Van gas naar diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van gas naar diesel



Bericht door kampo »

Nou je moet je berekening nog eens overdoen.
De waardes staan op internet.
Theoretisch kan je het mooi vergelijken voor hetzelfde aantal kWh warmte.
Stookwaarde butaan tegen diesel of huisbrandolie ?
48 liter huibrandolie komt overeen met x kg butaan.
Het rendement van de dieselkachel zou ik gevoelsmatig op 85% zetten en het rendement van de gaskachel op 90%.

Vervolgens kan je het nog omzetten naar de huidige brandstofprijzen. Altijd leuk.

Diesel of gas verbruuk meten in de praktijk kan zowel door de tankinhoud te volgen.
Dieselkachels gaat ook met de pc. Bij veel moderne kachels kan je het vrrbruik zoals bij je auto, aflezen op het scherm.

Echter vergelijken tussen een gas en een dieselkachel in de praktijk dat zal heel moeilijk worden. Eigenlijk enkel mogelijk in een labo.
Groeten Kampo
metatoon
Berichten: 9692
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Van gas naar diesel



Bericht door metatoon »

Even tussen door als verwarming is een infra rood paneeltje niet mogelijk?
Daar ben ik zomaar eens benieuwd na.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: Van gas naar diesel



Bericht door Andre55 »

Wat gebruiken wij aan diesel in deze tijd, uit gaande van twee personen.
Elke dag douche, twee keer per dag vaatwassen, elke dag eten koken en af en toe bij de lunch een visje of eitje bakken.
We hebben dat over 17 dagen uit gerekend, dus tank vullen en bij terug komst weer vullen, er is 0,65 liter per dag verbruikt aan diesel.
De verwarming stond uit wel dat het warmwater 6 x per 24 uur (standkachel) aansloeg
In winter als de verwarming aan staat gebruiken we 2,6 liter diesel per dag en is in de camper 22 graden en de camper is wel 8.50 meter van binnen.
De praktijk geef meestaal wat anders aan dan in theorie.
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Re: Van gas naar diesel



Bericht door hrs »

Kampo de waarden om het een en ander uit te rekenen heb ik natuurlijk van internet gehaald. De berekening zonder alle cijfers achter de komma gedaan omdat ik alleen maar een globaal inzicht wilde. Grof weg komt het er op neer dat 2 liter diesel ongeveer net zo veel energie bevat dan 3 liter gas. Propaan iets minder butaan iets meer. Kun je LPG tanken gas iets goedkoper dan diesel maar ruilflessen dan is het flink duurder. Je kunt het natuurlijk veel nauwkeuriger uitrekenen maar de uiteindelijke uitkomst zal niet zoveel afwijken. Het verbruik van 0,65 liter diesel komt dan redelijk overeen met de 0,9 liter LPG die wij verbruiken onder de zelfde situatie. Ben het helemaal met je eens wil je het exact weten dan met tweede dezelfde campers in de dezelfde situatie.
Huub
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van gas naar diesel



Bericht door DucatoDolf »

En ff globaal doorgerekend: 0.65l diesel x€2=€1,30 en 0.9 liter LPG x €0,90=€0,81. Dat is een verschil van 1,30-0,81=€0,49.

Plus de duurdere apparatuur voor diesel meegenomen dus niet eens zozeer goedkoper, maar eerder duurder. Als je nog moet beginnen het overwegen waard omdat je geen investering hoeft te doen in een LPG tank. Verder vooral het gemak van niet afhankelijk zijn van gas. Diesel heb je ook nodig om te rijden dus kom je altijd wel aan.

Ik denk er nog ff over na.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Van gas naar diesel



Bericht door DiffRental »

TS gebruikt huisbrandolie, kost een pak minder. :wink:
o ja we stoken huisbrandolie
Groeten Peter
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Beste mensen,
Ik lees met belangstelling jullie info mbt de dieselkachels.
Hoe is jullie ervaring mbt het onderhoud van de kachel ( ook bij lange stilstand) ? Ik hoor geluiden dat ze gauw vervuilen.
Ruik je het gebruik van een dieselkachel binnen in de camper?
We willen alleen verwarmen en niet koken op diesel.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Van gas naar diesel



Bericht door pepon »

In onze camper zit een Truma Combi D6 af fabriek in.
Doet het altijd, geen reuk wel een tikkend Dieselpompje waar niet iedereen tegen kan lees ik soms.

Volgens manual af en toe even schoon branden (dus even een half uurtje aanzetten) als je hem niet gebruikt.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Dag Ron,
Dank voor je info.
Onze camper staat de winter op stal en kunnen we er niet bij om hem te laten branden. Is dat een probleem ?
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Van gas naar diesel



Bericht door pepon »

Dit staat er geschreven;
Het toestel ook buiten het seizoen eenmaal per maand gedurende
ca. 10 minuten inschakelen.
Dus vul het zelf maar in.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Dank je Ron,
Duidelijk verhaal.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Van gas naar diesel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, gebruik je meerdere maanden de dieselkachel niet fan gebeurd er niks mee. Hij start weer gewoon als je hem weer nodig hebt vooropgesteld op een volle accu. Eventueel kun je hem daags voor je vertrekt even voluit 10 minuten laten branden . Wij constateren geen stank of rook. Wij hebben hem inmiddels ik dacht 8 jaar en zijn er erg blij mee. Het pompje zit in het motorcompartiment en is geïsoleerd. Daar horen we niets van tijdens het gebruik. Het positieve van een dieselkachel is een veel snellere opwarming en een duidelijk goedkoper gebruik ten opzichte van de Truma gaskachel. Ook voldoet 1 lichtgewicht gasfles voor 4 weken vakantie met continue kk gebruik, koken en boiler. Voor ons een duidelijke winsituatie . Groet Eric
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van gas naar diesel



Bericht door myway »

Het tikken van het pompje kun je voorkomen door de handleiding te volgen.
Wat je moet doen om hem te ontluchten en in de juiste stand monteren is erg belangrijk.
Daarbij ook van belang is de brandstofleiding van de juiste maat en het monteren van de kunststof leiding in de rubber leiding.
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Dag Eric,
Jouw verhaal is interessant, maar de ervaringen zijn divers, merk ik.
Welk merk kachel heb jij ?
Plaats reactie