Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door DJSmiley »

jgevan eck schreef:
wo 03 aug 2022, 12:28

hoi,

bedankt voor de uitleg,. :thumbup:
mijn buscamper is van eind 2015, dus 30A geen probleem?
maar zal dus een 18A niet beter zijn (levensduur) voor de fipeo4 100Ah?

gr,
Edwin

Nee, tenminste, niet in de praktijk

Levensduur van 2000 cycles is gebaseerd op
- 1C laden/ontladen (dus 100A bij een 100Ah accu)
- 100% ontlading

De levensduur is snel 3000 cycles bij 80% ontlading en richting de 5000-6000 cycles bij 0.25C (dus 25A laden/ontladen) wat in de praktijk realistischer is.

Al met al is het laden met 30A geen enkel meetbare impact op de levensduur. Zelfs al zou het zonnepaneel ook nog eens 10A leveren. (Dan laad je met 40A)

Dit soort laadstromen (<0.5C) is nauwelijks een probleem. Bij een kleine (100Ah) accu is 75-100A laden wel af te raden. Technisch kan het prima, maar dan gaat de temperatuur meespelen: De maximale laadstroom is lager bij lagere temperaturen. De maximale laadstroom mag bij 20 graden ofzo, bij 10 graden is vaak 0.3-0.4C de maximale laadstroom. Bij grotere accusets speelt dat allemaal veel minder, omdat die 0.3C dan nog altijd 60-70A is (bij een 200Ah accuset)

En zoals gezegd, een lithiumaccu 'vreet' gewoon alles wat ie krijgt. Ik heb wel eens een setje met 180A opgeladen..

Die NDS is ook een optie, maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dit soort all-in-one dingen. Vaak hebben die (zo ook deze NDS) een beperkte zonnepaneelregelaar. Die NDS mag, net als bv een Renogy DCDC/MPPT, max 28V hebben. Dat betekend dat menig zonnepaneel dus al afvalt omdat de spanning veel te hoog is.

Ik werk zelf altijd met Victron of als het budget beperkt is met Epever. Ook de gecombineerde acculader/omvormers/MPPT van Ective zijn leuke dingen, al zijn ook die wat beperkter (max 20A laden, maar tenminste wel 70V max PV input), en daar zit geen DC-DC in.

De Renogy is ook een prima DC-DC lader die goedkoper is dan de Victron maar is veel minder configureerbaar. Ook heeft die een D+ nodig en kan die zelf geen motordetectie doen. Verder heb ik met de Renogy al een paar keer meegemaakt dat ie 'te snel' wil laden en dan in error springt doordat de ingangsspannig net iets te laag is (opgelost met een vertraagd relais op de D+)
Met de Victrons heb ik nooit dat soort dingen gehad (en daar heb ik er al 10-tallen van ingebouwd)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

hathi schreef:
wo 03 aug 2022, 12:57
Je kan ook deze nemen, 18D93CE6-EE1F-409B-9846-B1E191096E8D.png…de prijs lijkt mss hoog,…maar dat lijkt enkel, ook ideaal als je in fases over wil op Lfp,eerst op je huidige accu instellen,en later omzetten op Lfp !…. dit ding heeft alle laadprocedures in zich, Dc-Dc( 25 Amp)ook Euro 6, Solar lader,…en 230v lader,….(mocht je dat nodig vinden?),….dus koop je de losse apperatuur, ben je meestal duurder uit. 67E57C9C-06E9-45EA-AB21-7A03065A1613.png

Hans, bedankt voor de info,.

maar heb alles al behalve de orion smart,. en de lifepo4 heb ik net ingebouwd

gr.
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

DJSmiley schreef:
wo 03 aug 2022, 13:08
Nee, tenminste, niet in de praktijk

Levensduur van 2000 cycles is gebaseerd op
- 1C laden/ontladen (dus 100A bij een 100Ah accu)
- 100% ontlading

De levensduur is snel 3000 cycles bij 80% ontlading en richting de 5000-6000 cycles bij 0.25C (dus 25A laden/ontladen) wat in de praktijk realistischer is.

Al met al is het laden met 30A geen enkel meetbare impact op de levensduur. Zelfs al zou het zonnepaneel ook nog eens 10A leveren. (Dan laad je met 40A)

Dit soort laadstromen (<0.5C) is nauwelijks een probleem. Bij een kleine (100Ah) accu is 75-100A laden wel af te raden. Technisch kan het prima, maar dan gaat de temperatuur meespelen: De maximale laadstroom is lager bij lagere temperaturen. De maximale laadstroom mag bij 20 graden ofzo, bij 10 graden is vaak 0.3-0.4C de maximale laadstroom. Bij grotere accusets speelt dat allemaal veel minder, omdat die 0.3C dan nog altijd 60-70A is (bij een 200Ah accuset).

De Renogy is ook een prima DC-DC lader die goedkoper is dan de Victron maar is veel minder configureerbaar. Ook heeft die een D+ nodig en kan die zelf geen motordetectie doen. Verder heb ik met de Renogy al een paar keer meegemaakt dat ie 'te snel' wil laden en dan in error springt doordat de ingangsspannig net iets te laag is (opgelost met een vertraagd relais op de D+)
Met de Victrons heb ik nooit dat soort dingen gehad (en daar heb ik er al 10-tallen van ingebouwd)
hoi,

ok, duidelijk. :thumbup: bedankt.
ps: ik gebruik geen zonnepaneel.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13431
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door hathi »

Ok,jg van eck,…dan is het zonde,vd investering……. …Smiley deze NDS Gold,is er trouwens ook in 30 en 40 Ampère, en dan zal die Solar regelaar, ook wel navenant zijn,neem ik aan ? Geeft wel een zeer snelle en makkelijke montage,en ook met de moderne N bus inzetbaar ,dus ideaal voor de fabricage, vergelijkbaar,met toen vroeger het elektroblok, zijn intrede deed
Hans
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

jaap van duijn schreef:
wo 03 aug 2022, 11:40
Ik heb de VICTRON 12-12/30 IP 43 en non isolated versie, genomen op aanraden van forum lid DJSmiley - gegarandeerd dat hij inhaakt :) - zie foto.

Hoi Jaap, de isolated uitvoering heeft dus echt geen meerwaarde?


gr,
Edwin
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door DJSmiley »

Isolated vs non-isolated is het wel of niet hebben van een gedeelde massa

Bij 99% van de campers ligt de massa van de huishoudaccu ook aan het chassis en de massa van de startaccu.
De EBL heeft bv ook maar 1 massaansluiting op de kroonsteen achterop.

De isolated kun je ook inzetten als non-isolated, maar behalve dat je 70 euro ofzo extra kwijt bent is de meerwaarde 0.0

Het is mogelijk relevant als je met een combi 12/24V systeem werkt, of in een boot waarbij je massa en aarding niet altijd overal verbonden is (met het oog op galvanische corrosie)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door DJSmiley »

hathi schreef:
wo 03 aug 2022, 13:37
Ok,jg van eck,…dan is het zonde,vd investering……. …Smiley deze NDS Gold,is er trouwens ook in 30 en 40 Ampère, en dan zal die Solar regelaar, ook wel navenant zijn,neem ik aan ? Geeft wel een zeer snelle en makkelijke montage,en ook met de moderne N bus inzetbaar ,dus ideaal voor de fabricage, vergelijkbaar,met toen vroeger het elektroblok, zijn intrede deed
Nop, 15A voor alle modellen en maximaal 28V

Zie https://www.franssen-loisirs.fr/media/n ... s_gold.pdf

Pagina 34

Verschil is de laadstroom via de dynamo. Solar (15A) en 230V lader (20A) zijn bij alle modellen gelijk
Bijlagen
nds.PNG
nds.PNG (84.94 KiB) 583 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13431
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door hathi »

Ik kom tot 20:Amp,en dat vind ik al heel wat voor een camperdak :-B

E2B90EEA-171A-4038-A6CA-8AA568B76186.png
E2B90EEA-171A-4038-A6CA-8AA568B76186.png (208.32 KiB) 532 keer bekeken
Hans
jgevan eck
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 aug 2022, 10:22

Re: Victron Orion-TR smart: 18A of 30A?



Bericht door jgevan eck »

Hoi allemaal,.

alles geplaatst,. en werkt naar wens,. 👍👌

gr,
Edwin
Plaats reactie