accuscheiding laadbooster controleren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb bij de bouw van onze bus een Varta LFD180 dual-purpose natte loodzuuraccu ingebouwd; deze is altijd geladen via de Multiplus en de Schaudt laadbooster WA121525 -die laatste heb ik toen gekozen om eventueel later nog een AGM, Gel, of Lithium accu in te kunnen bouwen.

Tijdens onze vakantie is de HH accu na 7 jaar dienst helaas kapot gegaan. Ik had voor de zekerheid en ter geruststelling van vrouwlief de startaccu helemaal losgekoppeld (dus + en - klemmen hingen er los naast).
Omdat de HH accu dus kapot was stonden we aan de walstroom. Het viel ons op dat, terwijl de startaccu klemmen dus helemaal los lingen, de klok van de tachograaf (dus nog op het originele voertuigdeel = startaccu) vrolijk door bleef tikken...

Aangezien de laadbooster de enige verbinding is tussen beide en via D+ geschakeld wordt (en ik er vrij zeker van was dat de motor uit was :mrgreen: ) en het controle led-je uit was, er op de beide + kabels van de booster naar zowel HH accu als de poolklem van de startaccu de spanning van de HH accu stond.
De + van de booster naar de startaccu meette pas geen voltage meer nadat ik de zekering in de kabel tussen + poolklem startaccu en de laadbooster eruit haalde.

Het lijkt er dus op dat de booster beide accu's dus niet meer ontkoppeld en dus kapot lijkt. Echter, ik realiseer me ook dat de situatie met een compleet losgekoppelde startaccu niet normaal is. Als ik alles weer aansluit en de motor start gaat het ledje overigens aan, dus de D+ lijkt niet het probleem.
De firma waar ik hem gekocht heb is door drukte amper te bereiken en/of loopt niet zo hard omdat de garantie verlopen is (daar heb ik ook wel een mening over als ze nog wat anders willen verkopen :thumbdown: ) , en Schaudt zelf verwijst me als buitenlandse klant weer terug naar de leverancier... :roll:

Nu is zo'n booster meer als een simpel relais, maar is er verder nog iets te controleren of meten aan zo'n ding met een multimeter? Kun je gewoon een weerstandsmeting doen op beide + aansluitingen voor de respectievelijke accu's of heeft dat geen zin (ben geen electronicus...)
Nu heb ik met m'n meetpennen op de klemmen van de booster gemeten met en zonder aangesloten accu's, doordat de HH accu kapot is en slechts een volt of 7 geeft is het makkelijk troubleshooten, dat wel...

Iemand nog een suggestie, behalve de Schaudt uitbouwen en een andere booster kopen?

Jeroen
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door veetee »

Is er geen andere sluiproute waardoor het auto circuit met het hh circuit verbonden kan zijn? Ik las dat je de voeding van de autoradio op de hh overgezet hebt. Ook het draadje voor geheugen vd radio?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door hathi »

Zou het ook kunnen,dat het relais niet ontkoppelt,omdat er geen startaccu aanwezig is? Dus even een accu.er aan koppelen, om te proberen?
Hans
hblek
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door hblek »

De schaudt booster bevat eeb bypass instelling die het mogelijk maakt om de startaccu bij te laden. Aangezien je geen lifepo accu hebt geïnstalleerd zal deze optie waarschijnlijk actief zijn.

Groeten Henk
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door GeMa »

Een (cyrix) scheidingsrelais is wat anders als een DC-DC booster.

De booster is met name bedoeld om in euro 5/6 motoren te zorgen dat de huishoudaccu opgeladen wordt als de intelligente dynamo denkt dat het niet nodig is omdat de auto accu al voldoende vol is. De booster kan ook voor de loskoppeling zorgen (bepaalde typen) of er zit ook vaak in de EBL een soort van cyrix relais.

Een los cyrix relais is alleen bedoeld om auto en huishoudaccu in bepaalde gevallen van elkaar los te koppelen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door kampo »

Bij de meeste vrachtwagens staat de tachograaf op een aparte zekering en VOOR de hoofdschakelaar.
Kijk eens goed....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door hathi »

Kampo zoals ik het lees is er geen accu,dus ook geen spanning .?Quote Tijdens onze vakantie is de HH accu na 7 jaar dienst helaas kapot gegaan. Ik had voor de zekerheid en ter geruststelling van vrouwlief de startaccu helemaal losgekoppeld (dus + en - klemmen hingen er los naast)., maar mss tikte die Tachograaf wel verder op de laadstroom ?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door kampo »

Inderdaad lees ik ook.
Maar dubbel controleren is in dit geval nodig.
Je maakt zo snel een foutje.

En als het allemaal afgekoppeld is dan mag de tachograaf niet werken....

@TS
De zekering van de tachokabel, rechtstreeks op de startaccu , weet je zitten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door hathi »

👍,klopt ik moest ook 2x :-B
Hans
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag weer wat verder gegaan omdat we eerder terug waren van vakantie... Dank voor het meedenken! Ik heb overigens geen EBL erin zitten.
veetee schreef:
zo 31 jul 2022, 16:44
Is er geen andere sluiproute waardoor het auto circuit met het hh circuit verbonden kan zijn? Ik las dat je de voeding van de autoradio op de hh overgezet hebt. Ook het draadje voor geheugen vd radio?
Was ik voor 99% zeker van dat ik beide op de HH accu gezet heb, maar toch even gecontroleerd. Blijkt inderdaad te kloppen, dus daar geen sluiproute... (wel een andere, zie helemaal onderaan...)
hathi schreef:
zo 31 jul 2022, 18:58
Zou het ook kunnen,dat het relais niet ontkoppelt,omdat er geen startaccu aanwezig is? Dus even een accu.er aan koppelen, om te proberen?
In tegenstelling tot b.v. EBLs is van deze booster behalve de handleiding eigenlijk weinig te vinden, ook geen intern schema ofzo. ik weet alleen dat deze booster de beide accu's moet koppelen als D+ aanligt en weer zou moeten ontkoppelen als D+ wegvalt...
hblek schreef:
ma 01 aug 2022, 11:21
De schaudt booster bevat eeb bypass instelling die het mogelijk maakt om de startaccu bij te laden. Aangezien je geen lifepo accu hebt geïnstalleerd zal deze optie waarschijnlijk actief zijn.

Groeten Henk
Ik kan daar in de handleiding niks over vinden -> ik zag na zoeken wel dat er een gewijzigde versie van deze booster is met hetzelfde typenummer, maar iig een ander uiterlijk, ik heb nog het oude rechthoekige model...

kampo schreef:
ma 01 aug 2022, 13:24
Inderdaad lees ik ook.
Maar dubbel controleren is in dit geval nodig.
Je maakt zo snel een foutje.

En als het allemaal afgekoppeld is dan mag de tachograaf niet werken....

@TS
De zekering van de tachokabel, rechtstreeks op de startaccu , weet je zitten ?
Nee, niet 1-2-3, maar ik gok onder de bestuurdersstoel bij de zekeringen voor ABS en SRS enzo -> het is een LT46 = Sprinter type 1.
Overigens is de tachograaf enkel het kanariepietje wat aangeeft dat er iets niet klopt, er staat b.v. ook spanning op de sigarettenaansteker die eveneens op de startaccu moet zitten.

==================
door alle opmerkingen en suggesties hier ben ik toch eens verder gaan zoeken en meten. Doordat ik er erg slecht bij kon (de booster zit onder de bestuurdersstoel) eerst stoel + draaiconsole verwijderd voor betere toegang.
Daarna verder gezocht en gemeten met min of meer dezelfde conclusie, die toch zou wijzen op een sluiproute, danwel een kapotte booster.
Voor de zekerheid heb ik alle 16mm2 kabels van de booster losgenomen, en nog eens gemeten.
Met het idee: als ik de boosterverbinding lostrek, zou het probleem of niet meer meetbaar moeten zijn, of wel, en dan is er idd een sluiproute.
Lang verhaal kort, met losgekoppelde booster was alles stil, maar ik had me niet gerealiseerd dat de huishoudaccu inmiddels nog maar 6V gaf en daar niet veel meer op werkt -> dus de walstroom aangesloten en wat schetst mijn verbazing, op de losliggende verbinding van de startaccupool (die dus niet op de startaccu zit, maar dus ook uit de booster getrokken is) staat weer 12V -> na wat koffie realiseerde ik me dat ik dat ik laatste op de acculader (Multiplus) de aansluiting voor de startaccu ook aangesloten heb, juist vanwege die stroomvretende analoge tachograaf...
En ja hoor, na de zekering daarvan bij de startaccu-pool verwijderd te hebben raden jullie het vast, geen spanning meer tussen startaccupool en de boosterkabel, en wel spanning op die van de HH accu af komt.

Daarna alles weer aangesloten en inderdaad... de booster ontkoppeld netjes.

Conclusie: ondanks dat het eigenlijk een vrij plat systeem is (startaccu -> booster met d+ geschakeld -> hh accu -> multiplus + verbruikers) blijk je toch de nodige variabelen te hebben. Wel/geen walstroom, omvormer/lader aan/uit, accupolen los/vast, etc.
Uiteindelijk is het dus gewoon te verklaren doordat die startaccu aansluiting als voeding fungeert voor het autodeel bij losgekoppelde startaccu-klemmen.
Gelukkig is er dus niks aan de hand, maar meer een vreemde situatie ontstaan door de niet-normale acties die ik gedaan heb m.b.t. de kapotte HH accu. (nu ik terugdenk sprong de multi ook af en toe in storing door die accu waardoor je metingen ook verstoord worden)

Ik weet nu in elk geval wat er aan de hand is en ben blij dat ik door het steeds meer uitsluiten van componenten toch de oorzaak gevonden heb...

Dank voor het meedenken, dat geeft zoms net de "brainfart" die je nodig hebt om verder te zoeken als je er niet uit komt :)

Jeroen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door hathi »

En zo leren we iedere dag,toch nog iets bij ,Jeroen ,bedankt voor de terugkoppeling
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door kampo »

Goed bezig :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: accuscheiding laadbooster controleren



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zeker weten leerzaam, al stoort het me nog we dat ik geen manier weet om het op de Schaudt zelf te meten :mrgreen:
Maar goed, door het elimineren van oorzaken blijft er vanzelf iets over, de Schaudt zit weer netjes op zijn plek, het wachten is nu nog wel op de nieuwe HH accu..

Thanks voor het meedenken! :)
Plaats reactie