Zonnepaneel stuk na hittedag?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Cincin
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 17:33

Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Cincin »

Beste allemaal

Een vraag

Afgelopen dinsdag toen het ze verschrikkelijk warm was heeft mijn camper vol in de zon gestaan.

Toen ik later mijn camper weer ophaalde deed mijn zonnepaneel niks meer.

Een wattstunde 180watt plus een victron mppt 75/15.

Wat kan het zijn? Weet iemand hier iets van

Mvg
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel



Bericht door jheeck »

Wat bedoel je met 'niks meer'? Heb je uit de Victron app info op kunnen halen over spanning en beladingsgraad van je accu('s)?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Cincin
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 17:33

Re: Zonnepaneel



Bericht door Cincin »

Hoi ik heb met een multi meter gemeten. Soms geeft hij 10.28 en gisteren nog een piek van bijna 18.00

Stroom is niet mijn ding blijf het lastig vinden
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Ik volg even: ik heb 2 Wattstunde panelen van ieder 80 Wp, maar afgelopen weken in Portugal me ook afgevraagd of ze bij hoge buitentemperatuur beduidend minder gaan leveren. Aankomende vrijdag wordt mijn hele 12 volt huishoud net aan een diagnose door een camper elektrotechnicus onderworpen: zonnepanelen, laatstroom regelaar en huishoud accu's; 2x 105 Ah gel van 3 tot max 4 jaar oud? Ik zal de resultaten ook hier even posten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door jheeck »

Heb je van Victron de Smart Solar regelaar of de Blue Solar?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Atoz »

Accu vol?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door jheeck »

Ik heb zelf wel de ervaring dat de productie van het zonnepaneel op een hete (+35) onbewolkte dag niet voldoende was om de zwoegende compressorkoelkast in de afgebsloten buscamper bij te houden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door kampo »

Weet je wel hoe een zonnepaneel werkt ?
Als de accu vol is dan levert het zonnepaneel (bijna) geen stroom.
Dus het kan normaal zijn. Een accu die vol is daar kan je (bijna) niets meer bij proppen.
Is je accu vol, dat lees ik nergens en het is nochtans de belangrijkste informatie.

Geef eens al de waardes door die je afleest op je Victron connect appje.
Zo een beetje de helft van de informatie... dat schiet niet op bij het stellen van een diagnose.

Bewolking, hoge temperaturen, stof op de panelen, veroudering, ...
Niet zo interessant allemaal. Veronderstellingen en problemen zoeken die er niet zijn.
Dat verminderd allemaal de opbrengst maar dat is hier duidelijk niet het probleem.
Eerst maar eens begrijpen hoe een paneel werkt.
Laatst gewijzigd door kampo op za 06 aug 2022, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Camperic »

Ik denk niet dat hij een Smart MPPT of met dongel heeft, dus ook geen waarden via app :wink:
gjvonk schreef:
za 06 aug 2022, 12:33
afgevraagd of ze bij hoge buitentemperatuur beduidend minder gaan leveren
Dat is ook zo.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepaneel



Bericht door Metor »

Cincin schreef:
za 06 aug 2022, 12:21
Hoi ik heb met een multi meter gemeten. Soms geeft hij 10.28 en gisteren nog een piek van bijna 18.00

Stroom is niet mijn ding blijf het lastig vinden
Zonnepanelen loskoppelen van de regelaar. Dan de spanning [V] en stroom [Adc] meten met zonnepanelen in de zon. Met spanningsmeting meet je de z.g, Voc van het paneel. Moet normaal boven de 18V liggen, behalve als je er een ei op kan bakken (maar toch wel 17+V). Maar alleen deze spanning geeft nog geen uitsluitsel of het paneel nog goed is.
Als tweede de kortsluitstroom van het paneel meten met je multimeter op Adc (wel de aansluitingen op de multimeter wisselen voor de stroommeting). Als het zonnepaneel echt kapot is levert die niets of nagenoeg niets. In de zon bij een werkend paneel (zonder te weten hoeveel Wp je paneel is) toch wel een aantal Ampere. Laat de uitkomst even weten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Kroppie »

tel het aantal cellen van het paneel, elke cel levert +- 0,5 volt, heb je 36 cellen, dam oet je in de zon en onbelast +- 18volt meten,die spanning de Voc(volt open circuit) sttaat ook op het typeplaatje achterop het paneel

de spanning van een paneel zakt +-0,5% voor elke graad boven de 25graden
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door myway »

Het paneel is toch wel zo gemonteerd dat er lucht onderdoor kan.
Cincin
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 17:33

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Cincin »

Beste allemaal

Ik heb een smartsolar charge controller mppt 75/15 en volgens mij geen bleutooth

En mijn 180watt flexibele zonnepaneel van wattstunde zit met kit op mijn hefdak vast. Komt dus geen lucht onderdoor

Mijn accu zit zeker niet vol want mijn koelkast gaat steeds uit. Na een tijdje rijden doet de koelkast het weer even.

Mvg
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zonnepaneel stuk na hittedag?



Bericht door Camperic »

SmartSolar wil zeggen dat Bluetooth is geïntegreerd, anders is het een BlueSolar (die je smart kunt maken m.b.v. dongel). Beetje verwarrend is BlueSolar in dit verband inderdaad wel :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie