Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Net de APK achter de rug van de 230 2.5TDI uit '98 (import). Wiellager RA vervangen en weer een jaartje vooruit.
Doordat ik bij de keuring de gelegenheid had om er eens goed onder te staan, deed ik toch wel een aparte ontdekking.
Er zit toch een cat in de voorpijp. Weliswaar klein qua afmeting, maar toch echt aanwezig. Correspondeert ook met de tekst op de 2 voorschermen.
Echter volgens het RDW heb ik de 116pk versie en dus niet de 109pk cat versie. Dus zou er geen katalysator onder moeten zitten.
Op het chassisnummer plaatje ontbreekt ook de letter R bij het motortype! Dus 116pk volgens het plaatje.
Er zit de alom bekende mechanische dieselpomp op en dus geen computer onder de rechter stoel. Kortom tegenstrijdig allemaal. Overgangsjaar? Of ooit ander blok in gelepeld?
Waar zit nu dat verschil in van die 7pk? Alleen in de aanwezigheid van de cat? Uitlaatdelen zijn verder identiek bij die 2 modellen. De twee motorblokken ook volgens mij.
Draaien ze op dezelfde turbodruk?
Ik overweeg om de kat te vervangen door de originele voorpijp van de 116pk versie. Daarna de pomp wat verder open
en toch maar naar een kortere vijf. Met wat tegenwind is de alkoof met hoogte van 3m20 toch wel een probleem om in zijn 5 te kunnen rijden.
Doordat ik bij de keuring de gelegenheid had om er eens goed onder te staan, deed ik toch wel een aparte ontdekking.
Er zit toch een cat in de voorpijp. Weliswaar klein qua afmeting, maar toch echt aanwezig. Correspondeert ook met de tekst op de 2 voorschermen.
Echter volgens het RDW heb ik de 116pk versie en dus niet de 109pk cat versie. Dus zou er geen katalysator onder moeten zitten.
Op het chassisnummer plaatje ontbreekt ook de letter R bij het motortype! Dus 116pk volgens het plaatje.
Er zit de alom bekende mechanische dieselpomp op en dus geen computer onder de rechter stoel. Kortom tegenstrijdig allemaal. Overgangsjaar? Of ooit ander blok in gelepeld?
Waar zit nu dat verschil in van die 7pk? Alleen in de aanwezigheid van de cat? Uitlaatdelen zijn verder identiek bij die 2 modellen. De twee motorblokken ook volgens mij.
Draaien ze op dezelfde turbodruk?
Ik overweeg om de kat te vervangen door de originele voorpijp van de 116pk versie. Daarna de pomp wat verder open
en toch maar naar een kortere vijf. Met wat tegenwind is de alkoof met hoogte van 3m20 toch wel een probleem om in zijn 5 te kunnen rijden.
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5 TDI specialisten
Die korte 5 , gewoon doen
Was een heel andere rij ervaring toen ik hem had
Zeker binnendoor , reeds bij 70 van 4 naar 5 , dus niet zo ver door trekken en met 80 over de RN
Met een normaal toerental
Die cat had ik ook ,en wel 116pk ,, voor zo ver ik weet
Ook geen computer oid
Was een heel andere rij ervaring toen ik hem had
Zeker binnendoor , reeds bij 70 van 4 naar 5 , dus niet zo ver door trekken en met 80 over de RN
Met een normaal toerental
Die cat had ik ook ,en wel 116pk ,, voor zo ver ik weet
Ook geen computer oid
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5 TDI specialisten
Wel een Cat uitvoering dan zal er ook al wel een EGR klep op zitten.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5 TDI specialisten
Zijn er naast Herentals nog andere leveranciers van een kortere 5? Er schijnt zelfs nog een tandwiel verhouding tussen te bestaan.Bob Diesel schreef: ↑wo 03 aug 2022, 14:52Die korte 5 , gewoon doen
Was een heel andere rij ervaring toen ik hem had
Zeker binnendoor , reeds bij 70 van 4 naar 5 , dus niet zo ver door trekken en met 80 over de RN
Met een normaal toerental
Die cat had ik ook ,en wel 116pk ,, voor zo ver ik weet
Ook geen computer oid
Wat rondgebeld met het Rdw en Fiat Prof. Krijg altijd kriebels bij contact met het Rdw. Begonnen over Cvo opvragen Maar het is duidelijk nu. Camper is ingevoerd uit Duitsland en motorcode staat geen eens geregistreerd. Cat niet aanwezig volgens het Rdw. Zou ook niet verplicht zijn bij de Apk. Fiat Prof vertelde, dat er inderdaad 116pk modellen zijn geleverd met kat zonder computer. Peter geen Egr. Cat gaat er dus onderuit voor betere flow.
Vandaag met de wastegate gestoeid. Vertrouwde de ingebouwde meter niet. Had nog een boostcontroller liggen en die er in gehad. Wastegate op 0.45 bar en kon het mooi bijregelen tot 1.1 Bar. Jammer dat er bij verhoogde druk niet automatisch meer diesel ingespoten wordt!
Peter een egr heb ik in de buurt van het uitlaatspruitstuk naar gezocht. Niks te vinden. Zoals die er uit ziet bij de Hdi, zit er zeker niet in.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5 TDI specialisten
Gewoon wat meer diesel geven, dat scheelt een boel vermogen.
Ik heb er ook lekker aan zitten draaien paar testritjes tussendoor, tot ik tevreden was.
Die DT plunjer werkt ook goed.
Tussenmaat tandwiel lijkt me perfect, met het kleine tandwiel draait ie echt veel toeren, dik over de 3000 bij 110 op de teller.
Ik heb er ook lekker aan zitten draaien paar testritjes tussendoor, tot ik tevreden was.
Die DT plunjer werkt ook goed.
Tussenmaat tandwiel lijkt me perfect, met het kleine tandwiel draait ie echt veel toeren, dik over de 3000 bij 110 op de teller.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5 TDI specialisten
Ik heb paar jaar terug bij Reints een andere bak gehaald. Ik kon inderdaad kiezen uit lang, kort en iets er tussen in.
Die middenmaat bevalt uitstekend.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Ok ga ik die ook benaderen.
Bas in jouw blok zit zeker een andere dieselpomp?
Eventjes een stelschroef verdraaien voor meer diesel kan volgens mij niet bij de 230. Ik lees alleen maar over de membraam beïnvloeding. Verdraaiing van de plunjer en een dikkere schijf tussen de veer.
Bas in jouw blok zit zeker een andere dieselpomp?
Eventjes een stelschroef verdraaien voor meer diesel kan volgens mij niet bij de 230. Ik lees alleen maar over de membraam beïnvloeding. Verdraaiing van de plunjer en een dikkere schijf tussen de veer.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Ok. Wordt dat de uitdaging voor vandaag. Eerst maar eens zeker weten dat het de juiste schroef is waar ik aan ga draaien
Ik begrijp dan dat die schroef het maximum bepaalt en dat het plunjer membraam gebeuren de opbouw van de dieselopbrengst regelt.
Duidelijk is dat sinds ik de turbodruk verhoogd heb naar 1 bar, er veel minder roet uit komt. Mag dus nog wel wat verder open.
Ik begrijp dan dat die schroef het maximum bepaalt en dat het plunjer membraam gebeuren de opbouw van de dieselopbrengst regelt.
Duidelijk is dat sinds ik de turbodruk verhoogd heb naar 1 bar, er veel minder roet uit komt. Mag dus nog wel wat verder open.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Op Youtube heeft WerkstattDino een hele serie over het tunen van de 2.5 TDI gemaakt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Klopt, een plezier om naar te kijken hoe hij zijn 2.5 TDI zo fijn heeft kunnen laten rijden
De mijne kan nu max 1,2 bar draaien
Samen met de andere aanpassingen is het verschil groot, met name in de bergen merk je het verschil door het betere koppel.
De mijne kan nu max 1,2 bar draaien
Samen met de andere aanpassingen is het verschil groot, met name in de bergen merk je het verschil door het betere koppel.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Ben bezig die filmpjes te bekijken. Zijn er veel! Nog niet het stukje gevonden, waar de stelbout getoond wordt.
Gaat mij ook alleen maar om soepeler de hellingen te kunnen nemen en tegenwind aan te kunnen.
3450 kg gaat gewoon niet snel met een specifiek vermogen van 34pk/1000kg. Blijf dat gewoon leuk vinden, als je nagaat dat mijn snelste auto op 510 zit.
Vanochtend ook maar meteen een dop 41 besteld voor de aandrijfassen. 38 was de grootste tot nu toe.
Gaat mij ook alleen maar om soepeler de hellingen te kunnen nemen en tegenwind aan te kunnen.
3450 kg gaat gewoon niet snel met een specifiek vermogen van 34pk/1000kg. Blijf dat gewoon leuk vinden, als je nagaat dat mijn snelste auto op 510 zit.
Vanochtend ook maar meteen een dop 41 besteld voor de aandrijfassen. 38 was de grootste tot nu toe.
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Het is zeker leuk , en ik heb mijn 2.8idtd ook aangepast .
Maar weeet wat je aan het doen bent , je kan er blij van worden dat je lekker vlot naar boven rijdt , maar kapot kan het ook in dezelfde gang , zeker bij langdurig overbelasten , heb ik er wel genoeg van gezien ,je kunt niet ongelimiteerd er aan draaien .
Dus maak een notities van wat je veranderd , dus hoeveel en welke kant op je versteld , tegenover de basis afstelling waar je begon , dan kan je altijd terug , een week verder en je weet het niet meer .
Maar weeet wat je aan het doen bent , je kan er blij van worden dat je lekker vlot naar boven rijdt , maar kapot kan het ook in dezelfde gang , zeker bij langdurig overbelasten , heb ik er wel genoeg van gezien ,je kunt niet ongelimiteerd er aan draaien .
Dus maak een notities van wat je veranderd , dus hoeveel en welke kant op je versteld , tegenover de basis afstelling waar je begon , dan kan je altijd terug , een week verder en je weet het niet meer .
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Voor de Fiat Ducato 230 2.5TDi specialisten
Hier zit de stelschroef, indraaien is meer brandstof.
Draai hem eens 1 slag, dan een ritje maken en kijken in je zijspiegel hoe het met de rook staat.
In de regel gaan ze iets meer roken bij lage toeren en het pedaal redelijk diep ingetrapt, bij hogere toeren verdwijnt dit.
Het moet niet zo zijn dat hij continue zwart blaast natuurlijk, dan iets terugstellen.
Draai hem eens 1 slag, dan een ritje maken en kijken in je zijspiegel hoe het met de rook staat.
In de regel gaan ze iets meer roken bij lage toeren en het pedaal redelijk diep ingetrapt, bij hogere toeren verdwijnt dit.
Het moet niet zo zijn dat hij continue zwart blaast natuurlijk, dan iets terugstellen.
- Bijlagen
-
- brandstofpomp.JPG (148.9 KiB) 534 keer bekeken