MPPT 30-100 Smartsolar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door henk en lila »

Je meet niet goed of de meter is niet goed. Als de smart-solar app 40+ volt aangeeft, moet je dat ook op de twee aansluitingen van het blauwe kastje meten. En vervolgens ook op de uitgang van het blauwe kastje. Zitten de uitgaande kabels er wel goed er in? Ik vind die schroefjes nogal prullie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door myway »

De schroefjes prul??
Ik hoop toch niet als er 40+ volt binnen komt dat dat er ook weer uit gaat.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door henk en lila »

Correct Myway, dank je. Ik had moeten schrijven "En vervolgens ook op de uitgang van het blauwe kastje meten, dus de laadaansluitingen naar de hh accu of je verdeelblok. Daar moet dan bij ingeschakelde Victron meer dan 12,7V op staan. Als de accu op dat moment toch een lagere spanning laat zien op de accupolen dan zit het probleem in dat traject.
De opmerking over de schroefjes had te maken met een recente ervaring bij mezelf. Ik heb de compressor koellade op de load uitgang van de Victron zitten om mooi het verbruik te kunnen monitoren. Na laatst wat kabels beter bevestigd te hebben deed de koellade het niet meer. Toen bleek de mindraad niet lekker vast te zitten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door DJSmiley »

Koelbox zou ik mee oppasssen

De load uitgang is bedoeld voor relatief lage stromen en ohmse belastingen. Indictieve laste en dingen met hoge opstartstromen worden niet aangeraden om daarop aan te sluiten

https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-en.pdf
Some loads (especially inverters) have a higher current rating or start-up current rating. The current is higher than the load output
can support. These loads should be connected directly to the battery
Een compressorkoelkast zou dus zeker niet mijn voorkeur zijn om op een LOAD output te hangen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door henk en lila »

Dank je maar met 3 ampère opstartstroom en circa 1,5A in gebruik bij 32 graden buitentemp gaat het al 7 jaar goed. Omdat de lade zelf pas bij 10,4 Volt afschakelt, gebruik ik de load uitgang. In de Victron kan ik dat namelijk hoger zetten.
Maar genoeg offtopic.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Ben nu nog op vakantie in Zweden. Zal volgende week, als ik weer thuis ben, een nog eens checken.
De MPPT geeft nu hetvolgende aan.
Betekent dit dat de MPPT aangeeft dat de zonnepanelen wel degelijk stroom leveren?
Zo ja, waarom wordt de accu dan niet bijgeladen? Aansluiten kun je niet fout doen zou ik zeggen. Al weet je dat bij mij nooit. De 2 kabels vd zonnepanelen zitten goed plus op de plus en min op de min. De plus kabel naar de pluspool vd accu, met een zekering daartussen, kan ook niet fout. De min-aansluiting vd MPPT heb ik aangesloten op een massablok welke weer aangesloten is op de shunt.
Daarnaast heeft de MPPT een speciale aarde-klem aan de zijkant. Deze heb ik rechtstreeks op de carrosserie bevestigd. Allemaal goed toch ???
Bijlagen
Screenshot_20220813-175417.jpg
Screenshot_20220813-175417.jpg (31.18 KiB) 151 keer bekeken
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door jheeck »

Zweden hè? Hoeveel uur zon heb je daar per dag? Is je accu niet gewoon vol?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Accu is nu idd vol. Net 130km gereden.
Waarover ik me verbaas is dat de MPPT 0W aangeeft.
Eerder heeft iemand in dit topic de opmerking geplaatst "zijn de stekkers wel goed aangesloten" ?
Als ik thuis ben wil ik dit controleren. Met name de ene stekker verbinding waarmee ik de 2 panelen in serie heb geschakeld. Hiervoor moet ik 1 paneel losmaken om erbij te kunnen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door jheeck »

Wat zegt het 'geschiedenis' tabblad?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Kroppie »

op de regelaar de panelen even kortsluiten met een ampere meter van voldoende capaciteit (+-15amp 550Wp:39volt=15amp), gewoon de meter op Adc en de pennen van de meter op de paneel aansluititingen van de regelaar dan zie je wat de panelen max nog kunnen met het op dat moment aanwezige zonlicht.
dan meet je de z.g kortsluitstroom het max ampere wat het paneel kan leveren onder een bepaalde hoeveelheid zonlicht
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 13 aug 2022, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Ik ga dat volgende week doen. Dank
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Zonneke »

Zet wat verbruikers op, dan zou er bij watt een getal groter dan 0 moeten verschijnen.
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Koelkast en zuurstofapparaat van mijn vrouw staat aan. Blijft 0. NUL grrrr
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door jheeck »

De Victron app houdt ook historische gegevens vast, kun je daar wat zien?
jheeck schreef:
za 13 aug 2022, 18:35
Wat zegt het 'geschiedenis' tabblad?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie