Elektrische camper... Gewicht
Re: Elektrische camper... Gewicht
De ontwikkeling van auto's met brandstof motoren en elektrische motoren is in de oertijd van de auto enige tijd gelijk op gegaan. Het snelheidsrecord is zelfs enige tijd in handen van een elektrische racewagen geweest: 1899 88 km/U! https://www.classiccarsmagazine.nl/nieu ... dan-denkt/
New York had een hele vloot aan elektrische taxi's. Echter: de garage waar die wagens stonden gestald en werden opgeladen brandde tot de grond toe af. Er is een complottheorie dat de Texaanse olie industrie achter deze brand zat. In diezelfde theorie wordt gesteld dat, als dit niet gebeurd was, de ontwikkeling van de elektrische auto sneller gegaan zou zijn dan die van de benzine auto. Wat ook niet veel mensen weten, is dat Herr Rudolf Diesel zijn 1e dieselmotor liet lopen op plantaardige olie...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
New York had een hele vloot aan elektrische taxi's. Echter: de garage waar die wagens stonden gestald en werden opgeladen brandde tot de grond toe af. Er is een complottheorie dat de Texaanse olie industrie achter deze brand zat. In diezelfde theorie wordt gesteld dat, als dit niet gebeurd was, de ontwikkeling van de elektrische auto sneller gegaan zou zijn dan die van de benzine auto. Wat ook niet veel mensen weten, is dat Herr Rudolf Diesel zijn 1e dieselmotor liet lopen op plantaardige olie...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Elektrische camper... Gewicht
Jij kan het populisme noemen, de quote komt van de eigenaar van drie campings en voorzitter van een belangenvereniging van recreatie.
Heeft dus weinig vandoen met de krant waarin het stond, hij heeft dit overigens ook voor de camera gezegd.
Het getal zal dus wel de werkelijkheid benaderen, is dat veel is dat weinig?
Re: Elektrische camper... Gewicht
Ik lees hier dat de infrastructuur investering 200.000 euro zou bedragen. Geen idee of het altijd zo veel moet zijn. Een laadpaal thuis heb je vanaf 1500 euro. Als 2 buren tegen betaling bij mij aan de paal komen hangen kan ik waarschijnlijk meer verdienen als met het verhuren van een staanplaats.
Je moet het relativeren want hoeveel winst kan een uitbater met een groot laadstation genereren ?
En hoeveel kost de uitbating van een tankstation voor fossiele brandstof ?
Nee ik heb zelf nog geen EV.
Maar bij de volgende verbouwing plan ik alvast de kabel voor 2 palen. 2x32A.
Zal ook wel verplicht worden want Vlaanderen 2029 is niet ver af.
Je moet het relativeren want hoeveel winst kan een uitbater met een groot laadstation genereren ?
En hoeveel kost de uitbating van een tankstation voor fossiele brandstof ?
Nee ik heb zelf nog geen EV.
Maar bij de volgende verbouwing plan ik alvast de kabel voor 2 palen. 2x32A.
Zal ook wel verplicht worden want Vlaanderen 2029 is niet ver af.
Groeten Kampo
- rollercoaster
- Berichten: 1400
- Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
- Locatie: hart van Nederland
Re: Elektrische camper... Gewicht
Heb eens gekeken naar de oplossing; stel ik neem een nu een tekoop zijnde electrische bus, wat kan daarmee? Wat kost dat, enz. De antwoorden die ik vond, werd ik niet blij van. Zelfs het onlangs in het nieuws over het laadpaal stress, was een bevestiging van wat ik al wist.
even wat wiskunde: >> veel groter/meer dan, < kleiner dan
Bestaande bussen nieuw/tweedehands: >> 40k euro
Actieradius: < 200 km, zeker als aldoor het max. gewicht meegesjouwd wordt
Laadpaalstress: panelen die op het dak kunnen, zeg >1kW, duurt het een week voordat de rij accu vol raakt. En dat bij zeer zonnige dagen! En hoe zit dat dan met de huishoudelijke taken?
Ombouwkosten: is nog te overzien maar met uitdagingen
Een douche aan boord, zie ik zo gauw niet verschijnen.
Al met al, zit je toch gauw aan een fiks bedrag. En ja, je mag elke stad weer in, hoera bravo!
Ik zie in het filmpje een infrastructuur die niet zo gauw zal verschijnen. En dat zal e.e.a. gaan kosten. Lijkt veel op het idee om snelwegen boven elkaar aan te leggen.
Arie
even wat wiskunde: >> veel groter/meer dan, < kleiner dan
Bestaande bussen nieuw/tweedehands: >> 40k euro
Actieradius: < 200 km, zeker als aldoor het max. gewicht meegesjouwd wordt
Laadpaalstress: panelen die op het dak kunnen, zeg >1kW, duurt het een week voordat de rij accu vol raakt. En dat bij zeer zonnige dagen! En hoe zit dat dan met de huishoudelijke taken?
Ombouwkosten: is nog te overzien maar met uitdagingen
Een douche aan boord, zie ik zo gauw niet verschijnen.
Al met al, zit je toch gauw aan een fiks bedrag. En ja, je mag elke stad weer in, hoera bravo!
Ik zie in het filmpje een infrastructuur die niet zo gauw zal verschijnen. En dat zal e.e.a. gaan kosten. Lijkt veel op het idee om snelwegen boven elkaar aan te leggen.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Elektrische camper... Gewicht
Ik denk ook dat niemand zal ontkennen dat het nog niet is wat het zou moeten zijn. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat er stappen gemaakt gaan worden. Dat kan niet zonder een aantal pioniers dat zich niet meteen laat afschrikken.
Re: Elektrische camper... Gewicht
Dit soort onderwerpen die ons bezighouden komen altijd neer op de regel: "Met de wetenschap van nu is het lastig toekomst voorspellen."
Het zelfde geldt voor de onzekere camperaars die nu geen nieuwe diesel aangedreven camper durven aanschaffen, want diesel gaat er uit.
Laten we niet vergeten dat de ontwikkeling in duurzame energie nog redelijk jong is en daardoor nog weinig vooruitgang kent. Veel materie is nog concervatief of technisch zo ver haalbaar gemoderniseerd. Je mag er gevoeglijk van uit gaan dat er momenteel behoorlijk wat bedrijven op de wereld druk zijn met de vele onderzoeken naar alternatieve energiebronnen. Nog net niet wekelijks lezen we dat er een nieuw type accu is ontwikkeld, er een waterstof-variant onderzocht wordt met veel voordelen, of dat er nieuwe zonnepanelen met hoog rendement gaan komen.
Dit alles heeft tijd nodig en staat vaak nog in de kinderschoenen. En tot die tijd is het simpel onmogelijk om met brandstoffen als diesel te stoppen.
En mocht het Eureka-moment aanbreken, dan nog heb je altijd een overgangsperiode. Het kost immers veel tijd en geld om alles te elektrificeren.
En voor wie zijn dieselcamper niet kwijt wil of kan zullen er misschien (gesubsidieerde) merk/type specifieke EV ombouwkits komen. Er zijn nu al enige bedrijven in de wereld welke iconen in de autowereld ombouwen naar een elektrische variant. Onder de motorkap een elektrische motor en in de plaats van de brandstoftank een dikke lithiumaccu.
En als eerder gezegd is dit met de huidige technieken misschien lastig denkbaar met een camper maar als er morgen een compacte en lichtgewicht accu wordt geintroduceerd die in enkele minuten is op te laden en 700km radius geeft, dan worden de discussies in dit topic ineens heel anders.
Het zelfde geldt voor de onzekere camperaars die nu geen nieuwe diesel aangedreven camper durven aanschaffen, want diesel gaat er uit.
Laten we niet vergeten dat de ontwikkeling in duurzame energie nog redelijk jong is en daardoor nog weinig vooruitgang kent. Veel materie is nog concervatief of technisch zo ver haalbaar gemoderniseerd. Je mag er gevoeglijk van uit gaan dat er momenteel behoorlijk wat bedrijven op de wereld druk zijn met de vele onderzoeken naar alternatieve energiebronnen. Nog net niet wekelijks lezen we dat er een nieuw type accu is ontwikkeld, er een waterstof-variant onderzocht wordt met veel voordelen, of dat er nieuwe zonnepanelen met hoog rendement gaan komen.
Dit alles heeft tijd nodig en staat vaak nog in de kinderschoenen. En tot die tijd is het simpel onmogelijk om met brandstoffen als diesel te stoppen.
En mocht het Eureka-moment aanbreken, dan nog heb je altijd een overgangsperiode. Het kost immers veel tijd en geld om alles te elektrificeren.
En voor wie zijn dieselcamper niet kwijt wil of kan zullen er misschien (gesubsidieerde) merk/type specifieke EV ombouwkits komen. Er zijn nu al enige bedrijven in de wereld welke iconen in de autowereld ombouwen naar een elektrische variant. Onder de motorkap een elektrische motor en in de plaats van de brandstoftank een dikke lithiumaccu.
En als eerder gezegd is dit met de huidige technieken misschien lastig denkbaar met een camper maar als er morgen een compacte en lichtgewicht accu wordt geintroduceerd die in enkele minuten is op te laden en 700km radius geeft, dan worden de discussies in dit topic ineens heel anders.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Elektrische camper... Gewicht
Die voeding van die laadstations moet ook ergens vandaan komen.kampo schreef:Ik lees hier dat de infrastructuur investering 200.000 euro zou bedragen. Geen idee of het altijd zo veel moet zijn. Een laadpaal thuis heb je vanaf 1500 euro. Als 2 buren tegen betaling bij mij aan de paal komen hangen kan ik waarschijnlijk meer verdienen als met het verhuren van een staanplaats.
Ik denk dat Zonneke doelt op een eigen 10Kv trafo station voor de camping.
Dan is die 200K€ niet zo vreemd...
Paul
- Marco Polo
- Berichten: 27455
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Elektrische camper... Gewicht
Heb je misschien net een uitgebreide verdeler voor (wel iets meer dan 2*32A)
Re: Elektrische camper... Gewicht
Inderdaad, de campinguitbater sprak ook van hoogspanningscabine's.
Hier is de man zelf aan het woord:
https://www.tvl.be/nieuws/campinguitbat ... ijf-141609
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Hier is de man zelf aan het woord:
https://www.tvl.be/nieuws/campinguitbat ... ijf-141609
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Elektrische camper... Gewicht
Ik wil een 2e en 3e laadpaal bij de zaak. Nou, mooi niet, geen ruimte op het lokale net. Het gaat gewoon niet zo snel als de politiek wil. Ik wil er maar mee zeggen dat niemand zich voorlopig zorgen hoeft te maken of je over paar jaar nog wel met je dieselcampertje op pad kan.
Re: Elektrische camper... Gewicht
Er is dus nog hoop actieradius 482 km …
product van Thor,het bedrijf dat Hymer overgenomen heeft de
product van Thor,het bedrijf dat Hymer overgenomen heeft de
Hans
Re: Elektrische camper... Gewicht
Das nie voor de tesla hoor , dit is gewoon voor de airco van de caravanBob Diesel schreef: ↑di 02 aug 2022, 17:09Voorlopig moet het nog zo
Tesla onderweg
.
7178A413-B38E-45F6-BC51-D4299F2699A9.png
Grtz