Werking Solar Tracer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Werking Solar Tracer



Bericht door ngauruhoe »

Goedemorgen allen,

Een week geleden mijn zonnepanelen op het dak gelijmd en aangesloten. Ik gebruik een EPever solar tracer. Works like a charm zeggen ze in Engelstalige landen, dus daar was ik wel content mee.

Ik constateerde echter het volgende waarvan ik intussen denk dat het normaal is maar leergierig als ik ben zoek ik een verklaring dan wel bevestiging dat het idd ok is.

Direct na het omzetten van de schakelaar zie ik in mijn Epever (mobiel) app dat de 2 in serie geschakelde panelen +/-41V leveren. De dag daarna kijk ik nog 's en zie dat dat nu 14-15V is. Dat begreep ik niet. Schakelaar uit, ik het dak op, connectors los en multimeter rechtstreeks aan de panelen. 41V, helemaal prima dus. Connectors weer vast, schakelaar weer aan en ik meet met de multimeter rechtstreeks op de solar tracer (de schroefjes aan de voorkant waarmee de kabels van de zonnepanelen gekoppeld zijn) 40+V. Echter terwijl ik de de multimeter hierop aangesloten laat zie ik het voltage in rap tempo teruglopen naar de 14-15V.

Mijn conclusie toen was: dat hoort zo. Blijkbaar regelt de solar tracer de spanning af op de actuele vraag (van de LifePO HH-accu)?
Klopt mijn aanname?

Wederom dank!

Mvg, Michel
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door jheeck »

Dit lijkt me normaal gedrag van zonnepanelen, niet zozeer van je regelaar. Onbelast loopt het voltage op, als je stroom af gaat nemen zakt het in.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door CaradoT135 »

Dat lijkt mij sterk, zie hieronder de status van mijn installatie in bulk- en druppellading. Een hogere PV spanning en weinig te doen.

CSS1.JPG
CSS1.JPG (87.68 KiB) 786 keer bekeken
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door jheeck »

Oh. Dan ben ik wellicht abuis. Ik zie wel een klein spanningsverschil in jouw screenshots, kan dat niet met de belasting te maken hebben?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door DJSmiley »

40V is de Voc spanning, dus zonder belasting (open circuit)

Een MPPT probeert het juiste punt te vinden (Maximum Power Point Tracking) door te gaan 'zoeken'.
In de praktijk kan het dus zijn dat je paneel bij 35V bijvoorbeeld 2A geeft. (= 70 watt)
Echter, je paneel heeft niet de volledig perfecte zonopbrengst.

Maar die MPPT gaat speuren, en ontdekt dat ie bijvoorbeeld bij 25V 3A uit het paneel kan halen. (=75W). Gevolg is dus dat ie dat punt vasthoud, want dat is immers toch 5W meer. Een zonnepaneel heeft nooit 1 maximale efficentiepunt.
Dat staat in de datasheet wel omschreven, maar dat punt is alleen onder de testcondities (Vmpp en Impp) van 1000W/m2 zoninstraling en een temperatuur van 25 graden (ff opgezocht!)
Bij andere temperaturen en vooral minder intense zoninstraling ligt dat punt heel ergens anders.

Bij andere condities kan het V/Impp punt dus anders liggen. Je moet bij een MPPT dus niet direct conclusies trekken aan spanning en stroom, maar aan het product van die 2: Vermogen.

Met een multimeter parallel aan de panelen kun je dus goed zien dat de MPPT gaat zoeken, met name bij schaduw of heel weinig licht is dat effect groter. Je ziet dan de spanning teruglopen (en de stroom omhoog, maar dat registreert je multimeter niet als je 'm op spanning meten hebt staan)

Als je accu (bijna) vol is speelt dat natuurlijk ook mee. Het meest dikke zonnepaneel levert gewoon (nagenoeg) niets op als die de energie niet kwijt kan (accu vol)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 05 aug 2022, 9:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door jheeck »

Leerzaam! :thumbup:
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door JanJD »

De symptomen komen overeen met een bekende en ondertussen al oude 'kwaal' van Epever MPPT controllers. Bij het opstarten beginnen deze MPPT controllers in een soort PWM mode waar ze vervolgens (onnodig) lang in blijven hangen. Dit kost vooral bij panelen met hoge spanning ten opzichte van de batterijspanning veel opbrengst.

De Epever specificatie en de werkelijkheid verschillen, de link naar het volgende filmpje start op het moment waar dit uitgelegd wordt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=YowgBCl ... x=1&t=371s

Wat ik uit dit filmpje afleidt:
Bij lage zonnepaneel vermogens werkt deze Epever MPPT controller in PWM mode. Hoe hoger de paneelspanning, hoe meer energie er dan weggegooid wordt. Tot 10 Watt uit de PWM controller uitgaand vermogen blijft de controller in PWM mode werken. Bij een 24V paneel (72 Cellen) gaat er in deze toestand typisch zo'n dan 15Watt (60%) verloren, bij hogere spanningen nog meer. Hoe nadelig dit is hangt van de situatie af.
De relatieve lage startspanning in de Epever specificatie suggereert een gunstig en vooral snel opstartgedrag. Helaas is de werkelijkheid in dit filmpje anders. Kleine paneelstromen worden slecht benut door afwezigheid van een efficiënte MPPT regeling. Hoe hoger de paneelspanning hoe inefficiënter de boel opstart. Bij zonnige dagen zal het nadeel meevallen maar juist bij bewolkte dagen, waar het juist belangrijk is alle beschikbare energie binnen te harken, kan het nadeel relatief groot zijn.

Dit Youtube filmpje staat niet op zichzelf. Epever maakt al jaren zonne-laadregelaars die veel gebruikt worden. Online zijn er naast positieve ervaringen ook legio berichten te vinden over het problematisch functioneren van de Epever MPPT laadregelaar in 'lastige' omstandigheden. Inhoudelijk zijn veel van deze berichten in hoge mate consistent, dit verhoogt de betrouwbaarheid. Het is mij niet duidelijk in hoeverre dit probleem beperkt is tot een bepaalde Epever serie of leeftijd. Het lijkt mij nuttig voor de topic starter om na te gaan of de beschreven symptomen bij de gebruikte controller (welke type en leeftijd?) door de genoemde kwaal veroorzaakt worden. Als mogelijke work-around zouden de panelen dan bijvoorbeeld parallel in plaats van in serie gezet kunnen worden. Deze work-around lost het probleem niet op maar verkleint alleen het nadelige effect!

Aanvullend links naar 3 extra bronnen die het genoemde probleem ook consistent beschrijven:
https://diysolarforum.com/threads/unexp ... nel.10045/
https://forum.solar-electric.com/discus ... ent_409155
https://www.youtube.com/watch?v=hGjQILOhyEU

(Dit antwoord is voor een deel knip en plak werk uit mijn reacties in dit topic: viewtopic.php?t=8476725)

Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door Metor »

Goede analyse. Lijkt dus normaal gedrag bij dit type regelaar.
Hoe zou dan het gedrag zijn bij parallel geschakelde panelen?
Dan heb je dus minder verlies in deze laag vermogen PWM mode, maar wanneer schakelt die dan om naar de gewenste MPPT mode? Als dat pas bij hogere PV vermogens is (dan bij in serie geschakelde panelen) heb je nog geen betere opbrengst.
Heeft iemand hier ervaring mee?
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door JanJD »

In de genoemde 'PWM mode' heeft de regelaar geen benul van hoeveel panelen er in serie staan. De panelen gedragen zich dan (voornamelijk) als een stroombron waar de spanning iets (max. een paar volt) boven de batterijspanning wordt gehouden. De overgang van PWM naar MPPT gaat dus niet op basis van het theoretische paneelvermogen (hier heeft de regelaar vanwege de laag gehouden spanning geen benul van) maar op basis van de stroom uit de panelen (het laadvermogen is dan het product van deze stroom en de batterijspanning). En door de panelen parallel in plaats van in serie te schakelen is deze stroom bij dezelfde condities ongeveer dubbel zo groot. Vandaar mijn voorstel om als work-around de panelen parallel te zetten; de stroom is dan eerder groot genoeg om het omschakelen van 'PWM' naar MPPT plaats te laten vinden. En hiernaast gaat er vanwege de lagere MPP spanning bij parallelschakeling tijdens de 'PWM' opstartfase minder energie verloren.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door ngauruhoe »

Dank je wel voor de uitgebreide toelichting!

Ik ga alle links ook nog 's goed doornemen.

Ik heb gekozen voor serie omdat ik las dat bij een hogere spanning het rendement hoger (verlies lager) is. Dat afgewogen tegen het 'schaduw-nadeel'. Maar bovenstaand lezend zal ik dat heroverwegen.

Nogmaals dank!

Mvg, Michel
Mvg, Michel
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door JanJD »

Je afweging om voor serie te kiezen omdat je las dat bij een hogere spanning het rendement hoger (verlies lager) is, is normaliter de goede!
Zelf heb ik ook een '24V' paneel op een 12V installatie met een MPPT regelaar. Dit werkt perfect en gelukkig start mijn regelaar wel goed op en functioneert de MPPT functie heel goed bij lage paneel-stromen.
Het blijft nuttig om voor de (eventueel) toe te passen regelaar uit te zoeken waar eventueel problemen kunnen ontstaan; vaak zijn deze bij goede keuze van samenstelling van de totale installatie te voorkomen.
In jouw geval heb je nog een uitweg om de gevolgen te verkleinen
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door ngauruhoe »

Beste JanJD,

Ik heb alles bekeken en gelezen. Ik snap het.

Alleen....jouw eerste linkje https://diysolarforum.com/threads/unexp ... nel.10045/ noemt als oplossing/verbetering juist het in serie zetten omdat hoe hoger het voltage des te kleiner de kans op PWM mode.

Of klopt die bewering niet?

Mvg, Michel
Mvg, Michel
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door JanJD »

Wat mij betreft (zie mijn eerdere beredenering/uitleg) klopt deze oplossing niet:
"The answer is to provide higher voltage to the controller, put two panels (blankets) in series"

(De links heb ik primair toegevoegd vanwege de herhaald consistente probleem omschrijving. Helaas kloppen reacties van de reageerders, net zoals in dit mooie camperforum, niet altijd. Hierom probeer ik in mijn reacties als het even kan met bronnen en achtergronden inhoudelijk de beredenering te onderbouwen. Inhoudelijk mag er natuurlijk doorgevraagd worden zoals ook in dit draadje is gebeurd; dit helpt in opbouw van wederzijds begrijpen/kennis . Bij de aangehaalde oplossing ontbreekt de uitleg en de relatie met de beschreven kritische minimale stroom in de vraag ... )






Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Werking Solar Tracer



Bericht door ngauruhoe »

"Bij de aangehaalde oplossing ontbreekt de uitleg en de relatie met de beschreven kritische minimale stroom in de vraag ... )"

Zoals in het door jou genoemde youtube filmpje werd aangetoond met mooie grafiekjes :-).

Ik ga het parallel proberen!

Nogmaals dank.

Mvg, Michel
Mvg, Michel
Plaats reactie