Kwaliteit van campers laag?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door DiffRental »

Mijn vader moest zijn VW kever om de 2500km door laten smeren, nu vinden we 1x per jaar onderhoud al te veel als we minder dan 20k rijden. Als er in dat jaar dan ook nog eens iets stuk gaat schrijven we meteen internet vol.

Vroeger was alles behalve het internet beter want dat bestond nog niet.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En toch... mijn vorige camper had in de basis een aangepaste TEC caravan uit 1977 opgebouwd en als half-integraal geïntegreerd met de cabine.
Die caravan had wel water/vochtschade door lekkage (en achterstallig onderhoud) maar verder was zo goed als alles nog origineel (zelfs de boekjes zaten er nog bij) en functioneerde nog prima: klepkastscharnieren, sluitingen, koelkast-grendels, ramen uitzetters en grendels, noem maar op. Ook het houtwerk was, hoewel modieus bruin, donkerbruin en nog donkerer bruin, nog steeds in prima staat.
Van vrienden en kennissen met nieuwe(re) caravans en campers hoor ik nu al andere geluiden.

Onder die caravan zat een klassiek vrachtwagentje met en stuk of 15 smeernippels op fusees, aandrijfas kruisstukken en schuifstuk, veerstroppen, etc die ik elk jaar trouw van een nieuwe lading vet voorzag en aldus onverslijtbaar waren. Maar ja, dat ding woog leeg ook nogal wat en zo is het cirkeltje weer rond.

Keuzes, keuzes... één van de redenen om zelf te gaan bouwen. Kan ik alleen mezelf de schuld geven van de keuzes die ik maakte! :mrgreen:

Een ander ding is inderdaad al genoemd, problemen worden genoemd en bevraagd, wat goed gaat niet vermeld (meestal).
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op za 30 jul 2022, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door tranny »

Dat is gewoon de keerzijde van al die moderne luxe... wat er niet in en op zit kan ook niet kapot gaan. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Marco Polo »

Feitelijk kan men tegenwoordig steeds precieser ontwerpen en produceren.
Waar ze vroeger een grote marge moesten aanhouden, wat vaak genoeg goed en onverwoestbaar spul opleverde, kunnen ze nu tot in detail op een bepaalde gewenste levensduur/kostprijs ontwerpen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Precies dat idd -voor mij persoonlijk een reden om b.v. voor een wat modernere basis te kiezen, maar niet zo modern en vol met assistenten en hulpjes die ik toch allemaal uit wil zetten.

De LT2 die ik nu heb is nog net ouderwets genoeg dat je veel nog zelf kunt repareren (geen CAN bijvoorbeeld, en echt glazen koplampen om maar wat kleins te noemen) maar daarintegen dan weer wel modern genoeg dat er common rail, airbags en ABS op zitten, maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. Dat vond ik nog te overzien...

Voor de inrichting kun je zelf keuzes maken: echt berken (wel zo dun mogelijk in mijn geval) stevige kinderproof vloerbedekking, knappe omvormer en laders, voorbereid en schaalbaar op uitbreidingen of wijzigingen en een indeling die niet/amper te koop is.
Dat is in iets bestaands soms ook wel lastiger te realiseren is mijn ervaring althans.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, en dan nog... na 4 jaar is m'n Schaudt laadbooster (schaalbaar gekocht zodat ik in de toekomst ook anders-soortige accu's kon inbouwen) hoogstwaarschijnlijk stuk (onkoppelt de accu's niet meer als de motor uit is...)
Niet echt een heel goedkoop ding, ik had toch verwacht dat ie wat langer mee zou gaan :/
Elliot 5
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Elliot 5 »

seth_space schreef:
za 30 jul 2022, 19:52
Dat noemt men wel het fishbowl effect. Daar lijkt de vis ook groter dan in werkelijkheid.
Daarnaast zijn er veel camperaars voortdurend bezig met verbeteren van hun camper.
Dat is ook wel de spijker op zijn kop denk ik...
Want die mensen zijn gepassioneerd door de combi camperen en techniek, maar hebben daar vaak niet de kennis voor.
Zo had mijn camper gewoon een andersoortige accu in parallel met de huishoudaccu. Waarschijnlijk om het opgeslagen vermogen te verhogen, maar niet erg effectief door verschil ik inwendige weerstand ervan..
In de stapel rekeningen zag ik dat de accu's elke 2a3 jaar vervangen werden. (Guess why🤐😉)

Zo ook het bijladen van de motor accu door zonnepanelen. Je wilt niet weten (Ik ni i.i.g) wat voor een verwarrende info dat geeft aan de ECU van het platform...(de "slimme" dynamo🤔)

Zulk een fouten veroorzaken een sneeuwbaleffect.
Alles nokt af of gaat in storing🤣
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door djurre1980 »

Reden dat de kwaliteit laag is dat het tegenwoordig allemaal lichtgewicht en milieuvriendelijk moet zijn.
Mijn camper is 35 jaar oud met bijna 295000km en niets is kapot.
Alle originele combi rollo's werken nog perfect.
Originele koelkast, oven, wc etc.
Kastjes sluiten nog als nieuw, originele vinyl behang.
Dat was nog zware kwaliteit.
Maar niets is dan ook lichtgewicht of milieuvriendelijk.

Screenshot_20220802-153839~2.png
Screenshot_20220802-153839~2.png (961.28 KiB) 1247 keer bekeken
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door rhomodel »

Ter overweging: hoeveel campers zijn er in Nederland en hoeveel verschillende poste waren er over lage kwaliteit en hoeveel posts waren er over hoge kwaliteit /tevreden mensen?
De aard van mensen is om te posten wat niet goed is, maar als iets wel goed is, hoor / lees je dat bijna nooit. Dus ik denk dat het wel meevalt met de "lage" kwaliteit van campers.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Marco Polo »

Als je ziet wat het spul te verduren heeft.
Met vaak veel te harde banden :wink:
Gebruikersavatar
louisvanhal
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 19:16
Locatie: Breda

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door louisvanhal »

Wij hebben september 2021 een nieuwe Burstner 660T Limited gekocht bij een grote dealer in Oud Gastel. Veel klachten hadden voorkomen kunnen worden als de dealer er meer aandacht aan geschonken had.
Deze camper kwam rechtstreeks van de fabriek en werd zo aan ons afgeleverd, er moest alleen een trekhaak op en de airco moest worden overgezet van onze ingeruilde camper, qua oplevering hebben ze verder niets gedaan, niet volgens afspraak, te laat afgeleverd, er was niet eens getankt.
Er mankeerde van alles aan deze slordig gebouwde camper, buiten het feit dat de aflevering erg tekort schoot was, hadden we een lekke koelkast, condens liep zo over de vloer, Een kapotte hordeur, Een punt van een schroef van een scharnier door de voorkant van een deurtje. Cabinescheidingswand 1 cm van het dak, Hang en sluitwerk schots en scheef, Lak beschadigingen op de cabine, doffe plekken op de buitenwand, Kromme douchedeur, Kromme garagedeur, Airco scheef op het dak geplaatst, aansluitkabel over het dak, ipv op de kabelboom in het dak aangesloten, en zo nog wat meer tekortkomingen.
Intussen zijn de meeste ergernissen opgelost, maar ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit, zoals op dit moment in onze maatschappij op meerdere vlakken, ernstig naar beneden gaat, zo ook de Duitse gründlichkeit
Burstner Limited T660 2021 met erachter Rewaco RF1 GT 116pk
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door kampertjes »

Zo hoort het niet te zijn natuurlijk. Vervelend lijkt me.
Gelukkig reageren veel anderen dat het meevalt. Zal idd ook wel zo zijn dat vooral problemen hier aandacht krijgen.
Zelf heb ik bij de laatste 2 bussen (Possl en Globecar) ook geen grote issues gehad maar er is wel altijd wat te klussen, onderweg of terug thuis.
Bij eerdere VW bussen wel grote problemen gehad maar dat lag aan de bussen zelf, niet zozeer het camperdeel.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door de Jonckheer »

Ik vind het maar heel raar dat wanneer je een personenauto koopt de kans dat je daarmee terug moet heel erg klein is maar dat zoiets normaals bij een camper eigenlijk een uitzondering is. Die dingen zijn erg duur dus je mag ook kwaliteit verwachten, zeker geen slordigheid.
Het is stomweg niet waar dat alles tegenwoordig mindere kwaliteit heeft, eerder andersom. Mijn Dacia Duster van 2010 ziet er vrijwel hetzelfde uit als een nieuwe, geen roest, zelfs de lak is nog in orde. Een gemiddelde auto haalde dat niet pakumbeet 25 jaar geleden, die rotte spontaan weg binnen 8 a 10 jaar. Een startaccu die 10 jaar meegaat? Als je er 5 jaar mee deed was je spekkoper. Die gekke Dacia zit de eerste uitlaat nog onder, moet welhaast van rvs zijn en dat bij een "budget" auto? Ik heb wat uitlaten vervangen vroeger toen ik nog sleutelde, elke week wel een aantal. En vroeger was het heel wat als je 100.000 km haalde, tegenwoordig is een veelvoud niets bijzonders.
Als nieuwe campers kwalitatief minder zijn dan vroeger heeft dat een oorzaak, dat gebeurt niet zomaar.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Kwaliteit van campers laag?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Sinds 1974 (!) bouwde ik zelf mijn Campers en nog een aantal voor familie en vrienden.
Inmiddels door een onomkeerbare spierziekte MGUS (familie van MS) lukt dit niet meer. Dus werd het een nieuwe buscamper. Groot genoeg om mee te kamperen, klein genoeg dat deze op een invalide parkeerplaats past. Zijn uitgekomen op een Weinsberg CaraBus, 5,4 meter opbouw en een 3500 kg chassis (ivm extra gewicht van mijn elektrische steunwieltjes :wink: )
Zijn inmiddels een jaar en 1500 km verder;
- Compressor koelkast gaat boven de 25 graden buiten op tilt. Door een inbouwfout (!) kan de compressor zijn warmte niet kwijt. Relaas hiervan viewtopic.php?t=8470365 (en wordt nog vervolgd !)
- Deur toilet ruimte rammelde. Heb eerst de sluitgreep en daarna maar ook de scharnieren vervangen. Gezien kwaliteit en formaat, had Weinsberg deze waarschijnlijk ingekocht bij een fabrikant van poppenhuizen (en waar laten we een toiletrol ? ),
- Opzoek naar wat extra opberg ruimte in het toilet, bleek dat er achter de kunststof voorzetwand nauwelijks isolatie te zitten (dus maar zelf geïsoleerd),
- Wel geteld 1 stuks 230 VAC contactdozen gemonteerd. En na het eerste weekend weg, lag het klepje op het keukenblad. Maar zelf vervangen en uitgebreid met 4 extra contactdozen van een bekend merk plus gescheiden aardlekautomaten geplaatst (ben oud docent 'Installatietechniek & toegepaste elektronica' ) Complete verhaal op viewtopic.php?t=8480354 , even door scrollen naar tap 3 + 4,
- Zitbankje stond scheef. bleek dat de vergrendelnokje maar liefst 2 cm verschilde tussen het linker en rechter zitje,
- Aftapkraan van de vers watertank (prima tank, 102 liter) zit dusdanig weg getimmerd, dat je een slangen mens moet zijn om de tank af te tappen. Dus de gehele inrichting onder het bed maar eruit gesloopt (!) en opnieuw en anders ingebouwd (hebben die Ingenieurs van Weinsberg wel eens zelf geprobeerd om die tank te legen ??? ),
- Plisé gordijntjes op de achterdeuren. Wie verzint zo iets :bang: Eén keer jezelf omdraaien tijdens je slaap en de plisé ligt van onder tot boven uit de rails. Hebben inmiddels boven de achterdeuren een gordijn rails met een 'echt' (en gevoerd) gordijn eraan, en gebruiken alleen het horregaas,
- Bij de achterdeuren blijvende, de klapramen schieten spontaan open, als je één van de voorportieren een beetje stevig dicht slaat. Oké, geeft overdruk in de bus. Maar die grendeltjes zijn zo fragiel, dat je je bus haast niet meer in een stad durft te parkeren. Helaas niet zo simpel op te lossen, ook niet door de dealer ("Hoort zo" ),
- En dan neem ik de op 'afschot' ( :thumbdown: ) gemonteerde bovenkastjes maar voor lief. En verder de 'onzinnige' kledigkast onder de wasbak (wie verzint dat? ) maar verbouwd tot een zinvolle voorraad kast voor 12 boxjes. Complete verhaal op viewtopic.php?t=8480354 , even door scrollen naar tap 2,
werkplaats.JPG
werkplaats.JPG (139.81 KiB) 534 keer bekeken
Met de Fiat Ducato zijn we dik tevreden.
Met de toevoeging van 'Herr Claus von Weinsberg' zijn we duidelijk minder tevreden. Gelukkig heb ik (als erfenis uit mijn verleden) nog een fijne werkplaat beschikbaar. En ben ik het zelfbouwen nog niet verleerd.
Maar voor die prijs :bang: :bang: :bang:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie