Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen



Bericht door Adfur »

Heb ook een Smarttag aangeschaft, werkt prima op mijn Samsung S7
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen



Bericht door Aloys »

Ik zou toch maar uitkijken. Een dure kopen met 2G terwijl de providers dat 2G-signaal langzaam aan gaan afsluiten.
T-Mobil is al bezig met uitschakelen, KPN gaat nog door tot 2025 dacht ik. Dat betekent (volgens mij) dat die tracker het alleen nog doet als er een KPN-paal in de buurt staat...
En misschien sluiten ze dat 2G-signaal in andere landen al wel eerder af dan wij, dat zou dan betekenen dat de tracker in die landen nu al niet meer werkt.

Ik zou me daar eerst eens iets beter in verdiepen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door Camperic »

Het is 2G, niet G2 :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door Aloys »

Slip-of-the-pen, Ik heb het verbeterd. Het is ook al zó oud en achterhaald, dat 2G... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door Bob Diesel »

Mag ook wel afgesplitst worden van dat Gronings gezin :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door Camper-T »

Er zijn vele opties om je camperlocatie te achterhalen en ook veelvuldig in verschillende topics van dit forum besproken.

Een simpele smart-tag werkt net zo goed als het aantal online smartphones in de buurt die hiermee kunnen communiceren. Hier heeft Apple duidelijk de voorkeur vanwege een enorm aantal iPhone bezitters die zonder enige aanpassingen in de telefoon praktisch altijd met alle AirTags communiceren. Maar een volwaardige vervanger voor een GPS tracker is een tag zeker niet.
Is de tag in de camper aanwezig dan is het bereik met de buitenwereld automatisch een stuk minder goed, dus de tag moet buiten de camper zijn.
Een oplossing achter een serviceluik, in de zijspiegel of droog achter de motorgril zal beter werken maar dan nog alleen als er voldoende iPhones in de buurt zijn. Staat de camper afgelegen of buiten bereik van iPhones dan houd het al vrij snel op, zeker als de batterij na gemiddeld 1 jaar leeg is.

Een GPS tracker is hiervoor een beter optie, die wordt ingebouwd zodat hij altijd een zichtverbinding met de GPS satellieten heeft en communiceert eigenhandig via het GSM en/of LoRa netwerk. Het GSM netwerk in de EU is hier wat beter qua dekking maar het LoRa netwerk wordt ook steeds groter.

Een GPS tracker welke via het 2G GSM netwerk communiceert heeft inderdaad een houdbaarheidsdatum. In Nederland is de prognose dat in 2025 het doek zal vallen, al zijn er nog te veel (overheids)diensten die afhankelijk zijn van het 2G GSM netwerk dus tel er mogelijk nog maar een paar jaar bij.
Wanneer het 2G netwerk in het buitenland zal vervallen is net zo zeer de vraag. Er zijn landen waar 3G nog de standaard is, zeker in de smal bevolkte buitengebieden. Maar goed, als je nu voor een tracker moet kiezen dan zou ik een model nemen wat ook via het 4G GSM netwerk kan communiceren.

De Onntrack GPS trackers worden ook onder de merknaam Tracemaster verkocht en komen beiden uit dezelfde Chinese fabriek van Concox/Jimilab.
De fabrikant heeft mogelijk een multi operator bulk-contract voor heel de EU/wereld die in de verkoopprijs wordt doorberekend. De werkelijk verstuurde data door de tracker is minimaal waardoor de contractkosten mogelijk ook laag zijn, anders kunnen ze niet life-time online blijven.
De Onntrack GPS tracker heeft ook een 4G versie die vanzelfsprekend ook met het 2G en 3G netwerk kan communiceren. Die blijft wel even online.

Een 4G GPS tracker met abonnement heeft mogelijk enkele voordelen t.o.v. een Ontrack model. Al kan ik de voordelen zelf zo snel niet verzinnen.
Misschien een beter ontworpen en meer gebruiksvriendelijke app, goede after sales/support en meer opties voor de eindgebruiker?
Als er betaalde GPS abonnementhouders meelezen ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom hun bewust voor deze optie gekozen hebben en niet voor een GPS tracker met afgekocht abonnement.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

Er is/komt een nieuwe versie van de Loca tracker de Loca 2, met de volgende verbeteringen:
  • 4G
  • vervangbare batterij
  • kleiner
  • binnenkort: bewegingsdetectie
Ik heb een Loca 1 en die is mij niet betrouwbaar genoeg gebleken. De verbeteringen lijken mij welkom maar zelf heb ik de eerder in deze draad genoemde Invoxia laten komen.

Frank
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door seth_space »

Die invoxia heeft trouwens (sinds de firmware update?) Ook bewegingsdetectie en helling detectie bij een weggetakelde camper. Wanneer de smartphone met de app in de buurt is worden deze sensoren uitgeschakeld.
Nuttige optie!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

Die bewegingsdetectie heb ik gezien; de hellingsdetectie niet. Of is dat een gecombineerde functie?

Frank
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door gjvonk »

Interessant, maakt het nog uit waar je deze tracker verstopt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door Camper-T »

De Invoxia en Loca trackers geven hun posities maar af en toe door, terwijl de Onntrack/Tracemaster trackers real time te volgen zijn.
Is real time misschien toch niet prettiger met de wetenschap dat dit ook zonder abonnement is?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door seth_space »

Invoxia tracker kun je meldingsinterval instellen.
Dat kost je wel batterijduur. Dan haal je de zes maanden niet.
Natuurlijk niet echt een probleem aangezien je dan de tracker kunt opladen wanneer je de camper stalt. Real time voegt voor mij niets toe.
De hellingsdetectie is inderdaad gecombineerd met bewegingsdetectie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

Wat de Invoxia voor mij aantrekkelijk maakt is de integratie met If This Then That (IFTTT). Op deze manier heb ik meer keuzes hoe ik een alarm krijg bij beweging of het verlaten van geozone. Ik ben niet langer enkel afhankelijk van de app op mijn telefoon.

Frank
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door TestCase »

Vertrouw niet volledig op IFTTT, ten eerste er zit een schakel tussen waar het ook mis kan gaan en ten tweede heb ik de ervaring dat de, in mijn geval gratis service, niet helemaal betrouwbaar is.
Dit zou ik persoonlijk voor zoiets belangrijks niet doen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie