Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

Hallo Allemaal,.

heb het hele forum afgezocht maar kan het het antwoord op mijn vraag niet vinden. :(

bij mijn systeem aan het ombouwen van AGM naar lifepo4 100 Ah huishoud accu
nu is de vraag: moet ik hiervoor een 18 of een 30A orion-Tr smart gaan gebruiken?

waarom deze vraag:
op het internet wordt er aangegeven dat de laadstroom van een Lifepo4 accu 10 tot 20% van de capaciteit mag zijn
bij weer andere site's zie ik: max. 30 % van de capaciteit

(zie eigelijk alleen maar dat de 30A variant gebruikt wordt,. maar het lijkt mij dat deze te zwaar is voor mij,. of heb ik dit fout??)

hoop dat jullie mij kunnen helpen.
------------------

op het onderstaande mag ook geschoten worden als niet goed bedacht,. voor de nieuwe opstelling :-B

huidige opstelling was:
# AGM huishoud accu 110Ah
# orion-Tr 12/12-30 (victron)
# Smartshunt 500A/50mV
# EBL 99

nieuwe opstelling:
# Lifepo4 100Ah
# orion-Tr smart (dc/dc)
# Smartshunt 500A/50mV
# EBL 99 (walstroom zekering 20A verwijderd)
# Victron Blue Smart IP67 Acculader 12Volt 17Ampere

gr,
Edwin
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door hathi »

Jgevan Eck, een van de fijnste dingen,van een Lfp,vind ik ,dat deze weer zo vlug opgeladen is, b.v als je Van de een naar de volgende Camperplek rijd,dus ik zou de 30 Amp nemen,en je bent ook gewapend,mocht je er nog ooit een LFP bij willen plaatsen, ook zou ik om het elektroblok heen werken,met de juiste dikte vd kabels ?
Hans
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jaap van duijn »

@TS

TS stat voor titel van de starter van dit item.
En stel je even voor in het hoofdstuk wie ben ik
En van harte welkom ik zie net aangemeld.
Je hebt al 90% van de gegevens opgeschreven en dit komt overeen met mijn installatie, die inmiddels ruim 2 maanden en 7500 km perfect werkt.
Ik heb de VICTRON 12-12/30 IP 43 en non isolated versie, genomen op aanraden van forum lid DJSmiley - gegarandeerd dat hij inhaakt :) - zie foto.
Deze geeft zie rechts onder 360W (30A), ruim voldoende.
De lader is ook een VICTRON maar 12/15 en zie foto voldoet ook goed hoor.
Wel heb ik 2 zonnepanelen 180WP van VICTRON op dak, waarvan een secundair (als aan de voorwaarden voldaan wordt) de start accu laad en primair de huishoud accu.
Dus als ik het zie in oude situatie heb je deze ORION 12/12 dus wat wil je meer?

Succes en groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
lader.JPG
lader.JPG (32.76 KiB) 798 keer bekeken
Blue smart.JPG
Blue smart.JPG (54.85 KiB) 798 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op wo 03 aug 2022, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door DJSmiley »

Lithium kan prima met 30A geladen worden.

Ook wel hoger, afhankelijk van de BMS. Sommige budgetaccu's zijn 50-100A max.

Itt tot lood is er geen probleem om met hoge stromen te laden, en zal de stroom ook niet afnemen, pas als de accu nagenoeg vol is. Je kan m dus vlot voljagen.

De enige reden voor 18A is de dynamo. Je dynamo moet voldoende kunnen leveren. Die moet je startaccu op pijl houden, maar ook de normale verbruikers voeden (verlichting, ventilatoren enz)

En dat kan ook nog aardig aantikken. Als je in een file staat bij 35 graden zullen je koelventilatoren snel maximaal gaan blazen. En die lusten wel stroom. Die van mijn Ducato zijn 300W per stuk ofzo. Dat verschilt natuurlijk per model auto.

Je dynamocapaciteit bepaald dus wat het meest slim is. Bij een oudere auto met een 60-70A dynamo is een 30A lader niet heel slim. Zeker als je ook nog een absorbtiekoelkast hebt die ook op 12V zit tijdens het rijden: Dan trek je snel 45A (30+15 voor de koelkast) uit de dynamo.

Ik zelf houd een dynamo van een goede 100A aan als gemiddelde indicatie voor een 18 of 30A lader. Bij een jongere bus heb je meestal wel 100+ en dan is een 30A lader geen probleem. Het snelle laden is juist 1 van de voordelen van een lithiumaccu.

Een andere (onofficiele) stelregel is 'max 30-40% van de dynamocapaciteit extra gebruiken voor huishouddoeleinden' en dat komt ook wel overeen met een gemiddelde dynamo van 100A+.

Wil je uit een kleine dynamo toch hoge stromen persen, dan is een laadbooster met temperatuurbewaking ideaal, die regelen zelf de laadstroom terug als de dynamo te warm wordt. Dan kun je met 40-60A zonder problemen laden, maar die dingen zijn een stuk duurder.

Opm: de Orion wordt vrij warm, zorg voor voldoende ventilatie.

En de 20A zekering uit de EBL is prima icm die externe acculader, je mist alleen je walstroomindicatie en het bijladen van de startaccu. Beide geen groot probleem in de meeste gevallen, maar wel even handig om te weten. (Tenzij je de EBL modificeert)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 03 aug 2022, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door Kroppie »

zelfs bij een gewone lood/zuur accu (agm is ook gewoon loodzuur), word een laadamperage van 10-20% van de capaciteit aanbevolen, lithium kan veel meer hebben
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door CaradoT135 »

Ik zit met dezelfde soort keuzevraag, alleen ik heb ook zonnepanelen 220 Wp en daar lees ik niets van in de OP.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jaap van duijn »

@CoradoT135,
Je zonnepanelen leveren voltage en een bepaald Amperage, dat zal niet snel meer als 5-8 Ampere zijn.
Dus is dat wat je zoekt en staan 1 of 2 panelen via de regelaar op een accu of?

Groet Jaap van Duijn.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door CaradoT135 »

Als je aan het rijden bent laden beiden de (half) lege accu op, tenminste dat is mijn ervaring. De vraag is hoelang doen beiden erover om die accu weer vol te krijgen. Wordt de 18A minder warm dan de 30A en is het prijsverschil te rechtvaardigen. Maar laat TS maar aangeven of hij PV op zijn dak heeft of wil.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jaap van duijn »

@CoradoT135,

Dat is dan weer hoe leeg zijn die accu's.
Als je accu 100Ah is en je 50Ah verbruikt hebt en laad met zeg 5 Ampere dan heb je 10 uur nodig plus een beetje.
Die 5 Ampere van een zonnepaneel dus op een accu.
Ga je rijden dan zal je dynamo ook mee helpen en is dit een ouder of nieuwer type komt dan de vraag.

Groet Jaap van Duijn.
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

hathi schreef:
wo 03 aug 2022, 11:32
Jgevan Eck, een van de fijnste dingen,van een Lfp,vind ik ,dat deze weer zo vlug opgeladen is, b.v als je Van de een naar de volgende Camperplek rijd,dus ik zou de 30 Amp nemen,en je bent ook gewapend,mocht je er nog ooit een LFP bij willen plaatsen, ook zou ik om het elektroblok heen werken,met de juiste dikte vd kabels ?
hoi, bedankt voor je reactie.

op de huidige aansluiting zijn al de max. aansluit dikte kabels in gebruik.
dus dat zit welgoed. :thumbup:

gr
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

jaap van duijn schreef:
wo 03 aug 2022, 11:40
@TS

TS stat voor titel van de starter van dit item.
En stel je even voor in het hoofdstuk wie ben ik
En van harte welkom ik zie net aangemeld.
Je hebt al 90% van de gegevens opgeschreven en dit komt overeen met mijn installatie, die inmiddels ruim 2 maanden en 7500 km perfect werkt.
Ik heb de VICTRON 12-12/30 IP 43 en non isolated versie, genomen op aanraden van forum lid DJSmiley - gegarandeerd dat hij inhaakt :) - zie foto.
Deze geeft zie rechts onder 360W (30A), ruim voldoende.
De lader is ook een VICTRON maar 12/15 en zie foto voldoet ook goed hoor.
Wel heb ik 2 zonnepanelen 180WP van VICTRON op dak, waarvan een secundair (als aan de voorwaarden voldaan wordt) de start accu laad en primair de huishoud accu.
Dus als ik het zie in oude situatie heb je deze ORION 12/12 dus wat wil je meer?

Succes en groeten Jaap van Duijn.
Hoi Jaap,

ga ik zo even doen. 👌😉

bedankt voor je reactie,.

klopt,. zoals ik het nu zie hoef ik alleen de huidige orion uit te wisselen voor de smart versie,. en natuurlijk de accu
maar 18 of 30A dat was mij niet duidelijk,. (levensduur lifeo4)

gr,
Edwin
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

DJSmiley schreef:
wo 03 aug 2022, 11:42
Lithium kan prima met 30A geladen worden.

Ook wel hoger, afhankelijk van de BMS. Sommige budgetaccu's zijn 50-100A max.

Itt tot lood is er geen probleem om met hoge stromen te laden, en zal de stroom ook niet afnemen, pas als de accu nagenoeg vol is. Je kan m dus vlot voljagen.

De enige reden voor 18A is de dynamo. Je dynamo moet voldoende kunnen leveren. Die moet je startaccu op pijl houden, maar ook de normale verbruikers voeden (verlichting, ventilatoren enz)

En dat kan ook nog aardig aantikken. Als je in een file staat bij 35 graden zullen je koelventilatoren snel maximaal gaan blazen. En die lusten wel stroom. Die van mijn Ducato zijn 300W per stuk ofzo. Dat verschilt natuurlijk per model auto.

Je dynamocapaciteit bepaald dus wat het meest slim is. Bij een oudere auto met een 60-70A dynamo is een 30A lader niet heel slim. Zeker als je ook nog een absorbtiekoelkast hebt die ook op 12V zit tijdens het rijden: Dan trek je snel 45A (30+15 voor de koelkast) uit de dynamo.

Ik zelf houd een dynamo van een goede 100A aan als gemiddelde indicatie voor een 18 of 30A lader. Bij een jongere bus heb je meestal wel 100+ en dan is een 30A lader geen probleem. Het snelle laden is juist 1 van de voordelen van een lithiumaccu.

Een andere (onofficiele) stelregel is 'max 30-40% van de dynamocapaciteit extra gebruiken voor huishouddoeleinden' en dat komt ook wel overeen met een gemiddelde dynamo van 100A+.

Wil je uit een kleine dynamo toch hoge stromen persen, dan is een laadbooster met temperatuurbewaking ideaal, die regelen zelf de laadstroom terug als de dynamo te warm wordt. Dan kun je met 40-60A zonder problemen laden, maar die dingen zijn een stuk duurder.

Opm: de Orion wordt vrij warm, zorg voor voldoende ventilatie.

En de 20A zekering uit de EBL is prima icm die externe acculader, je mist alleen je walstroomindicatie en het bijladen van de startaccu. Beide geen groot probleem in de meeste gevallen, maar wel even handig om te weten. (Tenzij je de EBL modificeert)

hoi,

bedankt voor de uitleg,. :thumbup:
mijn buscamper is van eind 2015, dus 30A geen probleem?
maar zal dus een 18A niet beter zijn (levensduur) voor de fipeo4 100Ah?

gr,
Edwin
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door CaradoT135 »

jaap van duijn schreef:
wo 03 aug 2022, 12:04
@CoradoT135,

Dat is dan weer hoe leeg zijn die accu's.
Als je accu 100Ah is en je 50Ah verbruikt hebt en laad met zeg 5 Ampere dan heb je 10 uur nodig plus een beetje.
Die 5 Ampere van een zonnepaneel dus op een accu.
Ga je rijden dan zal je dynamo ook mee helpen en is dit een ouder of nieuwer type komt dan de vraag.
Ik ga zelf een topic starten als het zo ver is. Ik wou alleen aangeven dat als je net als alle verbruikers ook alle bronnen mee moet nemen. Maar 5A (is wel erg weinig) en 18A is 23 dan zou de accu met een 18A in 3,5 uur weer aardig vol zijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door hathi »

Je kan ook deze nemen,
18D93CE6-EE1F-409B-9846-B1E191096E8D.png
18D93CE6-EE1F-409B-9846-B1E191096E8D.png (132.39 KiB) 721 keer bekeken
…de prijs lijkt mss hoog,…maar dat lijkt enkel, ook ideaal als je in fases over wil op Lfp,eerst op je huidige accu instellen,en later omzetten op Lfp !…. dit ding heeft alle laadprocedures in zich, Dc-Dc( 25 Amp)ook Euro 6, Solar lader,…en 230v lader,….(mocht je dat nodig vinden?),….dus koop je de losse apperatuur, ben je meestal duurder uit.
67E57C9C-06E9-45EA-AB21-7A03065A1613.png
67E57C9C-06E9-45EA-AB21-7A03065A1613.png (182.08 KiB) 721 keer bekeken
Hans
Plaats reactie