Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door pepon »

Er moesten ineens 2 E-bikes mee, plus drager.

Daarom de dak airco en de satellietschotel van het dak gehaald.
Ja, het is inderdaad keuzes maken.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door amigob2 »

heb je een lood huishoud accu, denk dan eens na over een lithium accu ?
100Ah ( 50Ah bruikbaar ) lood accy weegt ~25kg
60Ah Litium accu weegt ~5kg
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door hathi »

Amigo2, altijd goed om daar nog eens aan te herinneren,2 vliegen in één klap :thumbup: En 60 Amp,is al meer stroom ,dan de meesten onder ons Nu hebben,en nog niet eens veel duurder
Hans
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door des »

Ik was efkes aan het zoeken naar zo een batterij,iemayeen link toevallig? Mega interessant
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door jheeck »

Hier een handig Google linkje, met een beetje mazzel krijg je dan handelaren in de buurt. Ik heb mijn 2 AGM accu's á 27kg gewisseld voor één LiFePO4 van 12,5kg (Super B in mijn geval).
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5708
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door Camperic »

Ik verbaas me steeds weer over een nieuw topic over dit onderwerp, zeker als het wordt geopend door een lid dat al > 5 jaar hier aanwezig is :wtf:

Overigens verbaas ik me ook over deze steeds terugkerende opmerking
doov schreef:
ma 01 aug 2022, 11:03
En alles er uit dat je al een jaar niet gebruikt hebt.
Je zult je verbazen wat die ballast weegt.
Bij ons is iedere vakantie anders, dus dat ik iets een of meerdere jaren niet heb gebruikt zegt niets over een volgende keer. Zo ben ik héél blij dat we het schaduwdoek bij ons hebben nadat we het jaren niet hebben gebruikt.
tonic schreef:
ma 01 aug 2022, 12:04
Tja.....rondfietsen kan ook op een normale fiets. Deden ze vroeger ook. Dus dat valt onder het kopje " denken dat je niet zonder kunt". :lol:
:thumbup:
Will schreef:
ma 01 aug 2022, 12:12
"simpelste" is de camper opwaarderen en een C1 rijbewijs halen dan ben je van dat gezeur af lijkt mij.
Was het maar altijd zo simpel. Niet iedere camper kan worden opgewaardeerd :wink:
des schreef:
ma 01 aug 2022, 12:30
Nee de camper is echt gekocht voor mij en mijn echtgenote, veel ruimte, en comfort,
des schreef:
ma 01 aug 2022, 11:17
de slaapzak van het 2e bed er uit,
:think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door des »

Achh wat maakt het uit hoe lang je lid bent?
En ja op de maiden trip tijdens mijn verjaardag in juli,,heeft de dochter er in geslapen,alle drie de kinderen waren daar met hun eega, maar met hun eigen vervoer //tent// behalve de dochter die had geen tent ,
Vandaar Dus die slaapzak,, op het bed en die lag er nog in

Ter info het is onze 2 e camper, de eerste een halfintegraal en nu een integrale. En deze is nog niet zo lang in ons bezit.
In deze heb ik ook meer laadvermogen dan de vorige camper, met andere woorden , met de vorige was ik steeds overladen , en de dochter plus fiets plus bagage ging toen ook mee ,nu niet meer.

Mij gaat het er om of er wel of niet op 50 kilo gekeken word tijdens controle op de weg,dat is me nu wel duidelijk.

Als je geflitst word en je rijd 53 waar je 50 mag krijg je ook geen boete, er word tolerantie gegeven, vandaar dat ik in die richting zat te denken.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door GeMa »

Will schreef:
ma 01 aug 2022, 12:12
Je heb de camper te zwaar gekocht zoals velen het "simpelste" is de camper opwaarderen en een C1 rijbewijs halen dan ben je van dat gezeur af lijkt mij.

Mvrgr.Wil
Wil,

enige nuance is hier wel op z'n plaats. Mijn (nieuwe) camper bewust gekocht, aflevergewicht incl. standaard accessoires 2890 kg, rijklaar 2970 kg (volgens fabrieksopgave). Feitelijk (nadien gewogen) 3120 kg|!!! Verschil dus 230/150 kg. Gereclameerd bij de fabrikant, daar wezen ze op de "kleine lettertjes", namelijk +/- 5% bij de opgaven.

Kortom, zelfs als je bewust bezig bent, kan het toch (buiten je schuld) anders uitpakken.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door marjasjaak »

GeMa schreef:
ma 01 aug 2022, 12:02
Ook het reservewiel met beugel is zo maar 25-40 kg, hoe vaak heb je een lekke band gehad? En ja, ik weet het, als je er dan toch één krijgt sta je! Een 12 volt bandenpomp met dichtvloeistof is tegenwoordig bijna standaard in nieuwe auto's, kan een optie zijn en weegt maar een paar kg.
Zoals hiervoor ook al aangegeven, spullen die je al jaren niet gebruikt heb, eruit!
Een reservewiel is wel handig in afgelegen gebieden.
Kwamen een gestrande mede camperaar tegen vlakbij de Noors-Russische grens.
Die stond met 2 lekke banden. Lek na kilometers op een slechte gravelweg.
Na een hele lange tijd wachten opgehaald door takelbedrijf en afgesleept naar een garage. (op zondag)
Zijn hond kon niet mee in de vrachtwagencabine, die mocht even met ons mee.
20220529_221646kl.jpg
20220529_221646kl.jpg (39.47 KiB) 241 keer bekeken
Een plaksetje had hier niet geholpen, de band was geklapt.

Wat betreft gewicht, gewoon je camper laten wegen.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5708
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door Camperic »

des schreef:
ma 01 aug 2022, 15:28
Achh wat maakt het uit hoe lang je lid bent?

Vandaar Dus die slaapzak,, op het bed en die lag er nog in
Als je zo lang lid bent dan heb je deze vraag al zó vaak voorbij zien komen en de antwoorden daarop dus ook.

Het ging me niet om de extra slaapzak, maar het extra bed :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door Zonneke »

des schreef:
ma 01 aug 2022, 15:28


Mij gaat het er om of er wel of niet op 50 kilo gekeken word tijdens controle op de weg,dat is me nu wel duidelijk.
Ga ervan uit dat de soep niet zo heet gegeten wordt zoals hij geserveerd wordt.
Lees dat die 50Kg hoofdzakelijk uit water bestaat dus zou er echt niet teveel mee bezig zijn.
In het aller slechtste geval krijg je een boete en moet je water laten weglopen.
Dan moet het al echt een flik zijn die thuis geen ballen te zeggen heeft en zich wil laten gelden.
Enne, dat heeft niks te maken met berekening van wat dan ook, eerder rekenen op gezond verstand.
Ter plekke niet teveel van uwen toeter maken, u nederig opstellen werkt meestal wel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door des »

Extra bed met matras en al 😉 ,
Bewuste keuze hoor,

Neem nu nu na 10 jaar je weer wil verkopen,dan is dat een meerwaarde he, anderzijds, neem nu dat 1 van de kinderen achter komt , hebben ze alvast plaats om te slapen.vervoer kunnen ze zelf regelen he,,,

Dus ja extra bed, kunnen altijd de matras er uithalen, scheelt ook wat kilo's natuurlijk.

Camper voor 2 personen is natuurlijk niet met 2 x,2 persoonsbed, ik snap het, maar wou het graag verduidelijken waarom.

Is een bewuste keuze,en dan komen de kilo's er weer bij ik weet het , niet gemakkelijk,je beslist met 2 je denkt na en je denkt dat je de beste keuze maakt ,maar ben nog altijd blij met de keuze hoor , ik heb 340 kilo laadvermogen,das niet slecht ,de vorig 260kilo meende ik .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Will
Berichten: 3561
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door Will »

Wil,

enige nuance is hier wel op z'n plaats. Mijn (nieuwe) camper bewust gekocht, aflevergewicht incl. standaard accessoires 2890 kg, rijklaar 2970 kg (volgens fabrieksopgave). Feitelijk (nadien gewogen) 3120 kg|!!! Verschil dus 230/150 kg. Gereclameerd bij de fabrikant, daar wezen ze op de "kleine lettertjes", namelijk +/- 5% bij de opgaven.

Kortom, zelfs als je bewust bezig bent, kan het toch (buiten je schuld) anders uitpakken.
Een fabrikant wil verkopen en aan de wensen van de klant voldoen en wordt bijna gedwongen door beperking van het gewicht om tegen de grens aan te schuren. Echter ze zullen het er niet bij vertellen omdat het in ieder land weer anders is en die camper moet toch de fabriek uit.
Maar als een camper langer als 7 meter wordt dan moet er toch een lampje gaan branden lukt dat allemaal nog lijkt mij. :wink:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Overgewicht 3.5 ton: hoe interpreteren?



Bericht door JohanElzenga »

marjasjaak schreef:
ma 01 aug 2022, 15:43
Een reservewiel is wel handig in afgelegen gebieden.
Kwamen een gestrande mede camperaar tegen vlakbij de Noors-Russische grens.
Die stond met 2 lekke banden. Lek na kilometers op een slechte gravelweg.
Na een hele lange tijd wachten opgehaald door takelbedrijf en afgesleept naar een garage. (op zondag)
Zijn hond kon niet mee in de vrachtwagencabine, die mocht even met ons mee.
20220529_221646kl.jpg
Een plaksetje had hier niet geholpen, de band was geklapt.

Wat betreft gewicht, gewoon je camper laten wegen.
Sjaak.
Als je twee lekke banden hebt, kom je met een reservewiel ook niet ver…
Plaats reactie