Wifi in de camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wifi in camper



Bericht door Camper-T »

hennyone schreef:
wo 03 aug 2022, 7:06
Kan iemand via prive bericht
Mij kenbaar maken waar ik goed terecht kan voor volledige installatie wifi versterker etc
Henny
Als herhaaldelijk in dit topic geadviseerd zou ik zelf ook niet (meer) investeren in Wifi materie. Camping Wifi is duur, traag, of snel maar overbelast en daardoor alsnog traag. Zoals eveneens uitgelegd: Wifi versterkers versterken alleen het signaal, dit wordt hierdoor niet sneller of beter. Zie het als slecht krakend geluid uit een speaker, als je hier een versterker tussen zet wordt het geluid wel harder maar dus ook het kraken.

Als je niet goed thuis ben in de materie zou ik een simpele 4G Mifi router kopen. Hier stop je een 4G simkaartje in en je hebt via het lokale GSM netwerk vaak prima en snel genoeg internet. Uitzonderingen daargelaten, want in buitengebieden kan het soms minder zijn.
Met deze oplossing heb je je eigen Wifi netwerk altijd bij je, ook onderweg tijdens het rijden. En de kosten heb je zelf in de hand. De Mifi router hoeft niet veel te kosten maar wil je een stapje verder dan neem je bijvoorbeeld een luxe 5G Mifi router van zeg €750,00, het is net wat je wilt.
De simkaart kun je als abonnement nemen maar omdat je met een Nederlandse simkaart beperkt datagebruik in het buitenland hebt wordt er vaak voor een pre-paid EU datasimkaart gekozen. Die werken door heel Europa en geven al naar gelang de prijs voldoende tot onbeperkt internet gedurende de reis.
Mocht je hier mee over willen weten dan zijn de eerder opgegeven links voldoende simpel leesvoer om hier thuis in te raken en om hierin te beslissen.

Wil je om wat voor reden dan ook toch het lokale Wifi netwerk gebruiken dan ben je aangewezen op de verschillende Wifi verstekers/routers en weet je bij deze vooraf dat die materie net zo goed werkt als de kwaliteit van het aangeboden Wifi netwerk waar je staat.
Jos Mark van Camping Trent heeft hier recentelijk een filmpje over gemaakt, geen goedkope materie overigens: https://youtu.be/hzNozfFXrSs
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Wifi in camper



Bericht door FrankdB »

DucatoDolf schreef:
wo 03 aug 2022, 10:45
een wifi versterker in je camper is nooit een goed idee. Nooit geweest en zal het nooit zijn. Omdat het principe er van gewoonweg ineffectief is.
Het principe kan wel degelijk effectief zijn. Bijvoorbeeld als de repeater betere antennes heeft dan de uiteindelijke doelapparaten (telefoon, tablet).

In dat geval kan een repeater een zwak wifi signaal wel oppikken waar de andere apparaten dit niet meer niet lukt. Door heruitzenden komt de wifi beschikbaar voor die andere apparaten.

Of het efficient is, is betwistbaar en hangt af van welk criterium je hanteert. Sommige wifi repeaters maken het mogelijk dat een wifi signaal gebruikt kan worden door meerdere apparaten. Dit kan een kostefficiente oplossing zijn omdat dan niet voor ieder apparaat een code hoeft aangeschaft. Niet iedere beheerder van een wifi configuratie staat dit toe.

Zelf geef ik ook de voorkeur aan een mifi oplossing.

Frank
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wifi in camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

DJSmiley schreef:
wo 03 aug 2022, 9:22
Schotel is betrouwbaarder: Zolang je in het dekkingsgebied zit richten en klaar.
Geld dit ook niet voor een 4G router?

Theo
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Wifi in camper



Bericht door Chateau »

@Aloys: sorry, slordig, ik heb de link gecorrigeerd.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wifi in camper



Bericht door DJSmiley »

Camper-T schreef:
wo 03 aug 2022, 12:25

Jos Mark van Camping Trent heeft hier recentelijk een filmpje over gemaakt, geen goedkope materie overigens: https://youtu.be/hzNozfFXrSs
Het is alleen jammer dat hij hier voorbijgaat aan de meerwaarde van de hogere CAT rating. Je ziet in zijn resultaten ook heel mooi dat zijn Iphone 12 een hogere snelheid haalt dan al die 800+ kostende all-in-one dingen.

Idealiter had hij het getest door de 5G uit te zetten. Ik durf bijna te wedden dat de resultaten dan niet veel anders waren: 5G in NL is vaak geen echte 5G maar gewoon eigenlijk 4G, dezelfde frequentiebanden. 5G kan veel sneller dan wat hij haalt.

Juist die hogere CAT zorgt voor een snellere verbinding (Vaak niet het belangrijkst) maar vooral een stabielere verbinding, met name op drukkere zendmasten.

Een heel informatief filmpje is https://www.youtube.com/watch?v=vqz00XFx23Y

Over het hele 4G/mifi verhaal: https://www.boetronics.nl/internet_onderweg/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wifi in camper



Bericht door Mickel Moen »

Er komt weer veel onzin en aannames voorbij.

Over de wifi versterker bijvoorbeeld. Wat zeker zo belangrijk als ontvangen is, is zenden. Een goede versterker heeft een sterke zender, waardoor “opdrachten” goed aan de camping hotspot door gegeven worden.

Deze week stonden we prachtig op een extra veld buiten een camping omdat de camping vol was. Zowel met de iPhone als met de iPad geen signaal van de camping. Met de EZ-WiFi met o.a een richtantenne had ik uitstekend signaal.

Dan over campings. In Nederland staan we meestal op SVR boerencampings. Op de meesten prima gratis WiFi. Deze vakantie zitten we met een omweg Zwitserland -Frankrijk-Duitsland nu in Zweden. We zijn al weer een kleine vier weken onderweg. Ik schat dat we op een 2 a 3 van de 13 campings geen internet hadden, omdat de camping dat niet aanbood. Op de anderen steeds gratis. Bijkomend voordeel. Bij onbeveiligde netwerken heb je met de versterker je eigen beveiligde hotspot.

Wij zijn dus zeker blij met de versterker.

Neemt niet weg, dat een keuze voor alleen mifi en/of mobiel ook helemaal goed is. Zeker als je merendeels op camperplaatsen of vrij staat.

Commentaren met ongefundeerde aannames hebben we niks aan.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 03 aug 2022, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wifi in camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

een WiFi herhaal zender kan zeker een goede oplossing zijn.
Als er op 14cm (2.4GHz) wordt ontvangen en zenden naar de camping, en jij als gebruiker zit op 5Ghz eraan, dan werkt zo een ding prima zonder vertraging of dat het langzamer gaat worden.
Als al het WiFi verkeer op 14cm plaatst vind, ontstaat er een halvering van snelheid.

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wifi in camper



Bericht door TestCase »

Stel dat je een dure goede wifi repeater gebruikt, dan nog gebruik je het vaak krakkemikkige lijntje van de camping met al die anderen. Resultaat, email en browsen gaat nog net, maar langzaam, streamen etc. kun je meestal wel vergeten.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wifi in camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

ja als de bron al niet goed is, kan er nooit iets goeds uitkomen.
Dat lijkt mij duidelijk maar of dit dan ook voor iedereen duidelijk is van waarom?

Theo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wifi in camper



Bericht door Mickel Moen »

TestCase schreef:
wo 03 aug 2022, 20:36
Stel dat je een dure goede wifi repeater gebruikt, dan nog gebruik je het vaak krakkemikkige lijntje van de camping met al die anderen. Resultaat, email en browsen gaat nog net, maar langzaam, streamen etc. kun je meestal wel vergeten.

//Kees
Sorry hoor. Het kan zijn dat jij alleen slechte ervaringen hebt met WiFi op een camping. Maar net zoals mijn goede ervaringen is dat niet de norm.

Misschien heb je mijn reactie hierboven gelezen. Op al die campings had ik uitstekende WiFi met streamen van video’s en al. Kan zijn dat dit in de noordelijke landen beter is dan in het zuiden van Europa. Ook dan blijft jouw bewering gewoon onzin en kun je dit niet in algemeenheid stellen.

Nog een aardigheidje. Twee weken geleden stonden we op een camperplek in Zuid -Zweden. Ergens ver buiten dorpen. Eigenaar had het een eko camperplek genoemd. Het eko was, een douche zo in het veld met een houten schutting er omheen en water verwarmd door de zon. Verder een soort dixies als toilet. Een aantal plaatsen met stroom. Wij stonden vrij. Maar wel super snel internet. Hij had glasvezel en net de snelheid laten verhogen omdat er kinderen waren geweest die veel spelletjes deden.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wifi in camper



Bericht door DJSmiley »

Wifi op de camping is zeker niet altijd slecht, maar het is erg varieerend. Maar goed, dat is 4G ontvangst ook.

Ik ken campings waar de wifi op een 2Mbit ADSL lijn hangt. Maar ik weet ook campings waar een 10Gbit glasvezelverbinding ligt...

Wifi versterkers bestaan niet, het zijn wifi repeaters. En idd, de doorvoer halveert omdat wifi een half-duplex medium is. Maar sta je vaak op een camping dan kan zo'n wifi repeaterding een prima optie zijn als de campinginfra voldoende is.
En je omzeilt dan vaak ook het probleem van captive portals waarbij je per device een code moet kopen.
Ook is de ontvangstgevoeligheid van een antenne van zo'n setje vaak beter dan je eigen telefoon, dus in die situaties kan het zeker nut hebben.

Sta je veel vrij en wil je niet afhankelijk zijn van de infra van een camping dan is 4G een prima optie. Maar beide kunnen elkaar ook aanvullen. Ik ken ook campings waar nauwelijks mobiel bereik is, maar wel glasvezel ligt. Dan is de campingwifi weer sneller.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Wifi in camper



Bericht door Markus »

Dit is mijn ervaring met een Huawei MiFi B818-263 CAT 19 router en een prepaid data only kaart van myprivatehotspot.com voor 99 euro per maand en onbeperkt internet voor onze zomervakantie.

viewtopic.php?p=2186563#p2186563
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Wifi in camper



Bericht door Don Esteban »

Valt me op dat niemand het heeft over 'de kooi van faraday'. Heeft iedereen in deze draad dan een oudere camper? Dan is het niet van toepassing maar nieuwere campers zijn tegenwoordig gebouwd met een bliksembeveiligde 'kooi' die het wifi-signaal in de camper nadelig beinvloedt. Doe in de camper eens een test via speedtest.net en vergelijk de downloadsnelheid met dezelfde test als je buiten staat. Zit daar verschil in? Dan heb je last van 'de kooi van faraday'.
Om dit te omzeilen heb ik een EZ 4 router geplaatst met een externe 360 graden wifi-antenne op het dak. (dat ding heeft de vorm van een ijshockey-puck. Dus geen spriet de lucht in) Nee, het signaal wordt inderdaad niet versterkt maar ik heb wel optimale WiFi-ontvangst binnen in de camper zoals ik dat buiten ook zou hebben gehad.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Wifi in camper



Bericht door FrankdB »

Plaats reactie