Hopelijk niet opgelicht ...

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Dirk Dreamer »

Dat doen ze omdat er tig gevallen zijn van mensen die gigantische bedragen overschrijven (tot 10duizenden euro’s), omdat er iemand met een ge-spoofed - nummer van hun bank belt. (=je wordt opgebeld met het nummer van je bank , maar het is een oplichter die het doet lijken alsof het jouw bank is) Met de melding : we zien verdachte transacties op jouw rekening , schrijf jouw geld nu over , om het veilig te stellen , want anders is het weg. En die geven dan , aan de telefoon ,een code van de bankcardreader door , of schrijven het zelf over. Maar dan is het geld pas echt weg natuurlijk.

Tip: als zo iemand belt,afleggen. En bij twijfel zelf naar de je bank bellen. Ook niet op linken klikken. Zelfs de url van je bank enz intikken! Want als het een oplichter is , kom je , via die link , op een site terecht die eruit ziet als die van de bank , maar nep is. En onderscheppen ze je log in … en dan is het hek van de dam.

Jullie lezen geen krant en kijken niet naar kassa?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Burp »

Bij mij werd mijn betaling ook geblokkeerd. Heb een half uur lopen bellen met de ABN. transactie was ook als verdacht aangemerkt. Toen ik zei dat ze daar dan wel eens actief melding van konden maken werd het wat stil. Ik vertelde dat ik een camper aan het kopen was. Eerst vertelde iemand dat het 2 tot 3 dagen kon duren. Ik heb toen toch aangegeven dat ze maar heel snel iemand moesten vinden die de transactie goed kon keuren. Zit je dan rond 17:30. Uiteindelijk iemand aan de telefoon die hem goed kon keuren maar ik zag de bui ook al hangen....
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door gjvonk »

De meldcode is opgesteld door de banken onderling op verzoek van zowel de overheid als de consumenten organisaties, zowel nationaal als internationaal. Er zijn wel nationale detailverschillen maar in grote lijnen is het hetzelfde.

Doel is bestrijding van criminaliteit: witwassen van drugsgeld, maar ook het beschermen van particulieren tegen oplichting.

Tip: check vooraf bij je bank wat de regels en mogelijkheden zijn voordat je een mega uitgave gaat doen zoals het kopen van een camper. En dat kan makkelijk: het is nou niet de bak met snoeprepen en kauwgompakjes bij de kassa van de supermarkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Zonneke »

Dat banken voorzichtig zijn juich ik enkel maar toe, wel op het juiste moment en om de juiste reden.
Hier ging het echt niet om een wereldschokkend bedrag in de bankenwereld, waarom er geblokkeerd werd hebben we het raden naar.
Wat me in dit verhaal wel heel erg stoort is dat er op geen enkel moment bij beide (wij en koper) vanuit Rabobank een bericht kwam van blokkering.
Zelfs bij twee contacten telefonisch met Rabo wist men mij daar niets over te vertellen.
Hier ging pas een lampje branden dat de fout toch ergens bij Rabobank zat omdat ik verrichtingen van deze rekening niet kon uitvoeren.
De helpdeskmedewerkers op het juiste spoor zetten gebeurde dus van hieruit, zij merkten het blijkbaar zelf niet op.
De koper ziet dat het bedrag van zijn rekening is dus die denkt heb betaald: Gekochte goed is van mij.
Verkoper, in dit geval wij, zien niets op de rekening: Verkochte goed blijft hier.
Hoe dan ook zit je in een patstelling waarbij je ofwel elkaar vertrouwt of je de een of de ander verplicht om nog eens extra te rijden.
In dit geval zou dat een extra rit betekenen van meer dan 100Km enkel.
En dat enkel en alleen omdat computer Rabo says NO.
Wel een les naar de toekomst toe en anderen die dit lezen en zoiets voorhebben zullen dit zich dan misschien herinneren.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Camperic »

Wat een dramatisering.
Ja, het is erg vervelend en er kan zéker iets aan het proces worden verbeterd. Ze doen het echter niet om je te pesten, maar om je te beschermen en helaas is dat nodig. Een keer ben je er juist blij om …
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Zonneke »

Hoezo dramatisering? Hier dramatiseert niemand, dat maak je er toch zelf van.
Heb gewoon wat bemerkingen.
Beschermen is top, wel om de juiste reden en niet in het wilde weg.
En wanneer je dat doet, laat de klanten dan op zijn minst wat weten.
C O M M U N I C E R E N ,,, zo moeilijk is dat niet.
Ze vragen je mobiele nummer, je mailadres.
Gebruik dan dan ook en niet enkel om commerciële redenen. :wink:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Camperic »

OK :thumbup:
Dan geen dramatisering, maar storm in een glas water of van een mug een olifant maken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door seth_space »

Met echt zwart geld/ witwassen had de rabobank dan weer minder problemen.
Die fikse boete daarvoor heeft ze kennelijk wat kopschuw gemaakt.
Hoe dan ook, happy end.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Zonneke »

Wanneer jij een getal van vier cijfers een mug of een glas water vindt is dat voor mij allemaal prima.
Hier denken we daar toch wat anders over.
Je gaat mij iets te makkelijk voorbij aan de praktische problemen die een blokkade van digitaal bankieren met zich meebrengt.
Maar soit, ga het hierbij laten.
Was een wijze les voor een eventuele volgende keer ... :wink:
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door willemzon »

Kijk dit gaat over de verkoop van een fiets, dat daarom de rekening al wordt geblokkeerd is belachelijk. Wij kochten voor 2 jaar terug een carthago uit 2019. Dus je begrijpt dat wij een gigabedrag moesten overmaken, dat duurde een paar uur en na enige tijd werden wij gebeld door de bank of dat wel goed zat. Een dergelijke actie kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door rongreven »

Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat er met twee Nederlandse banknummers in België een transactie wordt gedaan.
Dat zou voor een computer een reden kunnen zijn?
Let wel, zuiver een aanname van mij. ::S
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door B1gcheese »

Ook meegemaakt toen ik de oude camper verkocht, de transactie werd aangeduid als verdacht omdat er een groot bedrag werd overgemaakt tussen twee particuliere rekeningen. De koper kreeg slechts een foutmelding en ik zag niets op mijn rekening verschijnen. Bij bellen naar de bank bleek dat de transactie geblokkeerd was en moest de koper uitgebreid toelichten wat er aan de hand was. Later werd die nog eens gebeld om na te vragen of er geen sprake was van 'druk van buitenaf'. Op zich prima dat ze hier op letten maar de koper werd er wel wat nerveus door :-B

Als je een flink bedrag over gaat maken kun je het beste even eerst contact zoeken met je bank om het aan te kondigen, dan heb je geen gezeur op het moment dat je geld gaat over boeken.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door Burp »

Bij mij was het van ABN naar ABN. Overigens zag ik wel staan dat de betaling "in behandeling" stond. Ik snap ook best dat ze dit doen, juich ik ook toe. Alleen zou er dan meteen een belletje moeten volgen vanuit de bank. Meneer, klopt het dat? Betaling even on hold. Kunnen we deze akkoord geven? etc. Blije klant.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Hopelijk niet opgelicht ...



Bericht door FrankdB »

Het zou kunnen dat de bank een melding heeft gemaakt in het kader van de "wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme" (WWTF).

Een bedrag van 4 cijfers lijkt laag maar in de teksten staat onder meer 2000 euro vermeld als een criterium voor banken bij geldtransfer.
Volgens https://www.customerdiligence.nl/wwft/meldplicht/ geldt dan een geheimhoudingsplicht:

"De cliënt waarvan de transactie wordt gemeld mag NOOIT op de hoogte gebracht worden van de melding. Op grond van de wet geldt een absolute geheimhoudingsplicht. Het scheden van de geheimhoudingsplicht wordt als een economisch delict beschouwd."

Ik kan mij niet voorstellen dat een bank voor iedere 2000+ transactie zo'n melding doet. Maar het zou kunnen dat de kopende partij meer van dat soort transacties heeft gedaan/doet waardoor de bank zich verplicht voelde een melding te doen.

Zuiver speculatie mijnerzijds.

Frank
Plaats reactie