Wifi in de camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wifi in camper



Bericht door Aloys »

Dat zijn versterkers die het uitgezonden signaal versterken. Die zouden bij wijze van spreken door de campingbaas moeten worden geïnstalleerd.
In dit topic gaat het echter om de ontvangst van WiFi...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wifi in camper



Bericht door CaradoT135 »

Mij kenbaar maken waar ik goed terecht kan voor volledige installatie wifi versterker etc
Klik eens door op zo'n "versterker"en ga eens na een willekeurige fabrikant van dat ding. Je komt daar nergens de term versterker tegen, alleen repeater of extender en dat zijn het.
In de repeater tekst van de Cool blue "versterkers" geven ze al precies aan wat een repeater doet, halveren van de snelheid.

repeater.JPG
repeater.JPG (24.33 KiB) 736 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wifi in camper



Bericht door Mickel Moen »

D8A7727A-83C2-44F6-A4A4-F7DB05CD5E27.jpeg
D8A7727A-83C2-44F6-A4A4-F7DB05CD5E27.jpeg (47.85 KiB) 699 keer bekeken
9360010B-6375-473E-870D-0F1AFC5D2E2F.jpeg
9360010B-6375-473E-870D-0F1AFC5D2E2F.jpeg (133.6 KiB) 689 keer bekeken
Je komt het vaker tegen. Eindeloze discussies over naamgeving. Ik denk niet dat de naamgeving van dit soort apparaten wettelijk beschermd is. Zeker het is mooi om in de naamgeving dicht bij de technische werking te blijven, maar verder is het aan de fabrikanten en leveranciers om het beestje te noemen zoals zij willen. Evenals de gebruikers die vrijheid hebben. Potentieel verwarrend? Zeker. Een probleem? Lijkt mij niet echt.

Zolang we maar weten, over welke apparaten we het hebben.

En nogmaals, het gaat niet alleen over het ontvangen, zeker zo belangrijk is het zenden. Want wil je ontvangen, zul je toch eerst een verbinding moeten leggen. Iedere zoekopdracht is een zendopdracht. Ben je voor ontvangen afhankelijk van het signaal van de (camping) hotspot. De sterkte van het zendsignaal is afhankelijk van jouw apparaat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Wifi in camper



Bericht door Will »

Er komen steeds meer plekken waar een wifi mifi enz. verboden zijn met name op campings.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wifi in camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

ze worden zo genoemd maar technisch is de naam niet goed.
Herhaal zender is de betere naam.

Theo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Wifi in camper



Bericht door Zonneke »

Wanneer je een Chromecast gebruikt om TV te kijken is Wifi veel te omslachtig.
Om verbinding te maken heeft deze de naam van het netwerk nodig waarmee deze ingesteld is.
Is dat bij andere TV-sticks ook zo of verbinden die gewoon met elk netwerk?
Alleen al om die reden gebruik ik eigenlijk altijd mobiel internet.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Wifi in camper



Bericht door Kubo »

Wanneer je een Chromecast tv gebruikt is het zo gebeurd je gaat naar het menu van de Chromecast tv op de tv daar kies je voor het aanwezige netwerk.(WiFi/MiFi / Hotspot) het maakt niet uit.
Ieder beeldscherm met HDMI wordt dan een smart TV.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Wifi in camper



Bericht door Zonneke »

Denk het niet. Wanneer de Chromecast hier het netwerk niet vindt waarmee deze is ingesteld start deze niet op.
Chromecast in TV ingebouwd hebben we niet.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Wifi in camper



Bericht door Kubo »

Laatst gewijzigd door Kubo op do 04 aug 2022, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wifi in camper



Bericht door CaradoT135 »

hennyone schreef:
wo 03 aug 2022, 7:06
Kan iemand via prive bericht
Mij kenbaar maken waar ik goed terecht kan voor volledige installatie wifi versterker etc
Henny
Zou je eerst een duidelijk willen uitleggen wat je precies wil.
Wil je een WiFi signaal van een camping o.i.d ontvangen of wil je een eigen netwerk in je camper?
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Wifi in camper



Bericht door ariedekreij »

Bij ons hangen de Ipads aan de Iphone. Het laatste jaar icm prepaid kaartje van Vodafone. €14,- per week, echt onbeperkt internet en EU en een paar landen extra. Het is best duur maar het werkt heel fijn.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wifi in camper



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
wo 03 aug 2022, 13:21
Camper-T schreef:
wo 03 aug 2022, 12:25

Jos Mark van Camping Trent heeft hier recentelijk een filmpje over gemaakt, geen goedkope materie overigens: https://youtu.be/hzNozfFXrSs
Het is alleen jammer dat hij hier voorbijgaat aan de meerwaarde van de hogere CAT rating. Je ziet in zijn resultaten ook heel mooi dat zijn Iphone 12 een hogere snelheid haalt dan al die 800+ kostende all-in-one dingen.

Idealiter had hij het getest door de 5G uit te zetten. Ik durf bijna te wedden dat de resultaten dan niet veel anders waren: 5G in NL is vaak geen echte 5G maar gewoon eigenlijk 4G, dezelfde frequentiebanden. 5G kan veel sneller dan wat hij haalt.

Ik denk dat Jos Mark hier niet technisch onderlegt genoeg voor is, of het ook niet te technisch wil maken voor de kijkers. Dit zie ik wel vaker bij presentaties van hem, dat hij informatie prima reproduceert vanuit de input die hij heeft maar dat dit niet altijd 100% klopt of de lading dekt.
Aan de andere kant is dit prima, dit houdt de presentaties laagdrempelig en toegankelijk voor de gemiddelde kijkers die zijn filmpjes graag zien.

Mickel Moen schreef:
wo 03 aug 2022, 21:28
TestCase schreef:
wo 03 aug 2022, 20:36
Stel dat je een dure goede wifi repeater gebruikt, dan nog gebruik je het vaak krakkemikkige lijntje van de camping met al die anderen. Resultaat, email en browsen gaat nog net, maar langzaam, streamen etc. kun je meestal wel vergeten.

//Kees
Sorry hoor. Het kan zijn dat jij alleen slechte ervaringen hebt met WiFi op een camping. Maar net zoals mijn goede ervaringen is dat niet de norm.

Misschien heb je mijn reactie hierboven gelezen. Op al die campings had ik uitstekende WiFi met streamen van video’s en al. Kan zijn dat dit in de noordelijke landen beter is dan in het zuiden van Europa. Ook dan blijft jouw bewering gewoon onzin en kun je dit niet in algemeenheid stellen.

Ik ben het volledig met je eens. Een enkele ervaring is geen ervaring en elke keuze is persoonlijk. Jij hebt gemiddeld genomen prima ervargingen met lokale Wifi, de ander komt bijvoorbeeld meer op camperplekken zonder Wifi en zoekt een andere oplossing. Ook in mijn geval; of net te vaak slechte Wifi, of vaker op camperplekken zonder Wifi en dan is een 4G router een goede optie die ook onderweg snelle Wifi in de camper geeft.
En net zoals een Wifi repeater geen wonderen kan verrichten kan ook een 4G router geen snel internet tevoorschijn toveren zonder goede dekking.
.
Don Esteban schreef:
do 04 aug 2022, 0:04
Valt me op dat niemand het heeft over 'de kooi van faraday'. Heeft iedereen in deze draad dan een oudere camper? Dan is het niet van toepassing maar nieuwere campers zijn tegenwoordig gebouwd met een bliksembeveiligde 'kooi' die het wifi-signaal in de camper nadelig beinvloedt. Doe in de camper eens een test via speedtest.net en vergelijk de downloadsnelheid met dezelfde test als je buiten staat. Zit daar verschil in? Dan heb je last van 'de kooi van faraday'.
Om dit te omzeilen heb ik een EZ 4 router geplaatst met een externe 360 graden wifi-antenne op het dak. (dat ding heeft de vorm van een ijshockey-puck. Dus geen spriet de lucht in) Nee, het signaal wordt inderdaad niet versterkt maar ik heb wel optimale WiFi-ontvangst binnen in de camper zoals ik dat buiten ook zou hebben gehad.

Dit merk je vooral als je al minimale Wifi of 4G dekking buiten de camper hebt en 's avonds binnen gaat zitten, dan is het ontvangst vaak een stuk minder, of in het ergste geval compleet weg. Je ziet hier een daar nog wel eens smartphones voor het camperraam staan en dat is om deze reden.
Mijn B818 met externe antenne staat in een kastje binnen en lijkt vooralsnog weinig tot geen last van demping te hebben, misschien omdat de externe antenne dicht tegen de camperwand aan staat. Een enkele keer zakte het 4G ontvangst onder de 50% en toen heb ik de externe antenne op het dak gezet. Het ontvangst schoot niet omhoog maar de snelheid was merkbaar iets beter. Dit was bij buitengebieden in Italie en Frankrijk.

FrankdB schreef:
do 04 aug 2022, 6:35
DJSmiley schreef:
wo 03 aug 2022, 21:50

Wifi versterkers bestaan niet,
Je kunt ze gewoon kopen: Frank

De verschillende linken voor "Wifi Versterkers" verwijst naar Wifi routers, Wifi Access Points, Powerline Adapters en Wifi repeaters.
Dit zijn in de volksmond dus Wifi versterkers maar in werkelijkheid versterken ze niks, de reproduceren en/of transporteren signaal.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wifi in de camper



Bericht door Mickel Moen »

Wat betreft de laatste zin. Nu weet ik niet met hoeveel mW de iPad of de iPhone zend, maar de EZ-WiFi zend dus met 1000mW. Zoals het plaatje wat ik hierboven reeds gepost heb laat zien. Dat schijnt een hoog zendvermogen te zijn. Als dat meer is dan dat van de iPhone of iPad zou je dus kunnen spreken van versterken.

Verder. Wij gebruiken zowel 4G en WiFi. Als het kan WiFi en anders is de iPhone de hotspot. Maar net hoe het uitkomt. Overigens hier in Zweden al een aantal keren meegemaakt, dat op de mobiel er geen bereik was in 4G en alleen in 3G, of met een zwak signaal in 4G. En dan is het mooi, dat de camping wel WiFi heeft.

Maar helemaal mee eens, dat het een persoonlijke keuze is, het is geen wedstrijd. Het is maar net wat je het beste past.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 05 aug 2022, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wifi in de camper



Bericht door DJSmiley »

Technisch is het nog geen versterken: Er gaat geen RF signaal in wat er versterkt uitkomt.

Eigenlijk is het dus 'ontvangen en keihard opnieuw uitzenden'.

Alleen is wifi 2weg.
Je kunt met z'n 2-en prima morsesignalen sturen met 2 zaklampen. Als 1 persoon die zaklamp vervangt door een bouwlamp dan ziet de ander dat veel beter en verder.
Alleen als persoon 2 een pokkeeind verder gaat staan dan ziet hij die bouwlamp nog steeds. Alleen de persoon met de bouwlamp ziet dat zaklampje terug dan allang niet meer.

Wifi (en andere signalen) verbeter je met antenne's. Die winst is zowel in zend als in ontvangstrichting. En meestal hebben die wifi dingetjes zoals de EZWifi betere antennes en/of betere gevoeligheid voor zwakke signalen. Daar zit de winst in.

Daarnaast mogen die dingen officieel nieteens. Terugkomend op het morsesignaal voorbeeldje, als er 4 man met zaklampjes via morse met elkaar 'praten' en er komt iemand die even een stadionlamp aanzet.. dan zien die elkaar ook niet meer en heb je dus het voor iedereen verpest. Dat is ook de reden dat het soms verboden is.
Formeel mag het zoiezo al niet, want afhankelijk van de frequentie, kabels en gebruikte antenne's mag je maar een laag vermogen zenden. 100mW is de standaard grens voor 2.4Ghz en een aantal 5Ghz banden maar met een stevige antenne moet je dat ook terugregelen, omdat de wetgeving in veel landen niet in zendervermogen is, maar in Eirp (Effective Isotropic Radiated Power) is, waarbij de antenne dus een meebepalende factor is.
En om het makkelijk te maken is op de 5Ghz het toegestane zendvermogen ook nog eens wisselend afhankelijk van indoor/outdoor en de gebruikte frequentie.

Maar goed, dat is allemaal heel technisch. Samengevat voor de leek kan zo'n wifi repeater als een EZWifi prima werken en voldoen als de campingwifi snel genoeg is. Of het mag.. in de praktijk kijkt daar niemand naar.
(Net zoals de FM bluetooth zendertjes - worden gewoon verkocht en gebruikt maar mogen officieel ook niet)

En idd, het kan best zijn dat de wifi wel goed is, en er geen of amper mobiel bereik is. En het gaat dan niet uit je databundel, dus wifi kan voor sommige mensen/situaties wel toegevoegde waarde hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie