regenlekkage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
timjongkees
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 13:40

regenlekkage



Bericht door timjongkees »

Hallo,

Ik heb een zelfbouw buscamper op basis van een hoge Ford Transit 2012.
Boven de voorruit lopen 2 verticale kitnaden waarnaast het op een gegeven moment ging roesten. Dat heb ik laten opknappen door een schade herstelbedrijf en dat zag er weer prima uit.
Na een maand of 8 begonnen de naden vlak boven de voorruit weer te roesten, dus terug naar de schade herstelbedrijf. Ze maakten de kitnaden ter plekke daar open en er kwam water uit. Het viel binnen de garantie, ze hebben de zaak weer ontroest en opnieuw afgekit.
Nu vind ik een plasje water aan de rechterkant vlak achter het voorwiel. Dat blijkt uit het voorste afvoergat van de carosserie te komen.
Deze Fords schijnen dat meer te hebben, en niemand snapt waar dat water vandaan komt. Ze schijnen daar nogal eens door te roesten, maar gelukkig heb ik hem direct na de 2e hands aankoop uitgebreid inwendig getectyleerd.

Ik kan niet vinden waar al dat water vandaan komt. De camper staat buiten de vakanties altijd binnen. In juni was ik wel in Noorwegen en heb daar nogal wat regenbuien over me heen gehad. Met de hitte van de laatste tijd dacht ik dat al het water dat ergens tussen het plaatwerk zou zitten wel zou verdampen, maar nee dus.

Heeft iemand een idee waar de lekkage(s) zitten en wat ik er eventueel aan kan (laten) doen?

Tim Jongkees
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: regenlekkage



Bericht door tranny »

Afbeelding

Dit kiertje goed open houden en af en toe uitspoelen.
Hierin en achter verzamelt zich een hoop fijn vuil, deels afkomstig van de voorruit en deels via opgegooid spatwater van de wielen... dat vuil hoopt zich op tussen de wielkast en dat kwartronde stukje plaatwerk, blokkeert daar de doorstroom van lekwater en zorgt uiteindelijk voor de roest achter dat stukje plaatwerk.

Een ander berucht plekje zijn de wielkasten achter.
Rondom de wielkast loopt een horizontale naad ca. 10 cm boven de laadvloer, deze roest ook door als de (heel minimale) kitrand niet meer afdicht.
Ik heb daar de kitrand binnen in de auto verwijderd en laat jaarlijks wat motorolie in die naad lopen als roeststop/-preventie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: regenlekkage



Bericht door EasyBee »

timjongkees schreef:
do 04 aug 2022, 10:56
In juni was ik wel in Noorwegen en heb daar nogal wat regenbuien over me heen gehad.
Met dat soort weer zit je waarschijnlijk ook veel binnen. Ik weet niet hoe goed je dan kunt ventileren op die momenten, maar met die hoge luchtvochtigheid door regen en binnen "wonen" zullen je ruiten beslaan en je hebt echt geen idee hoeveel water dat is. Dat is veel en loopt naar beneden en verdampt amper of niet, tenzij je heel fors kunt ventileren bij warm weer.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: regenlekkage



Bericht door Nugget1 »

Bij deze Fords zit er achter de spatborden li en re een soort anti-dreun voorziening: een sponsachtig materiaal in plastic. Daarin zit vaak al gaten en raakt de spons vol water. Remedie: eruit peuteren. Vanuit de motorruimte en bij de voordeuren, als die helemaal open staan.
Soms zit het gek genoeg maar aan één kant.
Ik heb ze eruit gehaald en niks gemerkt van “dreunen of vibreren”.
Succes met verwijderen.
timjongkees
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 13:40

Re: regenlekkage



Bericht door timjongkees »

Bedankt, ik ga ermee aan de gang. Ook nog adviezen voor de kitnaad onder de voorruit? Tussen de dakgoot en het bovenste/voorste zijpaneeltje zit ook een stukje schuim. Kan dat de oorzaak zijn en dus ook maar wegpeuteren?

Tim
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: regenlekkage



Bericht door Nugget1 »

Ik heb die openingen boven de A zuilen bekleding dichtgekit. De plastic bekledingen zitten vastgeklikt in carrosseriegaten, die niet altijd goed zijn afgesloten.
De afdekking onderaan de voorruit sluit nooit mooi waterdicht aan. Niets aan doen.
Bijlagen
11CA054D-D435-49CC-BC16-00873CD20F0B.jpeg
11CA054D-D435-49CC-BC16-00873CD20F0B.jpeg (279.07 KiB) 810 keer bekeken
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: regenlekkage



Bericht door henk en lila »

Jawel, ik heb bij mijn Jumper zowel tussen plastic en raam als die verticale spleet tussen de twee delen gekit met zwarte Shell Tixophalte; geweldig spul.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
timjongkees
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 13:40

Re: regenlekkage



Bericht door timjongkees »

Hallo,

Ik heb een foutje gemaakt in mijn vorige mailtje. Ik bedoelde de verticale kitnaden BOVEN de voorruit, dus niet eronder. Stom van me, niet goed nagelezen...
Ik kreeg van een carrosseriebouwer een tip om de hele dakgoot na te lopen omdat volgens hem daar wel eens lekkage optreedt die helemaal naar voren doorloopt.
Iemand daar ervaring mee?
En als deze goot ergens lekt ergens mee volsmeren? Tixophalt is inderdaad geweldig spul, maar ik zag iets op Aliexpress, een soort rubberlining, maar ja, dan creëer je weer extra kieren.

Tim
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: regenlekkage



Bericht door Nugget1 »

Op het Duitse Nuggetforum vermelding van sommige Ford Nuggets met lekkage vanwege scheurtjes in /verdroging van de kit in de goten. Beste methode, maar veel werk, alle oude kit eruit en nieuwe erin. Gebruik een elektrische kitspuit. Met een gewone kitspuit krijg je een lamme hand en ongelijk matige verdeling. Kleine haarscheurtjes vul ik met Capt. Tolley’s Creeping Crack Cure, te koop bij o.a. watersportwinkels.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: regenlekkage



Bericht door lazise1973 »

Bij onze transit van 2010 heb ik ook regenlekkage gehad. na veel zoeken gevonden.
De regen goot aan de dakrand lekte, de kit is dan verdroogd of gescheurd, was op de hoek van voorruit en rechter zijkant liep zo naar binnen langs de A stijl ,toen ik de plastic raamstijl bekleding loshaalde zag ik het sijpelen. ik kwam erachter om dat het kletsnat was onder de matten.
Uitgekrast en opnieuw gekit.
timjongkees
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 13:40

Re: regenlekkage



Bericht door timjongkees »

Bedankt,

Welke kit kan ik het best gebruiken als ik de goot opnieuw wil kitten?
Eerst WD40 inspuiten om al binnengedrongen water te verdrijven?

Tim
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: regenlekkage



Bericht door lazise1973 »

Ik heb het met poymax gerepareerd of er iets beters is weet ik niet , maar heeft niet meer gelekt ( 5 jr geleden gekit)
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: regenlekkage



Bericht door lazise1973 »

Ik zou er met wd 40 afblijven is toch vettig , gewoon schoon en droog maken , dan hecht de kit het beste.
Dat vocht droogt vanzelf op.
timjongkees
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 13:40

Re: regenlekkage



Bericht door timjongkees »

Prima tips. Ik heb captain tolleys creeping crack cure bij een lokale watersportzak gekocht en ga ermee aan de gang. Er zit een heel klein maar wel lang scheurtje in de kitrand in de gootbocht bij de voorruit. Daar maar eens toepassen. Hoe haal ik de plastic afdichting van de raamstijl en deurrubbers los? Geweld gebruiken of is er een subtielere methode?

Tim
Plaats reactie