Elektrische camper... Gewicht

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door gjvonk »

De ontwikkeling van auto's met brandstof motoren en elektrische motoren is in de oertijd van de auto enige tijd gelijk op gegaan. Het snelheidsrecord is zelfs enige tijd in handen van een elektrische racewagen geweest: 1899 88 km/U! https://www.classiccarsmagazine.nl/nieu ... dan-denkt/

New York had een hele vloot aan elektrische taxi's. Echter: de garage waar die wagens stonden gestald en werden opgeladen brandde tot de grond toe af. Er is een complottheorie dat de Texaanse olie industrie achter deze brand zat. In diezelfde theorie wordt gesteld dat, als dit niet gebeurd was, de ontwikkeling van de elektrische auto sneller gegaan zou zijn dan die van de benzine auto. Wat ook niet veel mensen weten, is dat Herr Rudolf Diesel zijn 1e dieselmotor liet lopen op plantaardige olie...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Zonneke »

kampo schreef:
ma 01 aug 2022, 23:17
Ik lees een krant met kennis van zaken. Populistisch haal ik er zo uit. :mrgreen:
Jij kan het populisme noemen, de quote komt van de eigenaar van drie campings en voorzitter van een belangenvereniging van recreatie.
Heeft dus weinig vandoen met de krant waarin het stond, hij heeft dit overigens ook voor de camera gezegd.
Het getal zal dus wel de werkelijkheid benaderen, is dat veel is dat weinig?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door kampo »

Ik lees hier dat de infrastructuur investering 200.000 euro zou bedragen. Geen idee of het altijd zo veel moet zijn. Een laadpaal thuis heb je vanaf 1500 euro. Als 2 buren tegen betaling bij mij aan de paal komen hangen kan ik waarschijnlijk meer verdienen als met het verhuren van een staanplaats.

Je moet het relativeren want hoeveel winst kan een uitbater met een groot laadstation genereren ?
En hoeveel kost de uitbating van een tankstation voor fossiele brandstof ?

Nee ik heb zelf nog geen EV.
Maar bij de volgende verbouwing plan ik alvast de kabel voor 2 palen. 2x32A.
Zal ook wel verplicht worden want Vlaanderen 2029 is niet ver af.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1400
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door rollercoaster »

Misschien is dit ook een idee voor campers ??

https://www.youtube.com/watch?v=_3P_S7pL7Yg
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Arie55 »

Heb eens gekeken naar de oplossing; stel ik neem een nu een tekoop zijnde electrische bus, wat kan daarmee? Wat kost dat, enz. De antwoorden die ik vond, werd ik niet blij van. Zelfs het onlangs in het nieuws over het laadpaal stress, was een bevestiging van wat ik al wist.

even wat wiskunde: >> veel groter/meer dan, < kleiner dan

Bestaande bussen nieuw/tweedehands: >> 40k euro
Actieradius: < 200 km, zeker als aldoor het max. gewicht meegesjouwd wordt
Laadpaalstress: panelen die op het dak kunnen, zeg >1kW, duurt het een week voordat de rij accu vol raakt. En dat bij zeer zonnige dagen! En hoe zit dat dan met de huishoudelijke taken?
Ombouwkosten: is nog te overzien maar met uitdagingen
Een douche aan boord, zie ik zo gauw niet verschijnen.

Al met al, zit je toch gauw aan een fiks bedrag. En ja, je mag elke stad weer in, hoera bravo!

Ik zie in het filmpje een infrastructuur die niet zo gauw zal verschijnen. En dat zal e.e.a. gaan kosten. Lijkt veel op het idee om snelwegen boven elkaar aan te leggen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Dafluc »

Ik denk ook dat niemand zal ontkennen dat het nog niet is wat het zou moeten zijn. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat er stappen gemaakt gaan worden. Dat kan niet zonder een aantal pioniers dat zich niet meteen laat afschrikken.
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1177
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Camper-T »

Dit soort onderwerpen die ons bezighouden komen altijd neer op de regel: "Met de wetenschap van nu is het lastig toekomst voorspellen."
Het zelfde geldt voor de onzekere camperaars die nu geen nieuwe diesel aangedreven camper durven aanschaffen, want diesel gaat er uit.

Laten we niet vergeten dat de ontwikkeling in duurzame energie nog redelijk jong is en daardoor nog weinig vooruitgang kent. Veel materie is nog concervatief of technisch zo ver haalbaar gemoderniseerd. Je mag er gevoeglijk van uit gaan dat er momenteel behoorlijk wat bedrijven op de wereld druk zijn met de vele onderzoeken naar alternatieve energiebronnen. Nog net niet wekelijks lezen we dat er een nieuw type accu is ontwikkeld, er een waterstof-variant onderzocht wordt met veel voordelen, of dat er nieuwe zonnepanelen met hoog rendement gaan komen.
Dit alles heeft tijd nodig en staat vaak nog in de kinderschoenen. En tot die tijd is het simpel onmogelijk om met brandstoffen als diesel te stoppen.
En mocht het Eureka-moment aanbreken, dan nog heb je altijd een overgangsperiode. Het kost immers veel tijd en geld om alles te elektrificeren.

En voor wie zijn dieselcamper niet kwijt wil of kan zullen er misschien (gesubsidieerde) merk/type specifieke EV ombouwkits komen. Er zijn nu al enige bedrijven in de wereld welke iconen in de autowereld ombouwen naar een elektrische variant. Onder de motorkap een elektrische motor en in de plaats van de brandstoftank een dikke lithiumaccu.
En als eerder gezegd is dit met de huidige technieken misschien lastig denkbaar met een camper maar als er morgen een compacte en lichtgewicht accu wordt geintroduceerd die in enkele minuten is op te laden en 700km radius geeft, dan worden de discussies in dit topic ineens heel anders.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Bob Diesel »

Voorlopig moet het nog zo :wink:

Tesla onderweg
.
7178A413-B38E-45F6-BC51-D4299F2699A9.png
7178A413-B38E-45F6-BC51-D4299F2699A9.png (475.66 KiB) 478 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22860
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:Ik lees hier dat de infrastructuur investering 200.000 euro zou bedragen. Geen idee of het altijd zo veel moet zijn. Een laadpaal thuis heb je vanaf 1500 euro. Als 2 buren tegen betaling bij mij aan de paal komen hangen kan ik waarschijnlijk meer verdienen als met het verhuren van een staanplaats.
Die voeding van die laadstations moet ook ergens vandaan komen.

Ik denk dat Zonneke doelt op een eigen 10Kv trafo station voor de camping.
Dan is die 200K€ niet zo vreemd...


Paul
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27455
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Heb je misschien net een uitgebreide verdeler voor (wel iets meer dan 2*32A) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Zonneke »

Inderdaad, de campinguitbater sprak ook van hoogspanningscabine's.

Hier is de man zelf aan het woord:
https://www.tvl.be/nieuws/campinguitbat ... ijf-141609

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door kampertjes »

Ik wil een 2e en 3e laadpaal bij de zaak. Nou, mooi niet, geen ruimte op het lokale net. Het gaat gewoon niet zo snel als de politiek wil. Ik wil er maar mee zeggen dat niemand zich voorlopig zorgen hoeft te maken of je over paar jaar nog wel met je dieselcampertje op pad kan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13422
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door hathi »

Er is dus nog hoop actieradius 482 km …
product van Thor,het bedrijf dat Hymer overgenomen heeft
D913329E-F791-4580-A48E-A47DCD7C1A54.png
D913329E-F791-4580-A48E-A47DCD7C1A54.png (251.12 KiB) 318 keer bekeken
de
Hans
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Elektrische camper... Gewicht



Bericht door Eura1 »

Bob Diesel schreef:
di 02 aug 2022, 17:09
Voorlopig moet het nog zo :wink:

Tesla onderweg
.
7178A413-B38E-45F6-BC51-D4299F2699A9.png
Das nie voor de tesla hoor , dit is gewoon voor de airco van de caravan :cheers:
Grtz
Plaats reactie