Renault Master ex-Jumbo verbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door WimkeP »

Beste Jumbo Holiday en anderen,
Ik vind het fijn om weer wat van je te kunnen zien.
Leuk dat er ondertussen best wel wat aan gedaan is.
Ik kijk uit naar verdere postings.
Succes verder met de ombouw.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door kampo »

DucatoDolf schreef:
wo 18 jan 2023, 21:46
Mosterd na de maaltijd, maar ik had dat snoer nooit doorgeknipt. Je hebt ook verloopsnoertjes. Kun je altijd met een huis tuin en keuken snoer verlengen. Nu heb je altijd een speciaal verlengsnoer nodig als de paal te ver weg staat. Ook thuis de wagen ff aan de stekker zetten kost weer de nodige verlopen.
Zo zie ik het ook.
De oplossing van Jumbo mag er wezen maar is wel ingrijpend.
Bovendien moet je voor thuis weer een andere kabel hebben.
Normaal gebruik je zo een watervast verbindingsdoosje zoals voor andere stekkerverbindingen die in de regen moeten.
Dat gooi je onder de camper.

Maar Jumbo is goed bezig :thumbup:
Groeten Kampo
GJ van Ooijen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 jan 2023, 20:57

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door GJ van Ooijen »

Gdm
Hoeveel wegenbelasting ga je betalen voor die Master en BPM
Ik heb er nl ook interesse in
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door WimkeP »

De hoogte van de MRB zal afhangen van je gewicht tijdens de RDW keuring en voor wat de BPM betreft, van het bouwjaar van de auto denk ik.
Als je vervolgens de auto aangemeld kunt krijgen bij de belastingdienst, bestaat de mogelijkheid om het zogenaamde kwartaaltarief aan te vragen. Je betaalt dan dus maar een kwart van het normale tarief dat geldt voor een personenauto met dieselmotor. Een tot camper omgebouwde bedrijfsbus, is voor de belasting namelijk een personenauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Mickel Moen »

kampo schreef:
do 19 jan 2023, 15:52
DucatoDolf schreef:
wo 18 jan 2023, 21:46
Mosterd na de maaltijd, maar ik had dat snoer nooit doorgeknipt. Je hebt ook verloopsnoertjes. Kun je altijd met een huis tuin en keuken snoer verlengen. Nu heb je altijd een speciaal verlengsnoer nodig als de paal te ver weg staat. Ook thuis de wagen ff aan de stekker zetten kost weer de nodige verlopen.
Zo zie ik het ook.
De oplossing van Jumbo mag er wezen maar is wel ingrijpend.
Bovendien moet je voor thuis weer een andere kabel hebben.
Normaal gebruik je zo een watervast verbindingsdoosje zoals voor andere stekkerverbindingen die in de regen moeten.
Dat gooi je onder de camper.

Maar Jumbo is goed bezig :thumbup:
Niet vervelend bedoeld. Ik vind de Defa aansluiting uitermate geschikt voor montage bij busjes formaat VW Transporter. Je kunt zo’n aansluiting bijvoorbeeld (onzichtbaar) in de grille wegwerken.

In de wand van zo’n bak zie ik het voordeel niet echt, maar kan natuurlijk zeker.

Wat de opmerking van Kampo betreft. Ik heb thuis op de buitenmuur een CEE aansluiting gemaakt. Wil je daar een shuko op aansluiten heb je daar natuurlijk wel weer een adapter of verloopje voor nodig. (Andersom gedacht)

Verder helemaal mee eens, dat dit een prachtig project is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Voertuigspecifieke onderbouw vuilwatertank



Bericht door Jumbo holiday »

Heeft iemand ervaring met een voertuig specifieke zwartwater onderbouw tank?
Recent (2023) is er voor een Renault master (vanaf 2010) een onderbouw vuilwatertank op de markt gekomen met een inhoud van 67 liter.
Lijkt mij mooi tank voor opslag zwartwater, wij (2-personen) staan veelal off-grid en kunnen het zo een mooi tijdje uithouden.
6ACAB13F-BF3A-420C-B5C0-4D08E5F509C0.jpeg
6ACAB13F-BF3A-420C-B5C0-4D08E5F509C0.jpeg (57.17 KiB) 9890 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door kampo »

Nee geen ervaring maar die ziet er wel ingewikkeld uit. Zoveel hoekjes en kantjes....
Het zal passen worden. Zelf zou ik toch eerst even meten of er een eenvoudige balkvorm onder gaat.
Groeten Kampo
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Jumbo holiday »

Bedankt voor je reactie Kampo,
We gaan de ex-jumbo op koningsdag maar even op blokken rijden en er onderkruipen. De ex-jumbo is te laag (door de zijschermen) om er zo onder te kruipen. Ik ga dan jouw suggestie bekijken of we er een standaard tank onder kunnen bouwen. Overigens kwam de getoonde tank aan de voorzijde van de achteras te zitten.
Met vriendelijk groet,
Jumbo Holiday
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Camperbassie »

Mooie wagen, die zijskirt afstand tot grond is inderdaad laag. Kun je die eens voor me meten? Ik ben met een ontwerp opbouw bezig waar de vrije hoogte belangrijk is om minimaal te zijn.

En heb jij geen luchtvering dat je wagen omhoog kan?



Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Camperdeur plaatsen



Bericht door Jumbo holiday »

Vandaag eindelijk weer eens een keer aan onze Jumbo Holiday kunnen werken.
Afgelopen periode hadden wij onze standaard nieuwe camperdeur reeds voorzien van een andere kleurstelling. De nieuwe kleuren zijn nu gelijk aan onze Renault Master (Antraciet) en de kaders zijn in de kleur RAL 9017. Als hebben we gespoten met 2K spuitbussen wat een mooi resultaat heeft opgeleverd. Ondanks het zorgvuldig ontvetten en siliconenvrij maken zijn er na het spuitwerk een paar plekjes met lichte siliconentranen.
IMG_3711.jpg
IMG_3711.jpg (102.2 KiB) 8841 keer bekeken
Vandaag de deurpositie en de deursparing afgetekend (aan de buitenzijde), na alles zorgvuldig nogmaals nagemeten te hebben (je kunt het maar 1 keer juist doen) de decoupeerzaag er in gezet. Ook vanaf de buitenzijde gezaagd. Dit om de juiste maten te blijven behouden, een decoupeerzaagje kan namelijk is gaan verlopen, dit is aan de binnenzijde makkelijker later te corrigeren.
IMG_4520.JPG
IMG_4520.JPG (112.35 KiB) 8841 keer bekeken
IMG_4521.JPG
IMG_4521.JPG (105.72 KiB) 8841 keer bekeken
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Camperdeur plaatsen



Bericht door Jumbo holiday »

De deur paste gelijk in de opening.
Morgen gaan we op enkele plaatsen (bij de scharnieren en de deursluiting) het schuim van de sandwichpanelen gedeeltelijk wegslijpen om hardhouten latten in het sandwichpaneel te lijmen.
Na het definitief plaatsen van de deur, zal het kozijn hier extra vastgezet mee worden.
Ook komt er nog een multiplexplaat van 9mm rondom het deurkozijn om aan de gewenste dikte van 34mm te komen (sandwichpaneel is 25mm dik).
IMG_4517.jpg
IMG_4517.jpg (69.12 KiB) 8841 keer bekeken
IMG_4524.JPG
IMG_4524.JPG (50.73 KiB) 8841 keer bekeken
IMG_4516.jpg
IMG_4516.jpg (111.86 KiB) 8841 keer bekeken
Cowcatcher
Berichten: 24
Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Cowcatcher »

Mooi om te zien.

Vooral dat uitmeten, en checken, en nog eens checken.

Heb zelf nog een witte deur in mijn jumbo ombouw zitten, en ben best wel benieuwd naar welke kleur code het grijs is.
En waar je de juiste kleur dus in 2K spuitbussen kunt kopen.(of laten mengen?)

Meende te zien op een foto dat de bak nog leeg leek.
Had bij mijn opbouwbak lekkage op de hoek punten van de opbouw.
Heb je gecontroleerd dat de jouwe waterdicht is?

Heb bij mij de hoekstukken los kunnen steken van de kit laag en de hoek verbinding opnieuw afgekit, vervolgens de hoek kappen er weer opgeplakt en nu is die waterdicht.
het zou zo jammer zijn als je tijdens inbouwen ontdekt dat er water binnen komt.

Grtzzz,

Han
Grtzzz,

Han
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Jumbo holiday »

Beste Han,

Onze deur met kader was ook wit.
In de deuropening van de rechter voorportier van de Renault Master staat de kleurcode. In ons geval was de af fabriek kleur gelijk met de huidige: CMG65. Deze kleur hebben wij in een 2k autolak (hoogglans) in spuitbus op kleur laten maken (merk Spaymax). Het kader hebben wij in de kleur RAL 9017 (2K spuitbus hoogglans (dit is standaard kleur)) gespoten. We hebben wel alle rubbers verwijderd en de deur gedemonteerd van het kozijn. Alles goed ontvetten cq siliconen verwijderen!

Bedankt voor de tip met de hoekstukken en lekkage, die van ons is (nog) droog, ik zal binnenkort hier eens beter naar kijken.

Je hebt het goed gezien, er staat verder nog niets in de opbouw. We gebruiken de auto nu nog bedrijfsmatig en zijn de interieurdelen prefab aan het maken, zodat we deze straks snel kunnen plaatsen zodra bedrijfsmatig gebruik stopt.

Kunnen wij je vorderingen van ombouw ook volgen?

Ronald
Cowcatcher
Berichten: 24
Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54

Re: Renault Master ex-Jumbo verbouwen



Bericht door Cowcatcher »

Hallo Ronald,

Bedankt voor de info.

Mijn bouw is nog niet te volgen.
Maak wel de nodige foto's echter een foto site voor het laten zien heeft nog mijn verdere aandacht nodig.

Ik hoop van die foto site tussen nu en de herfst wel te hebben gerealiseerd.
Ondertussen bouw ik rustig verder aan het interieur.

Auto is geschorst en ik heb geen haast, hij is klaar als die klaar is, dit vooral om geen overhaaste oplossingen erin te freubelen waar ik toch niet helemaal achtersta, en ja dat kost tijd.

Maar met de tijd zal ik een topic over de bouw opstarten.

Grtzzz,

Han
Grtzzz,

Han
Plaats reactie