Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

Er zijn zoveel Lifepo4 topics dat ik het antwoord op mijn vraag niet kan vinden.

Mijn 105Ah semi tractie HH-accu begint op zijn einde te lopen, ik overweeg een chinese Lifepo4 100Ah te kopen. Ik ben me bewust van het risico dat de capaciteit net iets minder dan 100Ah kan zijn, maar de test van Campingtrend viel in mijn ogen nog best goed uit. Ik maak me ook niet zo druk over het precies met 14.6V laden van de accu, als dat 14.4 of 13.8 is, jammer dan, als er van die 3000 laadcycli 2000 overblijven zijn dat er nog steeds 3x zoveel dan in het meest gunstige geval bij een normale semi-tractie. Ik overweeg dan ook de accu's gewoon om te wisselen, maar er is één aspect wat ik m.i. wel zeker goed moet regelen, en dat is het beperken van de laadstroom tot 20 of 25A. Beperken de BMS'en in de goedkope chinese Lifepo4 accu's zelf de laadstroom, of is echt een externe laadstroombegrenzer nodig?

Ik ben een relatief kleine hh-accu gebruiker: geen omvormer, en 's avonds led verlichting, tv, en wat klein grut, typisch verbruik op een avond = 30 Ah.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Atoz »

Neen die is in sommige voertuigen niet nodig.
Ja die is in sommige voertuigen WEL nodig.

Dus het is Neen en Ja.
De vraag is of je op alles wil bezuinigen op een veilige installatie te bouwen?
Want ALS die laadstroom te hoog wordt dan wil je niet weten wat er allemaal kan mislopen.
In het slechtste geval moet je je camper (helaas nog eens) restaureren.

Dus ik zou deze laadbooster plaatsen om de laadstroom te beperken, dat je dan met de juiste laadspanning en laadcurve laad is meegenomen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door gjvonk »

Ik volg even, want ik zit met een soortgelijke vraag en heb eigenlijk ook niet zoveel zin om de standaard lader in de EBL uit te laten schakelen omdat ie maar 18 Ah per uur kan leveren en het dan zoveel uur meer kost om een 150 Ah Lifepo4 accu te laden als je aan de paal staat. Kan er dus achter de standaard lader van de EBL ook een laadbooster geplaatst worden, die in ieder geval het juiste laadvoltage genereert en die de "Lifepo4 vertelt" dat ie niet de graag gewilde 75 Ah per uur krijgt, maar maar 18 of 15 als de EBL het te warm krijgt? Dat het dan langer duurt Is toch geen ramp? Elektrische auto's kunnen ook met verschillende snelheden geladen worden; sterker nog: daarvan wordt juist gezegd dat veel snelladen de levensduur van de accu ernstig bekort...

En wanneer zal die Lifepo4 accu nagenoeg leeg zijn? Niet na een lange rit: dan is ie al vol van de dynamo. Is dus mijns inziens een erg theoretisch verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op vr 29 jul 2022, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Atoz »

Mensen die geen zin hebben om hun installatie aan lifepo4 aan te passen kunnen nog altijd loodzuuraccu's gebruiken.
Waarom zoveel geld betalen voor een lifepo4?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

Ik verhuur mijn camper regelmatig, en de huurders nemen het nu eenmaal niet zo nauw met het gebruik van de huishoudaccu, die wordt regelmatig te diep ontladen. Dus elke twee jaar is die wel aan vervanging toe. Vandaar mijn gedachte voor een Lifepo4. Al betwijfel ik of ik nog 6 jaar met deze camper doe, dus wellicht toch maar weer een gewone semi-tractie voor een paar jaar.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Peter LMC »

Gewoon de accu bestellen en monteren.
Dan de meters er op en kijken wat de waarden zijn.
Je kunt er dan alsnog een dc/dc lader tussen zetten indien nodig.
Neem er eentje met een goede bms die je op je telefoon kijkt uitlezen.
Is wel zo makkelijk.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door bently »

Volgens de volgende link moet het 1 op 1 kunnen. Je krijgt er zelfs 5 jaar garantie op. https://supervolt.de/
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door gjvonk »

Geldt ook voor deze volgens mij: https://liontron.com/de/

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door jackentiny »

Ik plaatste van Basen een LiFePo4 van 100Ah , zette de ebl op gel en de epever op LiFePo settings en dat werkt gewoon goed, laadstroom vanaf de dynamo werd in eerste instantie begrensd tot 50amp door de kabeldikte/lengte , Met het oog op uitbreiding accucapaciteit heb ik een dikke kabel gelegd en de laadstroom gaat nu even naar 70amp en zakt dan naar <60, dat kan de standaard dynamo makkelijk hebben.
En het zal me dan w.... zijn of de accu het 3000 of 2000 cycli doet.

Groet, Jack
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Ik haak even aan met mijn Peugeot Boxer van 2011 zonder D+ (maar met D+ simulator).

Een laadbooster is dus, afhankelijk van de draaddikte tussen start- en huishoudaccu, vooral ook een laadstroombegrenzer? Om te voorkomen dat je je dynamo om zeep helpt? Laadboosters zijn vrij kostbaar, zag ik: 25A voor pakweg € 175, of eentje van 45-70A voor € 350-€ 400...

En mijn dure MT1220 acculader van Mobile Technology (20A, € 375 in 2011 :eh: ) die ook geschikt is voor Gel en AGM (14,7V) zou ik kunnen gebruiken voor een LiFePO4-accu van 150-200Ah? Ik realiseer mij dat het dan geen snellader is, maar de spanning is ok?

Dan zou ik 'm dus bijna één op één kunnen vervangen...
De LionTron lijkt mij een hele mooie accu, maar die kost wel zo tussen de € 1300 (150Ah) en € 1900 (200Ah).
De Supervolt Polar van 150Ah lijkt mij ook niet verkeerd voor € 1190.
Ik zoek dan een LiFePO4 van 150 of 200Ah, niet hoger dan 24cm of hij moet op zijn kant mogen liggen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DiffRental »

Lees ook even mee, kwam op een zeilforum ook wat interessante artikelen tegen.

https://www.zeilwereld.nl/aan-boord/lad ... de-dynamo/

Een laadbooster lijkt mij toch echt wel nodig om het allemaal heel te houden.
Groeten Peter
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DJSmiley »

Aloys schreef:
zo 31 jul 2022, 12:54
Ik haak even aan met mijn Peugeot Boxer van 2011 zonder D+ (maar met D+ simulator).

Een laadbooster is dus, afhankelijk van de draaddikte tussen start- en huishoudaccu, vooral ook een laadstroombegrenzer? Om te voorkomen dat je je dynamo om zeep helpt? Laadboosters zijn vrij kostbaar, zag ik: 25A voor pakweg € 175, of eentje van 45-70A voor € 350-€ 400...

En mijn dure MT1220 acculader van Mobile Technology (20A, € 375 in 2011 :eh: ) die ook geschikt is voor Gel en AGM (14,7V) zou ik kunnen gebruiken voor een LiFePO4-accu van 150-200Ah? Ik realiseer mij dat het dan geen snellader is, maar de spanning is ok?

Dan zou ik 'm dus bijna één op één kunnen vervangen...
De LionTron lijkt mij een hele mooie accu, maar die kost wel zo tussen de € 1300 (150Ah) en € 1900 (200Ah).
De Supervolt Polar van 150Ah lijkt mij ook niet verkeerd voor € 1190.
Ik zoek dan een LiFePO4 van 150 of 200Ah, niet hoger dan 24cm of hij moet op zijn kant mogen liggen.
14.7V is te hoog. Maar als ik de handleiding zo bekijk is dat ding aardig goed in te stellen en zit er zelfs een lithiumstand al op.

Dat lijkt me dus geen probleem: https://www.buettner-elektronik.de/file ... 8-2018.pdf

En idd, geen snellader, maar goed, een 200Ah trek je toch niet in een dagje leeg, en dan nog kom je met een nachtje (8-10 uur laden) al een heel eind.

Dan is het een kwestie van instellen/configureren. Solarregelaar idem, maar ook die is met wat geluk al wel geschikt. Dan kost het je alleen een accu en een laadbooster als je het helemaal top wilt doen.

En dat hoeft natuurlijk geen Liontron te zijn. Die Supervolt heeft ook verwarming, maar de vraag is of je dat echt nodig hebt. En als je wat flexibel bent in afmetingen (dus niet gebonden bent aan bv onder een stoel) dan scheelt dat ook snel 200 euro.

Prijzen zijn overigens wel aan het stijgen, de dollarkoers is niet echt gunstiger geworden...
Een 200Ah stoelaccu zit inmiddels op 1400-1500 euro....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Premiumliner »

Ik heb in mijn Hymer (euro 5 motor) een PowerXtreme X125 ingebouwd. Tijdens rijden met 1/4 tot 1/2 ontladen accu laadt hij ongeveer 20 tot maximaal 30 Ampere op de dynamo bij een laadspanning van rond de 14,4 volt. Ik kan dit monitoren via de ingebouwde Bluetooth en de app op mijn mobiel. Een laadbooster is dus voor mij overbodig.
Daarnaast heb ik 400Wp zonnepanelen met een EP-laadregelaar die is ingesteld op Lifopo4.

Het handige van deze accu is ook dat je deze via de app uit kunt schakelen. Als je dus op "de paal" bent aangesloten kun je hem dus gewoon uitschakelen.
Ook als ie in de winter gestald staat schakel ik hem uit en dan heb ik na 3-4 maanden nog steeds hetzelfde percentage SOC.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Dank aan de voorgaande schrijvers! :D

@Premiumliner: jij hebt dus geen laadbooster of DC-DC lader. Het gaat mij om de begrenzing van de laadstroom, er zou bij mij wel 60-70A kunnen lopen. Een risico wanneer de accu vol is en het BMS de laadprocedure in één klap afschakelt. Dat kan slecht (of funest) zijn voor je dynamo.

Ik heb inmiddels ook de 3 artikelen gelezen op Zeilwereld, ook over de DC-DC lader: https://www.zeilwereld.nl/aan-boord/lad ... de-dynamo/
Een DC-DC-lader komt er zeker bij want ik lees daar:
Zoals in het eerste artikel is beschreven kan een Lithium (LifePO4 ofwel LFP) accu een dynamo vernietigen door de BMS de accu te laten afkoppelen. De dynamo zit dan met een flinke hoeveelheid stroom die hij niet kwijt kan en het gevolg is dat er rook uit komt.
Algemene vraag (natuurlijk afhankelijk van de accu én je individuele stroomgebruik) maar is 25A voor een DC-DC lader een goede waarde? Ik kan misschien beter vragen: wat hebben jullie voor DC-DC lader tussen je LiFePO4 en je startaccu?

Ik ga de handleiding van mijn lader eens goed doorlezen én nog wat meer berichten in het forum.
(Voordat ik hier allemaal vragen ga stellen die jullie al lang hebben besproken! :oops: )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie