Elektrische camper... Gewicht
Elektrische camper... Gewicht
Beste mensen
Even vooropstellen, ja we moeten (al heel heel lang) wat aan het milieu doen.
Is elektrisch de oplossing, denk het niet. Ook electra (en waterstof) moet opgewekt en vervoerd worden met beperkte grondstoffen. Daar hoor je niets over.
Maar als ik zie dat een tesla wel 1000 kg zwaarder is dan vergelijkbare auto ondanks al het aluminium en kunstof (lekker milieu vriendelijk en dan ook nog accu's) hoe zwaar worden dan de campers..... Zal ieder een t. z. t. aan het c1 rijbewijs moeten.
Vrije plekken met laadpaal??
Campings met laadpaal plekken???
We gaan die we nu hebben zo lang mogelijk houden. Maar bewust zijn met tijden b.v. snelheid en afstand. Maar dat deden we al.
Nee ik heb jammer genoeg geen alternatief. Jammer maar waar. Rij wel langzamer en bewuster.
Even vooropstellen, ja we moeten (al heel heel lang) wat aan het milieu doen.
Is elektrisch de oplossing, denk het niet. Ook electra (en waterstof) moet opgewekt en vervoerd worden met beperkte grondstoffen. Daar hoor je niets over.
Maar als ik zie dat een tesla wel 1000 kg zwaarder is dan vergelijkbare auto ondanks al het aluminium en kunstof (lekker milieu vriendelijk en dan ook nog accu's) hoe zwaar worden dan de campers..... Zal ieder een t. z. t. aan het c1 rijbewijs moeten.
Vrije plekken met laadpaal??
Campings met laadpaal plekken???
We gaan die we nu hebben zo lang mogelijk houden. Maar bewust zijn met tijden b.v. snelheid en afstand. Maar dat deden we al.
Nee ik heb jammer genoeg geen alternatief. Jammer maar waar. Rij wel langzamer en bewuster.
Volg je hart want dat klopt.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
En de boodschap cq vraag en/of oplossing is ?
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Voor de fullsize bussen en dus ook campers is nog geen adequate oplossing voorhanden. Ja, er zijn wel bussen op batterijen maar inzet is zeer beperkt; actieradius, vermogen, eigen gewicht.
Maar wat er niet is kan komen, ontwikkelingen staan niet stil. Ik denk dat een goede bruikbare bus er eerder is dan een goede infrastructuur. Daarmee bedoel ik voldoende laadmogelijkheden, ook op C-plaatsen en campings en ontheffing voor B tot bijv. 4250 kg.
Maar wat er niet is kan komen, ontwikkelingen staan niet stil. Ik denk dat een goede bruikbare bus er eerder is dan een goede infrastructuur. Daarmee bedoel ik voldoende laadmogelijkheden, ook op C-plaatsen en campings en ontheffing voor B tot bijv. 4250 kg.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Dat je daar niemand over hoort alleen focus op elektrisch niet op de problemen die dat veroorzaakt. Kortzichtigheid mijns inzien en nieuw probleem creëeren.
Dit is een groter probleem van begin tot.....
Dit is een groter probleem van begin tot.....
Volg je hart want dat klopt.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Beren op de weg zijn er niet alleen om op te schieten, maar ook om op te lossen. Gelukkig zijn heel wat mensen daar heel serieus mee bezig.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Energietransitie noemen ze dat
Gaat niet van ene dag op de andere
Gaat niet van ene dag op de andere
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
In de bedrijfsautomarkt (waar de campers uiteindelijk een luxe voortvloeisel van zijn) wordt er toch wel stevig gewerkt aan goed inzetbare bedrijfsauto's die een beetje fatsoenlijk bereik hebben, een fatsoenlijk laadvermogen hebben en nog een aanhanger kunnen trekken, en de officiële instanties werken er inmiddels ook aardig aan om het gewicht van de daarvoor benodigde accu's onder bepaalde voorwaarden buiten die max. 3500kg voor het B-rijbewijs te houden.
Een paar jaar geleden hadden we enkel een EV Iveco Daily met een realistisch bereik van 120 km en een laadvermogen van ca. 500kg, inmiddels zijn het al aardig wat meer EV bedrijfsauto's gekomen die meer bereik en laadvermogen (en ook nog trekgewicht) aan kunnen.
De technische beperkingen kunnen al prima opgelost worden, het wordt alleen nog stevig beperkt door de huidige regelgeving doordat ze dankzij het toegevoegde gewicht van de accu's onder de huidige regelgeving niet meer met een B-rijbewijs gereden mogen worden.
Kortom eigenlijk is het een "probleem" wat ook al vele jaren bestaat bij de fossiel gestookte campers, de gemakkelijkste oplossing daar is ook kiezen voor zwaarder + C-rijbewijs.... minimaliseren voor een gewichtsreductie is ook een prima (en heel goedkope) mogelijkheid, maar om één of andere reden moeten sommigen een camper toch altijd weer als een gecultiveerde verhuiswagen inzetten.
En eigenlijk zijn mijn verwachtingen dat bij die personen het gewicht"probleem" ook zal blijven spelen als de regelgeving voor EV-campers opgetrokken gaat worden naar 4250kg met B-rijbewijs.
Maar goed, er zullen ook altijd wel mensen blijven bestaan die met een schroefboormachine gaatjes in het gewapende beton boren.
In de bedrijfsautomarkt (waar de campers uiteindelijk een luxe voortvloeisel van zijn) wordt er toch wel stevig gewerkt aan goed inzetbare bedrijfsauto's die een beetje fatsoenlijk bereik hebben, een fatsoenlijk laadvermogen hebben en nog een aanhanger kunnen trekken, en de officiële instanties werken er inmiddels ook aardig aan om het gewicht van de daarvoor benodigde accu's onder bepaalde voorwaarden buiten die max. 3500kg voor het B-rijbewijs te houden.
Een paar jaar geleden hadden we enkel een EV Iveco Daily met een realistisch bereik van 120 km en een laadvermogen van ca. 500kg, inmiddels zijn het al aardig wat meer EV bedrijfsauto's gekomen die meer bereik en laadvermogen (en ook nog trekgewicht) aan kunnen.
De technische beperkingen kunnen al prima opgelost worden, het wordt alleen nog stevig beperkt door de huidige regelgeving doordat ze dankzij het toegevoegde gewicht van de accu's onder de huidige regelgeving niet meer met een B-rijbewijs gereden mogen worden.
Kortom eigenlijk is het een "probleem" wat ook al vele jaren bestaat bij de fossiel gestookte campers, de gemakkelijkste oplossing daar is ook kiezen voor zwaarder + C-rijbewijs.... minimaliseren voor een gewichtsreductie is ook een prima (en heel goedkope) mogelijkheid, maar om één of andere reden moeten sommigen een camper toch altijd weer als een gecultiveerde verhuiswagen inzetten.
En eigenlijk zijn mijn verwachtingen dat bij die personen het gewicht"probleem" ook zal blijven spelen als de regelgeving voor EV-campers opgetrokken gaat worden naar 4250kg met B-rijbewijs.
Maar goed, er zullen ook altijd wel mensen blijven bestaan die met een schroefboormachine gaatjes in het gewapende beton boren.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Elektrische camper... Gewicht
Voor de goede orde, ik weet ook niet waar de toekomst ligt.
De 'anti's' hoor je nooit over dat brandstof ook opgewekt en vervoert moet worden.
Gas en olie is niet oneindig!
Als je gas uit de bodem haalt, krijg je aardbevingen. Daar hoor je wel over.
Maar olie kan je blijkbaar zonder aardbevingen wel oppompen?
Saudi arabie is nou niet een bepaald mens vriendelijk land. Maar agh, hun olie is wel lekker.
Rusland is nou ook niet bepaald lekker bezig. Maar agh, ze hebben lekker veel gas he.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Het is dat ze toen geen internet hadden.Marco Polo schreef: ↑ma 01 aug 2022, 19:19Energietransitie noemen ze dat
Gaat niet van ene dag op de andere
Maar hoe zouden de gespreken op straat zijn geweest toen de eerste auto's verschenen?
Zo'n rokend ding moet het paard gaan vervangen?
Als je daar de post mee gaat vervoeren, dan komt de post 3 weken later aan.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Er zijn al vrachtwagens beschikbaar, en die kunnen heel de dag ingezet worden.kampertjes schreef: ↑ma 01 aug 2022, 19:15Voor de fullsize bussen en dus ook campers is nog geen adequate oplossing voorhanden. Ja, er zijn wel bussen op batterijen maar inzet is zeer beperkt; actieradius, vermogen, eigen gewicht.
Maar wat er niet is kan komen, ontwikkelingen staan niet stil.
De batterij-elektrische eActros is nu goedgekeurd als truck en trailer combinatie met een totaalgewicht van 40 ton.
De auto rijdt in drie ploegen en rijdt dagelijks tot 300 km.
De elektrische trucks van DAF komen nu zo’n 200 km ver op een acculading, maar dat ziet Wolters door zich snel ontwikkelende accutechnologie snel stijgen. “Als truckindustrie gaan we naar 600 tot misschien wel 800 kilometer binnen enkele jaren.” Daarbij ziet hij het beperkt aantal laadpunten onderweg nog wel als zorgelijk.
Re: Elektrische camper.... Gewicht
Hmm, vertel. Schieten van beren ken ik wel, maar heb nog niet gehoord dat ze serieus bezig zijn met oplossen van beren
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Elektrische camper... Gewicht
Als ik nu met een camping zou beginnen dan zou ik investeren in laadpalen voor EV.
Volgens mij kan je daar zo meteen meer aan verdienen als aan die paar euro´s voor een plekje.
Volgens mij kan je daar zo meteen meer aan verdienen als aan die paar euro´s voor een plekje.
Groeten Kampo
Re: Elektrische camper... Gewicht
Dan moogt ge tellen op een investering van om en bij de 200.000€.
Was recent nog in het nieuws dat er op campings EV worden opgeladen in de 'badkamer"
Deel van artikel:
Extra investeren
Camping Zavelbos in Maaseik heeft recent ook een vergunning gekregen voor een eigen hoogspanningscabine. “In het verleden is het daar enkele keren gebeurd dat de stroom uitviel omdat er te veel auto’s tegelijkertijd aan het laden waren. Met een nieuwe hoogspanningscabine - en alles wat daar bij komt kijken - is toch een investering gemoeid van 200.000 euro. Vanaf volgend jaar wordt ook het capaciteitstarief van toepassing. Dat betekent dat je meer moet betalen als je op momenten meer stroom verbruikt. Daarom hebben we ook al geïnvesteerd in grote batterijen om de pieken af te vlakken. Op termijn zullen we overstappen op een systeem dat het elektriciteitsverbruik per standplaats apart kan meten. Klanten die over hun vooropgesteld dagverbruik gaan, zullen moeten bijbetalen. Het dagverbruik houdt in dat je stroom gebruikt voor verlichting, een koelkast of enkele elektrische apparaten, maar dus niet om een voertuig mee op te laden”, aldus Nulmans.
Was recent nog in het nieuws dat er op campings EV worden opgeladen in de 'badkamer"
Deel van artikel:
Extra investeren
Camping Zavelbos in Maaseik heeft recent ook een vergunning gekregen voor een eigen hoogspanningscabine. “In het verleden is het daar enkele keren gebeurd dat de stroom uitviel omdat er te veel auto’s tegelijkertijd aan het laden waren. Met een nieuwe hoogspanningscabine - en alles wat daar bij komt kijken - is toch een investering gemoeid van 200.000 euro. Vanaf volgend jaar wordt ook het capaciteitstarief van toepassing. Dat betekent dat je meer moet betalen als je op momenten meer stroom verbruikt. Daarom hebben we ook al geïnvesteerd in grote batterijen om de pieken af te vlakken. Op termijn zullen we overstappen op een systeem dat het elektriciteitsverbruik per standplaats apart kan meten. Klanten die over hun vooropgesteld dagverbruik gaan, zullen moeten bijbetalen. Het dagverbruik houdt in dat je stroom gebruikt voor verlichting, een koelkast of enkele elektrische apparaten, maar dus niet om een voertuig mee op te laden”, aldus Nulmans.
Re: Elektrische camper... Gewicht
Ik heb ondernemende vrienden in Tienen en die laden 12 lijnbussen tegelijk. Dus geen kleine campertjes.
De investering is al bijna terugverdiend....
Ze zijn wel voorlopers want niemand heeft hun nagedaan. Zelfs ´de Lijn´ niet.
Ik lees een krant met kennis van zaken. Populistisch haal ik er zo uit.
De investering is al bijna terugverdiend....
Ze zijn wel voorlopers want niemand heeft hun nagedaan. Zelfs ´de Lijn´ niet.
Ik lees een krant met kennis van zaken. Populistisch haal ik er zo uit.
Groeten Kampo