LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Trend
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 8:44

LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Trend »

Hallo allemaal,
Wij hebben een probleem met een nieuwe Lithium-batterij van Super B van 90Ah.
Plots valt alle electriciteit weg terwijl volgens de uitlezing op app er nog 28% capaciteit beschikbaar moet zijn.
Dat betekent dat ik maar 72% kan ontladen ipv beloofde 95% voor Lithium-batterijen.
Wat dus nog iets beter is dan 50% bij AGM-batterijen, maar veel minder dan de 95%
Heeft iemand zelfde probleem of een oplossing hiervoor?
Txs
Trend
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Lithium batterij Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door jheeck »

Ik heb net zo'n accu, tot nu toe zonder problemen, en zou in dit geval met de leverende dealer gaan bellen. Ondertussen proberen de accu weer op te laden en vooral monitoren hoe lang dat duurt. Als de accu helemaal nieuw is moet het BMS misschien nog inleren en geeft dat afwijkende waarden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Lithium batterij Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Hoe vol was de batterij toen je begon?
En heb je foto of beeld van je scherm met daar op capaciteit beschikbaar?
Want nieuwe accu moet nog leren en wennen aan alles, gelijk een mens :).

Grtn Jaap van Duijn
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Lithium batterij Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door mama »

Ik heb er al 3 jaar 2 van zulke epsilons instaan en nog nooit een mankement gehad , behalve helemaal in het begin de bluetooth niet goed verbonden geraakte met mijn smartphone , er is toen een update gedaan van het bms en sindsdien géén enkel probleem .
Contact opnemen met je verkoper is het beste dat je kan doen , en die kan dan telefonisch om raad vragen aan de producent voor het euvel .
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lithium batterij Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Peter LMC »

Is er niet simpel weg ergens een draad los geschoten of een zekering stuk. :?:
Je kunt nog wel 28% stroom in je accu hebben maar dat zegt niet over
de rest van je installatie.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium batterij Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Atoz »

ALS....
De cellen uit balans zijn kan het BMS je volledige accu uitschakelen.

Maar jouw verkoper / installateur gaat jou meer informatie kunnen geven
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door DJSmiley »

Er kunnen zoveel oorzaken zijn....

Beste is idd even bij de verkoper/installateur informeren. Die accu's kosten een vermogen en worden over het algemeen niet door beunhazen geplaatst.

Ik verwacht dan ook dat de installateur capabel genoeg is om met je mee te denken en jouw installatie ook wel kent, dus kan aangeven waar je moet kijken/meten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camperrer
Berichten: 153
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Camperrer »

Inderdaad best eens informeren bij de verkoper, desnoods bij superB. Mijn ervaring is dat superB mij goed heeft voort geholpen bij bluetooth problemen, was wel bij Epsilon 150Ah uitvoering. Superb geeft advies over wat u eventueel zelf kunt doen, indien er interventie nodig is helpen zij u niet persoonlijk voort, maar verwijzen door naar de juiste firma. In principe is het de verkoper, maar ik had pech dat de verkoper dit van zich afschuift.
Trend
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 8:44

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Trend »

Ok, bednkt allemaal.
We gaan de vertegenwoordiger van Epsilon en de dealer contacteren. Ik houd jullie daarna wel op de hoogte.
Trend
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 8:44

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Trend »

Goedemorgen allemaal,
Heb dit besproken met dealer en batterijdeskunduge van Vestar.
Volgens deskundige is dit niet abnormaal voor deze Li-accu’s dat ze niets meer geeft terwijl app nog een lading van 25-30% aangeeft.
Even snel pragmatisch rekenen geeft dan dat voor de vroegere 2x AGM 90Ah ik een capaciteit had van 2x90x13.5V 2430 Wh die je tot 50% mag ontladen en dus netto 1215 Wh kan geven.
Bij de Lithium-accu (1 batterij zou 2 AGM’s kunnen vervangen)wordt dit dan 90x13.2 of 1188 Wh waarbij een restlading van 30% de batterij niets meer geeft en dus netto 1188x70% of slects 832wh beschikbaar heeft tov 1215wh voor AGM’s en dus Lithium 30% minder capaciteit heeft.
Het verhaal dat 2AGM’s door 1 gelijkaardige Lithium kan vervangen worden, klopt dus niet als je rekening houdt met 30% restlading bij Li die je niet kan gebruiken.
Voorstel leveeancier is om extra Li-batterij of zwaardere te plaatsen.
Txs voor jullie advies.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Camperic »

Ik zou de leverancier voorstellen om de accu retour te nemen en de koop ongedaan te maken, zodat je ergens anders een andere kunt kopen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door rcraats »

Pas op met de aanname dat omdat de app van het BMS het zegt, de accu ook werkelijk minder capaciteit levert. Misschien kun je de accu eens helemaal vol laden en daarna volledig ontladen met een watt meter ertussen en kijken hoeveel er echt uit is. Dan weet je of de accu aan de specificaties voldoet. Een BMS moet zichzelf vaak inleren voordat de procenten (ongeveer) gaan kloppen. Ik heb zelf een 200Ah DIY Lifepo4 en ben een behoorlijke gebruiker (compressor koelkast, tv, sat, router, Dolce Gusto, laptop, smartphones, tablet, camera's etc). Ik heb 200wp op het dak liggen en kan vanaf het voorjaar tot oongeveer eind september vrij staan zonder dat de accu leeg raakt. Ik weet ook zeker dat de percentages in mijn app niet precies kloppen. De opmerking dat er een accu bij zou kunnen zou volgens mij best met energiebalans te maken kunnen hebben. Als uit de meting blijkt dat de accu niet volgens de specs levert, dan zou ik hem inderdaad terug doen. Meten is weten.
Hymer B674 SL
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door DJSmiley »

Een accu met 25-30% resterend en een BMS wat afschakelt klinkt mij niet heel logisch. Misschien is de BMS niet heel nauwkeurig, soms moet een BMS even een full cycle krijgen voordat ie weer accuraat is

Een lithiumaccu kun je helemaal leegtrekken tot de BMS uitschakelt. Dat is (bijna) 100%. In de praktijk zal dat weinig gebeuren, maar het is geen enkel probleem. De levensduur van 2000 cycli is ook gebaseerd op 100% ontlading.

Een extra accu of een zwaardere.. tja, als je energiebehoefte ook groter is? Prima. Maar 90Ah moet een prima gelijkwaardig alternatief zijn voor 2x90 lood. Zelfs iets beter, want itt tot de loodaccu heeft een lithiumaccu nauwelijks last van het peukerteffect, is sneller te laden en wordt door velen zelfs ervaren als meer capaciteit, want een loodaccu degradeerd veel sneller.

Informeer eens bij SuperB zelf?
Zeker bij zo'n duur ding mag je wel wat verwachten. Hun, of een goede dealer van hun, kunnen ongetwijfeld ook een capaciteitstest doen. Dan weet je ook of dat ding presteert zoals ie zou moeten doen.

Voor het geld van een 90Ah SuperB koop je ook een 'normale' 200Ah lithiumaccu. Die SuperB is natuurlijk kwa bouwkwaliteit wel aanzienlijk beter, maar bij een premium prijs hoort ook premium support en kennis van de dealer en het lijkt bijna alsof dat een beetje mist?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LiFePO4 accu Super B nog 28% beladen en geen electriciteit



Bericht door Peter LMC »

Luister. :)
Ik kocht een 200 ah lifipo4 accu.
Ik kreeg een 221 ah lifipo4 accu.
Mijn vraag aan de fabrikant was hoe dit kon :?:
Het antwoord was; als u een 200ah besteld dan krijg je ook 200 Werkbare ah.
Dus bij 200 gebruikte ah schakelt de bms uit/af.
Ik heb nog niet helemaal geprobeerd maar zat er wel dicht tegenaan.
Ze maken bij jou niet waar wat ze beloven.
Plaats reactie