Gebruik van de kaart naast de navigatie?

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Aloys »

Wij vermijden, als het even kan, zowel de snelwegen als de tolwegen. We hebben vakantie! :D

Maar... We rijden ook liever niet over de vaak drukke Routes National (de nationale routes), met al zijn vracht/sluipverkeer en rotondes. Sinds kort nemen we de (Michelin) gele en witte wegen. Vaak net zo goed/breed, minder rotondes en héél rustig, net alsof je in noord-Scandinavië bent! :D

Je komt door leuke dorpen en stadjes, de wat grotere plaatsen vermijden we wanneer we onderweg zijn, daar navigeren we gewoon omheen. Hoe we dat doen, in de praktijk?
's Ochtends even de route uitzetten met kaart en Google maps, uiteraard met "vermijd snelwegen én tolwegen". Van plaats naar plaats, kleine stappen van misschien 20, 30km. Die tussenstappen schrijven we op een kladje en die stoppen we vervolgens, onderweg, één voor één in de navigatie.

Wat je dán allemaal niet ontdekt!

Onze grote hulp daarbij, het Michelin boek Frankrijk 1:200.000, gekocht in een Super U voor € 11,90:

Afbeelding

Een soortgelijke wegenatlas is ook in Nederland te koop bij de Zwerver, ANWB, Bol enz. Voor minder dan 2 tientjes. Het hoeft geen boek te zijn, kaart(en) kunnen ook, maar de schaal is belangrijk! Hoe kleiner het schaalgetal, hoe groter/duidelijk de kaart. Bij 1 op 200.000 staan álle dorpen en weggetjes erop.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Bob Diesel »

Hij heeft het licht gezien :wink:

Verplaatsen ed, alles binnendoor, paar plaatsnamen op volgorde op klad en gaan.

De peage en doorgang route's zijn vlug gevonden en schieten lekker op.
Maar als het ff kan, vermijden en nog steeds ontdekken we leuke dingen.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door veetee »

Ik gebruik ze ook regelmatig, liefst in de vorm van een grote dikke ringband, zodat de navigatrice onderweg met de ringband op schoot, vingertje op de kaart, de route kan volgen, vind ze leuk. :thumbup:
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door lassche »

De Michelin-gidsen op die schaal zijn goud waard. Wij hebben ze ook van de Benelux en van Italië. Die laatste is jammer genoeg op schaal 1:300.000.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Zwerfsteen »

Zo doen wij dat al jaren.
Wat wel verwonderijk is dat onze bestemming of huidige positie zich heel vaak precies op de spiraalring bevindt.
Groet,
Leny en Pieter
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door CaradoT135 »

Jaren geleden had ik met het navigeren met de tom tom soms geen idee waar we reden. Toen had mijn bijrijder om enig idee te hebben waar we waren de kaart paraat. Sinds de komst van de smartphone is de wegenkaart verbannen en vindt ze Google maps een veel handiger hulpmiddel.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Aloys »

Google Maps is ook heel handig, die zou ik niet willen missen!

Maar je mist zóveel andere informatie. Google maps laat je zien waar/welke bedrijven er zijn, maar niet waar fraaie natuur is, mooie dalen, prachtige bergwegen, watervallen, noem maar op! En de gratis "doorgaande routekaarten" van de ANWB geven die informatie ook niet.

Pak je naast Google Maps een échte kaart erbij, eerlijk waar: er gaat een wereld voor je open! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door De Boer op toer »

Wij hebben die Michelin gids ook en rijden ook bijna alleen de gele wegen van die kaart.
Plan een dag etappe op Basecamp met de gids naast de laptop om te kijken waar de gele wegen liggen.
De snelwegen en de routes national gebruiken we niet veel omdat die druk zijn en wij nooit haast hebben.
Vind die gele wegen heerlijk om te rijden met een snelheid van tussen de 70 en 80 kilometer.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Aloys »

Bob Diesel schreef:
ma 01 aug 2022, 10:23
Hij heeft het licht gezien :wink:
Valt wel mee Bob. Ik ben nu 5 jaar met pensioen maar ik heb al sinds de eeuwwisseling mijn best gedaan in de aardrijkskundelessen om mijn leerlingen, middelbare scholieren, te laten inzien dat Google maps armoede is, vergeleken met échte gedetailleerde kaarten.

Maar recent, na aanschaf van dit boek, heb ik opnieuw ontdekt wat de grote meerwaarde is van een gedetailleerde kaart. Ook ik was een beetje lui geworden met een iGo én een TomTom voor het raam plus mijn tablet én laptop met Google Maps.
En deze laatste reis was naar een beurs in Friedrichshafen (Bodensee), daarna zouden we een weekje naar Wenen. Wenen bleek bij nader inzien té heet, dus het werden twee weken in Noord-Frankrijk waar we niet op gerekend hadden. Dus ook geen kaarten bij ons, tot de aanschaf van dit boek in een supermarkt.
Zie https://www.aloys.nl/2022-hamradio-frie ... fen-week-3 en https://www.aloys.nl/2022-hamradio-frie ... fen-week-4
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door CaradoT135 »

Aloys schreef:
ma 01 aug 2022, 10:56
Google Maps is ook heel handig, die zou ik niet willen missen!

Maar je mist zóveel andere informatie. Google maps laat je zien waar/welke bedrijven er zijn, maar niet waar fraaie natuur is, mooie dalen, prachtige bergwegen, watervallen, noem maar op! En de gratis "doorgaande routekaarten" van de ANWB geven die informatie ook niet.

Pak je naast Google Maps een échte kaart erbij, eerlijk waar: er gaat een wereld voor je open! :D
Ik zou zeggen dat het omgekeerd is. Hoezo geen info en foto's van mooie natuur?
Hier een voorbeeld van een bergroute ergens in Zwitserland.

GM1.JPG
GM1.JPG (168.38 KiB) 3262 keer bekeken
GM2.JPG
GM2.JPG (117.71 KiB) 3262 keer bekeken
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Dirk Dreamer »

Een andere hobby van mij is motorrijden. Wij laten bijna nooit een route berekenen door het toestel zelf.

Als je bijvoorbeeld Myrouteapp gebruikt (=Nederlands product by the way). Dan zie je jouw michelin kaart op het computerscherm en dan kan je ineens routepunten toevoegen en een route maken over net dezelfde wegen. Die zet je over naar de gps en rijden maar. En dan moet je onderweg niet zoeken/twijfelen enz.

Ikzelf gebruik een Tomtom Rider550 , maar bv met de TT go app kan je ook routes rijden.

Garmin Basecamp heb ik persoonlijk niet de beste ervaringen mee. Ten eerste is het een heel ongebruiksvriendelijk programma en heeft het nogal de neiging om te kleine wegen te nemen. Meer zelfs de ‘grote’ weg maakt een bocht naar rechts en daar ligt ook een dorp …. Dan is de kans groot dat je van de weg gestuurd wordt om door de smalle straatjes het dorp door te gaan , en een km verder en veel gedoe later , weer op dezelfde baan uit te komen. Met de moto niet zo’n ramp maar met een camper kan dat (beleefde modus aan) redelijk ambetant zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Camperic »

Tja, wat mij betreft is een navigatiesysteem slechts een hulpmiddel net als een kaart dat is en gebruiken we het ene niet zonder het andere.
Op dit moment een Garmin 780 voor een voorgestelde route, Tomtom in 2D uitgezoomd op een 10” scherm voor het overzicht en de kaart op schoot van mijn vrouw :lol:
Aloys schreef:
ma 01 aug 2022, 10:17
Hoe we dat doen, in de praktijk?
's Ochtends even de route uitzetten met kaart en Google maps, uiteraard met "vermijd snelwegen én tolwegen". Van plaats naar plaats, kleine stappen van misschien 20, 30km. Die tussenstappen schrijven we op een kladje en die stoppen we vervolgens, onderweg, één voor één in de navigatie.
Waarom onderweg één voor één? :think:
Dat kan ook allemaal voor vertrek met vervolgens de route langs die punten.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Aloys »

Ik heb me nooit echt verdiept in het uitzetten van routes, bovendien gebruiken we 3 verschillende navigatie-apparaten: ik mijn Chineesje met iGo, Femma haar TomTom Go én een ouder type iPhone met Google Maps. Dan heeft ze daarnaast ook nog een moderne Android-telefoon en een iPad mini...

Na pakweg 30km éven stoppen langs de weg om (beide) een nieuwe bestemming in onze navigatie-apparaten te stoppen kost ook weer niet zóveel tijd. We hadden toch vakantie? Bovendien veranderen we de route ook nog wel eens, onderweg. Bijvoorbeeld omdat we rond 11.00 uur een weg moeten oversteken die vanwege de Tour-de-France is afgesloten tot 17.00 uur 's middags... :crazy:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik van de kaart naast de navigatie?



Bericht door Aloys »

CaradoT135 schreef:
ma 01 aug 2022, 11:24
Ik zou zeggen dat het omgekeerd is. Hoezo geen info en foto's van mooie natuur?
Hier een voorbeeld van een bergroute ergens in Zwitserland.
Dat soort info krijg je niet van de kaarten van Google Maps (behalve dat je kunt zien dat de weg kronkelt...). Dan ga je dus in Google Maps de foto's bekijken. Ik zeg niet dat Google Maps slecht is, het is een fantastische website, ik zeg alleen dat een goede, gedetailleerde kaart zoveel meer informatie geeft die je zonder die kaart gemist zou hebben.

Maar als jij tevreden bent met alleen maar Google Maps, prima! Dan zal ik je verder geen kaarten opdringen. :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie