MPPT 30-100 Smartsolar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Screenshot_20220813-193415.jpg
Screenshot_20220813-193415.jpg (35.92 KiB) 340 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Kroppie »

zal aan mijn leeftijd liggen maar voor mij zijn een gewone volt en een gewone ampere meter het duidelijkst in of en waar ergens een probleem zit
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door jheeck »

Eens, dit wordt de keten stap voor stap doormeten want er werkt duidelijk iets niet naar behoren.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Duco »

Accu 14,4V lijkt mij een volle accu de panelen leveren ruim 40V dus ook dat klopt.

Die spanningsregelaar zal nooit inschakelen op deze manier. Eerst moet je accuspanning omlaag.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door jheeck »

Dat het minimale accuvoltage onderaan dat laatste overzicht op 0,0 staat lijkt mij niet kloppen. Als ze continu vol zouden zijn was dat ook iets boven de 13,5v.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Duco »

Klopt maar waar komt die 14,1 V vandaan? Wat zijn je instellingen en wat voor accu heb je?

Heb je de polariteit van de panelen wel goed, als je de plus en min hebt omgedraaid krijg je ook dit soort verschijnselen volgens Victron.

Probeer ook even alles los te halen, dan eerst de accu aan te sluiten en pas dan de panelen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door henk en lila »

jheeck schreef:
za 13 aug 2022, 21:02
Dat het minimale accuvoltage onderaan dat laatste overzicht op 0,0 staat lijkt mij niet kloppen. Als ze continu vol zouden zijn was dat ook iets boven de 13,5v.
En dat zijn etmaal waarden dus met 's nachts in rust meegerekend moet daar minimaal 12,6 a 12,8 volt staan dus iets zit er niet goed. Gezien de 40 Volt zit de panelen in serie wel goed aangesloten.3.4 Kabelaansluitvolgorde (zie afbeelding 4 aan het einde van deze handleiding)
De VE.Direct communicatie port (see sectie 1.7) kan worden gebruikt om the load output te
configureren:
1. Sluit de kabels aan op de belasting, maar zorg ervoor dat alle belastingen zijn
uitgeschakeld.
2. Sluit de accu aan (hierdoor kan de controller de systeemspanning herkennen).
3. Sluit het zonnepaneel aan (bij omgekeerde polariteit warmt de controller op, maar wordt
de accu niet opgeladen)
.
Het systeem is nu klaar voor gebruik
Maar daarna:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Duco »

Waarom zou dat er ‘s nachts in rust moeten staan als de accu constant door wal stroom wordt bijgeladen kun je daar niet vanuit gaan. Dat het voltage in serie klopt is ook een aanname want er is niet vermeld wat de geleverde spanning van de panelen is. Die zal overigens of er wel of niet geladen wordt sterk fluctueren door de hoeveelheid zon.

Dat de accu door wal stroom wordt bijgeladen is aannemelijk anders was de accu al leeg geweest.

Benieuwd naar dit scherm in de opstelling

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door Zonneke »

Mis het screenshot van de instellingen van het laden. Je kan de waarden zo aanpassen dat er niet geladen wordt terwijl de zon toch schijnt. Misschien staat het daar verkeerd?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door kampo »

Misschien iemand te hulp roepen ?
Want je geraakt er zelf niet uit heb ik de indruk.
Groeten Kampo
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door wilan »

Als ik terug ben van vakantie ga ik aan de slag. Dank voor alle wijze tips.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb ook zoiets gehad. Paneel deed maar 1W en in de app bij geschiedenis accu max correcte waarde en accu min 0,0. Alle waardes gemeten op diverse punten. Bleek de verbinding tussen MPPT-regelaar en hh-accu ergens een slecht contact te hebben. Na alles weer opnieuw aangesloten te hebben, is er nu een normale opbrengst en wordt de hh-accu geladen met 4A (bij bewolkt weer).

Voor het geval dat ik mijn MPPT-controler met bovenstaande checks niet meer goed werkend zou krijgen, heb ik gezocht naar een manier voor een reset van de Victron MPPT-controler. Volgens de info in bijgaande video schijnt het soms voor te komen dat de regelaar ontregeld raakt :-B). Mocht iemand het ooit eens nodig hebben. https://youtu.be/VUaYhXT-DEk
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door veetee »

+1. Alles wijst op een (zeer) slecht contact tussen mppt en accu. Paneelspanning lijkt goed. Gewoon de verbindingen van + en - tussen mppt en accu eens loshalen, checken en opnieuw goed vastmaken. Je kunt ook (vóór het loshalen) eens met de universeelmeter de weerstand meten, tussen aansluitingschroef mppt en accupool.
Overigens, bovenstaande resetmethode werkt niet als je het initieel ingestelde accuvoltage (12 of 24 V) wilt veranderen. Daar heb je de bluetooth app voor nodig.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: MPPT 30-100 Smartsolar



Bericht door evdoetelaar+larana »

Overigens, bovenstaande resetmethode werkt niet als je het initieel ingestelde accuvoltage (12 of 24 V) wilt veranderen. Daar heb je de bluetooth app voor nodig.

Tja, dat wordt in de video dan weer niet vermeld.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie