Banden beschermen tegen de zon?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door de Jonckheer »

Mijn bus had oude banden toen ik hem kocht. Geen idee hoe oud. Na 10 jaar gingen er nieuwe onder vanwege slijtage, niet vanwege droogtescheurtjes. En ook over die scheurtjes hoef je je niet druk te maken, zolang je het canvas niet kunt zien in die scheurtjes is er niks aan de hand. Kun je dat wél zien is het afkeur.
Dat men in warme landen de auto in de schaduw onder een boom zet is niet raar. Ten eerste is het geen doen als het 70+ graden is als je instapt, ten tweede brand de lak er af in hoog zomer en last but not least heb je dan minder deuken in je dak als het opeens tennisbalformaat ijsballen gaat hagelen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Camperic »

Marianjacques schreef:
wo 03 aug 2022, 11:14
Ja hoor, ik plaats ook bij veel zon, bescherming voor de banden en ook de ruitenwissers worden omhoog gezet.
Geleerd van de lokale bewoners in warmere gebieden.
Liefst zetten deze hun vervoermiddel konstant in de schaduw...niet voor niets.
Zijspan schreef:
wo 03 aug 2022, 12:06
In Nederland zal het niet nodig zijn, hier in Portugal zie ik de lokale mensen het wel doen, liefst auto binnen zetten, en dat alles voor de zon hier die de lak er af brand zowat.
Dus scherm ik de banden af, camper staat zelfs onder de carport hier en dan scherm ik de banden die net in de zon staan voor paar uur nog af.
Het is om meerdere redenen begrijpelijk dat ze hun auto’s zoveel mogelijk in de schaduw zetten, maar of de banden daar één van is?! :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Elliot 5
Berichten: 680
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Elliot 5 »

tonic schreef:
wo 03 aug 2022, 12:11
Zijspan schreef:
wo 03 aug 2022, 12:08
De bandjes van vliegtuigen zijn veel beter van kwaliteit dan de banden aan de campers.
Ja, dat snapt elke dombo maar een band wordt gemaakt voor zijn temperatuur bereik.
En voor een beoogde levensduur natuurlijk.
Vliegtuigbandjes blijven bij de (regional) Airliners echt geen 6 jaar zitten 😉.
Zie maar eens als vuistregel 3-4000 landingen per jaar?
Hoeveel setjes banden per jaar zou dat zijn?
Kunnen ze best in de zon staan want hoeven niet lang mee.
UV belasting in de "tijd" maakt dan niet uit vermoedelijk.

p.s. wat zou de druk in band doen bij 70c als die bij 20c op 5.5Bar is gezet?
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door tonic »

Ik probeer er alleen mee aan te geven dat een bandje veel kan hebben. Sommige hier denken dag bandjes van suiker zijn. De fabrikant weet echt wel onder welke omstandigheden die bandjes gebruikt worden. Dus die houdt daar rekening mee.
bandjes van vliegtuigen zijn trouwens gevuld met stikstof om de drukschommelingen door temperatuur op te vangen.
Gebruikersavatar
LKN
Berichten: 24
Lid geworden op: do 20 jun 2019, 11:55

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door LKN »

Elliot 5 schreef:
wo 03 aug 2022, 16:17
tonic schreef:
wo 03 aug 2022, 12:11
Zijspan schreef:
wo 03 aug 2022, 12:08
De bandjes van vliegtuigen zijn veel beter van kwaliteit dan de banden aan de campers.
Ja, dat snapt elke dombo maar een band wordt gemaakt voor zijn temperatuur bereik.
En voor een beoogde levensduur natuurlijk.
Vliegtuigbandjes blijven bij de (regional) Airliners echt geen 6 jaar zitten 😉.
Zie maar eens als vuistregel 3-4000 landingen per jaar?
Hoeveel setjes banden per jaar zou dat zijn?
Kunnen ze best in de zon staan want hoeven niet lang mee.
UV belasting in de "tijd" maakt dan niet uit vermoedelijk.

p.s. wat zou de druk in band doen bij 70c als die bij 20c op 5.5Bar is gezet?
Dat laatste valt gelukkig erg mee. De banden van onze 4x4 truck heb ik in NL op de voorgeschreven 9 bar gezet. Nu in Spanje, 35 graden in de schaduw, maar eens nagemeten. In de zon, welteverstaan. 9.2 bar. Ruim binnen elke tolerantie, lijkt me.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Kroppie »

ach baat het niet, het schaadt ook niet, doe wat je nodig vind
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2431
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door bently »

Heey, een nieuw lid. Welkom op het forum. :) :thumbup:
Overigens ik heb wél het wiel afgedekt wat het meest in de zon staat bij 4 tot 4,1/2 maand overwinteren in zuid spanje. De camper staat dan geparkeerd. Indien met de camper dagelijks gereden zou worden zou ik dat ook niet doen.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door panda58 »

Onze personenauto staat vanaf 12 uur ook in de volle zon.
We rijden er 12000 km mee.
Dus staat meestal thuis.
De bandjes zijn nog niet gesmolten.

Gr jan
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Zijspan »

Kroppie schreef:
wo 03 aug 2022, 18:50
ach baat het niet, het schaadt ook niet, doe wat je nodig vind
:cheers: :clap:
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door JanJD »

Onze en vele andere campers staan jaarlijks typisch 46 van de 52 weken in een overdekte stalling; de banden worden hier niet direct aan zonlicht blootgesteld. De banden worden ongeveer om de 6 jaar vervangen; een band word dan in totaal 36 gebruiksweken aan mogelijke directe zonnestraling blootgesteld waarvan in ons geval in totaal maximaal 12 weken in de 'extreme' zomerse omstandigheden in zuid Europa.
Het lijkt mij grote onzin dat de laatst genoemde 12 weken zonder bescherming tegen de zon desastreuze schade aan de banden kan ontstaan . Een band is ontworpen om veel zonlicht te weerstaan. Het gebruik van een band op een camper zoals hierboven beschreven valt mijns inziens ruimschoots binnen de normale te verwachten gebruiksomstandigheden.

(In ons geval worden banden van onze personenauto veel meer aan zonlicht blootgesteld (ook in zuid europa). Het is een voor mij onbegrijpelijk dat dezelfde mensen die hun caravan/camper banden tegen zonlicht beschermen dit niet met hun gewone (trek)auto doen.)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Marco Polo »

Leeftijd
Sommigen kloppen zich op de borst dat ze banden tot ver na de “garantieperiode” die bandenfabrikanten geven - van een jaar of 10 - gebruiken.
Dan staan ze wel het grootste deel van het jaar in de stalling.
Maar als ze dan weg zijn is het vaak hete en UV rijke zonnige zuiden en dat vele jaren lang :wink: :mrgreen:
Veel langer dan een autoband onder een personenwagen zit.

Maar iedereen moet doen wat ze goed lijkt.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dus? De banden kopen uit het zonnige zuiden?
Want daar zullen ze dan prima op aangepast zijn, denk ik, op de gebruiks omstandigheden.
Winterbanden kopen we dan in Noorwegen want daar is altijd veel sneeuw.

Theo
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door Peter+Annie »

Marco Polo schreef:
wo 03 aug 2022, 19:32


Maar iedereen moet doen wat ze goed lijkt.
Inderdaad;
Daarom gaan er bij mij ook hoezen overheen als we wat langer staan (of bij de buitenstalling)
IK ben niet bang dat mijn banden smelten ,maar wil wel voorkomen dat de samenstelling van het rubber veranderd en daardoor haarscheuren voor kunnen komen op mijn banden.

Ook gaan mijn banden er niet af na 6 jaar ,als tenminste de profieldiepte dit toelaat ,ik heb n.l het volste vertrouwen in de expertise van de bandenfabrikant die aangeeft dat jaarlijkse controle na 5 jaar en preventief vervangen na 10 jaar voldoende is,en laat me niet bang maken door on-gefudamenteerde meningen van bepaalde mensen .
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Banden beschermen tegen de zon?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Peter+Annie schreef:
do 04 aug 2022, 10:38
ik heb n.l het volste vertrouwen in de expertise van de bandenfabrikant die aangeeft dat jaarlijkse controle na 5 jaar en preventief vervangen na 10 jaar voldoende is
Schrijft deze banden fabrikant dan ook voor dat zijn banden beschermt moeten worden tegen invloeden van de zon?
Want als dit zo is, dan zoek ik wel een andere fabrikant die zijn zaken wat serieuzer neemt, en wel in staat is om een band te fabriceren die tegen invloeden van zo iets gewoons als de zon is :D

Theo
Plaats reactie