Elektrische camper... Gewicht

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Elektrische camper... Gewicht



Bericht door snoopy »

Beste mensen

Even vooropstellen, ja we moeten (al heel heel lang) wat aan het milieu doen.
Is elektrisch de oplossing, denk het niet. Ook electra (en waterstof) moet opgewekt en vervoerd worden met beperkte grondstoffen. Daar hoor je niets over.

Maar als ik zie dat een tesla wel 1000 kg zwaarder is dan vergelijkbare auto ondanks al het aluminium en kunstof (lekker milieu vriendelijk en dan ook nog accu's) hoe zwaar worden dan de campers..... Zal ieder een t. z. t. aan het c1 rijbewijs moeten.
Vrije plekken met laadpaal??
Campings met laadpaal plekken???

We gaan die we nu hebben zo lang mogelijk houden. Maar bewust zijn met tijden b.v. snelheid en afstand. Maar dat deden we al.

Nee ik heb jammer genoeg geen alternatief. Jammer maar waar. Rij wel langzamer en bewuster.
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Veebee »

En de boodschap cq vraag en/of oplossing is ?
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door kampertjes »

Voor de fullsize bussen en dus ook campers is nog geen adequate oplossing voorhanden. Ja, er zijn wel bussen op batterijen maar inzet is zeer beperkt; actieradius, vermogen, eigen gewicht.
Maar wat er niet is kan komen, ontwikkelingen staan niet stil. Ik denk dat een goede bruikbare bus er eerder is dan een goede infrastructuur. Daarmee bedoel ik voldoende laadmogelijkheden, ook op C-plaatsen en campings en ontheffing voor B tot bijv. 4250 kg.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door snoopy »

Dat je daar niemand over hoort alleen focus op elektrisch niet op de problemen die dat veroorzaakt. Kortzichtigheid mijns inzien en nieuw probleem creëeren.
Dit is een groter probleem van begin tot.....
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Dafluc »

Beren op de weg zijn er niet alleen om op te schieten, maar ook om op te lossen. Gelukkig zijn heel wat mensen daar heel serieus mee bezig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Energietransitie noemen ze dat :wink:

Gaat niet van ene dag op de andere :idea:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1593
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door tranny »

Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.

In de bedrijfsautomarkt (waar de campers uiteindelijk een luxe voortvloeisel van zijn) wordt er toch wel stevig gewerkt aan goed inzetbare bedrijfsauto's die een beetje fatsoenlijk bereik hebben, een fatsoenlijk laadvermogen hebben en nog een aanhanger kunnen trekken, en de officiële instanties werken er inmiddels ook aardig aan om het gewicht van de daarvoor benodigde accu's onder bepaalde voorwaarden buiten die max. 3500kg voor het B-rijbewijs te houden.
Een paar jaar geleden hadden we enkel een EV Iveco Daily met een realistisch bereik van 120 km en een laadvermogen van ca. 500kg, inmiddels zijn het al aardig wat meer EV bedrijfsauto's gekomen die meer bereik en laadvermogen (en ook nog trekgewicht) aan kunnen.
De technische beperkingen kunnen al prima opgelost worden, het wordt alleen nog stevig beperkt door de huidige regelgeving doordat ze dankzij het toegevoegde gewicht van de accu's onder de huidige regelgeving niet meer met een B-rijbewijs gereden mogen worden.

Kortom eigenlijk is het een "probleem" wat ook al vele jaren bestaat bij de fossiel gestookte campers, de gemakkelijkste oplossing daar is ook kiezen voor zwaarder + C-rijbewijs.... minimaliseren voor een gewichtsreductie is ook een prima (en heel goedkope) mogelijkheid, maar om één of andere reden moeten sommigen een camper toch altijd weer als een gecultiveerde verhuiswagen inzetten.
En eigenlijk zijn mijn verwachtingen dat bij die personen het gewicht"probleem" ook zal blijven spelen als de regelgeving voor EV-campers opgetrokken gaat worden naar 4250kg met B-rijbewijs.
Maar goed, er zullen ook altijd wel mensen blijven bestaan die met een schroefboormachine gaatjes in het gewapende beton boren. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Beroepsreiziger

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Beroepsreiziger »

snoopy schreef:
ma 01 aug 2022, 18:56
Is elektrisch de oplossing, denk het niet. Ook electra (en waterstof) moet opgewekt en vervoerd worden met beperkte grondstoffen. Daar hoor je niets over.
Voor de goede orde, ik weet ook niet waar de toekomst ligt.

De 'anti's' hoor je nooit over dat brandstof ook opgewekt en vervoert moet worden.
Gas en olie is niet oneindig!

Als je gas uit de bodem haalt, krijg je aardbevingen. Daar hoor je wel over.
Maar olie kan je blijkbaar zonder aardbevingen wel oppompen?

Saudi arabie is nou niet een bepaald mens vriendelijk land. Maar agh, hun olie is wel lekker.
Rusland is nou ook niet bepaald lekker bezig. Maar agh, ze hebben lekker veel gas he.
Beroepsreiziger

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Beroepsreiziger »

Marco Polo schreef:
ma 01 aug 2022, 19:19
Energietransitie noemen ze dat :wink:

Gaat niet van ene dag op de andere :idea:
Het is dat ze toen geen internet hadden.
Maar hoe zouden de gespreken op straat zijn geweest toen de eerste auto's verschenen?

:lol3: :lol3: Zo'n rokend ding moet het paard gaan vervangen? :lol3: :lol3:
Als je daar de post mee gaat vervoeren, dan komt de post 3 weken later aan. :lol3: :lol3:
Beroepsreiziger

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Beroepsreiziger »

kampertjes schreef:
ma 01 aug 2022, 19:15
Voor de fullsize bussen en dus ook campers is nog geen adequate oplossing voorhanden. Ja, er zijn wel bussen op batterijen maar inzet is zeer beperkt; actieradius, vermogen, eigen gewicht.
Maar wat er niet is kan komen, ontwikkelingen staan niet stil.
Er zijn al vrachtwagens beschikbaar, en die kunnen heel de dag ingezet worden.
De batterij-elektrische eActros is nu goedgekeurd als truck en trailer combinatie met een totaalgewicht van 40 ton.
De auto rijdt in drie ploegen en rijdt dagelijks tot 300 km.
De elektrische trucks van DAF komen nu zo’n 200 km ver op een acculading, maar dat ziet Wolters door zich snel ontwikkelende accutechnologie snel stijgen. “Als truckindustrie gaan we naar 600 tot misschien wel 800 kilometer binnen enkele jaren.” Daarbij ziet hij het beperkt aantal laadpunten onderweg nog wel als zorgelijk.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Elektrische camper.... Gewicht



Bericht door Camperic »

Dafluc schreef:
ma 01 aug 2022, 19:17
Beren op de weg zijn er niet alleen om op te schieten, maar ook om op te lossen. Gelukkig zijn heel wat mensen daar heel serieus mee bezig.
Hmm, vertel. Schieten van beren ken ik wel, maar heb nog niet gehoord dat ze serieus bezig zijn met oplossen van beren :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door kampo »

Als ik nu met een camping zou beginnen dan zou ik investeren in laadpalen voor EV.
Volgens mij kan je daar zo meteen meer aan verdienen als aan die paar euro´s voor een plekje.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Zonneke »

Dan moogt ge tellen op een investering van om en bij de 200.000€.

Was recent nog in het nieuws dat er op campings EV worden opgeladen in de 'badkamer" :mrgreen:

Deel van artikel:

Extra investeren
Camping Zavelbos in Maaseik heeft recent ook een vergunning gekregen voor een eigen hoogspanningscabine. “In het verleden is het daar enkele keren gebeurd dat de stroom uitviel omdat er te veel auto’s tegelijkertijd aan het laden waren. Met een nieuwe hoogspanningscabine - en alles wat daar bij komt kijken - is toch een investering gemoeid van 200.000 euro. Vanaf volgend jaar wordt ook het capaciteitstarief van toepassing. Dat betekent dat je meer moet betalen als je op momenten meer stroom verbruikt. Daarom hebben we ook al geïnvesteerd in grote batterijen om de pieken af te vlakken. Op termijn zullen we overstappen op een systeem dat het elektriciteitsverbruik per standplaats apart kan meten. Klanten die over hun vooropgesteld dagverbruik gaan, zullen moeten bijbetalen. Het dagverbruik houdt in dat je stroom gebruikt voor verlichting, een koelkast of enkele elektrische apparaten, maar dus niet om een voertuig mee op te laden”, aldus Nulmans.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door kampo »

Ik heb ondernemende vrienden in Tienen en die laden 12 lijnbussen tegelijk. Dus geen kleine campertjes.
De investering is al bijna terugverdiend....
Ze zijn wel voorlopers want niemand heeft hun nagedaan. Zelfs ´de Lijn´ niet.

Ik lees een krant met kennis van zaken. Populistisch haal ik er zo uit. :mrgreen:
Groeten Kampo
Plaats reactie