Basic camperwens

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Flowx
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 aug 2022, 8:56

Basic camperwens



Bericht door Flowx »

Ik ben nieuw op dit forum dus als ik te onduidelijk ben of ik hier verkeerd zit hoor ik het graag. Ik weet ook niet goed waar ik op moet zoeken dus simpel tips voor zoekvragen vind ik ook al fijn.

Ik zal even mijn wens omschrijven. Ik ben op zoek naar tips voor type bus, of mijn idee wellicht heel onhandig is of andere goede ideeen.

Ik wil het namelijk zo simpel mogelijk houden. Ik ben handig maar niet heel technisch.

Ik wil de ‘camper’ of busje om in te overnachten gebruiken voor weekendjes klimmen. Ik ga er dus niet hele vakanties mee vieren. Handig voor naar een bruiloft, spontaan weekendje weg maar het is ook gewoon mijn vervoersmiddel voor het dagelijks leven.

Ik had dus het idee voor een gewone bus waar ik vier personen in kan vervoeren. Ik hoef geen elektra, douche, kraantje, keuken.

Een vast bed is fijn en opbergvakken. Een portapotti, een kleine mobiele gasbbq, en een koelbox op gas is nu hetgeen wat ik in gedachte heb.

Concreet mijn vraag:
- is dit uberhaupt handig?
- waar kan ik het beste op zoeken in dit forum?
- welke bus is hiervoor geschikt?
- iedere tip of zaken die ik moet overwegen vind ik fijn.

Alvast bedankt
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Basic camper wens



Bericht door tonic »

Waarschijnlijk wil je wel 1/4 tarief voor de wegenbelasting. Kijk dan even op de site van de belastingdienst waar je aan moet voldoen.
Wel een keuken met een kraantje bijvoorbeeld
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Basic camper wens



Bericht door Koerier »

Wij hebben een bus omgebouwd tot camper. Heel eenvoudig slapen en opbergen. Maar wel geschikt voor camperkenteken gebouwd.
Wij zijn met 2 personen, 4 personen op camperkenteken is wat complexer.
Wij hebben een Ford transit H2L3.Wij rijden de bus ook voor normaal gebruik. Belastingtechnisch geen probleem. Maar van de verzekering toestemming gevraagd en gekregen voor normaal gebruik.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Basic camperwens



Bericht door rijschoollucassen »

Eerste wat in mij opkomt is of je misschien mogelijkheden hebt om een 100% bedrijfsbus te gebruiken, ofwel ben je toevallig ondernemer? Je zou dan aan een sprinter of iets dergelijks kunnen denken met dubbele cabine en een laadruimte waar een los bed in kan staan. Moet dan wel lading blijven, mag dus geen vaste inbouw zijn. Je hebt dan weliswaar geen kwart tarief, maar ook geen inbouw eisen.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Flowx
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 aug 2022, 8:56

Re: Basic camperwens



Bericht door Flowx »

Super. Bedankt voor de reacties. Ik ga naar alle ideeen kijken! Ik hoef niet perse het belastingvoordeel voor de camper. Dan zal ik meer aanpassingen moeten doen dan ik nodig vind.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Basic camperwens



Bericht door walda »

Voor een bestelauto op diesel is het verschil in wegenbelasting zo maar 2000,- euro per jaar, best veel geld.

Walter
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Basic camperwens



Bericht door Aloys »

Een lege diesel VW-bus (ik heb zelf een "aannemers uitvoering" als personenauto) doet ca. € 380 houderschapsbelasting per jaar voor een (echte!) ondernemer. Dat is een ondernemer mét ondernemersaftrek, niet een "ondernemer" met slechts een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Als particulier met zo'n bus ben je circa € 1000 per jaar méér kwijt!

Maak je er als particulier een campertje van, dan ben je met kwarttarief circa € 600 tot € 700 per jaar kwijt, afhankelijk van hoe zwaar de bus is geworden. Je moet dan echter wel voldoen aan de regels voor een camper: minimaal een hefdakje, keukentje en slaapplaats (nakijken op de website van de belasting). Afhankelijk van de leeftijd van de bus moet er eenmalig ook nog een bedrag aan BPM worden betaald: veel bij een nieuwe bus, weinig bij een wat oudere bus.

Je moet dus eerst goed nagaan wat je wilt...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Basic camperwens



Bericht door Will »

Voor al je wensen heb je hier je busje mooi prijsje kant en klaar alleen kilometerstand zou ik mij niet te druk over maken.

https://fobbecampers.nl/campers/details ... sbus.html/

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Basic camperwens



Bericht door DiffRental »

Wat versta je onder een “gewone bus”?
En welk budget heb je?

Denk dat je iets specifieker moet zijn met je wensen.
Een bus die je als dagelijks vervoer wil gebruiken is ook afhankelijk waar je allemaal wil komen.
Een Fiat Ducato, Mercedes sprinter of Ford transit past meestal niet in een parkeergarage, een VW Transporter of Mercedes Vito vaak weer wel. De laatste 2 zijn ook wat smaller dus ook handzamer.

Een “gewone bus” met minimaal 4 zitplaatsen zal altijd een scheidingswand hebben tussen laadruim en zitplaatsen tenzij je gaat ombouwen en keuren als camper maar dan zijn er veel en dure aanpassingen nodig.
Een bankje voorin en bestuurdersstoel zonder tussenschot kan wel maar dan heb je maar 3 zitplaatsen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Basic camperwens



Bericht door Dafluc »

Of je koopt een personenbus en haalt een aantal stoelen eruit als je wil kamperen.
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Basic camperwens



Bericht door veetee »

Flowx schreef:
do 04 aug 2022, 12:34
Ik wil het namelijk zo simpel mogelijk houden. Ik ben handig maar niet heel technisch.
Ik wil de ‘camper’ of busje om in te overnachten gebruiken voor weekendjes klimmen. Ik ga er dus niet hele vakanties mee vieren. Handig voor naar een bruiloft, spontaan weekendje weg maar het is ook gewoon mijn vervoersmiddel voor het dagelijks leven.
Ik had dus het idee voor een gewone bus waar ik vier personen in kan vervoeren. Ik hoef geen elektra, douche, kraantje, keuken.
Een vast bed is fijn en opbergvakken. Een portapotti, een kleine mobiele gasbbq, en een koelbox op gas is nu hetgeen wat ik in gedachte heb.
Je kunt ook aan een modulair systeem denken in een personen busje model Berlingo/Kango/Fiat Doblo etc. Niet op camperkenteken te krijgen, maar op benzine valt de wegenbelasting dan wel weer mee, en natuurlijk erg handig als dagelijks vervoermiddel. Ombouw van dagelijkse auto tot kampeermiddel in enkele minuten. Ik heb zo'n Doblo gehad en van betonplex daar zelf een zo'n module ingebouwd.
Zoiets ongeveer: https://youtu.be/46hBQC-RErc
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Basic camperwens



Bericht door HoK »

Ik zou sneller denken inderdaad aan de klasse Vito/transporter/trafic o.i.d. Deze bussen zijn veel makkelijker in dagelijks gebruik (een Ducato L2H3 is soms al een uitdaging om te parkeren en parkeergarages zijn onmogelijk). Als je nog een klasse kleiner gaat (Caddy/Partner/Berlingo) is de kans op benzinemoteren groter (dus wegenbelasting lager afhankelijk van de kilometers die je rijdt). Enige ding is dat je dan wel even moet uitzoeken welk platform nog werkt met flexibele stoelen om aan je 4 plaatsen te komen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Basic camperwens



Bericht door Dafluc »

De vraag is dan ook een beetje wat noem je nog een bus. De laatstgenoemden zijn dat wat mij betreft in ieder geval niet.
Afbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Basic camperwens



Bericht door HoK »

Lijkt mij ook wat krapjes, maar Humble Road op youtube heeft nu een best leuk concept voor dat formaat bus. In NL is de vraag dan, hoe vaak kom je een L2 bus in die categorie tegen. Die zijn zeldzaam.
Plaats reactie