortgesloten cellen in 1 van de accu's
Heb jij hier dan ervaring mee? En hoe lang gaat dit dan goed? Dit wordt namelijk bijna door iedereen afgeraden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
de Viper
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:00

Re: Tweede huishoudaccu bij bestaande parallel: wel of niet?



Bericht door de Viper »

Wel pittig geprijsd 😳
Fiat Ducato multijet 2.3/ 130. Dethleffs Globebus T001
Plaats reactie