Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jan- »

Als ik het gemiddeld verbruik aflees van mij Fiat Ducato uit 2012, dan wisselt dat sterk van b.v. 5L/100KM tot 10L/100KM binnen een paar KM. Ook als de trip 4000 KM niet gereset is. Na zo'n afstand zou het gemiddeld verbruik toch behoorlijk constant moeten worden? Ik zie dit bij zowel trip A als bij trip B.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij heb je hem staan op "huidig verbruik"
Als je optrekt verbruikt hij veel, rijd je constant dan verbruikt hij weinig.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik.



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wat ik wel bemerk bij onze FIAT Ducato van mei 2019 dat verbruik wel degelijk gemiddelde aangeeft zowel als op A en B.
Alleen is dit verbruik meer als werkelijk.
Ga ik uit van B op een reis van 7541 km komt gemiddelde verbruik uit op 10,8 liter op 100km, op de teller dan.
Neem ik mijn tank bonnen erbij, vol van huis vertrokken en weer vol thuis neer gezet (800meter van de pomp). dan kom ik op 10 liter op 100km.
Wat mij redelijk lijkt gezien we flinke klimmen gemaakt hebben.
Wat ik wel heb is nog een stand daar kan ik het verbruik op dat moment aflezen, dus met klimmen bijvoorbeeld 23 liter op 100km en bij afdalen 2 liter op 100km.

Als dat bij U anders is dan iets niet in orde, aan de andere kant wat doen we ermee? voor mij een sport om van al onze reizen kort of lang verbruik en verbruiks kosten bij te houden waarom - leuk - ook tol en vignet gelden hou ik bij - ook voor de lol en onder de reizen heb ik altijd wel effe om dit bij te houden.

@Bas van Laar, maar hij schrijft toch zowel op A als op B, daar kan je toch geen keuze meer maken voor huidig verbruik, ik tenminste niet :(.


Succes en groeten Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op zo 31 jul 2022, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door Aloys »

Jaap was me al voor :D

Mijn Peugeot Boxer van 2011 geeft het keurig aan, hoewel met pakweg 10-20% afwijking.
Heb je de tank net vol, dan wisselt ie nog stevig. Je rijdt weg, optrekken, schakelen, stadsverkeer. Ik begin meestal met iets van 13L/100km. Gaandeweg zakt dat. Op dit moment, na zo'n 200km, staat ie op 8,8L/100km. Hij zakt misschien nog verder, bijv. onder de 8,5. Dan rijd ik dus 1:12. Gooi ik 'm daarna weer goed vol, dan blijk ik in de praktijk 1:10,2 te rijden. Die computer is dus wel (behoorlijk) optimistisch!

Je moet 'm uiteraard wel op TRIP zetten, anders wisselt het brandstofverbruik tussen 1:3 tot 1:4 (bergopwaarts), en 1:50 met het gas los!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jaap van duijn »

Juist Aloys,

Die getallen had ik dus ook een flink verschil de teller of echt getankt verbruik.
En bedoelde ik te zeggen.

Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jan- »

Dan klopt er bij mij dus iets niet. Als ik hem op huidig verbruik zet, dan wisselt het inderdaad (zoals verwacht) nog sneller.

Wat mij ook opvalt bij huidig verbruik is dat, als je gas los laat, het altijd 2L/100KM is. Ik kan mij niet voorstellen dat als je langzamer rijdt zonder gas, er meer diesel in wordt gespoten. Je zou verwachten dat met de computer geregelde inspuiting, het verbruik veel nauwkeuriger kan worden bij gehouden.

En wat heb je er aan? Het is leuk om te weten hoeveel zuiniger je b.v. rijd in de 5e of 6e versnelling.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jaap van duijn »

@Jan,

Is dat niet met alle gadgets zo, leuk speelgoed, soms nuttig soms overbodig en soms wil men het helemaal niet hebben of gebruiken.
Voor mij, als het er op zit zal het werken ook, blijf net zo lang klooien en met de dealer aan de gang dat het werkt zoals gekocht en beloofd is.

Groeten Jaap van Duijn
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door Zijspan »

Ook onze fiat 250 3.0 die de camper aan drijft heeft die leuke functies, onderweg wel eens geprobeerd uit te vissen waar het voor dient?
De maker zal alle getallen wel goed laten uitkomen, of die dan kloppen met de werkelijkheid?
Tel ik mij tank beurten en km op klopt het niet maar er is zeker een marge van 20% of zo?
Druk maak ik me er niet om, het zijn maar getallen en alles werkt.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door Affinity »

jaap van duijn schreef:
zo 31 jul 2022, 16:01
@Jan,

Is dat niet met alle gadgets zo, leuk speelgoed, soms nuttig soms overbodig en soms wil men het helemaal niet hebben of gebruiken.
Voor mij, als het er op zit zal het werken ook, blijf net zo lang klooien en met de dealer aan de gang dat het werkt zoals gekocht en beloofd is.

Groeten Jaap van Duijn
Dag
Jaap, je schijft : net zolang klooien en met de dealer aan de gang dat het werkt zoals gekocht en beloofd is. ????

Hoe staat het met het beloofde gebruik in de folder van. Fiat ??
Wat is dat verschil 30%+ ??
Ben je daar dus mee bezig met de dealer ? Omdat dat beloofd is......
En Uitstoot, ?

P.s wat Verbruik betreft. En kosten.
NIET de km teller vd cockpit noteren. Deze wijkt ook % procent af. Al af fabriek. En met aanpassingen velgen, banden hoogte ,winterbanden enz nog onnauwkeuriger of juist beter...

Je zou de gps km moeten noteren.
En dan het aantal liters getankt enz
Dan klopt t
Nu reken je iets uit wat niet klopt

Maar ik doe het 1 keertje of 2 keer per camper. Komt na 10 of 20 jaar lang toch nagenoeg zelfde uit te.....
En het wordt alleen maar €€€ .

Eventuele
Oplossing totale vakantie kosten automatisch bijhouden, voor de liefhebbers
Familie lid van mij ;
Heeft een speciale extra vakantie
bankrekening nr
+ pasjes
+creditcard
En bijvoorbeeld € 500.- contant .

Waterdicht. De digitale manier.
Kun je per uur kijken. Zelf exporteren in en schema's

Goed bedoeld
En iedereen zijn ding, je doet er geen vlieg kwaad mee.

Gr
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jaap van duijn »

@Affinity,

Uw titel zegt mij bijna een perfect werkende registratie van alles.
De vraag van TS was over zijn vreemde teller.
Mijn commentaar was hoe ik het ervaar.
En Ik heb niet alle wijsheid in pacht en ga ook niet naar de rechter om zo maar mijn gelijk te halen of iets voor elkaar te krijgen wat in een boekje staat.
Heb ooit in 2000 ergens in juli durven zeggen tegen mijn baas: als we op 93% i.p.v. 100% gaan draaien besparen we 23.000liter zware stook olie per 24 uur.
Antwoord was vol is 100% en kan je naar 104% gelijk doen.
Dus weet wel beetje wat loos is.
Ik zie Uw schrijven ook niet als een aanval op mijn stukje, maar voor U een leuke bijkomstigheid om het nu eens duidelijk te maken aan de wereld.

Een heel fijne dag nog en ik geniet ook van de goede zaken van het leven en wat ons dat geeft - Groet Jaap van Duijn
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door Zijspan »

Of dat gemiddeld gebruik van fiat dan klopt voor de camper? Of is dat voor de standaard besteller?
Daar zit wel wat verschil is volgens mij!
Meeste campers zijn een vierkant kast, dat zal het gebruik van diesel ook doen stijgen!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Trip computer Fiat: gemiddeld verbruik



Bericht door jan- »

Ik ben al weer wat verder. Deed het nu 500 km als verwacht. Na een keer starten gaf hij actieradius aan i.p.v. verbruik. Daarna was het verbruik van trip B gereset, maar niet de afstand van trip B.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie