Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door Peter LMC »

Maar in een Lifipo4 batterij zit toch een BMS waar je alles op uit kunt lezen op je app.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door evdoetelaar+larana »

DJSmiley schreef:
vr 05 aug 2022, 17:22
Als je een beetje handig bent kun je die ook zelf maken. Intern stelt zo'n standby lader geen reet voor, het is een printplaatje met een diode en wat weerstandjes/varistor

Maar aan de andere kant, voor die 25 euro hoef je geen onderdelen te zoeken, kastje te fixen en heb je niet een 'wazig kastje' maar iets wat ook een dealer oid nog snapt als t nodig zou zijn.

Opm: Officieel zegt Votronic dat die niet voor LiFePO4 geschikt is, maar in de praktijk kan dat prima, alleen zul je er nooit je startaccu tot 14.8V oid mee opladen. Maar ook met een voltje of 13.2-13.4 (na de spanningsval van de diode enz) houd je de accu wel op pijl (alleen niet volledig vol)
Interessant dat dit mogelijk is. Ik zou ook graag mijn startaccu willen laden via de Standby Charger van Votronic (heb 'm al in huis), omdat de alarminstallatie nogal een "aanslag" is op de startaccu. Huidige installatie:
- LiFePo4 hh-accu
- EBL208S (origineel aangesloten, geen modificaties)
- Victron MPPT 100/30 rechtstreeks op HH-accu
- tussen HH-accu en startaccu een Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A Isolated DC-DC charger.
Kan ik met deze opzet de Votronic Standby Charger gewoon aansluiten cfm. de instructie van Votronic?

Connection:
 The device is simply connected to the Plus (+) battery terminals of the Board and vehicle Start battery.
 The connecting cables should have a cross-section of 1.5 mm 2 to 2.5 mm 2 and be protected against overload by short
Circuit (cable firing), Fuse 10A.
 The negative (-) battery terminals of the batteries must be connected to each other, i.e. "vehicle mass / ground".
 The StandBy charger is ready for operation.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door jheeck »

Peter LMC schreef:
vr 05 aug 2022, 17:25
Maar in een Lifipo4 batterij zit toch een BMS waar je alles op uit kunt lezen op je app.
Dat ik dat zelf kan uitlezen wil nog niet zeggen dat ik daarmee een standby lader automatisch kan aansturen ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door jheeck »

DJSmiley schreef:
vr 05 aug 2022, 17:22
Opm: Officieel zegt Votronic dat die niet voor LiFePO4 geschikt is
Als bron of doel.... Ik wil 'm inzetten als hulplader voor de lood-zuur startaccu.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door DJSmiley »

Als bron... Bron:
https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... off-relays
The device is only suitable for use with lead batteries (acid/GEL/AGM technology), not for the combination of LiFePO4 and lead (starter) batteries.
Ik kan alleen technisch niet bedenken waarom dat niet kan. Er is naar mijn inzien gezien de inwendige electronica geen probleem om 'm met een lithiumaccu te gebruiken. Wel zijn er een paar potentiele issues, en ik gok dat Votronic daarom dit standpunt aanneemt.

1. De startaccu wordt met een lagere spanning geladen. Bij een lood-huishoudaccu loopt de spanning tot 14.7-14.8V op, waardoor er voldoende marge tussen beide accu's is om een redelijke stroom te laten lopen. Met een lithiumaccu laad je meestal met een lagere spanning, dus zal de startaccu niet volledig geladen worden (maar goed, meer dan voldoende om m wel op pijl te houden)
2. rustspanning van een lithiumaccu is hoger.

Punt 2 is wel een potentieel dingetje. Een loodaccu heeft een 'rust'spanning van 12.8V ofzo. Dus zonder lader zijn beide accu's ongeveer gelijk en loopt er ook geen stroom.
Bij een lithiumaccu is de rustspanning hoger: 13.2-13.3V. Dat betekend dat er dus doorlopend een kleine stroom naar de huishoudaccu gaat, ook in de nacht. En dan gaan mensen dus klagen 'mijn lithiumaccu loopt leeg'. Een fabrikant gaat daar niet allemaal technische oplossingen bij aanbieden. "Kan niet" is dan veel makkelijker, en daar kan een support ook naar verwijzen als mensen klagen. Da's veel handiger te handlen dan allemaal technische verhalen :-B

Als je m echter bewust schakelt (handmatig, of idealiter op basis van spanning of percentage vol) dan heb je daar geen last van: Dan zal ie alleen bij voldoende vol de startaccu gaan opladen (icm druppellading vanaf bv een zonnepaneel) en in rust (de nacht) vanzelf uitschakelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door jheeck »

Ik heb nu in gedachten semi-bewust te gaan schakelen:
De standby-lader gaat achter een driewegschakelaar:
0=uit
1=achter geconfigureerde load output van de Victron Smart Solar (standaard bedrijfsstand)
2=vanaf EBL, dus voedend vanaf huishoudaccu, voor 'nood'.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door DJSmiley »

Klinkt als een prima plan

Kleine 3-weg schakelaar ( 1 / 0 / 2 ) en je bent er. Je hoeft alleen de + te schakelen, dus 1x + vanaf de smartsolar, 1x + vanaf de HH accu (voor het gemak kun je die ook op de batterijterminal van de smartsolar aftakken) en 1 afgaande kabel naar de startaccu (kan via de ingang van je booster icm een zekering)
Je kan de voeding voor de HH accu ook vanaf de EBL halen natuurlijk maar dan moet je een wat langere kabel trekken. Vanaf de + aan de smartsolar is de makkelijkste, want daar haal je ook de loaduitgang vandaan en die kabel is meer dan voldoende voor de 2-3A ofzo die die standby lader doet
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Startaccu bijladen via zonnepaneel: ja of nee?



Bericht door jheeck »

Grappig, ik denk de HH-voeding juist vanaf de EBL af te gaan takken om minimaal kabels te moeten trekken of zekeringen bij te bouwen want daar vlak naast ligt de solar-regelaar ook in mijn bus. Alles komt bijeen onder de bestuurdersstoel.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie