Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door gjvonk »

Kun je dit in Jip en Janneke taal uitleggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door TestCase »

Met IFTTT integratie kun je acties definiëren op triggers van apparaten. In dit geval, IF (THIS=) tracker verplaatst THEN (THAT=)stuur mij een email, sms of start een ander apparaat.

Leuk voor bijv. huis automatisering!
IF windkracht uit zuiden>5Bft. THEN draai het zonnescherm in.

Nog veeeeeeel meer!



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

IFTTT is een webdienst waarbij aan het optreden van een bepaalde conditie (in IFTTT een trigger genoemd) een bepaalde activiteit (action) wordt gekoppeld. De dienst kijkt iedere 10 minuten (?) of aan een bepaalde conditie is voldaan en, zo ja, voert de action uit.

Er zijn honderden triggers mogelijk, bijvoorbeeld het voltooien van een hardloop rondje op strava, het beschikbaar komen van een nieuw app in de apple appstore, het versturen van een Tweet, het verlaten van je huis, ...

Er zijn ook vele actions mogelijk: het versturen van een email, het toevoegen van informatie aan een google spreadsheet, het maken van een tekstentry op een file in dropbox...

Je koppelt de triggers/action via accounts die je al hebt, bijvoorbeeld een strava account, een spotify account, dropbox account etc.

De kracht van IFTTT en equivalenten zoals Zapier zit in het gegeven dat je verschillende losse programmas en diensten aan elkaar kan koppelen. Een nadeel is de vertraging die er in zit en natuurlijk het element dat een extra verwerkingsstap in de automatisering zit. Als de servers van IFTTT niet bereikbaar zijn, gebeurt er niks.

Zie ook: https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-ifttt.html

In het concrete geval van Invoxia heb ik "bewegingsdetectie" als trigger gedefinieerd met als action het versturen van een notificatie naar al mijn apparaten (laptop, telefoon, tablet).

Frank
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door gjvonk »

Zit dat in de app die bij de tracker hoort, of moet je dat met een 2e app instellen? En nog een praktische vraag: maakt het voor het kunnen versturen van signalen uit waar de tracker zich in de camper bevindt? Wij hebben een buscamper, dus veel staal...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

De Invoxia app werkt met een account. De gegevens van dat account moet je opgeven in de Invoxia module in IFTTT. Je hebt dus naast de Invoxia app en IFTTT geen andere app nodig.

Over de plaatsing van de tracker kan ik nog niet veel zinnigs zeggen. Ik heb hem pas net en hij ligt nog niet in onze camper. Het lijkt mij dat wat voor de meeste trackers geldt, ook voor de Invoxia geldt: een stalen omgeving verhinderd zowel de ontvangst van GPS satellietsignalen als het verzenden van data via een communicatie netwerk. Een plek bij een raam of buiten de stalen constructie is beter.

Frank
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door seth_space »

Zonder te veel geheimen weg te geven. Veel dakramen hebben ruimtes waar de invoxia keurig inpast en dus onder perspex zit.
Denk aan de hor en dergelijke .

Uiteraard geeft de eigen app van de invoxia ook een melding op je smartphone wanneer er een ingestelde zone verlaten wordt of wanneer er bewegingsdetectie is in de camper.
Met de net genoemde app kunnen meer zaken automatiseren naar wens. Dat hoeft natuurlijk niet
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door hurktoilet »

gjvonk schreef:
za 25 feb 2023, 16:24
En nog een praktische vraag: maakt het voor het kunnen versturen van signalen uit waar de tracker zich in de camper bevindt? Wij hebben een buscamper, dus veel staal...
Heb ook een buscamper, ervaar geen problemen.
Wat die Invoxia betreft: die heb ik destijds ook overwogen, maar als ik me goed herinner niet genomen omdat de dekking bepaald niet optimaal zou zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door gjvonk »


seth_space schreef:Zonder te veel geheimen weg te geven. Veel dakramen hebben ruimtes waar de invoxia keurig inpast en dus onder perspex zit.
Denk aan de hor en dergelijke
Dank voor de tip, ik zal zelf meer aan een plekje onder het dashboard te denken en dan en in combinatie met een vaste lader:
https://gps-vision.nl/product/converter ... ker-usb-c/

Het ladertje dan aansluiten op de 12 volt installatie van de auto en dan zo dat hij laadt als het contact aan is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

hurktoilet schreef:
zo 26 feb 2023, 0:36
Wat die Invoxia betreft: die heb ik destijds ook overwogen, maar als ik me goed herinner niet genomen omdat de dekking bepaald niet optimaal zou zijn.
Daar was inderdaad iets mee, ik meen dat het te maken heeft met de dekking van het communicatienetwerk (Sigfox?, LoRa?). Ik kan het nu niet zo gauw meer terugvinden.

Het was voor mij minder relevant omdat ik de tracker voornamelijk wil gebruiken in de stalling. Dat-ie het ergens anders ook doet is bonus.

Frank
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door seth_space »

Dekking is zover ik kan zien perfect voor Europa. Van Noordkaap tot Gibraltar :cheers:
Geen idee hoe ver buiten Europa
Er is een opmerking gemaakt over het gegeven dat de invoxia bij snelheden boven de 60 km/u geen signaal meer geeft
Geen idee waarom dat een beperking zou zijn aangezien ik geen behoefte heb om achter mijn dan gestolen camper aan moet rijden. (Alsof ik die dan niet zou herkennen :mrgreen: )
Op het moment dat de gestolen camper een afslag neemt ben je weer op de hoogte van de locatie.
Kortom een beetje een non argument.

Voortdurend aan de lader leggen is mogelijk niet optimaal. Dat zou een aanslag op het batterijkeven kunnen inhouden
De Battery gaat in stalling echt ca 6 maanden mee en als je tijdens vakantie elke maand een keer moet ladenwegens de vele signaal momenten dan is dat zo gedaan
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door hurktoilet »

Dat was inderdaad het ding: werkt niet bij hogere snelheden
Ik zou er wel achteraan willen rijden (of ik huur er een recherchebureau voor in). Of al is het maar dat je aan de politie real time kunt doorgeven waar je camper rijdt. Als de dief een paar uur snelweg rijdt, tast je in het duister.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door gjvonk »

Ah, dat vind ik dus wel erg relevant (ik spreek helaas uit ervaring).

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door seth_space »

Je weet waar hij de snelweg is opgegaan en waar eraf.. met exacte tijden. Gemakkelijk in te schatten waar hij dan zou rijden
Wat wil je nog meer?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Camper van Gronings gezin in Italië gestolen en keuze van trackers



Bericht door FrankdB »

hurktoilet schreef:
zo 26 feb 2023, 13:44
Dat was inderdaad het ding: werkt niet bij hogere snelheden
Dit is niet mijn (recente) ervaring. Gisteren een rit van anderhalf uur over de snelweg. De invoxia stond geconfigureerd voor de hogere update 'rate' van iedere 3-4 minuten. In de app zie ik 20 locatie bepalingen.

Er ontbreken inderdaad een aantal posities maar dat kan ik vooralsnog niet relateren aan de genoemde snelheid van boven de 60 km/uur.

Frank
Plaats reactie