Van gas naar diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van gas naar diesel



Bericht door kampo »

Dieselverwarmingen
De 2 bekende merken zijn Eberspächer en Webasto. Alle 2 uit Duitsland.
Samen hebben die waarschijnlijk zowat 85% van de hele wereldmarkt.
Dat zijn voornamelijk personenwagens, vrachtwagens, bussen en allerhande machine voertuigen.
Je komt ze ook regelmatig tegen op (bus)campers.

Maar er zijn nu sinds een paar jaar nog maar verschillende copies.
Autoterm uit Rusland is de grootste. Heeft het nu even moeilijk met de export...

En dan zijn er nog recent en plots allerhande copies uit China bijgekomen.
Meerdere 10 tallen van merken.
Weinig eigen China ontwikkeling, gewoon de Duitse merkproducten goedkoop nabouwen.
Die copies worden momenteel eigenlijk enkel door particulieren gekocht.
Want ze beschikken (nog) niet over de gangbare certificaten voor inbouw in Europese voertuigen.

Ook Truma heeft een dieselkachel, destijds op de markt gebracht met een brander van Eberspächer.
Enkel voor campers.

En dan vergeet ik er nog een paar
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Van gas naar diesel



Bericht door jepebe »

Amarie hier ook niets dan + over een dieselkachel. Ik heb een plant ingebouwd. Ik heb wel (denk ik) meer stroom dan gemiddeld, 315 Ah accu capaciteit en 300 Wp zonnepaneel.

Ik kan er een week mee vrijstaan in de winter op skivakantie. Dan staat het ding continu aan. Na die week moet ik tanken en stroom laden.

De kachel brandt in die week en verder sporadisch in de zomer. Ik laat m wel na afloop van de zomer een half uur loeien, dan gaat t spul de stalling in tot kerst, zonder maandelijks laten lopen.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van gas naar diesel



Bericht door myway »

Wat voor plant was dat
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Van gas naar diesel



Bericht door jepebe »

Ah spellingcorrectie...... planar.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Van gas naar diesel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, in de camper heb ik een Eberspächer D2 ingebouwd. In mijn huizen heb ik Chinese vloeistof kachels. Groet Eric
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Beste mensen,
Dank voor jullie uitgebreide info, hier kan ik wat mee.
Wij kunnen niet anders dan een camper fabrieksaf te kopen ( we zijn niet zo handig). Na jaren in een 6 mtr bus gereden te hebben, zoeken we nu een 5.40 mtr bus. De keus tussen een gas- of dieselkachel wordt nu minder moeilijk. Helaas is het aanbod ( nog) niet zo groot, maar dat komt vast nog wel.
Groet, Annemarie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van gas naar diesel



Bericht door kampo »

Je hebt diesel kachels die enkel verwarmen.
Dat zijn bijna altijd luchtverwarmingen (Airtronic, Airtop, Planar, ...)
Hoe maken ze dan wel of niet sanitair warm water ?
Andere diesel kachels verwarmen het interieur en maken ook warm sanitair water.
(Hydronic, Thermotop, Binar, ...)
Hou dat goed in de gaten.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van gas naar diesel



Bericht door myway »

Een kachel/boiler op diesel is er ook van Truma.
Webasto heeft het volgens mij opgegeven met hun kachel/boiler.
amarie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 2:44

Re: Van gas naar diesel



Bericht door amarie »

Al met al alleen maar positieve ervaringen met dieselkachels.
Dan vraag ik me af, waarom er maar zo weinig campers uit de fabriek komen met een dieselkachel?
Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van gas naar diesel



Bericht door DucatoDolf »

Koken op diesel is wat lastiger, dus als er toch al gas aanwezig is, dan is de kachel daar ook makkelijk mee te voeden. Daarbij lijken camperbouwers meer op caravanbouwers dan op carosseriebouwers. En in een caravan is een dieselapparaat natuurlijk niet handig. Ook zijn veel apparaten aanvankelijk voor de caravan industrie ontwikkeld en zijn die dus makkelijk uitwisselbaar met een camper. Dat zijn mijn gedachten :wink:
Gebruikersavatar
Prestess
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 okt 2016, 15:51
Contacteer:

Re: Van gas naar diesel



Bericht door Prestess »

Gebruikt een dieselkachel niet veel meer stroom?
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Van gas naar diesel



Bericht door Chevy55 »

Uitlaatgassen diesel is wel een punt .
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Van gas naar diesel



Bericht door MarcoG »

Stroom verbruik valt wel mee, die van mij neemt de eerste 10 minuten 10 ampere en daarna loopt alleen de ventilator nog.
Ik snap wel dat camperbouwers gas kachels inbouwen want met een dieselkachel moet je wel wat nauwkeuriger zijn in gebruik.

Je moet de diesel kamer goed schoon laten branden voor je de kachel uit zet, een plotselinge stroomuitval is dus niet goed voor de kachel.
Een goede accu is dus zeker van belang.

Uitlaatgassen zijn inderdaad ook een punt waar je rekening mee moet houden, Ik ga bij koud weer niet direct naast een andere camper staan want mijn uitlaat zit aan de bestuurderskant (schuifdeur aan de bijrijderskant) zeker niet als de andere camper een raam aan mijn kant heeft.
Gelukkig is het meestal niet zo druk als ik de kachel nodig heb.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van gas naar diesel



Bericht door kampo »

Oei dat is veel ? Hier bijna 10 keer minder...
Bij mijn type diesel verwarming Airtronic D2 slechts 1 minuut voorgloeien met minder dan 100 Watt om te starten en 30 seconden gloeien bij het uitschakelen. Volledig elektronisch en temperatuurafhankelijk geregeld. Allemaal om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken.
De ventilator verbruikt afhankelijk van de werkingstand tussen 4 en 31 Watt.
Het stroomverbruik is evenredig met het luchtdebiet.
Daarmee is het stroomverbruik van een kleine dieselverwarming, bij mij, bijna vergelijkbaar met een gasverwarming.

Als je het overnacht verbruik van een Airtronic D2 wilt berekenen dan neem je bv gemiddeld 20 Watt en 0,15 liter per uur. Daar zit ik nog regelmatig onder, maar dan moet je wel nauwkeurig monitoren.

Uitlaatgassen stinken altijd bij verwarmingen op fossiele brandstoffen wanneer je je neus er gaat in steken. Zowel bij gas als bij benzine als bij diesel. Maar de hoeveelheid uitlaatgassen buiten het voertuig is zeer gering en bij een goed werkende verwarming kan je het niet ruiken. En de buren ook niet. Stinkende dieselverwarmingen ben ik ook al tegen gekomen. Die zijn slecht gemonteerd, moeten dringend op onderhoud of hersteld worden.
Groeten Kampo
Plaats reactie