MPPT 30-100 Smartsolar
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Je meet niet goed of de meter is niet goed. Als de smart-solar app 40+ volt aangeeft, moet je dat ook op de twee aansluitingen van het blauwe kastje meten. En vervolgens ook op de uitgang van het blauwe kastje. Zitten de uitgaande kabels er wel goed er in? Ik vind die schroefjes nogal prullie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
De schroefjes prul??
Ik hoop toch niet als er 40+ volt binnen komt dat dat er ook weer uit gaat.
Ik hoop toch niet als er 40+ volt binnen komt dat dat er ook weer uit gaat.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Correct Myway, dank je. Ik had moeten schrijven "En vervolgens ook op de uitgang van het blauwe kastje meten, dus de laadaansluitingen naar de hh accu of je verdeelblok. Daar moet dan bij ingeschakelde Victron meer dan 12,7V op staan. Als de accu op dat moment toch een lagere spanning laat zien op de accupolen dan zit het probleem in dat traject.
De opmerking over de schroefjes had te maken met een recente ervaring bij mezelf. Ik heb de compressor koellade op de load uitgang van de Victron zitten om mooi het verbruik te kunnen monitoren. Na laatst wat kabels beter bevestigd te hebben deed de koellade het niet meer. Toen bleek de mindraad niet lekker vast te zitten.
De opmerking over de schroefjes had te maken met een recente ervaring bij mezelf. Ik heb de compressor koellade op de load uitgang van de Victron zitten om mooi het verbruik te kunnen monitoren. Na laatst wat kabels beter bevestigd te hebben deed de koellade het niet meer. Toen bleek de mindraad niet lekker vast te zitten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Koelbox zou ik mee oppasssen
De load uitgang is bedoeld voor relatief lage stromen en ohmse belastingen. Indictieve laste en dingen met hoge opstartstromen worden niet aangeraden om daarop aan te sluiten
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-en.pdf
De load uitgang is bedoeld voor relatief lage stromen en ohmse belastingen. Indictieve laste en dingen met hoge opstartstromen worden niet aangeraden om daarop aan te sluiten
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-en.pdf
Een compressorkoelkast zou dus zeker niet mijn voorkeur zijn om op een LOAD output te hangenSome loads (especially inverters) have a higher current rating or start-up current rating. The current is higher than the load output
can support. These loads should be connected directly to the battery
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Dank je maar met 3 ampère opstartstroom en circa 1,5A in gebruik bij 32 graden buitentemp gaat het al 7 jaar goed. Omdat de lade zelf pas bij 10,4 Volt afschakelt, gebruik ik de load uitgang. In de Victron kan ik dat namelijk hoger zetten.
Maar genoeg offtopic.
Maar genoeg offtopic.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Ben nu nog op vakantie in Zweden. Zal volgende week, als ik weer thuis ben, een nog eens checken.
De MPPT geeft nu hetvolgende aan.
Betekent dit dat de MPPT aangeeft dat de zonnepanelen wel degelijk stroom leveren?
Zo ja, waarom wordt de accu dan niet bijgeladen? Aansluiten kun je niet fout doen zou ik zeggen. Al weet je dat bij mij nooit. De 2 kabels vd zonnepanelen zitten goed plus op de plus en min op de min. De plus kabel naar de pluspool vd accu, met een zekering daartussen, kan ook niet fout. De min-aansluiting vd MPPT heb ik aangesloten op een massablok welke weer aangesloten is op de shunt.
Daarnaast heeft de MPPT een speciale aarde-klem aan de zijkant. Deze heb ik rechtstreeks op de carrosserie bevestigd. Allemaal goed toch ???
De MPPT geeft nu hetvolgende aan.
Betekent dit dat de MPPT aangeeft dat de zonnepanelen wel degelijk stroom leveren?
Zo ja, waarom wordt de accu dan niet bijgeladen? Aansluiten kun je niet fout doen zou ik zeggen. Al weet je dat bij mij nooit. De 2 kabels vd zonnepanelen zitten goed plus op de plus en min op de min. De plus kabel naar de pluspool vd accu, met een zekering daartussen, kan ook niet fout. De min-aansluiting vd MPPT heb ik aangesloten op een massablok welke weer aangesloten is op de shunt.
Daarnaast heeft de MPPT een speciale aarde-klem aan de zijkant. Deze heb ik rechtstreeks op de carrosserie bevestigd. Allemaal goed toch ???
- Bijlagen
-
- Screenshot_20220813-175417.jpg (31.18 KiB) 154 keer bekeken
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Zweden hè? Hoeveel uur zon heb je daar per dag? Is je accu niet gewoon vol?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Accu is nu idd vol. Net 130km gereden.
Waarover ik me verbaas is dat de MPPT 0W aangeeft.
Eerder heeft iemand in dit topic de opmerking geplaatst "zijn de stekkers wel goed aangesloten" ?
Als ik thuis ben wil ik dit controleren. Met name de ene stekker verbinding waarmee ik de 2 panelen in serie heb geschakeld. Hiervoor moet ik 1 paneel losmaken om erbij te kunnen.
Waarover ik me verbaas is dat de MPPT 0W aangeeft.
Eerder heeft iemand in dit topic de opmerking geplaatst "zijn de stekkers wel goed aangesloten" ?
Als ik thuis ben wil ik dit controleren. Met name de ene stekker verbinding waarmee ik de 2 panelen in serie heb geschakeld. Hiervoor moet ik 1 paneel losmaken om erbij te kunnen.
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Wat zegt het 'geschiedenis' tabblad?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
op de regelaar de panelen even kortsluiten met een ampere meter van voldoende capaciteit (+-15amp 550Wp:39volt=15amp), gewoon de meter op Adc en de pennen van de meter op de paneel aansluititingen van de regelaar dan zie je wat de panelen max nog kunnen met het op dat moment aanwezige zonlicht.
dan meet je de z.g kortsluitstroom het max ampere wat het paneel kan leveren onder een bepaalde hoeveelheid zonlicht
dan meet je de z.g kortsluitstroom het max ampere wat het paneel kan leveren onder een bepaalde hoeveelheid zonlicht
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 13 aug 2022, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Zet wat verbruikers op, dan zou er bij watt een getal groter dan 0 moeten verschijnen.
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
Koelkast en zuurstofapparaat van mijn vrouw staat aan. Blijft 0. NUL grrrr
Re: MPPT 30-100 Smartsolar
De Victron app houdt ook historische gegevens vast, kun je daar wat zien?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.