Renault Master ex-Jumbo verbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Gewichten



Bericht door Jumbo holiday »

Bedankt voor de suggestie voor op ophogen gewicht.
Volgens rdw gegevens:
F.1Technische max. massa voertuig 3500 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 3500 kg
Ophogen lijkt mij op basis van de rdw gegevens niet mogelijk.
Totaal hebben, na de sloop van 480 kg aan krattenrekken, circa 1100 kg om in te bouwen. Moet volgens onze berekeningen voldoende zijn.
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Aanbrengen rails tbv zonnepanelen



Bericht door Jumbo holiday »

Zoals al eerder gepost, hebben wij 4 stuks rechte banen geschuurd (gele verf verwijderd) waar de K2-speedrail (aluminium) op het dak verlijmd gaat worden. Deze rails worden in de rijrichting op het dak gemonteerd. Op deze rails worden onze twee (2) zonnepanelen van in totaal 820 WP (dwars op de rijrichting) gemonteerd. Het zonnepaneel heeft de afmetingen van 1134x1772mm met een dikte van 30mm en een gewicht van 21,8 kg per paneel. Via een Victron SmartSolar MPPT 100/50 gaan de Lifepo4 voeden.
Dak en de K2 speedrail (lengte 260 cm) zijn eerst opgeruwd, goed schoongemaakt en ontvet. Daarna zijn zowel de aluminium rails als het polyester dak (gelcoat) behandeld met Sika 205 activator.

cf_3676.jpg
Geschuurde banen, witte gekleurd = gelcoat.
cf_3676.jpg (107.6 KiB) 8919 keer bekeken
Daarna Sika 552AT op de speedrail aangebracht (3 rillen). Vervolgens speedrail op het dak gelegd, gepositioneerd en lichtjes geballast.

CF_3679.jpg
Overzicht op het dak van de K2-Speedrails
CF_3679.jpg (142.71 KiB) 8919 keer bekeken
Detail speedrail op het dak.

CF_3681.jpg
Detail K2-Speedrail op het dak
CF_3681.jpg (73.17 KiB) 8919 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , mooi spul he die K2 speedrail, en 820wp, daar kan je wat mee :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Jumbo holiday »

Ja K2 speedrail is mooi spul, werk er al 8 jaar, naar volle tevredenheid, mee. Ook de paneelbevestiging is goed over nagedacht.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door kampo »

Denk aan de trillingen.
Ik kwam bij het vastmaken van 2 stuks veel kleinere panelen van 140Wp tot de vast stelling dat dit zwevend op slechts 4 punten onvoldoende was. Op cargo airstrips die er al lagen.
Een tik met de hand erop en ze bleven daveren.
Dus heb ik 2 extra bevestigingen moeten bijmaken.
Groeten Kampo
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Jumbo holiday »

Bedankt Kampo voor de opmerking.
Wij hebben bewust voor 4 rails gekozen, buiten dat de krachten op de rails en lijmverbinding minder worden (meer oppervlakte) hebben wij 8 bevestigingen per paneel. Panelen moeten ten slotte wel op het dak blijven liggen. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat voor krachten er vrijkomen als je 120 km per uur rijd met tegenwind van bijv. 6 Beaufort (=circa 50 km per uur).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door kampo »

Van zodra ik aan mijn foto's kan plaats ik er 1 waar het onvoldoende vast was met 4 punten op die toch veel kleinere panelen.
Maar je kan het misschien vooraf op de grond uit testen.
800Wp is natuurlijk wel een goede keuze

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door discovisi »

Leuk om te volgen! Succes ermee :)
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door WimkeP »

Beste allemaal,
Heel voorzichtig ben ik aan het denken om ook een ex Jumbo te gaan ombouwen. Daarbij zijn de lage instap en de ruim te openen achterwand voor ons gebruik eminente pluspunten.
Ik meen te weten, dat er alleen in het dak metalen profielen zitten voor de stevigheid. Nou vraag ik mij af of de wanden van 2 maal 1,5 mm polyester met daartussen 22 mm isolatie, sterk genoeg zijn om de inrichting aan te bevestigen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan bovenkastjes, maar ook aan de keuken die je behalve aan de vloer ook aan de wand zou willen verankeren denk ik.

Groet
Wim
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door discovisi »

WimkeP schreef:
wo 14 dec 2022, 9:55
de wanden van 2 maal 1,5 mm polyester met daartussen 22 mm isolatie, sterk genoeg zijn om de inrichting aan te bevestigen.
Ik heb de wanden van mijn Jumbo lowliner nog extra geïsoleerd met 20mm xtrem en daarop 9mm plaatmateriaal (powerplex lite) als afwerking. Plafond heeft 50mm PIR isolatie + 9mm Powerplex Lite, en de vloer 60mm PIR isolatie met 18mm populieren multiplex. Dit is erg stevig, misschien had dit achteraf ook wel respectievelijk 6mm en 12-15mm kunnen zijn. Denk dat de enkele laag van 1.5mm polyester niet voldoende gaat zijn - de 22mm isolatie in de wanden geeft een beetje, maar niet heel veel houvast.

Misschien is de 9mm die ik op de wanden en het plafond gebruik wat overkill, maar ik vind het fijn om gewoon overal in de muren en plafond te kunnen schroeven. Tevens heb ik op strategische plekken tussen de isolatie ook 22mm x 30mm balken bevestigd, zodat de bovenkasten 22mm + 9mm = 31mm hout heeft om stevig te kunnen worden bevestigd. Misschien allemaal wat extreem maar ik zit niet te wachten op dat er een bovenkast naar beneden komt zetten bij rijden over een drempel en/of als er te veel gewicht in zit.
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door WimkeP »

Hartelijk dank voor je reactie en de uitleg daarin.
Ik denk uit je uitleg op te mogen maken, dat je er zomer en winter, alsook in koude en erg warme gebieden mee op pad wil kunnen en daarom flink na geïsoleerd hebt. Het extra voordeel van jouw aanpak is, dat je meer ‘vlees’ hebt waar je de inrichting aan vast kunt schroeven. Als ik de foto’s bekijk, lijkt het interieur degelijk te worden.
Ons gebruik zou afwijkend zijn denk ik. Mijn voorlopige idee is om er in de winter mee naar Zuid Europa te rijden. In de zomer zou mogelijk onze dochter er in de Benelux en Duitsland gebruik van maken.
Wat de auto an sich mij vooral aanspreekt zijn de lage vloer en de ruime toegang achter.
Het idee is om er aan de achterkant twee langsbedjes in te plaatsen van 80 cm breed en deze liftbaar te maken. Vanwege de beperkingen van mijn vrouw, zou er namelijk een driewieler mee moeten kunnen en die zou een plaats onder de bedden kunnen krijgen. Ik denk dat er dan voldoende ruimte voor mijn vrouw overblijft om via het looppaadje van ongeveer 40 cm tussen de bedden in en uit bed te kunnen. (De driewieler is 130x91 cm)
Het idee voor het liftbed zag ik door de link https://youtu.be/ki8RGz0lUjk van ‘MissionTrivial’ te volgen. Deze meneer bouwde ook een camper op basis van een ex Jumbo
Omdat een plaatje mogelijk meer aanspreekt dan tekst, probeer ik dit ook mee te sturen.
De bedden staan hier in de ‘nachtstand’ getekend.
Ik zou er wel graag een douche en een eigen (scheidings)toilet in willen hebben.
Het blijkt dat ik niet zo bedreven ben in het gebruik van het teken programma. Ik probeerde met afgeronde maten te werken, maar dat is niet overal gelukt.

49256C41-83EF-4571-AF4E-399BCCA7C431.jpeg
49256C41-83EF-4571-AF4E-399BCCA7C431.jpeg (128.34 KiB) 7022 keer bekeken
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Update bouw activiteiten



Bericht door Jumbo holiday »

Het is even een tijdje stil geweest met betrekking tot het posten van de activiteiten, maar wij hebben niet stilgezetten.
Met name levertijden van diverse artikelen gaf stagnatie in het ombouwproces.

Het grote voordeel van een kubistische opbouw is dat je veel meubels/inrichting prefab kunt maken. Ook de grote openslaande achterdeuren geeft ons straks de gelegenheid om alle meubels etc. zo de opbouw in te dragen (uiteraard wel in de juiste volgorde). De afmetingen van de normale camperdeur is hiervoor bij ons te beperkt. Over de camperdeur gesproken, wij hebben deze na lange een levertijd nu ontvangen. De deur met het kozijn zijn wij nu in de kleurstelling van de cabine aan het spuiten. Het kozijn en deuromranding wordt zwart gespoten (gelijk aan de Carbest RW Style ramen, het paneel in de deur wordt qua kleur identiek aan de kleur van de Renault Master cabine/opbouw (antraciet).

Tijdens de bouwwerkzaamheden is het makkelijk om een 230V stroomvoorziening in de opbouw te hebben, zonder dat er verlengsnoeren tussen deuren knel komen te zitten. Wij hebben op de linkerzijde van de opbouw (op de positie van de eindsituatie) een compacte DEFA aansluiting gemaakt. Na veel zoekwerk blijkt er geen losse DEFA stekker verkrijgbaar de zijn. De DEFA stekker aan het meegeleverde aansluitsnoer is in het kader van waterdichtheid aangegoten aan het snoer. Wij hebben dan maar de Shuko stekker eraf geknipt en een kabelverbinder (IP68) het snoer verlengd en met een CEE-stekker afgemonteerd. Zie foto's

Komende week de auto op de brug zodat wij de onderzijde een goed kunnen bekijken en de mogelijkheden van tanks-leidingloop etc. kunnen bekijken. Dit geeft volgens mij weer een heel ander beeld dan dat je op je rug onder de auto ligt.

Binnenkort laten wij wat meer foto's van de vorderingen van ons project zien.

A.JPG
A.JPG (89.28 KiB) 6410 keer bekeken
B.jpg
B.jpg (93.61 KiB) 6410 keer bekeken
C.jpg
C.jpg (89.79 KiB) 6410 keer bekeken
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Update bouw activiteiten



Bericht door Jumbo holiday »

Nog enkele foto's

D.jpg
D.jpg (91.33 KiB) 6406 keer bekeken
E.jpg
E.jpg (93.41 KiB) 6406 keer bekeken
F.jpg
F.jpg (170.07 KiB) 6406 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door DucatoDolf »

Mosterd na de maaltijd, maar ik had dat snoer nooit doorgeknipt. Je hebt ook verloopsnoertjes. Kun je altijd met een huis tuin en keuken snoer verlengen. Nu heb je altijd een speciaal verlengsnoer nodig als de paal te ver weg staat. Ook thuis de wagen ff aan de stekker zetten kost weer de nodige verlopen.
Plaats reactie