Rookgas afvoer van gasoven

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door pele »

Ik help een bevriend koppel bij het inrichten van hun campervan.Ze hebben een grote gasoven aangekocht. Normaal zet je zo'n oven aan de wand, met rooster in de buitenwand van de bus. Dat kan hier niet. De enige plaats is onder de gootsteen in het keukenblokje dat op de klassieke plaats aan de schuifdeur staat. Midden bovenaan heeft deze oven een flexibele 40 mm afvoerbuis voor de rookgassen. Die flexibele komt uit in de achterwand van het keukenblokje. De achterwand is ongeveer 6 cm verwijderd van de schuifdeur, in gesloten toestand. Hun idee was om tijdens het gebruik van de oven de schuifdeur een beetje open te duwen, zodat warmte en verbrandingsgassen kunnen wegstromen.
Is dit idee verantwoord?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door tranny »

Lijkt me niet, als de wind uit de verkeerde hoek komt wordt er meer naar binnen geblazen als afgevoerd.
En zouden ze die schuifdeur ook open houden als er tijdens het kokkerellen opeens een plensbui uit de lucht valt?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door EasyBee »

Maak alsjeblieft een rookgasafvoer naar boven op het dak. Een kort pijpje is al goed.
Ongeacht de windrichting kan er dan fatsoenlijke afvoer plaatsvinden.
Dubbelposten van de zelfde vraag?
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 07 aug 2022, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topics samengevoegd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door gjvonk »

Nee, absoluut onverantwoord naar mijn mening. Door de open deur komen de rookgassen terug het interieur in, zeker bij een verkeerde windrichting. En rookgassen van een oven zijn denk ik net als de oven zelf ook loeiheet. Wat denk je dat dat met de schuifdeur bekleding, de rubbers en het raam gaat doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door pwhooftman »

Ik zeg niet dat de gasoven vooral zo geplaatst moet worden, maar mijn Smev gasoven (ik meen een FO311) heeft géén afvoer naar buiten, in de achterplaat is de doorvoer af-fabriek gesloten. Alle verbrandingsgassen komen via het rooster boven de deur in de woonruimte terecht. Dat gebeurt immers ook als je aan het koken bent op het gastoestel. Dus het is niet perse verkeerd. En ja, dan wordt het plafond voor de oven loeiheet.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door marjasjaak »

pele schreef:
do 04 aug 2022, 0:13
Midden bovenaan heeft deze oven een flexibele 40 mm afvoerbuis voor de rookgassen.
Hun idee was om tijdens het gebruik van de oven de schuifdeur een beetje open te duwen, zodat warmte en verbrandingsgassen kunnen wegstromen.
Is dit idee verantwoord?
Je schrijft het antwoord eigenlijk zelf al. Er zit een afvoerbuis voor de rookgassen, die moeten vrij naar buiten worden afgevoerd.
Een deur open zetten is niet de oplossing, een deur is om open en dicht te doen. Het is geen rookgas afvoer kanaal.
Ik zou het niet adviseren. Want in de winter of met regen blijft de deur lekker dicht en de rookgassen binnen. Brrrr.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door Zonneke »

pwhooftman schreef:
do 04 aug 2022, 8:43
Alle verbrandingsgassen komen via het rooster boven de deur in de woonruimte terecht. Dat gebeurt immers ook als je aan het koken bent op het gastoestel.
Zo koken wij hier toch niet. Raampje open en de ventilator in het plafond laten we blazen. :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door Aloys »

Het zijn geen "rookgassen". Ik lees op internet:
Bij verbranding van propaan wordt C3H8 (propaan) en 5 O2 (zuurstof) omgezet in 3 CO2 (kooldioxide), 4 H2O (water) en warmte. Propaan is daarom een erg schone brandstof. CO2 en H2O zijn stoffen die normaal al veel voorkomen in de lucht en daarom absoluut niet schadelijk.
In geval van koken of het gebruik van een oven zou ik wel ventileren. Al was het maar om de waterdamp weer kwijt te raken.
Overigens: CO2 (kooldioxide) is zwaarder dan lucht en zakt dus naar beneden. De schuifdeur op een kier zetten is dus ook geen slecht idee!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door TestCase »

Dat is bij optimale verbranding, helaas is dit vaak niet het geval en daardoor komt ook, weinig tot veel, CO vrij.
Er zit een afvoer op dus......


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door Aloys »

... zet je de schuifdeur een stukje open! :D

Ik zeg niet dat het de beste methode is, of dat het verstandig is. Ik zeg: het kan wel, het is "een" manier.
Doet me denken aan al die geisers, die mensen vroeger in de keuken of badkamer hadden. Die hadden ook geen afvoer.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door TestCase »

Klopt met die geisers, echter er zijn toen ook ongelukken gebeurd door slechte verbranding en CO als resultaat.

Dit topic staat er trouwens dubbel in.

//Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door pele »

Ik ben er mij van bewust dat deze oven hier niet ideaal staat. 't Is een groot geval dat nergens anders kan staan, ook al omwille van de scharnierzijde van de glazen deur. Het is daarom dat ik hier advies vraag. De mensen van deze bus zullen er zeker met grote voorzichtigheid mee omgaan. Maar misschien maak ik toch een dakdoorvoer, waarbij de flexibel bij gebruik geplaatst wordt tussen toestel (door het keukenwerkblad heen) en het dak. Een vaste montage zou erg storend zijn, want die loopt dan pal voor het raam van de schuifdeur.

F490088C-C997-41FD-AC3D-06F2F6D6108D.jpeg
F490088C-C997-41FD-AC3D-06F2F6D6108D.jpeg (56.06 KiB) 507 keer bekeken
BAD3962D-FE11-40A6-91C3-B620C98A0D6E.jpeg
BAD3962D-FE11-40A6-91C3-B620C98A0D6E.jpeg (45.28 KiB) 507 keer bekeken
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Bij nieuwe aankoop van camper werd door dealer ook een gas gestookte combi over/gril geplaatst.
1e rit roken we iets vreemd tijdens broodje op bakken, ok nieuwigheid dachten we.
Maar toch maar kijken en bleek de "hemel" voor de oven toch rimpels te vertonen.
Dealer heeft toen een fan ingebouwd die uitblaas heeft op dak met een "bolletje" en de boven kant van de over tot 200mm in de camper een teflon plaat van plm. 5 mm gemonteerd.
Ben nu thuis, morgen maak ik foto.
En wij leefden nog lang en gelukkig en baken broodjes, visje grillen en wat nog meer tot op heden ten dage.
Waarmede gezegd de over moet zijn warmte naar BUITEN kwijt kunnen, bij ons zelfs met een fan en ja die hoor je :) even, nou en.
groeten Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op vr 05 aug 2022, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Rookgas afvoer van gasoven



Bericht door pele »

We gaan toch een flexibele inox 40 mm leggen, met rooster in de zijkant van, de bus, net na de C- stijl.
Plaats reactie