Renault Master ex-Jumbo verbouwen
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Verbouw van Renault Master ex-jumbo platform-cabine met citybox (Jumbox).
Hierbij proberen wij wat inzicht te geven in de ombouw van een ex-jumbo bezorgauto naar camper.
Basis van de auto: Renault Master, 2.3 DCI - 145 pk - handgeschakeld - platform-cabine met opbouw van Jumbox (Vermeulen carrosserie ism Citybox).
Stoelconfiguratie: 3-zits. Wij gaan Geen doorbreking in de kopwand maken, opbouw blijft dus fysiek gescheiden van de cabine.
Hierbij proberen wij wat inzicht te geven in de ombouw van een ex-jumbo bezorgauto naar camper.
Basis van de auto: Renault Master, 2.3 DCI - 145 pk - handgeschakeld - platform-cabine met opbouw van Jumbox (Vermeulen carrosserie ism Citybox).
Stoelconfiguratie: 3-zits. Wij gaan Geen doorbreking in de kopwand maken, opbouw blijft dus fysiek gescheiden van de cabine.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-jumbo
Hierbij enkele foto's van basis voertuig.
De originele gele kleur van de opbouw is verdwenen en is nu identiek aan de kleur van de cabine.
De originele gele kleur van de opbouw is verdwenen en is nu identiek aan de kleur van de cabine.
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master ex-jumbo
Dat is al een chique basis voor een mooie camper. Succes!
Geen kritiek maar valt op waarom heb je de randen niet ook gewrapt- gespoten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Geen kritiek maar valt op waarom heb je de randen niet ook gewrapt- gespoten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
- zwerf-busje
- Berichten: 878
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Renault Master ex-jumbo
Ik denk dat dit de basiskleur vd auto is, en dat het jumbo geel gewrapt was.
Groet Ruud
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master ex-jumbo
Waarom zou de oorspronkelijke maker een blauw metallic opbouw maken?zwerf-busje schreef:Ik denk dat dit de basiskleur vd auto is, en dat het jumbo geel gewrapt was.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
- Locatie: Linschoten
Re: Renault Master ex-jumbo
Keurige bus. Ik ben benieuwd naar je bouwproces. Ik ga je graag volgen. Succes!
- zwerf-busje
- Berichten: 878
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Renault Master ex-jumbo
Bij mij op de foto is de basis auto en bak donkergrijs?Camperbassie schreef: ↑ma 01 aug 2022, 14:20Waarom zou de oorspronkelijke maker een blauw metallic opbouw maken?zwerf-busje schreef:Ik denk dat dit de basiskleur vd auto is, en dat het jumbo geel gewrapt was.
Groet Ruud
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Gewichten
Het originele kentekengewicht van deze Renault Master met opbouw (volgens RDW):
Massa rijklaar: 2915 kg
Massa ledig voertuig: 2815 kg
Technische max. massa voertuig: 3500 kg
Toegestane max. massa voertuig: 3500 kg
Maximum massa samenstel: 6000 kg
Middenasaanhangwagen, geremd: 2500 kg
Aanhangwagen ongeremd: 750 kg
Laadvermogen: 685 kg
Na aflevering zijn wij direct naar een weegbrug gereden en hebben de auto met tank 50% gevuld, resultaat van weging: totaal: 2780 kg - vooras: 1360 kg - achteras: 1420 kg.
Na sloop van de krattenrekken in de opbouw hebben wij een nieuwe weging gedaan op dezelfde weggbrug onder zelfde condities, met het volgende resultaat: totaal: 2300 kg (= -480 kg!!) - vooras: 1320 kg (= -40kg) - achteras: 980 kg (= -440 kg). Uitgekomen krattenrekken zijn als oud ijzer afgevoerd.
Na verwijderen krattenstellingen:
Massa rijklaar: 2915 kg
Massa ledig voertuig: 2815 kg
Technische max. massa voertuig: 3500 kg
Toegestane max. massa voertuig: 3500 kg
Maximum massa samenstel: 6000 kg
Middenasaanhangwagen, geremd: 2500 kg
Aanhangwagen ongeremd: 750 kg
Laadvermogen: 685 kg
Na aflevering zijn wij direct naar een weegbrug gereden en hebben de auto met tank 50% gevuld, resultaat van weging: totaal: 2780 kg - vooras: 1360 kg - achteras: 1420 kg.
Na sloop van de krattenrekken in de opbouw hebben wij een nieuwe weging gedaan op dezelfde weggbrug onder zelfde condities, met het volgende resultaat: totaal: 2300 kg (= -480 kg!!) - vooras: 1320 kg (= -40kg) - achteras: 980 kg (= -440 kg). Uitgekomen krattenrekken zijn als oud ijzer afgevoerd.
Na verwijderen krattenstellingen:
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Gewichten
Voor de rekenkundigen onder ons: het laadvermogen is met 480 kg toegenomen tot totaal circa 1100 kg.
Dit moet ruim voldoende zijn om er een nette off-grid camper van te bouwen.
Dit moet ruim voldoende zijn om er een nette off-grid camper van te bouwen.
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Mooie bus, lekker rechte wanden.
Zijn de wanden al geïsoleerd? Dat zou weer gewicht schelen.
De vloer zou je misschien wel moeten isoleren.
Komt er nog een zijdeur in?
Sjaak.
Zijn de wanden al geïsoleerd? Dat zou weer gewicht schelen.
De vloer zou je misschien wel moeten isoleren.
Komt er nog een zijdeur in?
Sjaak.
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Prachtig voertuig, zeer geschikt !
Wat me op valt...
Isolatie van de 6 panelen ?
Niet veel laadvermogen...
Hangt relatief kort bij de grond achteraan.
Is redlijk hoge bak. Mist een spoiler vooraan of kan er een hoek af ?
De achterdeuren zijn leuk maar waarschijnlijk zeer zwaar.
Wat me op valt...
Isolatie van de 6 panelen ?
Niet veel laadvermogen...
Hangt relatief kort bij de grond achteraan.
Is redlijk hoge bak. Mist een spoiler vooraan of kan er een hoek af ?
De achterdeuren zijn leuk maar waarschijnlijk zeer zwaar.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Afmetingen & isolatie
De inwendige/binnenwerkse afmetingen van de bak zijn:
Lengte: 432 cm
breedte: 200 cm
Hoogte: 220 cm
De wanden (incl. deuren) en het dak zijn opgebouwd m.b.v. sandwichpanelen van 25 mm dikte (1,5 mm polyesterplaat - 22 mm PET isolatie - 1,5 polyesterplaat). Dit geeft een isolatie van U-waarde: 1,2 W/m2⋅K = Rc 0,83.
De wanden gaan wij niet aanvullend isoleren. De vloer bestaat uit een ongeïsoleerde plaat antislip betonplex. Deze antislip betonplex vloer gaan we niet verwijderen, het is door de constructieprofielen en de verlijming op het basis platform eigenlijk onmogelijk. Op deze vloer gaan we 50mm Pir isolatie aanbrengen met een extra multiplexplaat, het dak gaan we aanvullend isoleren met 30mm Pir isolatie. Netto hoogte na het isoleren en het aanbrengen van vloer- plafondafwerking wordt dan circa 210 cm.
Lengte: 432 cm
breedte: 200 cm
Hoogte: 220 cm
De wanden (incl. deuren) en het dak zijn opgebouwd m.b.v. sandwichpanelen van 25 mm dikte (1,5 mm polyesterplaat - 22 mm PET isolatie - 1,5 polyesterplaat). Dit geeft een isolatie van U-waarde: 1,2 W/m2⋅K = Rc 0,83.
De wanden gaan wij niet aanvullend isoleren. De vloer bestaat uit een ongeïsoleerde plaat antislip betonplex. Deze antislip betonplex vloer gaan we niet verwijderen, het is door de constructieprofielen en de verlijming op het basis platform eigenlijk onmogelijk. Op deze vloer gaan we 50mm Pir isolatie aanbrengen met een extra multiplexplaat, het dak gaan we aanvullend isoleren met 30mm Pir isolatie. Netto hoogte na het isoleren en het aanbrengen van vloer- plafondafwerking wordt dan circa 210 cm.
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Duidelijk
Misschien extra isolatie lokaal onder watertanks.
Of verwarmingsbuizen.
Misschien extra isolatie lokaal onder watertanks.
Of verwarmingsbuizen.
Groeten Kampo