Renault Master ex-Jumbo verbouwen
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Dakluiken aanbrengen
In afwachting van de leveringen, met steeds opschuivende verwachte afleverdata, gaan we maar van een nood een deugd maken en de volgorde van onze ombouw hierop aanpassen.
De dakluiken zijn gearriveerd: een Maxxfan (400x400mm) in de verblijfsruimte en een Heki micro (280x280mm) in de toilet-,doucheruimte.
Grote voordeel van deze lowliner bakwagen is een geheel vlak dakvlak .
Wel even opletten want in de sandwichplaten van het dak zitten metalen versterkingsprofielen. Met een leidingdetector is de positie hiervan goed te bepalen en met watervaste viltstift vast te leggen.
Allereerst hebben wij de gele verf (Jumbo kleur) van de gelcoat verwijderd op de plekken waar de dakluiken gemonteerd gaan worden. Dit hebben wij gedaan om een goede ondergrond voor de afdichtingskit en lijmkit te krijgen.
Na het zagen van de sparingen hebben wij de zichtbare kopse kanten van het schuim rondom de sparingen voorzien van lijmkit om mogelijke inwerking van vocht te voorkomen.
Na droging van de lijmkit rondom de sparingen, hebben de Heki micro in de sparing gezet en met de bekende klemmetjes aan de binnenzijde vastgezet, als afdichtingskit hebben wij 8936 gebruikt. Rondom het luik hebben wij van 30mm multiplex een afwerkingsrand gemaakt (ook voor het vastzetten van de plafondafwerking). Deze afwerkingsrand hebben wij met lijmkit aan de sandwichplaat van het dak verlijmd.
De Maxxfan hebben wij, na Sika voorbehandeling, alleen verlijmd met Sika 552. Ook hier is van 30mm multiplex een afwerkingsrand gemaakt en op identieke wijze aan het dak vastgezet.
Ook hebben wij enkele rechte banen geschuurd (gele verf verwijderd) waar de K2-speedrail (aluminium) op het dak verlijmd gaat worden. Hierop worden onze twee (2) zonnepanelen van in totaal 820 WP gemonteerd. Het zonnepaneel heeft de afmetingen van 1134x1772mm met een dikte van 30mm en een gewicht van 21,8 kg per paneel. Via een Victron SmartSolar MPPT 100/50 gaan de Lifepo4 voeden. Later kom ik hier nog wel in een ander bericht op terug.
De rest van het gele dakoppervlak gaan we lichtjes schuren en van witte dd-lak voorzien.
De dakluiken zijn gearriveerd: een Maxxfan (400x400mm) in de verblijfsruimte en een Heki micro (280x280mm) in de toilet-,doucheruimte.
Grote voordeel van deze lowliner bakwagen is een geheel vlak dakvlak .
Wel even opletten want in de sandwichplaten van het dak zitten metalen versterkingsprofielen. Met een leidingdetector is de positie hiervan goed te bepalen en met watervaste viltstift vast te leggen.
Allereerst hebben wij de gele verf (Jumbo kleur) van de gelcoat verwijderd op de plekken waar de dakluiken gemonteerd gaan worden. Dit hebben wij gedaan om een goede ondergrond voor de afdichtingskit en lijmkit te krijgen.
Na het zagen van de sparingen hebben wij de zichtbare kopse kanten van het schuim rondom de sparingen voorzien van lijmkit om mogelijke inwerking van vocht te voorkomen.
Na droging van de lijmkit rondom de sparingen, hebben de Heki micro in de sparing gezet en met de bekende klemmetjes aan de binnenzijde vastgezet, als afdichtingskit hebben wij 8936 gebruikt. Rondom het luik hebben wij van 30mm multiplex een afwerkingsrand gemaakt (ook voor het vastzetten van de plafondafwerking). Deze afwerkingsrand hebben wij met lijmkit aan de sandwichplaat van het dak verlijmd.
De Maxxfan hebben wij, na Sika voorbehandeling, alleen verlijmd met Sika 552. Ook hier is van 30mm multiplex een afwerkingsrand gemaakt en op identieke wijze aan het dak vastgezet.
Ook hebben wij enkele rechte banen geschuurd (gele verf verwijderd) waar de K2-speedrail (aluminium) op het dak verlijmd gaat worden. Hierop worden onze twee (2) zonnepanelen van in totaal 820 WP gemonteerd. Het zonnepaneel heeft de afmetingen van 1134x1772mm met een dikte van 30mm en een gewicht van 21,8 kg per paneel. Via een Victron SmartSolar MPPT 100/50 gaan de Lifepo4 voeden. Later kom ik hier nog wel in een ander bericht op terug.
De rest van het gele dakoppervlak gaan we lichtjes schuren en van witte dd-lak voorzien.
-
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Is het niet zo, dat je als camper een "binnendoorgang" naar de kabine moet hebben?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Is het dak nog wel in goede staat ?
Ik lees regelmatig dat ze eerst moeten restaureren ...
Ik lees regelmatig dat ze eerst moeten restaureren ...
Groeten Kampo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Het dak van onze lowliner is in goede staat, de hele opbouw is ook zeer stijf doordat de sandwichpanelen in alum. profielen ingeklemd en verlijmd zijn.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Nee als camper hoef je geen binnendoorgang te hebben. Echter tijdens het rijden mogen er alleen personen (bij ons max. 3) zich in de cabine van de auto bevinden. Dus niet in het camper gedeelte.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-jumbo
Deze ex-jumbo auto’s mogen volgens mij niet in de kleur geel verkocht worden. De kleur geel van de opbouw is niet gewrapt, maar gespoten. Bij verkoop naar de handel worden de opbouwen in de kleur antraciet (gelijk aan de cabine) of wit gespoten (spuitwerk is geen hoge kwaliteit en slecht afgeplakt).Camperbassie schreef: ↑ma 01 aug 2022, 14:07Dat is al een chique basis voor een mooie camper. Succes!
Geen kritiek maar valt op waarom heb je de randen niet ook gewrapt- gespoten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
De letters Jumbo zie je nog lichtjes door de lak.
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
De maxxfan zelf al gemonteerd?
Zo niet dan niet denken dat de schroeven niet passen.
Zelf haal ik het rooster er af en plaats de motor in het frame.
Dan ga ik van binnen aan het dwarsbalkje hangen met mijn 73 kg
Dan wordt de motor goed in het rubber gedrukt en kan iemand van buiten de vier schroeven er in draaien.
Zo niet dan niet denken dat de schroeven niet passen.
Zelf haal ik het rooster er af en plaats de motor in het frame.
Dan ga ik van binnen aan het dwarsbalkje hangen met mijn 73 kg
Dan wordt de motor goed in het rubber gedrukt en kan iemand van buiten de vier schroeven er in draaien.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Bedankt voor je reactie over de Maxxfan, wij hebben het inderdaad ook zo gemonteerd. Één persoon aan de binnenzijde trekt de maxxfan naar beneden en een andere persoon draait op het dak de schroeven in de Maxxfan.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Ramen plaatsen
Met het mooie weer de afgelopen week, hebben wij de ramen geplaatst.
Wij plaatsen aan beide zijden Carbest RW style ramen in de afm 100x50cm. Deze zijn geschikt voor een wanddikte van 30 mm. Onze sandwichpanelen zijn 25 mm dik en afgewerkt met een houtenplaat van met een dikte van circa 4,5 mm, welke volledig kit verlijmd is. De totale wanddikte is nu ruim 30 mm.
Na het zagen van de sparingen hebben wij ook hier weer de zichtbare kanten van het schuim van de sandwichpanelen volledig rondom ingesmeerd met lijmkit (tegen eventuele vochtinwerking) en dit laten uitharden. Na uitharding van de lijmkit hebben wij de Carbest RW Style ramen geplaats, welke aan de buitenzijde rondom voorzien zijn van rups Dekaseal 8936 in de kleur antraciet. Overtollige afdichtingskit is makkelijk te verwijderen dmv dep methode.
De meegeleverde klemlijsten vanuit de binnenzijde aan het kozijn schroeven.
Volledigheidshalve meld ik wel even dat het houtwerk uiteraard voor het aanbrengen van de ramen ruim voldoende keren gelakt is.
Wij plaatsen aan beide zijden Carbest RW style ramen in de afm 100x50cm. Deze zijn geschikt voor een wanddikte van 30 mm. Onze sandwichpanelen zijn 25 mm dik en afgewerkt met een houtenplaat van met een dikte van circa 4,5 mm, welke volledig kit verlijmd is. De totale wanddikte is nu ruim 30 mm.
Na het zagen van de sparingen hebben wij ook hier weer de zichtbare kanten van het schuim van de sandwichpanelen volledig rondom ingesmeerd met lijmkit (tegen eventuele vochtinwerking) en dit laten uitharden. Na uitharding van de lijmkit hebben wij de Carbest RW Style ramen geplaats, welke aan de buitenzijde rondom voorzien zijn van rups Dekaseal 8936 in de kleur antraciet. Overtollige afdichtingskit is makkelijk te verwijderen dmv dep methode.
De meegeleverde klemlijsten vanuit de binnenzijde aan het kozijn schroeven.
Volledigheidshalve meld ik wel even dat het houtwerk uiteraard voor het aanbrengen van de ramen ruim voldoende keren gelakt is.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Ramen plaatsen
Hierbij het eind resultaat.
De ramen lijken ogenschijnlijk hoog geplaats, doch de interne hoogte van de camper wordt 210 cm.
Onder de ramen komt onze treinzit, welke dwars in de camper geplaatst wordt (ramen komen direct boven de rugleuning). De treinzit wordt verhoogt geplaatst. Onder de vloer van de treinzit komt extra opbergruimte en mogelijk de tanks. Wij streven ernaar om alle tanks inpandig te houden en niet voor onderbouw te gaan.
Nu is het wachten op de deur, welke aan de rechterzijde van de auto geplaatst wordt.
Deur staat al lange tijd in order, doch de verwachte afleverdatum wordt steeds opgeschoven.
De ramen lijken ogenschijnlijk hoog geplaats, doch de interne hoogte van de camper wordt 210 cm.
Onder de ramen komt onze treinzit, welke dwars in de camper geplaatst wordt (ramen komen direct boven de rugleuning). De treinzit wordt verhoogt geplaatst. Onder de vloer van de treinzit komt extra opbergruimte en mogelijk de tanks. Wij streven ernaar om alle tanks inpandig te houden en niet voor onderbouw te gaan.
Nu is het wachten op de deur, welke aan de rechterzijde van de auto geplaatst wordt.
Deur staat al lange tijd in order, doch de verwachte afleverdatum wordt steeds opgeschoven.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Ziet er netjes uit. Lijkt mij erg fijn werken dat alles recht is
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Verhoogde vloer van treinzit niet hoger als 25cm
Indien hoger is het niet leuk en moet je een opstap voorzien.
Tanks inpandig is natuurlijk best.
Eventueel aangevuld met een zomer overlooptank buiten.
Voorzie je een opvoerpomp voor het douchewater ?
Hoe/waar ?
Indien hoger is het niet leuk en moet je een opstap voorzien.
Tanks inpandig is natuurlijk best.
Eventueel aangevuld met een zomer overlooptank buiten.
Voorzie je een opvoerpomp voor het douchewater ?
Hoe/waar ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
De vloer bij de treinzit wordt inderdaad max 25 cm. We kijken naar tanks van 22-23 cm hoogte, kan alleen nergens op sites de positie en diameter van de standaard tankaansluitingen van Tsla vinden.
De doucheafvoer vindt via Whale pompsysteem, waarbij een electronisch schakelaar in de afvoersyfoon zit. Pomp blijft nog enige tijd nadraaien op moment dat douche geen water meer geeft. Droog draaien van de pomp is geen probleem. Het is een beproefd systeem in boten.
Extra tank voor in de zomer is een goed idee, toch proberen wij ons zwart-, grijs- en drinkwater geheel in de auto onder te brengen (aan de voorzijde van de achteras).
De doucheafvoer vindt via Whale pompsysteem, waarbij een electronisch schakelaar in de afvoersyfoon zit. Pomp blijft nog enige tijd nadraaien op moment dat douche geen water meer geeft. Droog draaien van de pomp is geen probleem. Het is een beproefd systeem in boten.
Extra tank voor in de zomer is een goed idee, toch proberen wij ons zwart-, grijs- en drinkwater geheel in de auto onder te brengen (aan de voorzijde van de achteras).
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen
Probeer eens op voorhand uit te vinden of de max toegestane massa van deze wagen eventueel nog is op te hogen. Kan bij het maken van keuzes toch handig zijn om te weten of er nog een uitweg is mocht alles toch zwaarder uitvallen.
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.